Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvo760gle - 27.07.2020, 11:54:21
-
Volvo s70 2.5 diesel automaatti, s70 ylipäätään, tyyppiviat, kokemuksia? Kuinka monta kilometriä niillä rullataan
(https://i.ibb.co/ZxwkMb1/s70-4.jpg) (https://ibb.co/ZxwkMb1)
-
Dieselistä ei ole kokemuksia, lähtökohtaisesti henkilövaunut kulkevat korkeaoktaanisella bensiinillä.
S70 on palvellut reilut kaksi vuosikymmentä ja 400 tuhatta takana. Poikkeamia 1 kpl ennenaikaisesti antautunut laturi, tavanomaiset etupyörän laakerit 230 tuhannen nurkilla, alapallonivel ja pari raidepäätä sekä etutolppien yläpäät. PCV-järjestelmä tuli vaihdettua yksittäisen letkurikon vuoksi, mikään osa ei ollut vielä pahasti tukossa.
Oma yksilöni on alkupään pikkujarrullinen T5, ja levyt&palat vaihtuvat melko tiiviiseen tahtiin. Käsijarruvaijeri on uusittu kertaalleen ja pakoputki antautui viime vuonna 22 vuoden jälkeen pöntön päältä. Pari tuulilasia ja uudet umpiot, jakopää huollettu säntillisesti ja ABS-tinaukset tehty. Nyt on vähän öljyistä tubon nurkilla ja kuumana pölläyttää käynnistyksessä.
Kokonaisuutena sanoisin auton olevan hyvä, ehkäpä paras Volvo -takaveto S90 toki hyvä sekin. Enimmäkseen ajan nyky-S90:llä, joten vertailupohjaa löytyy uudempiinkin. Puolensa on molemmissa, mutta esimerkiksi ohjaustuntuma on vanhassa ylivoimainen. Takapuolituntumalla myös ratakierros saattaisi taipua vanhalla nopeammin, uusi on jotenkin etäisempi ja löysemmän oloinen. Toki pitkä siivu maittaa, pilotti ohjaa ja adaptiivinen vakkari säästää hermoja. Uudemmassa minulla on myös maatalousmoottori, joten tankkaus on sotkuinen, joskin harvemmin tapahtuva toimenpide.
Uusimmat yksilöt ovat parikymppisiä ja siten yksilöitä. On loppuunajettuja kiertopalkintoja ja ensimmäisen omistajan silmäteriä. Varaosia on hyvin tarjolla ja vihjeitä ongelmiin löytyy niin tältä palstalta, kuin muiltakin saiteilta mukavasti.
-
Volvo s70 2.5 diesel automaatti, Kuinka monta kilometriä niillä rullataan
(https://i.ibb.co/ZxwkMb1/s70-4.jpg) (https://ibb.co/ZxwkMb1)
Näyttäähän tuolla nettiautossa olevan useampikin 2.5 diesel autom, jolla on ajettu yli 600 tkm.
-
Volvo s70 2.5 diesel automaatti, s70 ylipäätään, tyyppiviat, kokemuksia? Kuinka monta kilometriä niillä rullataan
(https://i.ibb.co/ZxwkMb1/s70-4.jpg) (https://ibb.co/ZxwkMb1)
Automaatista en osaa sanoa mitä kestää, mutta tuolla moottorilla oikein huollettuna ja huolta pidettynä on ajettu avaamatta yli miljoonan.
Toki, ikää näillä alkaa olemaan, joten erilaiset pienet sähköhäiriöt moottorin johtosarjassa ja kulumat polttoainepumpuissa ei ole tavattomia.
