Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: VolvoRR - 22.07.2020, 20:21:58
-
Löytyykö keneltäkään faktoja mitä B5204T9 moottorille, joka löytyy ainakin v70 III sekä V60 bifueliin nokalta tarvitsisi tehdä saavuttaakseen n. 300hp tavoitteen?
Käytin auton taannoin softattavana mutta en ole täysin tyytyväinen teho lisäykseen 213hp - > ~260hp, eroa ei mielestäni juurikaan tullut joten pohdin nyt mekaanisia muutoksia.
Selviteltyäni asiaa olen sellaisessa ymmärryksessä, että kyseisessä moottorissa ahtimena on pakosarjaan integroitu B&W K03? Ja käsittääkseni ainakin joillekin markkina alueille s60II:sta on tehty 2,5L ja K04 ahtimella, olisko tästä ahtimesta mihinkään?
Entä minkälaiseksi pullonkaulaksi alkuperäinen DP, IC ja suuttimet muodostuvat?
-
Jatkan yksinkeksustelua hieman..
Autohan on siis v60 2015 bifuel B5204T9 ja ahdin tosiaan 31319316 joka pitäisi siis olla Borgwarner K03.
Borgwarner K04 eli 31319315 ja löytyy ainakin 2,5 litraisista v40 croscoyntrysta ja S60 T5 jenkki vienti mallista(B5254T12) sekä ST focuksesta. Usea bulkkisoftien tarjoaja lupaa noista vempeleitä 285hp/440nm
Onko kenelläkään käryä miten tuo ahdin toimisi B5204t9 :ssä joka on 2,0 T5? Saako pelkästään tuolla ahtimella ja softalla tehot tuonne 285-300 tuntumille?
-
Jatkan yksinkeksustelua hieman..
Autohan on siis v60 2015 bifuel B5204T9 ja ahdin tosiaan 31319316 joka pitäisi siis olla Borgwarner K03.
Borgwarner K04 eli 31319315 ja löytyy ainakin 2,5 litraisista v40 croscoyntrysta ja S60 T5 jenkki vienti mallista(B5254T12) sekä ST focuksesta. Usea bulkkisoftien tarjoaja lupaa noista vempeleitä 285hp/440nm
Onko kenelläkään käryä miten tuo ahdin toimisi B5204t9 :ssä joka on 2,0 T5? Saako pelkästään tuolla ahtimella ja softalla tehot tuonne 285-300 tuntumille?
Onko ahtimen kompurakarttaa saatavilla? Siitä saisi jotain käryä, mitä tuo tuottaa.
-
Täytyypä selvittää jos kompurakartan saisi jostain kaivettua.
-
K03 ahtimissa on yleensä joku 34-38mm kompressori ja turbiinisiivet 36- 40mm. Ei kovin isoille tehoille riitä. Noihin K03 sarjalaisiin on tehty esim. VAG 1.8T moottoreiden ahtimiin upgradeja eli laitetaan K04 sisuskalut jolloin päästään jonnekin 320hp paikkeille. Hyllyssä on myös isoja 46,5 ja 49mm pakosiivellä olevaa akselia johon kun laittaa samaa kokoa olevan billet siiven niin päästään vielä isompiin lukemiin. Yv voi laittaa viestiä jos kiinnostaa. Audin 1.8T moottorissa 40/42mm siipikoko tuotti dynossa 285hp