Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juksteri - 25.07.2020, 16:41:18
-
Elikkä mistä johtuu, että neliveto on päällä koko ajan? Ikävästi kirraa kääntyessä, kun ei oo tasauspyörästöä ja rikkoo ne boorit vielä.
Eli mikä neuvoksi? Ja onko iso homma korjata?
-
Elikkä mistä johtuu, että neliveto on päällä koko ajan? Ikävästi kirraa kääntyessä, kun ei oo tasauspyörästöä ja rikkoo ne boorit vielä.
Eli mikä neuvoksi? Ja onko iso homma korjata?
Miten olet todennut, että neliveto on kokoajan päällä? Toimiiko neliveto yleensäkkään ollenkaan? Tasauspyörästöt löytyy edestä ja takaa, välissä on Haldex-kytkin.
Ettei olisi kulmavaihteesta boorit sileänä ja siitä tulee tuo ääni kääntyessä?
Booriholkki on vaihdelaatikossa kiinni tasauspyörästön kuoressa (apukuskin vetari menee booriholkin läpi tasauspyörästön sisään) ja täten kardaani pyörii aina kun eturenkaille menee vetoja - edellyttäen että boorit ovat ehjät.
-
Tasauspyörästöt löytyy edestä ja takaa, välissä on Haldex-kytkin.
-01 on vielä viskokytkimellä.
-
Siitä, että takapyörät työntävät. Kääntyessä jumittaa ja takarengas pyrkii sutimaan, kuten lukon kanssa tapana. Pari kertaa on päässyt muljahtamaan kääntyessä, eli boorit on menossa jo pilalle.
Että onko tähän jtn korjausta, että saisi nelivedon pois päältä kun sitä ei tarvitse?
Miten olet todennut, että neliveto on kokoajan päällä? Toimiiko neliveto yleensäkkään ollenkaan? Tasauspyörästöt löytyy edestä ja takaa, välissä on Haldex-kytkin.
Ettei olisi kulmavaihteesta boorit sileänä ja siitä tulee tuo ääni kääntyessä?
Booriholkki on vaihdelaatikossa kiinni tasauspyörästön kuoressa (apukuskin vetari menee booriholkin läpi tasauspyörästön sisään) ja täten kardaani pyörii aina kun eturenkaille menee vetoja - edellyttäen että boorit ovat ehjät.
-
Jos se on viskolla niin onko sulla eri kokoiset renkaat takana? Viskossahan on joku vapaa kytkin että ei työnnä esim vapaalla tai käännettäessä. Mutta se kai on niin heikko että hajoaa just jo noista eri kokoisista renkaista... Se jos hajoaa ei ole nelikkoa.
-
Mun käsityksen mukaan s60 on haldex ja kyllä mulla on ihan saman kokoset renkaat ollu joka kulmassa aina
-
-01 on vielä viskokytkimellä.
Olin siinä käsityksessä, että visko olisi ollut aikaa ennen pattikylkiä. ???
Siitä, että takapyörät työntävät. Kääntyessä jumittaa ja takarengas pyrkii sutimaan, kuten lukon kanssa tapana. Pari kertaa on päässyt muljahtamaan kääntyessä, eli boorit on menossa jo pilalle.
Että onko tähän jtn korjausta, että saisi nelivedon pois päältä kun sitä ei tarvitse?
Eli autossa on lukkoperä tai takatasauspyörästössä jotain vialla? Jos/kun boorit menee, ne menee sitten kerralla. Rakenne on sellainen, että se ei voi sillon tällön hyppiä yli ja toisinaan pitää.
-
Olin siinä käsityksessä, että visko olisi ollut aikaa ennen pattikylkiä. ???
Eli autossa on lukkoperä tai takatasauspyörästössä jotain vialla? Jos/kun boorit menee, ne menee sitten kerralla. Rakenne on sellainen, että se ei voi sillon tällön hyppiä yli ja toisinaan pitää.
Nelivetoinen autohan menee käännettäessä jumiin, jos ei ole keskitasauspyörästöä. Volvoissahan ei sellaista, mutta voisiko tässä tapauksessa taka-akselin yhteydessä olevassa Haldex-kytkimessä olla jotain vikaa ja se jumittaa ajoitain lukiten voimansiirron?
Eli voisko haldexin öljyjen vaihto auttaa asiaan?
-
Olin siinä käsityksessä, että visko olisi ollut aikaa ennen pattikylkiä. ???
-02 asti on visko ja Haldex uudemmissa.
En tiedä voisiko visko mennä jumiin sillä tavalla, ettei se anna yhtään periksi. Vanhoja osia kumminkin.
-
-02 asti on visko ja Haldex uudemmissa.
En tiedä voisiko visko mennä jumiin sillä tavalla, ettei se anna yhtään periksi. Vanhoja osia kumminkin.
Sori väärä info. Auto on siis 2002 vuoden mallia.
-
Silloin se on -03 jos on Haldex eli loppuvuonna käyttöönotettu.
Tähän mennessä ei ole Haldexin kanssa ollut kertaakaan ongelmaa, että veto olisi päällä ns. täysillä jatkuvasti. Varmuuden saa ottamalla kontista sulakkeen irti, käyttöohjekirja kertoo paikan.
-
Silloin se on -03 jos on Haldex eli loppuvuonna käyttöönotettu.
Tähän mennessä ei ole Haldexin kanssa ollut kertaakaan ongelmaa, että veto olisi päällä ns. täysillä jatkuvasti. Varmuuden saa ottamalla kontista sulakkeen irti, käyttöohjekirja kertoo paikan.
En moisesta hirveesti tiedä, mutta wikipedia sanoo: 2001 s60 ja 2003 v70 on otettu haldex käyttöön.
Mutta siis vikahan on se, että tiukasti kääntyessä käyttäytyy, kuin olisi lukko päällä. Eli ns jarruttaa kunnes toinen takapyörä sutasee. Tai sitten jostain pääsee muljahtamaan, kun asfaltilla liikaa pitoa.
Tämä ensin tapahtui vain välillä, mutta nykysin jatkuvaa.
-
-02 asti on visko ja Haldex uudemmissa.
En tiedä voisiko visko mennä jumiin sillä tavalla, ettei se anna yhtään periksi. Vanhoja osia kumminkin.
Voi, ja aika monesti meneekin. Ainakin Subaruissa visko yleensä hajoaa niin että muuttuu jäykäksi nelikoksi.
Mutta vilkaisee auton alle, visko on suorakylkinen sylinteri johon ei mene sähköjohtoja. Haldexissa on sylinterimäiset moottori ja suodatinkotelo sekä neliön mallinen boksi kyljessä ja siihen tulee sähköjohto.
-
Voi, ja aika monesti meneekin. Ainakin Subaruissa visko yleensä hajoaa niin että muuttuu jäykäksi nelikoksi.
Mutta vilkaisee auton alle, visko on suorakylkinen sylinteri johon ei mene sähköjohtoja. Haldexissa on sylinterimäiset moottori ja suodatinkotelo sekä neliön mallinen boksi kyljessä ja siihen tulee sähköjohto.
On siellä haldex. Eli ideoita millä saa nelivedon pois päältä? Koittaa koko ajan siirtää voimaa takarenkaille, mutta booreissa ei enää pitoa, joten nytkähtelee. Nyt jo suoraan kiihdyttäessä.
Kääntyessä tekee sitä koko ajan, paitsi kun on vaihde vapaalla. Auto sius automaatti.
Boorit siis menny ja varmaan myös kulmavaihteesta. Hajua mistä ehjä kulmavaihde?
