Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: kestosippi - 14.07.2020, 15:00:41

Otsikko: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: kestosippi - 14.07.2020, 15:00:41
Kyllä tuntui kamalalta kun katsastusmies polki kaasun lattiaan ilman mitään kuormitusta.
Omalla ajotyylilläni kierrokset pysyy alle kolmen tonnin joka tilanteessa mutta katsastusmies polki viidentonnin hujakoille pakokaasutestissä.
Pakokaasut olivat kyllä hyvissä arvoissa eikä ollut muutakaan valittamista mun Vollesta.

Katsastusmies sai mut kuitenkin ostamaan törpön Forte-nimistä Diesel Fuel Conditioner polttoainejärjestelmän huoltolitkua jonka tyhjensin täyteen tankkiin "huoltamaan" diesel-laitteita. Tiedä sitten onko se hyväksi mutta uskoin ammattimiehen sanaan. Hän sanoi että se puhdistaa kaikki paikat tankista pakoputken päähän asti.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: Taavi.H - 14.07.2020, 15:04:36
Kyllä tuntui kamalalta...

Totta, kamalalta se tuntuu/kuulostaa, mutta ei tuo näitä vehkeitä silti hajota tai ole vahingoksi. :)

Pikemminkin voisi sanoa, että hyvää tekee välillä vähän antaa kierroksia. Itselläni on tapana ajaa noin 10 kilometrin matka ennen katsastusta pienemmällä vaihteella siten, että kone saa kierroksia. Ainakin vanhoissa TDI-nokivasaroissa tämä vähän auttoikin savuarvojen kanssa.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: tuomaril - 14.07.2020, 15:05:26
Et oo ainoa, jota se kärymittaus hirvittää. Toki kone sen varmasti kestää, kyllähän dieseliä pitää nimenomaan välillä käyttää kunnon kierroksilla, muutenhan menee koko mylly tukkoon. Itse kuumottelen lähinnä automaattivaihteistoa tuossa, eihän se rikki siitä naps mene, mutta tuskin se mitään positiivistakaan aiheuttaa. Itselläni on 2006 vuoden XC70 D5 automaattina ja olen pitänyt huolen, että kierrokset eivät ylitä kolmea tonnia tuossa testissä. :)
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: kestosippi - 14.07.2020, 15:25:16
Et oo ainoa, jota se kärymittaus hirvittää. Toki kone sen varmasti kestää, kyllähän dieseliä pitää nimenomaan välillä käyttää kunnon kierroksilla, muutenhan menee koko mylly tukkoon. Itse kuumottelen lähinnä automaattivaihteistoa tuossa, eihän se rikki siitä naps mene, mutta tuskin se mitään positiivistakaan aiheuttaa. Itselläni on 2006 vuoden XC70 D5 automaattina ja olen pitänyt huolen, että kierrokset eivät ylitä kolmea tonnia tuossa testissä. :)

Hirvaako sille inssille sanoa että et sitten revitä mun konetta? Pakokaasutestihän on siinä syynin alussa  :-[

Mulla oli aiemmin vanha Transiitti ja siinä ei inssi millään saanut kierroksia nousemaan neljääntonniin vaikka yritti puolen tusinaa kertaa. Alkoi tutkimaan että mä olen kaasuvipuja rotjannut että ei nouse ylemmäs. Kelpuutti sitten kuitenkin sen alle neljäntonnin varvit vaikka ei kuulemma olis saanu.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: tuomaril - 14.07.2020, 15:34:24
Itse käyn aina etukäteen korjaamolla ottamassa päästölapun ja niille sitten sanon, että kolmea tonnia ei kierrokset ylitä. Ja myös valvon aina siinä vieressä, että ohjetta noudatetaan. :2funny: Sen lapun kanssa sitten katsastukseen, niin hyvä tulee.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: hessu80 - 14.07.2020, 20:55:09
Minkälainen moottori se on, jota ei kestä huudattaa rajotinta vasten?

Vaihde on tietysti tuolloin vapaalla, joten eipä siellä laatikossa pyöri paljon mikään.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: Kojontti - 14.07.2020, 22:06:59
Kyllä auto sen testin kestää, varsinkin dieselissä on kierrosrajoitus niin tarkka ja pehmeätoiminen ettei siitä edes tule mitään varsinaista rasitusta moottorille. Niissä autoissa missä on jotakin rakenteellisia rajoitteita, on maahantuojien ohjeet testin poikkeavaan suoritukseen.

Enemmän odottaisin ongelmia jos aina ajetaan pintakaasulla pienillä kierroksilla, ainakin hiukkassuodatinmalleissa... Omat autot saa säännöllisesti tennaria kiihdytyksissä niin että kierrokset käy lähellä rajoitinta tai joskus jopa siellä asti. Perushuolloilla on menneet kaikki Volvon dieselit puolen miljoonan kahta puolta.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: Duke - 14.07.2020, 22:22:44
Toi forte on hyvää litkua. Itseä ei taas hirvitä huudattaa rajoitinta vasten. Aina tullu koulutettua moottorit kunnolla ja ei ole yksikään moottori siihen hajonnut. Diisseleillä kiihdytä aina kaasu pohjassa kun on hyvä kohta. 700tkm ajetun d5:sen ahtimen purkasin, niin senkin vnt siivet oli vain pikkasen nokiset ja liikkui kun uudet. Itse olin ajanut autolla vajaa 300tkm.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: juho82 - 14.07.2020, 23:29:34
Toi forte on hyvää litkua. Itseä ei taas hirvitä huudattaa rajoitinta vasten. Aina tullu koulutettua moottorit kunnolla ja ei ole yksikään moottori siihen hajonnut. Diisseleillä kiihdytä aina kaasu pohjassa kun on hyvä kohta. 700tkm ajetun d5:sen ahtimen purkasin, niin senkin vnt siivet oli vain pikkasen nokiset ja liikkui kun uudet. Itse olin ajanut autolla vajaa 300tkm.

Joo kunnolla monoa välillä. Jos särkyy ni sit korjataan :)

Tosin ennemmin taitaa särkyä siihen hissutteluun..
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: coolower - 15.07.2020, 08:54:09
Jos testi hirvittää niin kannattaa hommata tuo D24T/ ZF22 yhdistelmä.
Savutusarvo 4.0 ja kierrosrajoite 1500rpm.
Ennen juhannusta kävin leimalla, niin ei katsuri meinannut saada arvoa kun mittari ei edes herännyt noilla kierroksilla.  :)
Joutuko neljä kertaa kokeilemaan ennen kuin meni läpi.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.07.2020, 09:09:21
Yhden kerran olen kuullut ja nähnyt kun diesel taisi hajota päästömittauksen ryntäytykseen.

Vanha Mitsubishin lava kuorma-auto, joka oli ajettu 15v navetan takana seisomisen jälkeen suoraan päästömittaukseen. Koko p**ka paukkui ja hytkyi kun yritti ryntäyttää. Tuon jälkeen alkoi ihan järjetön paukutus ja kolina, kone hyytyi vähän ajan päästä (lohkoon tuli kurkistusluukku).
Tosin, kone kyseisessä härvelissä oli täysin loppu jo ennestään ja täysin romupaska jota "yritettiin" kokeilumielessä. Korjaamolla sattui tämä, auto oli jäänyt seisomaan konevammaisena, mutta tuli ajamalla paikalle.

Muutoin parhaat moottorit avattaessa ovat melkein poikkeuksetta olleet niitä, jotka saa kunnolla happea säännöllisesti. Ei karstaa tai muutakaan hälyyttävää.

Oman (bensa) auton kone osuu rajoittimeen noin kolme-neljä kertaa joka päivä.  :D
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: Hota - 15.07.2020, 11:24:03
Ei hirvitä. Pari viikkoa sitten kävin kontorilla ja en viitsinyt edes mennä hallin puolelle.
Röhnötin ulkona penkillä sen aikaa  :)
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: Niclashki - 15.07.2020, 13:02:38
Kyllä mulla ainakin Volvon dieselit on aina saaneet kierrosta ja ei ole hajonneet, eikä ehkä sen ansiosta ole nokisuodattimet tai egr:t vaivanneet. Nykyinenkin ottaa lähes joka päivä sinne 5000rpm hujakoille helposti kierrosta reippaammissa kiihdytyksissä välillä (Rican stage 2:n ansiosta veto jatkuu rajoittimeen saakka helposti, eikä hyydy vaille 4000rpm jälkeen). Jos ei käyttöä kestä, niin sit vaihtuu merkki.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: Huikkoster - 15.07.2020, 14:00:38
Aloittajalle suosittelen muuttamaan ajotyyliä. Ei koko aikaa tarvitse polkea mutta silloin tällöin voisit kiihdyttää reippaammin esim motarille kiihdyttäessä.

Toki ne fortet toimii mutta nekään ei poista likaa itsessään. Ne irroittaa lian ja sitten se pitää puhaltaa ulos.

Minulla on 535tkm ajettu diesel avensis. Kun ajoin pari viikkoa körötellen kaupungissa niin pakoputkesta alkoi tulla nokea normaalisti kiihdyttäessä. Kunnon kiihdytys ja melkein hävetti. Ihan ymmärrettävästi näillä kilsoilla tälläinen on mahdollista.

Muutaman kerran viikossa putsaan paikat kunnon kiihdytyksellä niin ei mitään savua ole nähtävissä.

Tämä sama tapahtuu kaikissa moottoreissa mutta nokeentuminen on hitaampaa kun kaikki on kunnossa.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: kestosippi - 15.07.2020, 17:07:47
Pitänee alkaa sillontällön polkeamaan rohkeemmin tosiaan vaikka motarille mentäessä.. Tässä mun vehkeessä on tehoa sillai tarpeettoman paljon että ei hirvaa täyskiihdytyksiä tehdä. Tämä on optimoitu siten että pitäs heppoja olla ~215. Tossa juuri tänään pikkisen kiihdyttelin niin ei kierrokset juuri yli kolmentonnin menneet silloinkaan kun automaatti vaihtoi isompaa pykälää samantien jossain 3200rpm hujakoilla. Tässä ei kierrokset ole moottoritienopeuksilla 120kmh kuin 2050-2100rpm.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: J2K - 16.07.2020, 07:29:04
Ei tarvita motarin ramppia saati sitä motariakaan. Käytät pienempää vaihdetta pakkopuolella ja ajat sillä vaikka muutaman minuutin. Välillä voi laittaa niin pienen vaihteen että kierrokset pyörii lähempänä 4000. Onnistuu vaikka taajamassa.
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: Wehgi - 16.07.2020, 08:24:26
Ei tarvita motarin ramppia saati sitä motariakaan. Käytät pienempää vaihdetta pakkopuolella ja ajat sillä vaikka muutaman minuutin. Välillä voi laittaa niin pienen vaihteen että kierrokset pyörii lähempänä 4000. Onnistuu vaikka taajamassa.

Juuri näin, pienillä kierroksilla ajelu vajaalla kuormalla riittää nostamaan pakolämpöjä useamman sadan asteen, ja karsta palaa siinä kuumuudessa.

"Pitänee alkaa sillontällön polkeamaan rohkeemmin tosiaan vaikka motarille mentäessä.. Tässä mun vehkeessä on tehoa sillai tarpeettoman paljon että ei hirvaa täyskiihdytyksiä tehdä. Tämä on optimoitu siten että pitäs heppoja olla ~215. Tossa juuri tänään pikkisen kiihdyttelin niin ei kierrokset juuri yli kolmentonnin menneet silloinkaan kun automaatti vaihtoi isompaa pykälää samantien jossain 3200rpm hujakoilla. Tässä ei kierrokset ole moottoritienopeuksilla 120kmh kuin 2050-2100rpm."

Tuota motarille liittymistä kaasu pohjassa kannattaa suosia, hissutellen ajaen olet ongelmissa hiukkassuodattimien ja turbon nokeentumisten sun muiden halpojen vaivojen kera. Ei ne vehkeet siitä rikki mene että niille annetaan happea, päinvastoin tuo hissutellen ajo on myrkkyä
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: Niclashki - 16.07.2020, 08:36:04
Pitänee alkaa sillontällön polkeamaan rohkeemmin tosiaan vaikka motarille mentäessä.. Tässä mun vehkeessä on tehoa sillai tarpeettoman paljon että ei hirvaa täyskiihdytyksiä tehdä. Tämä on optimoitu siten että pitäs heppoja olla ~215. Tossa juuri tänään pikkisen kiihdyttelin niin ei kierrokset juuri yli kolmentonnin menneet silloinkaan kun automaatti vaihtoi isompaa pykälää samantien jossain 3200rpm hujakoilla. Tässä ei kierrokset ole moottoritienopeuksilla 120kmh kuin 2050-2100rpm.

Tehoa ei ole koskaan liikaa :D Aika jännä optimointi, jos 215hv? Kun jos kulkine on V70 D5 2010 teillä (allekirjoituksen mukaan), niin eikös siinä ole jo vakiona se 205? Ei nämä laatikot näillä tehoilla vielä lennä, ainakaan jos on automaatti, mikä tehokkaasti ne tehot jonnekin matkalla hukkaa :D
Otsikko: Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
Kirjoitti: kestosippi - 16.07.2020, 11:26:17
Tehoa ei ole koskaan liikaa :D Aika jännä optimointi, jos 215hv? Kun jos kulkine on V70 D5 2010 teillä (allekirjoituksen mukaan), niin eikös siinä ole jo vakiona se 205? Ei nämä laatikot näillä tehoilla vielä lennä, ainakaan jos on automaatti, mikä tehokkaasti ne tehot jonnekin matkalla hukkaa :D
Eikos tässä vakiona ole 185 heppaa? No en niin tarkaan muista paljonko siihen on saatu optimoinnilla saattaa olla 230. Edellinen omistaja sen optimoinnin on teettänyt jokunen vuosi sitten. Tämä on mulla ollut puolitoista vuotta ja 23000km omaa ajoa. Kokonaiskilsat on 270000 hujakoilla.
Kyllä tässä menohaluja piisaa tarvittaessa kuitenkin. Ensimmäisillä kerroilla kun tarvitsin tehoja ohitukseen niin ihan säikäytti minut tuo kiihtyvyys eikä entinenkään Volle ollut ihan mitätön. Se oli 2,3 bensavehje 940 ilman turboa tosin mutta ei silläkään jalkoihin tarvinnut jäädä.
_________________________________________________ ____
Lisäys: Nettimyyntien varaosahauissa mun auton moottorille ilmoitetaan tällaiset tiedot:
Moottorikoodi: D 5244 T14
Rekisterinumero:
Rekisteröity: 16.07.09
Tyyppi: 2.4 D
Polttoaine: Dieselöljy
Sylinterit: 5 (2400cm3)
Teho: 129kW / 175hv