Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juho Piironen - 15.07.2020, 19:25:33
-
Morjens! :) Eli s60 d5 2007 heittää välillä vikatilaan / Limp mode päälle.
tapahtuu hyvin jännästi eli alkoi noin kuukausi sitten, tuli kerran, vikakoodit luku ja poisto ja kaikki toimi taas kunnes siitä sitten pari päivää taas näyttöön räpsähti "moottori vaatii huollon" ja limp mode.
nyt sitten pari viikkoa sitten tukin alipaine järjestelmän letkun joka menee moottorituki kumi tyynyille tuosta mokkulasta joka on ilmanputsarin vieressä(tcv?) Vika tuntui lähtevän pois.
etummainen kumityyny vaihtoon ja ongelma oli poissa taas kunnes tänään räpsähti samat vikakoodit 1507 sekä 1540 mutta myös uutena oli 1517.
Taas koodien tyhjennys ja ajoon. heti melkein räpsähti takas tutut kaksi koodia (1507 sekä 1540). tapahtuu siis että hetikun kiihdyttää rankemmin niin räpsähtää limp modeen mutta tätä ei tapahdu aina.
Välillä kun auto on mennyt limp modeen on tullut pelkästää tuota 1507 koodia
Apuja?
-
Voi vuotaa taaempi tukikumi, välijäähdytin, ahtoputkisto tai vaikka turbon säätömoottori(kiinni turbossa) olla rikki. Kuuluuko paikallaan polkaistessa selvää suhinaa mistään? Kuulostaa juurikin siltä kuin jostain välistä kävisi puhallus. Taaemman tukikumin saa testattua kevyesti paineilmalla. Säätöventtiililtä letku irti ja 1-1,5bar painetta sisään riittää.
-
Moro, ei kuulu suhinaa eikä tunnu olevan vuotoja ajossa. Takakumi vuotaa mutta vaikuttaako alipaine järjestelmän vuoto turbon toimintaan kun oon kuullut juttuja että näissä "harmaa koppaisissa" d5 on sähköne turbo säätely ja siinä mustas oli alipaineel
ja osaatko antaa osanumeroa tai kuvaa liittää miltä säättömoottori nöyttää voisin sen ottaa irti ja tutkia
-
Onkohan pyörreläpät kiinni... Se välitanko on varmaankin irti niinkuin lähes kaikista näistä koneista mutta olisikohan läpät menneet kiinniasentoon?
-
https://photos.app.goo.gl/HkvvcevkTizaVpxj6
Tässä video oman mustakoppaisen etutyynyn tutkimista tänä kesänä.
Eli alkup.etutyyny vuoti ja aiheutti turboviivettä. Ostin uuden ja toimi hienosti noin viikon kunnes samat oireet. Tutkin taas alipaineita järjestelmässä ja alip.pumpulla. Järjestelmä kyllä vetää mittarin pohjaan jos ei ole vuotoa, mutta tyynyn kanssa jää reilusti vajaaksi. Samoin uudella tyynyllä pumppu pystyy imemään reilusti enemmän kuin rikkinäisellä, viikon vanhalla. No tuon tyynyn sain takuuseen ja taas uusi kiinni, eli nro.3
No videosta näkee tarkemmin.
Nyt tänään kuitenkin vajaan kuukauden ollut kiinni tuo nro3 ja taas tuntuu samalta.. Lähdempä taas mittailemaan >:(
Lisähuom. Takatyyny on jo aiemmin tukittu järjestelmästä vuodon takia. Sekin pitäisi vaihtaa.
Järjestelmää mittaava alipainemittari on tyynyjen magn.venttiilin jälkeen haarotettu. Siitä on helppo todeta onko vuotoja. Ehjänä vetää mittarin pohjaan.
-
Moro, ei kuulu suhinaa eikä tunnu olevan vuotoja ajossa. Takakumi vuotaa mutta vaikuttaako alipaine järjestelmän vuoto turbon toimintaan kun oon kuullut juttuja että näissä "harmaa koppaisissa" d5 on sähköne turbo säätely ja siinä mustas oli alipaineel
ja osaatko antaa osanumeroa tai kuvaa liittää miltä säättömoottori nöyttää voisin sen ottaa irti ja tutkia
Vaikuttaa, kuten jo aiemmin letkut tulppaamalla totesit. Tulppaa uudestaan ja testaa miten käy.
Turbon kyljessä se on kolmella pultilla.
https://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-Turbo-Actuator-2-4-G-26-763797-6NW009543-757779-185HP-136KW-Garrett-Hella/184033361589
-
Onkohan pyörreläpät kiinni... Se välitanko on varmaankin irti niinkuin lähes kaikista näistä koneista mutta olisikohan läpät menneet kiinniasentoon?
Mitä meinaat? Turbon siipiä että jumittais? Tai siipien ohjaustankoa? Tutkittu on sekin jokatapauksessa ja liikkuu kuin rasvattu
-
Vaikuttaa, kuten jo aiemmin letkut tulppaamalla totesit. Tulppaa uudestaan ja testaa miten käy.
Turbon kyljessä se on kolmella pultilla.
https://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-Turbo-Actuator-2-4-G-26-763797-6NW009543-757779-185HP-136KW-Garrett-Hella/184033361589
Joo tätä mäkin mietin mutta oon ymmärtänyt vaan että tämä harmaa koppainen d5 turbo säätely on sähkönen eikä alipaineella. Noh pitänee vaihtaa toinenki tukikumi kun vuotanee. Uskaltaako tuohon laittaa iha kompuralla painetta ja testaa sitä?
-
Onkohan pyörreläpät kiinni... Se välitanko on varmaankin irti niinkuin lähes kaikista näistä koneista mutta olisikohan läpät menneet kiinniasentoon?
Aivan nuo on ne pyörreläpät eli siinä koneen päällä ja vasemmalle on lyhyt arm joka ohjaa niitä? Itse asiassa mulla oli entises s60 ongelma niidekaa ja lopulta laitoin ne auki asentoo pysyvästi. Tässä s60 mikä on niin ei vielä ole tullut ongelmia eli säätömoottori sekä läpät tuntuvat toimivan
-
Melko vahvan äänen antaisin turbon aktuaattorille. Itellä oli samat koodit ja oireet. Purkasin sen mötikän kerran ja putsailin. Toimi kuukauden päivät, kunnes alkoi temppuilemaan taas. Tilasin Kiinasta aidon kopion ja on se nyt vuoden päivät jo kestänyt.
-
Melko vahvan äänen antaisin turbon aktuaattorille. Itellä oli samat koodit ja oireet. Purkasin sen mötikän kerran ja putsailin. Toimi kuukauden päivät, kunnes alkoi temppuilemaan taas. Tilasin Kiinasta aidon kopion ja on se nyt vuoden päivät jo kestänyt.
Mitenkä oireili? Kun mulla se liikkuu ainaki sillo ku konepelli alle kurkkaa ja toinen painelee kaasua.. en sit tiiä jos ajossa jumittaa..
-
Eli tässä vikakoodit jotka sain volvosta. Osaatteko sanoa tai kommentoida näistä mitään.
https://i.imgur.com/kfZtF39.jpg
-
Imusarjan paineanturi voisi olla myös hyvä tutkia kun antaa vikakoodia kumpaankin suuntaan ahtopaineesta.
-
Mitenkä oireili? Kun mulla se liikkuu ainaki sillo ku konepelli alle kurkkaa ja toinen painelee kaasua.. en sit tiiä jos ajossa jumittaa..
Kyllä se mullakin liikkui, mutta livedataa lukemalla selvisi, että ahtopaine oli liian kaukana pyydetystä arvosta. Välillä karkas ahdot liian korkealle ja välillä ei noussut tarpeeksi.
-
Hei tuota ahtoputkistoa voisi tutkailla, satutteko tietämään mitään vinkkejä miten saisi nätisti vaikka kompuralla laitettua painetta jotta voisi katsoa mistä välistä pihisee ilma ulos? Onko tuolla hyviä nippoja tai muita liitoksia josta saisi näppärästi painetta laitettua sisälle
-
Kyllä se mullakin liikkui, mutta livedataa lukemalla selvisi, että ahtopaine oli liian kaukana pyydetystä arvosta. Välillä karkas ahdot liian korkealle ja välillä ei noussut tarpeeksi.