-
Eihän nyt ole vaan perästä tasauspyörästö palasina. Alkaa oireet kuulostaa sen suuntaisilta, hampaanpaloja tasauspyörien välissä aikaansaa 100% lukituksen...
E: nuo kulmavaihteen boorit on sitä kokoluokkaa että ne ei nytkähtele, se on kertasuraus.
-
Perä varmaan entinen. Nyppää kardaani irti niin sitten selviää.
-
Perä varmaan entinen. Nyppää kardaani irti niin sitten selviää.
Mitä siitä tapahtuu, kun kardaanin irrottaa?
Eikös se perä pure kääntyessä kiinni ihan samalla tavalla, oli auto sitte vapaalla tai vaihde päällä?
Vapaalla liukuessa kuitenkin kääntyy ilman mitään ongelmaa.
Ja kiitos jo tässä kohtaa kaikille kyseisen ongelman setvimiseen osallistuneille.
-
Lähinnä että jos ongelma poistuu, kyseessä on juminut haldex tai visko, kumpi siellä onkaan. Jos jatkuu niin perä on palasina.
-
Lisää infoa oireista. Elikkä tuossa kauppaan mennessä teki kyseistä vikaa. Hyvin vaikea kuvailla oiretta, muljuu/hakkaa kääntyessä ja nyt myös kovempaa kiihdyttäessä. Myös vapaalla kääntyessä tekee sitä.
Mutta kaupasta kotiin tullessa ei sitä tehnyt ollenkaan.
Mahtaako haldex kytkeytyä välillä päälle ja jäädä päälle jostain kumman syystä, ja sitte välillä olla kiltisti pois päältä ja kaikki tuntuis toimivan hienosti?
Varmuus tuli huoltamosta, että on hyvin vanha haldex autossa.
-
Ja jos näin, niin kaikki mitä on rikki, löytyy haldexin takaa. Eli varmaankin perä.
Onko muuta mikä sieltä voi olla rikki?
-
Ja jos näin, niin kaikki mitä on rikki, löytyy haldexin takaa. Eli varmaankin perä.
Onko muuta mikä sieltä voi olla rikki?
Hep,
toivottavasti en ole ihan pihalla mutta kuten aiemmin on mainittu, perään tuo voisi viitata...
Ja tuommoinen erittäin lyhyt oppimäärä Haldeksiin...:
https://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
...luultavasti toisen sukupolven versio autossasi...
Ja olisiko tuolla neliveto-osiossa enemmän tietämystä, jos eivät aktiivisesti muita alueita lue?
Viisaammat toivottavasti korjaavat.
-
Aloittaa ny sillä kardaanin poistamisella niin voi eliminoida haldexin.
Peräöljyt kun laskee pois niin siitä näkee onko siellä kaikki kunnossa.
Ja ihan ei oireet täsmää mutta onhan käsijarrukenkien pinnat paikallaan.
-
Lisää infoa oireista. Elikkä tuossa kauppaan mennessä teki kyseistä vikaa. Hyvin vaikea kuvailla oiretta, muljuu/hakkaa kääntyessä ja nyt myös kovempaa kiihdyttäessä. Myös vapaalla kääntyessä tekee sitä.
Mutta kaupasta kotiin tullessa ei sitä tehnyt ollenkaan.
Mahtaako haldex kytkeytyä välillä päälle ja jäädä päälle jostain kumman syystä, ja sitte välillä olla kiltisti pois päältä ja kaikki tuntuis toimivan hienosti?
Varmuus tuli huoltamosta, että on hyvin vanha haldex autossa.
Jos siellä Haldex kytkin jumittaisi noin huolella, niin siitä tulisi aivan varmana vikailmoitus mittaristoon. Olkoonkin vanha Haldex, mutta sen verran tekniikkaa siellä on silti.
-
Töihin mennessä teki taas tuota, käynnistin auton uudelleen, ei auttanut. Käynnistin toisen kerran ja pysty ajaa normaalisti loppu matkan.
Töistä tullessa sama homma, mutta uudellen köynnistämine ei auttanut, joten kaivoin ohjekirjan ja aloin ettimään niitä sulakkeita. Löyty nimellä varokkeet!!!
Nappasin haldexin sulakkeen kontista irti ja ajoin ongelmitta kotiin.
-
Onko vikakoodeja luettu? Tuossa voisi olla sellainenkin tilanne, että Haldexin ohjausyksikkö ei tunnista kääntämistä. Esim. puuttuva etupyörien/ohjausakselin asentotieto. Haldex yrittää myös tunnistaa perävaunun, jolloin levypakka pyritään pitämään hanakammin kiinni. Haldexin esipainepumpun ensioireet voi tuntua myös tuolta. Tällöin takaveto ei pysy päällä ja nykiminen johtuu itseasiassa siitä, että takaveto putoaa välillä pois kaarreajossa ja kiihdytettäessä (öbaut kerran sekunnissa). Minun -03 2.5T AWD teki noin, kun esipainepumpusta alkoi tehot kadota. Kulmavaihde oli ehjä ja boorit kunnossa.
-
Onko vikakoodeja luettu? Tuossa voisi olla sellainenkin tilanne, että Haldexin ohjausyksikkö ei tunnista kääntämistä. Esim. puuttuva etupyörien/ohjausakselin asentotieto. Haldex yrittää myös tunnistaa perävaunun, jolloin levypakka pyritään pitämään hanakammin kiinni. Haldexin esipainepumpun ensioireet voi tuntua myös tuolta. Tällöin takaveto ei pysy päällä ja nykiminen johtuu itseasiassa siitä, että takaveto putoaa välillä pois kaarreajossa ja kiihdytettäessä (öbaut kerran sekunnissa). Minun -03 2.5T AWD teki noin, kun esipainepumpusta alkoi tehot kadota. Kulmavaihde oli ehjä ja boorit kunnossa.
Ekan kerran, kun "löi tyhjää" nii pamahti aika kovaa. Sen jälkeen on ns muljahtanut ja joka kerran jälkeen helpommalla.
Kääntyessä tekee monta kertaa sekunnissa, vauhdista riippuen. Kiihdyttäessä riippuu kuinka paljon painaa kaasua.
-
Tuota tuota...Eikö kannattaisi pikapikaa selvittää se ongelma tämän arpomisen sijaan, ennenkun käy entistä kalliimmaksi.
-
Tuota tuota...Eikö kannattaisi pikapikaa selvittää se ongelma tämän arpomisen sijaan, ennenkun käy entistä kalliimmaksi.
Tässähän sitä selvitellään, ettei kävis kalliiksi.
Nyt kun haldexista on sulake irti nii on voinu ajaa ongelmitta, mutta pitäähän se saada takas nelivedoks
-
Tässähän sitä selvitellään, ettei kävis kalliiksi.
Nyt kun haldexista on sulake irti nii on voinu ajaa ongelmitta, mutta pitäähän se saada takas nelivedoks
"tuomaril" taisi tarkoittaa notta piuhan päähän ja asiantuntevalle korjaamolle... Itse arvailemalla voi hukata satasia turhaan...
-
Missähän päin tämä auto on? Turun alueella ainakin itse voin vidan kanssa jelppiä ja muualla sitten joku muu..
-
Missähän päin tämä auto on? Turun alueella ainakin itse voin vidan kanssa jelppiä ja muualla sitten joku muu..
Hyvinkäällä. Viime testeri millä sitä on katottu, ei tajunnu ainakaa pyttyjä oikeessa järjestyksessä, kun oli sytytyksessä vikaa.
-
Olisko sit luettu jollain halppislukijalla, jos ei pyttyjä älynnyt oikeassa järjestyksessä. Itse vaikutan PK-seudulla ja löytyy kunnollinen lukija jos tarve vaatii.