-
Itseltä lähti juuri kiertoon -99 S70 jumalaisella Audin jäteöljyvatkaimella. Mittarissa oli myyntihetkellä kevyet 449tkm, itselle tuli alkuvuodesta 441tkm ajettuna. Tuon ajan toimitti käyttiksen virkaa mainiosti. Jossain vaiheessa alkutaipaleella laturi sanoi itsensä irti, uusi Virosta satasella tilalle. Leimalle jouduin väljien alapallojen takia vaihtamaan molemmat alatukivarret, ulommat raidetangonpäät ja takajarruja ropaamaan. Laiminlyötyjen huoltojen vuoksi kävin etujarrut kokonaan läpi ja säätelin yllättäen käsijarrua. Kaikenkaikkiaan suht laajasti kävin kotteroa läpi ja parsin vikoja pois, silti rahaa meni vain muutamia satasia itse tehtynä. Tyyppivikoja näissä taitaa lähinnä olla nuo ABS hommat sekä bensakoneissa sähköset kaasuläpät. Nämäkään eivät taida olla ylitsepääsemättömiä hoitaa itse kuntoon. Toki näillä rupee olemaan ikää jo sen verran, että Slerban edellämainitsemat johtosarja sekä pumppuviat alkavat vaivaamaan korroosion lisäksi.
Tuo oma keksintö oli toki manuaali, mutta kokemusta löytyy muutaman kuukauden ajalta yhdestä aiemmin omistamastani V70 TDI:stä automaattikirstulla. Mittarissa oli muistaakseni jotain 515tkm ja laatikko pelas moitteetta. Vaikka öljyn väristä päätellen niiden vaihto oli jätetty tekemättä. Oon käsittäny, että automaattilaatikot kestää hyvin normaalia ajoa mikäli niitä ei väkisin esim. evryllä kiusaa tai vedä omakotitalon kokosta kiimaliiteriä perässä jatkuvasti.
Talouteen toki jäi vielä yksi S70, emännän -00 Classic. Mittarissa muistaakseni about 392tkm. Tämä toki bensakoneella, mutta pari vuotta tuo on mennyt oikeasti tosi vähäisellä huollon tarpeella. Lähinnä öljyjä vaihdeltu kerran vuoteen, tulpat ja suodattimet kertaalleen myös. Suurin vika oli laturin jännitteensäädin tässä jokin aika sitten. Motonetistä uusi säädin tilalle ja taas rokkaa. Ilmastointikin lähti rokkaamaan pelkällä täytöllä. Kaasuläppä on hieman oireillut koko tämän ajan, uusi olisi jo hyllyssä, mutta asentaja on hieman laiska vaihtamaan ja viemään tuota sopeutettavaksi ::) Ajolleen tuo on vielä ihan törkeän hyvä ja hiljainen. Meikän S80 on äänekkäämpi ja uskallan jopa ujosti väittää, että koeajamani XC60 -17 oli äänekkäämpi kun tuo.
Sekavan tekstin jälkeen yhteenvetona voin todeta, että kyllä tuollainen S/V70 on hyvin pidettynä nykypäivänäkin vielä luotettava ja käypä peli käyttöautoksi. Edullinen ja helppo ylläpitää: osia saa halvalla ulkomailta ja kokonaisuutena vielä suht simppeli auto. Mukava ajaa ja ainakin tuo classic ihan tajuttoman hiljainen. Aina välillä tullut itsekin silmäiltyä Nettiautoa, josko sieltä löytyisi hyvin pidetty ykköskopan V70 käyttöautoksi.
-
Taka-akselisto voi vaatia huoltoa. Näkee joskus sellaisia missä renkaassa on runsaasti camberia. Ne nivelet ovat hieman työläitä.
-
Meillä paukahti täysin varoittamatta automaatti tämmöisestä (V70) moottoritiellä täydestä laukasta, kilsoja takana vaivaiset 354tkm tuolla kohtaa ja öljyt vaihdettu Bilian huoltodokun mukaan ainakin kerran ennen meille tuloa. Ostettiin 157tkm ajettuna. Minä ehdin vaihtaa lootan öljyt yhden kerran, ja silloinkin ulos tuli siistit punaiset öljyt.
Tämä yksilö oli syönyt jo hyvin uutena yhden Aisinin jauhelaatikon ~70tkm ajettuna. Vaihdoin käytetyn lootan joka kesti aika tasan 10tkm ja sitten rupes hukkaamaan vaihteita.
Auto manualisoitiin 363tkm kohdalla ja nyt tällä kombinaatiolla on menty vaivaiset karvan alle 550tkm ilman voimalinjan ongelmia. (tämä manuaali tuli sattumalta lähes samoilla kilsoilla olevasta autosta, uudet kytkinkamat ja vauhtis vaihdon yhteydessä) Vetoakselit/nivelet edelleen alkuperäiset.
Muutenkaan tätä ei ole kovin isot ongelmat vaivanneet. Etupäästä alatukivarret/pallot ja raidepäät väljähtyy tasaiseen tahtiin. Pyöränlaakerit eivät kestä miljoonaa mutta ovat erittäin helpot vaihtaa eikä hintakaan ole ylimaallinen, meillä tosin vielä toinen takalaakeri orkkis. Etulaakerit on pariin kertaan vaihdettu.
Taka-akselistossa ne sisemmät puslat rikkoutuu silloin tällöin, ulommat siinä helman takapäässä jollain aikavälillä mutta en pitäisi näitä suurina ongelmina.
Jarrut ok, aikalailla normihuollolla selviää pitkään. Takajarrut tuppaavat vinkumaan mutta se ei haittaa toimintaa. Käsijarru on jonkinasteinen kompastuskivi näissä, on naurettava mutta meillä toiminut hyvin pysäköintijarruna jota käytetään aina. Toki sitäkin on korjattu mutta toimiva siitä on tullut joka kerta kun on vaan malttanut laittaa uudet palikat.
ABS ongelmia tuntuu olevan "paljon", ainakin runsaasti keskustelua.
Hammastanko näissä rupeaa vuotamaan jollain kilsoilla, maksaa satasia ja on hieman työläs vaihtaa. Meidän on vaihdettu vaihteiston vaihdon yhteydessä kun risan haitarikumin vuoksi pilaantui ja rupesi vuotamaan.
Pakoputkisto tuntuu kestävän hyvin aikaa, ja kilsoja jos ei aja karille. Takaripustin ruostuu pois mutta on helppo/halpa vaihtaa.
Kori kestää hyvin, toki mikään ei ole ikuista mutta paljon ajetussa pysyy ruoste kurissa kun se ei saa rauhassa järsiä parkkiruudussa. Ehkä kattoisin helmoista ainakin ne nostokorvakkeiden ympäristöt, takapyörän takaa korin pohja ja takanurkat. Sinne lentää kokoajan kuraa jos ei ole läppiä. Jotain kuvia nähnyt lokarin puhkeamisesta takapenkin kohdalta?
Meillä edelleen orkkis apulaitteet pl. laturi joka kului loppuun ~320tkm kohdalla.
Suurin peikko on jakopää, ei sillä etteikö se kestäisi vaan se että tulee tehtyä suurinpiirtein ajallaan ja oikein. Myös tarvittavat pultit uusittava. Tällä on pilattu monta hyvää autoa kun on säästetty väärässä kohtaa.
Dieseli melkoinen öljytuhru jos ei ole ikinä korjattu vuotoja. Tämä meidän yksilö menee about sillai että kolmannen hihnanvaihdon kohdalla tehtävä öljyvuotojen korjaus. Toki voi ajaa sellaisella hirveällä öljyisellä moottorillakin. (kaksi hihnaa sitten korjasin kaikki vuodot, seuraavassa hihnanvaihdossa taas tehtävä)
Alipainepumppu saattaa kalkatella omia juttujaan.
Ovet toimii, k-lukko toimii, korin varusteet toimii. Ikävänä yksityiskohtana joidenkin painikkeiden tahmaantuminen iän kanssa, esim. ikkunannostimien nupit. Muovi jotenkin pilaantuu. Ovista, semmoinen pieni ja hassu yksityiskohta muuten tukevissa ovissa että rajoitin repeää irti a-pilarista vaikkei ovea heittelisi miten sattuu.
Uskaltaisin sanoa että on erittäin hyvä ja varmatoiminen auto jos löytää sellaisen jota on huollettu, ja korjattukin tarvittaessa. Reippaammin kiihdyttäessä puskee topakasti mustaa jos on körötelty, kuuluu asiaan. (ja automaatilla saa perskärpäsille vähän nokea nenään)
Tätä meidän yksilöä ei ole puunailtu eikä turhamaisesti rakasteltu, sillä ajetaan ja siitä se tuntuu tykkäävän koska aina lähtee hyvillä mielin kulkemaan. Eli käyttökone joka on selvästi luotu liikkumaan, pitkään.