Okei milläköhän pääsisin lukemaan livedataa. Oma laitteeni icarsoft löysi ”Boost pressure” arvoja mitä pystyi livenä lukemaan tuolla mutta luvut olivat jotain aivan muuta (2-3bar kiihyttäessä)
-
Vai kuinkas paljon näissä d5 d5244t4 on ahtoja
-
Vai kuinkas paljon näissä d5 d5244t4 on ahtoja
1,5 bar about.
-
1,5 bar about.
Onks tuo piikki vai voiko vielä käydä korkeammalla esim nopeasti käväistä 2.4 bar kun toi live data value mitä löysin icarsoft lukijalla antoi välillä hetkellisesti tuota 2.4bar
-
mulla on kanssa se Icarsoft Vol II. Siinähän oli sit sellainen juttu että tossa arvossa on ns. ilmanpaine mukana. Eli siitä arvosta noin 1bar pois niin saadaan ahtopaine. 3 eri arvoo tohon ahtopaineeseen littyen muistaakseni siellä on. Voin ottaa kohta mittarin mukaan kun lähen töihin niin katon matkalla mitä ne oli.
No niin, eli intake manifold pressure pitäis olla lähellä boost pressure, desired value -arvoa. Sitten kannattaa ottaa se boost pressure actuator, PWM signaali lukuun. Pitäisi prosenttiluku vaihdella melko sujuvasti ahdoista riippuen. Mulla se jäkitti alle 10 tai yli 90 prosenttiin, niin silloin meni vikatilaan kiihdyttäessä.
-
Tässä livedataa, huomasin että freimeissä: 8, 15 - 24 sekä 30 - 32 tapahtuu outoja ja noissa kohdissa juuri kone meni vikatilaan. Näyttääkö samalta tai tutulta?
https://drive.google.com/file/d/1eNcHMM4kvRUg0HmpSx3CV845pmr8a9f8/view?usp=sharing
-
Mä silloin luin suoraan siitä lukijan näytöstä ja mulla tosiaan tiesi heti meneekö vikatilaan jos kiihdyttää hiukankin rajummin tai pidemmän aikaa. Se PWM-signaalin prosenttiarvo jurnutti joko lähellä nollaa tai 100 prosenttia. Sit välillä kun käynnisti uudestaan, niin se toimi taas normaalisti jonkin aikaa.
Kyllähän noissa sun sanomissa kohdissa haluttu on niin kaukana imusarjan paineesta, että varmasti menee vikatilaan. Sellainen pisti silmiin, että aika iso on toi PWM-signaalin leveys, vaikka ajat ns. pintakaasulla eikä pyyntiä ole. Omassa kun sitä kattelin, niin pyöri 10-30 prosentissa maantienopeuksissa tasakaasulla. En tiedä sitten onko sillä jotain merkitystä, kun mulla on moottorina se ekoversio. Säädin on käsittääkseni kuitenkin sama.
-
Mä silloin luin suoraan siitä lukijan näytöstä ja mulla tosiaan tiesi heti meneekö vikatilaan jos kiihdyttää hiukankin rajummin tai pidemmän aikaa. Se PWM-signaalin prosenttiarvo jurnutti joko lähellä nollaa tai 100 prosenttia. Sit välillä kun käynnisti uudestaan, niin se toimi taas normaalisti jonkin aikaa.
Kyllähän noissa sun sanomissa kohdissa haluttu on niin kaukana imusarjan paineesta, että varmasti menee vikatilaan. Sellainen pisti silmiin, että aika iso on toi PWM-signaalin leveys, vaikka ajat ns. pintakaasulla eikä pyyntiä ole. Omassa kun sitä kattelin, niin pyöri 10-30 prosentissa maantienopeuksissa tasakaasulla. En tiedä sitten onko sillä jotain merkitystä, kun mulla on moottorina se ekoversio. Säädin on käsittääkseni kuitenkin sama.
Mulla on noi kohdat tapahtunut juuri silloin kiihdyttäessä. Mutta pitänee testaa tuon säätömoottorin vaihtoa.
