Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kartano740 - 20.07.2020, 20:23:20
-
Terve Tietäjille!
Osaisiko kukaan sanoa mikä mahtaisi olla volvossa vikana kun nykii pintakaasulla ajaessa, tuntuu ihan kuin jarruttelisi itsestään. Auto on 90 vm ja ajettu about 340tkm. Moottorina yllämainittu kahden litran bensaruisku.
Auto on toimittanut vara-auton virkaa (ollut seisonnassa pari vuotta) ja nyt ollut ajossa tämän kesän.
-
Imusarjantiiviste on hyvä veikkaus.
-
Kiitos vinkistä! Näkeekö vuotoa käynnissä ollessa ulospäin millään konstilla jotta sais varmennettua?
Ja tosiaan selvennyksenä autoon vaihdettu:
Vuonna 2017 :
Lambda, katalysaattori
Siirto- ja polttoainepumppu
Sytytystulpat ja tulpan johdot
Virranjakaja
Polttoainesuodatin
Poltti nimittäin aiemmin lambdan valoa jonka jälkeen anturi vaihdettu.
-
Auto käyntiin, suihkuttelet esim jarrukliineriä tai starttipilottia imusarjan tiivisteen suuntaan. Jos käynti muuttuu, niin on vuoto.
Laitettiinko Boschin lambda, vai joku muu halvempi tarvike?
Ja tarkennuksena, se ei oo pelkästään lambdavalo.
-
Myös imuputki ilmanputsarilta imusarjaan kannattaa tarkistaa. Halkeilevat haitariosasta.
-
Löytyikö vika?
-
Tosiaan aiheeseen palaten tähän ei suoranaista vikaa löytynyt, vaihtelin ainoastaan starttimoottorin viime kesän aikoina, silti joskus satunnaisesti kesken vedon nykäisee ns 0,5 sekunnin ajaksi vedon pois. Auto ollut viime toukokuun alusta lähtien käytössä ja nyt vikaa ilmennyt käyntiinlähtöön liittyen.
-
Hall anturi sanomassa sopimusta irti.
-
Onkos tässä b200f koneessa hall anturia? Varaosatiskillä kyseenalaistivat asian
-
Ykk anturi vauhtipyörällä. Ei näin uudessa ole hall anturia.
Onko ilmastointi? Onko ilma käännetty huurteenpoisto tuulilasille?
-
Okei eli ihan erillinen anturi.
Kyllä on ilmastointi. Mutta huurtenpoistosta en ole varma onko tässä. Pitäisikö sille olla eri nappi vai kuinka?
Sen verran huomaa lämpimällä käynnissä eroja kun kääntää tuulilasille/lasille ja jaloille räppänöiden valitsimen välillä niin käynti hieman muuttuu.
Ilmastointi tosiaan on mutta ollut käyttämättönä pitemmän aikaa kun yksi putki oli rikki.
-
Ainahan se yrittää ilmastointia päälle jos huurteenpoistolla vipu käännetty. Remmi pois päältä. Loppuuko auton nykiminen kokonaan?
-
Ahaa, eli kun on puhallus pelkästään tuulilasille käännetty niin sillon yrittää laittaa ilmastointia päälle?
Täytyy kokeilla ilman remmiä.
-
Juu. Niin se on tehty.
-
Selvä, kiitos paljon tiedon ilmiannosta, tuota en tiennytkään kun yritin ilmastointia herätellä ja laittelin remmit ym paikalleen. Ihmettelinkin miksi käynti muuttuu puhallusta muutettaessa.
Kuinka muuten aktivoituuko ilmastointi ainoastaan tuolla huurreasennolla vai muillakin?
Kun tässä mallista on ns hiutalekuva asento jonka luulin olevan ilmastoinnin kytkemisvalitsin eli ns sinisen lumihiutaleen kuva ratin puoleisessa reunassa (tuulilasin puhallus vastakkaisella, apukuskin reunassa)
-
Juu molemmat ääripäät kytkee kylmäkoneen. Joku fiksuvolis laittanu taustakuvaan sinistä tuulilasipuhalluskuvan yhteyteen.
-
Ahaa kiitos tiedosta! Mulla ei ole kun ratin puoleinen sininen hiutale niin en osannut apukuskin puoleista normiväristä epäiläkkään ilmastoinnin kytkijäksi :2funny: