Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 24.07.2020, 11:51:36

Otsikko: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 24.07.2020, 11:51:36
Vannoutuneena V70- ja S80-mallien ihailijana ja 14 vuotta myös käyttäjänä hämmästelen mitä kaikkea löytyy "uudemmista" malleista?

Kyse on siis vuosien 2008-2012 tienoilta ja autona V70. Moottorivaihtoehdoista kiinnostavimpia lienevät D5, D3 ja bensaversiot 2,4 vaparina (liekö?) ja 2,4 bensa turbolla.

Automaattilaatikko on vaihtunut ainakin. Onko uudempi parempi? Ajokokemukset ovat vaihtelevia. Vanhempi, vm:n 2003, 2005 ja 2006 laatikko on jämäkämpi ja vähemmän tempova, arvelisin.

Miten lie laatikoiden kestoissa eroja?

Uudemmissa kori saattaa olla hieman köykäisempi, mutta ajo-ominaisuudet ovat erittäin OK.

Millaisia kokemuksia ja faktatietoja on muilla?
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: mulugren - 24.07.2020, 13:31:28
Mistähän moottorista kyse? 5sylinterisen kaverina oli kymmenen vuoden ajan (2006 eteenpäin) se sama 6v geartronic eri kehitysversioina
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 24.07.2020, 14:22:17
Mistähän moottorista kyse? 5sylinterisen kaverina oli kymmenen vuoden ajan (2006 eteenpäin) se sama 6v geartronic eri kehitysversioina

Kiitos tarkennuksesta.

Koneet varmastikin D5, D3 ja miksei pienemmätkin, mutta myös bensamyllyt 2,4 ja 2,0 kokoisina.
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: tuomaril - 24.07.2020, 15:07:00
Moottoreista sen verran, että osta mieluusti auto, joka on ihan rehellisellä Volvon koneella. Noihin pikkuvapareihin en ainakaan itse sotkeutuisi. Kuten vaikkapa tuo 2.0 bensa, jota sai alkupään tuotantoon otettua. Yleisestikkin itse katselisin 2010 ja sitä uudempia kulkineita. 2010 tulivat uudet moottorit ainakin dieseleihin, samalla laatikko koki päivityksen. En ole mikään vaihteistoexpertti, mutta nämä havainnot perustuvat omiin kokemuksiin. Tuo TF-80SC laatikko on tosiaan ollut eri kehitysversioina vahvasti mukana näissä P3-Volvoissa. Joissain PSA-koneissa on ollut sitten jatkeena se Fordin Powershift-loota, jota en huolisi.

Tuo TF-80SC on mielestäni yleiseltä luotettavuudeltaan heikommalla tasolla kuin sen vanhemmat 5-lovisen. Eri kehitysversioiden mukana luotettavuus ei ole mitään dramaattista parannusta mielestäni saanut, pikemminkin vikakohteet ovat vain vaihtuneet. Jos alkupään vaihteistossa vikapaikka oli venttiilipöytä, niin uudemmissa sitten kuolee ne kuuluisat tiivisteet, jotka aiheuttavat sitä ronskia D:lle kytkeytymistä. Itse en myöskään tykkää tuon vaihteiston toiminnasta, vanhempi vaihteisto oli huomattavasti miellyttävämpi toiminnaltaan. Mutta tämä lienee mielipideasia.
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 24.07.2020, 17:32:17
Kiitos tuomaril.

Mielipiteitä juuri kyselen. Toki faktapohjalta.

Samaa olen kuullut noista laatikoista - vanhempi on miellyttävämpi ja mahdollisesti kestävämpi. Ja Siniseltä saatujen tietojen mukaan nykyisen V70 Volvoni (vm. 2006) tyyliseen AisinWarneriin riittää automaattiöljyjen vaihto 80 tkm:n välein. Uudempi aski kaipaa öljynvaihtoa jo 60 tkm:n välein.

Vaihtoväli ei ole ongelma muuten, mutta aiemmat omistajat eivät yleensä vaihdata öljyjä tarpeeksi tiheästi.
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: Ristus - 24.07.2020, 17:36:19
öljynvaihtoväli tulee käytetystä öljystä. 60tkm sanovat munkin aisinille että vaihtoväli uusilla öljyillä mitkä laittovat.
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: Volmanni - 24.07.2020, 21:27:54
Vm 2010 lähtien on D5 tuplaturbolla.Mukavampi ajaa.
Tomaatin toimivuus parantunut,mitä kokemusta 07 D5.Vaimon vm 14 automlaatikko vieläkin parempi toimivuudeltaan,6 v sekin.
Perusvarma auto omasta mielestä V70.
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: Enzo - 24.08.2020, 01:43:17
Kiitos tuomaril.

Mielipiteitä juuri kyselen. Toki faktapohjalta.

Samaa olen kuullut noista laatikoista - vanhempi on miellyttävämpi ja mahdollisesti kestävämpi. Ja Siniseltä saatujen tietojen mukaan nykyisen V70 Volvoni (vm. 2006) tyyliseen AisinWarneriin riittää automaattiöljyjen vaihto 80 tkm:n välein. Uudempi aski kaipaa öljynvaihtoa jo 60 tkm:n välein.

Vaihtoväli ei ole ongelma muuten, mutta aiemmat omistajat eivät yleensä vaihdata öljyjä tarpeeksi tiheästi.

Toi laatikon huoltamattomuus hämmästyttää kyllä.

Olen tässä nyt kuukauden katsellut itselleni vetoautoksi automaatti Volvoa ja kauhukseni huomannut ettei juuri yhdessäkään huoltokirjassa ole merkintöjä laatikon öljynvaihdoista.Hyvä jos kerran on 300tkm:n matkalla vaihdettu. :o

Eikö siellä huolloissa tyrkytetä/tarjota niitä ollenkaan?
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: volvo2020 - 24.08.2020, 09:51:43
Toi laatikon huoltamattomuus hämmästyttää kyllä.

Olen tässä nyt kuukauden katsellut itselleni vetoautoksi automaatti Volvoa ja kauhukseni huomannut ettei juuri yhdessäkään huoltokirjassa ole merkintöjä laatikon öljynvaihdoista.Hyvä jos kerran on 300tkm:n matkalla vaihdettu. :o

Eikö siellä huolloissa tyrkytetä/tarjota niitä ollenkaan?

Ei niitä tyrkytetä. Vaihteistoöljyn vaihto on Lisätyö joka pitää osata itse vaatia. Taksina ostettuun autoon kuulu 60tkm välein huolto-ohjelmaan ilmeisesti. Harvemmin tuntuun 1-2. omistajaa tuo kiinnostavan, jos auto vaihdetaan 2-3 v välein maksimissaan 200tkm ajettuna pois. Silloin ne alkavat ongelmat öljynvaihdon tekemättä jättämisestä lankeaa sinne 3-4:nen omistajan kukkarolle.

Itellä on näistä kokemusta mm. bmw, mersun ja nykyisen volvon laatikoista. Olen pyrkinyt ostamaan käytettynä maksimissaan 150-180tkm ajetun, jos ei ole laatikkoon öljyjä vaihdettu kertaakaan. Sitten vaan heti huuhteluöljyn vaihtoon ja ainakaan noissa kolmessa ei ole tullut ongelmia. Voi vielä yrittää tingata kaupan tekijäisiks tuon vaihdon kun ei kerta ole kertaakaan vaihdettu.
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: mulugren - 24.08.2020, 19:57:11
Toi laatikon huoltamattomuus hämmästyttää kyllä.

Se on rahantuhlausta se laatikon huoltaminen. Siis muille kuin meille ;D Ei ketään muita kiinnosta kestääkö se auton vaihteisto puolta miljoonaa km. Pääasia että on huoltokirjassa leimat eli ”hyvin huollettu”. Minulla oli aikoinaan monta leasingautoa  peräperää eikä olisi voinut vähempää kiinnostaa öljynvaihdot saati muutkaan huollot. Huollossa oli kuitenkin käytettävä ettei autot levinny tielle eikä leasing yhtiö päässyt syyttämään heidän omaisuuden tärvelemisestä :D
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: Enzo - 24.08.2020, 23:43:13
Se on rahantuhlausta se laatikon huoltaminen. Siis muille kuin meille ;D Ei ketään muita kiinnosta kestääkö se auton vaihteisto puolta miljoonaa km. Pääasia että on huoltokirjassa leimat eli ”hyvin huollettu”. Minulla oli aikoinaan monta leasingautoa  peräperää eikä olisi voinut vähempää kiinnostaa öljynvaihdot saati muutkaan huollot. Huollossa oli kuitenkin käytettävä ettei autot levinny tielle eikä leasing yhtiö päässyt syyttämään heidän omaisuuden tärvelemisestä :D

Se on kyllä just näin.Köyhät huoltaa! ;D
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: volvo2020 - 25.08.2020, 08:22:03
No näinhän se on, että me (köyhät), jotka näitä käytettyjä ostaa niin joutuu sit huoltamankin näitä vehkeitä  ;D
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: mulugren - 25.08.2020, 10:10:40
No näinhän se on, että me (köyhät), jotka näitä käytettyjä ostaa niin joutuu sit huoltamankin näitä vehkeitä  ;D

Minä poika vaihdatutin ohjaustehostimen nesteetkin jossain 150tkm kohdalla. Ettei mee rikki ja toimis hyvin ;D Ehkä se tosiaan hieman pehmeämmin toimii nyt
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 25.08.2020, 12:04:10
Hyppää vähän sivuun, mutta menköön.

"Köyhiä ollaan ja köyhinä pysytään!"

Tunti sitten vaihdatin esikoisen vm. 2001 bensavapari-V70:n öljyt + öljynsuodattimen ja vaihteistoöljyt huuhtelemalla. Meni kokonaista 110 euroa, kun oli Mannolit omasta takaa. Samasta 20 litran pöntöstä vaihdettiin omaan V70:n (vm. -06) vaihteistoöljyt + öljyt suodattimineen.

Nyt kelpaa näillä vanhemmillakin vehkeillä huristella! :) :)

Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: Gazza - 25.08.2020, 22:01:54
Toi laatikon huoltamattomuus hämmästyttää kyllä.

Olen tässä nyt kuukauden katsellut itselleni vetoautoksi automaatti Volvoa ja kauhukseni huomannut ettei juuri yhdessäkään huoltokirjassa ole merkintöjä laatikon öljynvaihdoista.Hyvä jos kerran on 300tkm:n matkalla vaihdettu. :o

Eikö siellä huolloissa tyrkytetä/tarjota niitä ollenkaan?

Eikä jostain syystä määräaikaishuollossa merkitä huoltovihkoon ko. vaihtoa, vaikka se olisikin suoritettu. Lyödään vain leima ja kilometrkimäärä sekä työtilausnumero. Itse aina kyselen sitten Volvolta tarkemmat huoltotiedot, että mitä mihinkin työtilausnumeroon sisältyy, joten kyllä niitä askiöljyjä on vaihdettu, jos on merkkihuollossa huollettu.
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: mulugren - 25.08.2020, 22:12:49
Eikä jostain syystä määräaikaishuollossa merkitä huoltovihkoon ko. vaihtoa, vaikka se olisikin suoritettu. Lyödään vain leima ja kilometrkimäärä sekä työtilausnumero. Itse aina kyselen sitten Volvolta tarkemmat huoltotiedot, että mitä mihinkin työtilausnumeroon sisältyy, joten kyllä niitä askiöljyjä on vaihdettu, jos on merkkihuollossa huollettu.

Mulla on aina merkitty vihkoon kun on vaihdettu. Siis sinisellä. Silloinkin kun käyttivät laatikon halki ja vaihtoivat sisäiset tiivisteet ja suodattimen, tuli vain merkintä ”vaihteistoöljy” eikä mitään muuta :D
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 25.08.2020, 22:19:23
Minä poika vaihdatutin ohjaustehostimen nesteetkin jossain 150tkm kohdalla. Ettei mee rikki ja toimis hyvin ;D Ehkä se tosiaan hieman pehmeämmin toimii nyt
Olen muutamalta eri pajalla kysellyt ohjaustehostimen manuaalilaatikon öljynvaihtoa, mutta jostain syystä ei haluta tarjota  :o Onko nuo sitten niin 'eksoottisia' hommia ettei haluata riskeerata urakkahinnoittelua...
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: mulugren - 25.08.2020, 22:24:21
Olen muutamalta eri pajalla kysellyt ohjaustehostimen manuaalilaatikon öljynvaihtoa, mutta jostain syystä ei haluta tarjota  :o Onko nuo sitten niin 'eksoottisia' hommia ettei haluata riskeerata urakkahinnoittelua...

Siis ohjaustehostimen ja manuaalilaatikon öljynvaihto? Oletko kysynyt siniseltä? Siellä ainakin tehostimen öljyt vaihtoivat mukisematta rahaa vastaan. Siinä rytäkässä tehtiin kyllä muutakin. Muistelen että mekaanikko hieman oli ehkä yllättynyt pyynnöstä, jäi sellainen fiilis. Johtui ehkä siitä että lista pitkä ja laskua oli tulossa kiitettävästi muutenkin..

Edit: Tehostimen öljyt vaihtaa kätevästi itsekin sen säiliön kautta. Imaiset säiliön tyhjäksi, uutta tilalle, auto käyntiin ja kääntelet rattia severta että neste vaihtuu säiliössä. Toista niin monta kertaa kun uutta nestettä on laitettavaksi. Itse käytin vain yhden Volvo nestepullon
Otsikko: Vs: Mikä muuttui 2008-2010-2014 malleissa?
Kirjoitti: NNH - 01.09.2020, 23:50:36
Vannoutuneena V70- ja S80-mallien ihailijana ja 14 vuotta myös käyttäjänä hämmästelen mitä kaikkea löytyy "uudemmista" malleista?

Kyse on siis vuosien 2008-2012 tienoilta ja autona V70. Moottorivaihtoehdoista kiinnostavimpia lienevät D5, D3 ja bensaversiot 2,4 vaparina (liekö?) ja 2,4 bensa turbolla.

Automaattilaatikko on vaihtunut ainakin. Onko uudempi parempi? Ajokokemukset ovat vaihtelevia. Vanhempi, vm:n 2003, 2005 ja 2006 laatikko on jämäkämpi ja vähemmän tempova, arvelisin.

Miten lie laatikoiden kestoissa eroja?

Uudemmissa kori saattaa olla hieman köykäisempi, mutta ajo-ominaisuudet ovat erittäin OK.

Millaisia kokemuksia ja faktatietoja on muilla?

Automaattilaatikko oli jo kakkoskorisissa D5-malleissa kahdessa viimeisessä vuosimallissa 2006 ja 2007 sama TF-80SC kuin kolmoskorisissa suurimman osan mallisarjaa. Nelisylinterisissä ja VEA-moottorisissa oli sitten eri vaihteistot.

Faktatietoja V70/XC70:

2008 - eka vuosimalli, tarjolla moottorit:
2.5T (200 hv / 300 Nm, B5254T6) (vain V70)
3.2 (238 hv / 320 Nm, B6324S)
T6 AWD (285 hv / 400 Nm, B6304T2)
2.4D (163 hv / 340 Nm, D5244T5)
D5 (185 hv / 400 Nm, D5244T4)

2009 - uusia moottoreita (kaikki vain V70):
2.0 (145 hv / 190 Nm, B4204S3)
2.0F (145 hv / 190 Nm, B4204S4)
2.5FT (200 hv / 300 Nm, B5254T8)
2.0D (136 hv / 320 Nm, D4204T)

2010 - moottorivalikoima uudistettiin 2.5T, 2.5FT, 2.4D ja D5 osalta, 1.6 DRIVe sekä 2.5FT AFV (kaasumuunnos) uutena tarjolle:
2.5T (231 hv / 340 Nm, B5254T10)
2.5FT (231 hv / 340 Nm, B5254T11)
1.6D DRIVe (109 hv / 240 Nm, D4164T)
2.4D (175 hv / 420 Nm, D5244T14) (myös XC70)
D5 (205 hv / 420 Nm, D5244T10) (myös XC70)

2011 - Premium Soundin kaiutinvalmistaja vaihtui Dynaudio -> Audyssey, uusia moottoreita:
2.0T (203 hv / 300 Nm, B4204T6)
3.2 (245 hv / 320 Nm, B6324S5) (myös XC70)
T6 (304 hv / 440 Nm, B6304T4) (myös XC70)
D3 (163 hv / 400 Nm, D5204T2) (myös etuvetoinen XC70)
D3 AWD (163 hv / 420 Nm, D5244T16) (myös XC70)

2012 - R-Design muuttui paketista varustetasoksi, sisustan facelift, RTI-navin tilalle Sensus (ei Connect), moottorivalikoiman isompi uudistus (vuosimallin 2011 moottoreista ainoastaan T6 jäi ennalleen):
T4 (V70) (180 hv / 240 Nm, B4164T)
T4F (V70) (180 hv / 240 Nm, B4164T2)
T5 (V70) (240 hv / 320 Nm, B4204T7)
DRIVe (V70) (115 hv / 270 Nm, D4162T)
D3 / DRIVe (XC70) (163 hv / 400 Nm, D5204T3)
D3 AWD (XC70) (163 hv / 420 Nm, D5244T17)
D5 man. (215 hv / 420 Nm, D5244T11)
D5 aut. (215 hv / 440 Nm, D5244T15)

2013 - automaatin vaihdevipu vaihtui samanlaiseksi kuin facelifteissä, Driver Supportiin liikennemerkkien tunnistus ja automaattiset kaukovalot, DRIVe nimettiin uudelleen D2:ksi (V70) ja edellisvuoden D3 nimettiin uudelleen D4:ksi, moottorivalikoima:
T4 (V70) (180 hv / 240 Nm, B4164T)
T4F (V70) (180 hv / 240 Nm, B4164T2)
T5 (V70) (240 hv / 320 Nm, B4204T7)
3.2 (245 hv / 320 Nm, B6324S5) (ei Suomessa)
T6 AWD (304 hv / 440 Nm, B6304T4)
D2 (V70) (115 hv / 270 Nm, D4162T)
D4 (163 hv / 400 Nm, D5204T3)
D4 AWD (XC70) (163 hv / 420 Nm, D5244T17)
D5 man. (215 hv / 420 Nm, D5244T11)
D5 aut. (215 hv / 440 Nm, D5244T15)