-
Onks tuo piikki vai voiko vielä käydä korkeammalla esim nopeasti käväistä 2.4 bar kun toi live data value mitä löysin icarsoft lukijalla antoi välillä hetkellisesti tuota 2.4bar
Ihan oikein näyttää kun siinä on ilmanpaine mukana noin 1bar
-
Huomasin vielä semmoisen että heitti vikatilaan ”helpommin” kun oli auto täynnä matkustajia. 300km reissu mutta alkuun tuli kokoajan vikatilaa ja loppureissusta ei kertaakaan.
-
Imusarjan paineanturi voisi olla myös hyvä tutkia kun antaa vikakoodia kumpaankin suuntaan ahtopaineesta.
Meinaakko imusarjan lämpötila anturia vai paine? koska tuosta oon kuullut että voipi olla lämpötila anturi rikki. Missä tuo lämpötila anturi sijaitsee sitten? :)
-
Meinaakko imusarjan lämpötila anturia vai paine? koska tuosta oon kuullut että voipi olla lämpötila anturi rikki. Missä tuo lämpötila anturi sijaitsee sitten? :)
Samassa palikassa välijäähdyttimen vasemman lähdön yläpuolella on imu(ahto)ilmanlämpö- ja ahtopaineanturi.
-
Samassa palikassa välijäähdyttimen vasemman lähdön yläpuolella on imu(ahto)ilmanlämpö- ja ahtopaineanturi.
Pystyyköhä tuota anturia mitenkään itse testaamaan...
-
Testerillä näkee mitä se antaa.
-
https://ibb.co/yd0DPm1 (https://ibb.co/yd0DPm1)
Kyllä alipainevuoto vaikuttaa turboon.
-
Taaemman tukikumin saa testattua kevyesti paineilmalla. Säätöventtiililtä letku irti ja 1-1,5bar painetta sisään riittää.
HUOM! nämä kuuluisi testata ALIPAINEELLA, normisti paineilmalla kokeillessa voi rikkoa kyseisen tukikumin!
Paineilma rikkoo kalvon sieltä sisältä ja aiheuttaa alipainevuodon jos vika ei olekkaan siellä!
Kyseinen tukikumi ei ole halpa! noin 150€/kpl!
Yleisesti/todennäköisesti jos ahdot pomppii yli 2bar, on siellä alipainevuotoa.
-
Siksi paine onkin pidettävä alhaisena. Paras keino testaamiseen onkin tulpata kumille menevä letku ja käydä ajamassa.
-
Tänään sitten ajossa "nykäs" kerran ja meni heti vikatilaan... uutena oli että valitteli tuota turbon paineanturia (1600 koodi) ja oli myös tutut vanhat low / high pressure vikakoodit... Olisiko kumminkin kyseessä rikkinäinen paineanturi eikä säätelymoottori.. ???
-
Eikös tuo paineanturi nimenomaan ole se vikaherkkä osa. Tuon saa testattua kun siitä tukkii letkun (ja vastaavasti paineanturin putken). Mulla tulossa postissa tuo uusi. Ei kallis osa. Ebay 13€ / Suomi ~50€... ja itselläni oireillut juurikin vastaavasti.
Mulle jäi tästä ketjusta myös epäselväksi mikä oli tuon pyörreläppäsysteemin kunto? Oliko tanko paikallaan? Tuntuiko vivusta vastetta että pyörreläpät on kiinni akselissaan? Tuo oli itseltäni paskana ja se myös lyö tehot kiihdyttäessä aika poikkeen (jos on kiinni lukittunut). Ja tuo tanko on jokaisessa D5:ssa jossain vaiheessa irti.
-
Eli homma päätty turbon vaihtoon :) Kyllä mulki turbonsäätömoottori liikkui ja toimi kuten yllä tuossa on keskusteltu mutta Turbotukku.comilta tuli hyvä vinkki että kun kumminkin autolla on ajettu 290tkm niin turbo voi olla viallinen ja välillä siivet jumittua kun on lämmöt kohillaan ja kun siivet jumittuu säätömoottori ei tykkää vastuksest ja heittää vikatilaan!
-
Siis jos meinaat pyörreläpil turbon siipiä???
-
Siis jos meinaat pyörreläpil turbon siipiä???
Ei, pyörreläpät sijaitsee imusarjan alla. Ei liity turboon
-
Saa poistaa
-
Saa poistaa
-
Ilmakehän paineen osuus on karkeasti 1bar absoluuttisesta paineesta.