Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Kerpele - 29.07.2020, 10:58:58
-
Vaihdoin sunnuntaina öljyloukun. Öljytikun reijästä tuli savua ja tulee edelleen. Ja öljyntäyttö reikään kun laittaa pussiin niin menee vähän kuplalle edelleen. Vaihdoin kaikki letkut mitä tuli loukun mukana paitsi loukulta lähtevää letkua joka on venttiilikoppaan menevän letkun vieressä. Huomasin et kyseinen muoviputki oli poikki ja korjasin sen. Kun otin putken pois eristeestä niin kyseinen huohotusputki oli täysin öljyinen ulkopuolelta. Mutta edelleen, tuntuu että koneessa on painetta vielä jostain syystä vaikka huohotusletkut ovat puhtaat sisältä. Mistä voisi johtua?
-
Tarkastitko huohottimen liitoksen turbon imuputkeen? Lämmitysvastuksen kohdalla on aika pieni reikä ja se on joskus tukossa.
-
En ole tarkastanut tätä kohtaa. Täytyypäs mennä paikantamaan autosta kyseinen kohta ja tsekata se :)
-
Tarkistin tämän liitoksen ja ei ollut tukossa eikä likainen kyseinen liitos. Laitoin kumihanskan öljyn täyttöreikään ja se kyllä meni täyteen heti. Mistähän voisi johtua tämä?
-
Laitoitko myös sen letkun uutta joka menee turbon imupuolelle? Tuleeko sieltä mitään koneen käydessä?
-
En laittanu, ei tullu mukana siinä huohotin sarjassa minkä ostin. Mut kyseinen ”letku” on muovia mulla ja se oli poikki. Sen sain kyllä korjattua jäykällä letkun pätkällä ja se muovinen putki oli sisältä puhdas ja samoiten se letkun pätkä joka menee tosta muoviputkelta turbon imupuolelle(noin 15cm pätkä letkua). En oo kokeillu tuleeko sieltä mitään auton käydessä. Täytyy testata tuo.
-
Dodiin, se letku mikä menee tuohon turbon imupuolelle, niin siihen laitoin pakastepussin auton käydessä ja sieltä tuli painetta pussiin ja pussi turposi palloksi. Samaten pussi tekee kyllä öljytikun reijästä ja öljyntäyttöreijäst. Huohottimen ja turbon imupuolen liitostakin vielä rassasin rautalangalla mutta ei muutosta tohon paineongelmaan. :(. Itseltäni ainakin loppu ideat nyt et mistä johtuu, autollakaan ei varmaan oikein uskalla ajaa enää ja töissä tarvin autoa :-\
-
Onkohan joku mäntä vaurioitunut tai männänrenkaissa vikaa. Terve kone ei huohota noin paljoa jos kerran turbon imupuolellekin hönkii reilusti.
-
Puristuspaine /ohivuto mittaus kertoo paljon
-
Täytyy varmaan tehdä tuo puristuspaine mittaus jos jostain sais mittarin lainaan. Autohan minulla on ollut vajaa kuukauden vasta. Ja naisella se on ennen mua ollut kymmenisen vuotta. Ainakin öljyt on vaihdettu 10 000km välein huoltokirjan mukaan. Ja autolla on ajettu 279 560Km. Tiedä sitten pitääkö lukema paikkaansa. Autohan on Saksasta uitettu vuonna 2006. Ja muuten auto käy kyllä nätisti ja tasaisesti, ja vääntää hyvin sekä tuntuu et ainakin suurin osa tehoista olisi tallessa. Huoltokirjan mukaan öljyt ja suodatin olis vaihdettu noin 7000 km sitten ja öljyn pinta on 1-2milliä ylärajasta. Ja suhkoht puhtaan oloista öljykin on tikussa.
-
Kahdesta V70 mk1 193hv bensasta olen putsannut vain sen turbon imupuolen päällä olevan PTC venttiilin. Se riitti siihen että paineet laski.
PTC venttiili on vain kumireunuksella kiinni turbon imuputkessa, helppo ottaa irti mutta vaikea saada takaisin.
Molemmissa se neliskanttinen putken sisäosa oli kerännyt karstaa ja piti rassata auki aineilla ja meisselillä.
-
Lähteekö PTV venttiili vain vetämällä irti? Yritin aikaisemmin sitä irti mutta ei lähtenyt ja en uskaltanut repiä sitä oikein. Vaihdoin viikonloppuna sen muoviputken 5/8 kokoiseen letkuun joka lähtee huohottimelta turbon imuletkuun. Kokeilin puhaltaa siihen letkuun toisesta päästä, kun toinen pää oli kiinni PTC:ssä. Hyvin ainakin ilma meni läpi siitä. Samoiten lohkon öljynpaluu reikä on auki ja lohkon huohotus tuntui myös olevan auki. Puristuspaine mittausta en ole vielä tehnyt. Ja painetta siis koneessa edelleen. Ja mystinen öljyvuoto. Auto tiputtaa öljyä kaupunkiajon jälkeen jostain keskeltä vähän etupuskurin takaa syylärin kohdalta? Mikäs paikka siellä voisi olla josta vuotaa?
-
Ja mystinen öljyvuoto. Auto tiputtaa öljyä kaupunkiajon jälkeen jostain keskeltä vähän etupuskurin takaa syylärin kohdalta? Mikäs paikka siellä voisi olla josta vuotaa?
Välijäähdyttimessä on kondenssiveden poistoreikä. Työntää öljyä turbon läpi koska huohotus on tukossa tai kone huohottaa niin paljon, ettei vakio huohotus riitä. Ja välijäähyynhän siitä osa kulkeutuu, loput menee pakoputkeen.
-
Tuli muuten mieleen, onko sillä väliä mihin kohtaan laittaa sen imusarjalta tulevan ohkaisen putken? Mulla se ohkainen putki menee PTC:n vieressä olevaan nysään joka on turbon inuputkessa ja joku toinen letku menee siihen PTC:n pienempään nysään. Katoin videoita niin huomasin et jossain menee se imusarjalta tuleva ohut letku suoraan tohon PTC:n kiinni eikä siihen vieressä olevaan nysään joka on turbon imuputkessa.
Edit
Vaihdoin sen imusarjalta tulevan letkun tuohon PTC:n nysään ja PTC:n nysästä letkun tuohon PTC:n viereen ja voila. Ei savuta öljytikku ja ö:n täyttöreikään kun laittaa kumihanskan niin menee vähän lommolle. Eli alipaineessa nyt on kone. Vielä kun öljyvuoto loppuis niin hyvä. Näyttää et vuotais vähän sieltä sun täältä. Toivotaan et on vain ic:n huohotusreijästä sotkenu pitkin lohkoa. Ei tullu mieleenkään et ne pari letkua olis ollu ristissä. Muutenkin näytti ettei niihin oltais hetkeen koskettu.
-
Jeesaa! Kiitos kun kerroit ratkaisun, tämä voi pelastaa vielä muidenkin päiviä
-
Jatketaanpas. Auto vuotaa öljyä edestä katsottuna vasemmalle sekä oikealle puolelle moottoria. En ole vielä paikantanut vuotoa kunnolla. Yksi letku näyttäisi ainakin vuotavan mikä menee öljynjäähdyttimelle. Mutta ei näytä pahasti vuotavan, vähän kostea letku vain on. Auto ei tunnissakaan mitään merkkausta jätä maahan vaan vasta muutamien tuntien jälkeen on 2x 15cm läikät maassa. Ja ajossa kun menee eteen päin, tiputtaa 2metrin välein tipan maahan. Peruuttaessa tippoja onkin sitten 40cm välein. Auto on automaattivaihteistolla jos sillä on jotain merkitystä
-
Eipä siinä varmaan auta kuin korjata joka paikka mikä löytyy, pestä, ja katsoa uudestaan mistä likaantuu.
-
Jatketaanpas. Auto vuotaa öljyä edestä katsottuna vasemmalle sekä oikealle puolelle moottoria. En ole vielä paikantanut vuotoa kunnolla. Yksi letku näyttäisi ainakin vuotavan mikä menee öljynjäähdyttimelle.
Mulla just vaihdettiin ne oikealla olevat öljyletkut, asentaja sanoi että niiden letkujen vuoto löytyi vasta kun moottori oli lämmin ja jokin termostaatti tms. aukesi ja sitten öljyä valui ulos ihan norona.
Oikea ja vasen katsotaan aina kuskin paikalla istuessa, älä yritä sekoittaa maailman järjestystä.
Toinen vuotokohta mikä löytyi oli vasemmalla puolella ylhäällä, se asentotunnistin. Asentaja ilmeisesti putsasi ja tiivisti sen jotenkin.
-
Rtv-silikoonilla olen joskus moottoriin lohkolämmitintä tiivistänyt.
-
Öljyproppu löysällä, öljysuodatin löysällä. Öljyjäähyyn liitin löysällä(en tiedä miten sais paremmin). Ja tosiaa niin oikealla puolella oleva öljyletku vuotaa kans vähän, letkun on joku joskus katkaissut ja jollain holkilla liittäny uuden letkun vanhaan ja liitos kohdasta vuotaa vaikka klemmareita kiristin. Ja kuvassa oleva putki vuotaa kans(putki turbon alla) mutta ei ole ainakaan turbon öljypaluuputki, sen tarkistin ja ei vuoda.
(https://i.ibb.co/JKhRRqT/265-AECA6-287-C-4-C7-F-8471-6046-B4-B9-A057.jpg) (https://ibb.co/JKhRRqT)
-
Kuvan letku/putki on turbon toinen jäähdytysnestelinja. Öljy on todennäköisesti vain imuletkun ja turbon liitoksen välistä tulevaa huohotusöljyä.
-
Kuvan letku/putki on turbon toinen jäähdytysnestelinja. Öljy on todennäköisesti vain imuletkun ja turbon liitoksen välistä tulevaa huohotusöljyä.
Lainaanpa tätä sen verran että minulla vuotaa siitä kans (siis turbon ja imuputken välistä). Ilmeisesti aivan normaali ilmiö näissä... Koittanut joskus laittaa siihen imuputken päähän jotain silikonia mutta ei auttanut.