2014 - facelift: uudet etu- ja takavalot, etusumuvalot korvattiin LED-päivävaloilla, uusi etumaski ja mittaristo, takaluukkuun kromilista, Sensus vaihtui Sensus Connectiksi, uudet VEA-moottorit 8-vaihteisen automaatin kanssa tarjolle etuvetoisiin V70-malleihin, automaattivaihteiseen D4:ään lisää tehoa (muut moottorit säilyivät ennallaan):
T5 (245 hv / 350 Nm, B4204T11)
D4 (181 hv / 400 Nm, D4204T5)
D4 AWD (181 hv / 420 Nm, D5244T12)

2015 - moottorivalikoima säilyi ennallaan, Premium Soundin kaiutinvalmistaja vaihtui Audyssey -> Harman/Kardon.

2016 - uusia moottoreita: VEA T4, D2 ja D3 sekä T5 Bi-Fuel. 6-sylinteriset bensakoneet poistuivat valikoimasta kokonaan, ainoat jäljelle jääneet 5-sylinteriset mallit D4 AWD (V70) sekä D4 AWD ja D5 AWD (XC70). D5 AWD sai viisi lisähevosvoimaa, kaikissa malleissa start/stop-järjestelmä. Uudet moottorit:
T4 (V70) (190 hv / 300 Nm, B4204T19)
D2 (V70) (120 hv / 280 Nm, D4204T20)
D3 (V70) (150 hv / 320 Nm, D4204T9)
T5 AWD (XC70) (249 hv / 360 Nm, B5254T14)
T5 AWD (XC70) (254 hv / 360 Nm, B5254T12)
D5 AWD (XC70) (220 hv / 440 Nm, D5244T20)

Ocean Race -erikoismallit olivat tarjolla vuosimalleina 2009 ja 2012 (väreissä 706 Ocean Blue tai 477 Electric Silver), Classic vuosimallina 2016.

Suomi-hinnastot/esitteet:

V70:
2008 (https://drive.google.com/file/d/10f39l2Qf3VBEcHIOKSgHnxJ2s-BZAtE1/view?usp=sharing)
2009 (https://drive.google.com/file/d/1C_xFNmL3RH2lOmULOwVMh7-Ae5QAnMcx/view?usp=sharing)
2010 (https://drive.google.com/file/d/1LP8N2B44SaXSntzD8jqOnhIQNVod7NbT/view?usp=sharing)
2011 (https://drive.google.com/file/d/1FYTjK_bTpws1xePxV4BqIUK69tgTP-cR/view?usp=sharing)
2012 (https://drive.google.com/file/d/1q9hnJyxGEWPLJ-9LsN1Vsx8brI-qDjqw/view?usp=sharing)
2012 Ocean Race (https://drive.google.com/file/d/1TUacoe6NVXdgZqbU-7RfkgpmvJ0w7KSW/view?usp=sharing)
2015 (https://drive.google.com/file/d/1uedmH8klZCmaMKH7VY7Az5OHOKdaHF2y/view?usp=sharing)
2016 Classic Business (https://drive.google.com/file/d/16f4V0B3itE7fnpaqtCnFu5tFho5mvW92/view?usp=sharing)

XC70:
2010 (https://drive.google.com/file/d/1udCcLgfex7jTmOAyrEr2Uti9RbCD-KXs/view?usp=sharing)
2012 (https://drive.google.com/file/d/12O5iOIjRgjzBQYZFzFlcfUQyPMMx-Rr9/view?usp=sharing)
2014 (https://drive.google.com/file/d/10qDDtOF4fKZFBf0Ad5NtbuFdbb1euxRs/view?usp=sharing)
2016 Classic (https://drive.google.com/file/d/1cjvZrbU2AVdYCSsY0F3KrL58KrCruyLc/view?usp=sharing)

Jos jollakulla sattuu olemaan tallessa minulta puuttuvat PDF-esitteet (V70 vuosimallit 2013, 2014 ja 2016 sekä XC70 vuosimallit 2008, 2009, 2011, 2013 ja 2015), saa vinkata yv:llä  ;)