Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: mikim - 28.07.2020, 12:59:15
-
EDIT: meni väärän osioon, saa siirtää.
Autona vm.2010 Volvo XC60 2.4d DrivE (D5), ajettu 230tkm. Autoon ilmestyi keväällä moottorin huoltovalo ja ilmoitus että moottorijärjestelmä vaatii huollon. Vikakoodiksi antoi halvalla OBD-lukijalla koodin P0100: Mass or Volume Air Flow "A" Circuit.
Vikakoodin saa kuitattua pois, mutta ilmestyy yleensä uudestaan kun auton käynnistää kylmänä, lämpimänä ei tätä välttämättä tee. Tehoissa en oikeastaan huomaa eroa vian ollessa päällä tai pois kuitattuna.
Ilmamassamittari on vaihdettu vian ilmaantumisen jälkeen uuteen alkuperäiseen boschiin, mutta siinä vika ei ollut. Voiko vika olla jossain anturissa tai mahdollisesti EGR-venttiilissä joka tuon koodin antaa? Samalla tuli vaihdettua myös ilmansuodatin uuteen ja kotelo imuroitua puhtaaksi.
Vikakoodit luettu myös würthin ohjelmistolla ja silläkin kuitatessa tuo vikakoodi tulee aina uudestaan tauluun.
Onko ideoita mistä lähteä penkomaan vikaa seuraavaksi?
-
Melko varmaan EGR vika mikä jää auki hieman.
-
Se kävi itselläkin mielessä, ajossa jos kuittaa vian pois niin tulee pieni nykäys, joka voisi olla juurikin egr:stä johtuva juttu. Ilmeisesti se egr on vaan tässä mallissa aika hankalassa paikassa?
-
Se kävi itselläkin mielessä, ajossa jos kuittaa vian pois niin tulee pieni nykäys, joka voisi olla juurikin egr:stä johtuva juttu. Ilmeisesti se egr on vaan tässä mallissa aika hankalassa paikassa?
Ei se nyt niin hankalassa paikkaa ole, moottorin edessä kuskin puolella. Toki onhan siinä hommaa jos uusii venttiilin. Sen saa myös ohjelmasta pois jos sellainen kiinnostaa?
-
Kiinnostaa sekin vaihtoehto toki, laitan yv.
-
Vika selvisi jo aiemmin ja syy oli ilmamassamittarin rikkinäisessä johdossa. Johto korjattu ja vika poistui. Tiedoksi muille jos tulee samaa vikaa.