Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volxc90vo@gmail.com - 01.08.2020, 08:20:52
-
D5 185hv -06 XC90 keulalla ja käynnistyy ensimmäisellä starttauksella huonosti.(muttei aina) on vähän kuin aivastais tai säklättää
Yleensä toisella yrittämällä kuin palmun alta.Osaisko joku kohdistaa vikaa.
Nyt kävin aamusta kokeileen ja lähti hyvin käyntiin ja sammutin. Starttautti useamman kerran jotta lähti uudelleen käyntiin (tällä kertaa näin päin)
-
Video vois olla kova sana, mutta heikko akku ja/tai startti tulee ekana mieleen noista oireista.
-
Ok tuossa käynnistelin auringon alta ja lyhyt startti, aivasteli. Annoin kolme hehkutusta ja lähti normaalisti.
Akun varmaan vois pois sulkea laittamalla kaapeleilla rinnalle toisen akun.
-
Videon kuvasin,mutta miten sais tänne lähetettyä.
-
Laita vaikka YouTubeen se piilotetuksi videoksi ja laita linkki tänne.
-
https://youtu.be/47IUAFBLMMM
-
Rupes änkyräksi ja rykäs vain kerran. Mikäli tuosta ei vielä selvää saa nii videoidaan starttauksia josko saatais parempaa videota.
-
Sanoisin, että vahvasti haisee starttivialta. Itselläni oireili startti vähän vastaavasti. Tosiaan sama harmaakoppainen D5 minulla myös. Ylempi linkki vanhalla startilla, alempi linkki uudella startilla.
https://photos.app.goo.gl/9MUu3SX9o2kPt7Ro9
https://photos.app.goo.gl/s4uqJ2jTPomqp8p58
-
Ok
Aika lailla samanlaiset oireet.
Menikö startti vaihtoon vai saitko vielä ehjättyä
-
Vaihdoin suosiolla koko startin.
-
Mulla rykäisi juuri samalla tavalla ehkä kerran 20 startista. Aloitin vianhaun halvimmasta ja helpoimmasta päästä joka sitten oli startin rele, tinnit hapettuneet. Hioin puhtaaksi ja rykiminen loppui siihen. Eli aloittaisin kontaktipintojen tarkastelulla.
-
Samaa teki oma ja uuden startin jälkeen taas toiminut.
-
Onko kellään teorioita mistä tuo johtuu kun ei tuo starttaus niin laiskalta kuulosta kuitenkaan mutta uskon täysin diagnoosin.
Sytytys ennen yläkuolonkohtaa ja startista loppuu voima kesken?
-
Kulunut Bendix-ratas. Niitä on vaihdettukin useampiin startin sijaan.
Huonompi ja harvinaisempi vaihtoehto on kulunut starttikehä, mutta siihen ei paljon startin tai Bendixin vaihto enää auta.
-
Kulunut Bendix-ratas. Niitä on vaihdettukin useampiin startin sijaan.
Huonompi ja harvinaisempi vaihtoehto on kulunut starttikehä, mutta siihen ei paljon startin tai Bendixin vaihto enää auta.
Tuon jälkimmäisen olen todistanut kertaalleen itsekkin, ikävä tapaus kun suunitteluvirheen takia joutuu irroittaa vaihdelaatikon ja vaihtamaan vauhtipyörän...
-
Tuon jälkimmäisen olen todistanut kertaalleen itsekkin, ikävä tapaus kun suunitteluvirheen takia joutuu irroittaa vaihdelaatikon ja vaihtamaan vauhtipyörän...
Suunnitteluvirheen? Onko mikä auto missä ei tarvitse laatikkoa irrottaa hammaskehän vaihtoon? Yleensä hammaskehän kuluminen vaihtokuntoon on erittäin poikkeuksellista autossa, ehkä jossain tsupparikäytössä voi tapahtua ellei viallisella startilla sorvata kehää pitkään.
Trukeissa ja kuormaimissa tulee hammaskehän vaihto eteen aikaisintaan jossain 10000-30000 käyttötunnin välillä, riippuen käyttösykleistä.
-
Suunnitteluvirheen? Onko mikä auto missä ei tarvitse laatikkoa irrottaa hammaskehän vaihtoon? Yleensä hammaskehän kuluminen vaihtokuntoon on erittäin poikkeuksellista autossa, ehkä jossain tsupparikäytössä voi tapahtua ellei viallisella startilla sorvata kehää pitkään.
Trukeissa ja kuormaimissa tulee hammaskehän vaihto eteen aikaisintaan jossain 10000-30000 käyttötunnin välillä, riippuen käyttösykleistä.
Jos puhutaan ihan vain henkilöautoista tällä foorumilla niin kunnollisesti suunitellussa henkilöautoissa en ole huomannut pienintäkään kulumaa vauhtipyörän hammastuksessa edes 200tkm jälkeen, startti on taas oma asiansa... Noitten hampaiden kuluminen koskettaa vain tiettyjä vuosimalleja...
Et ei tarvii tulla mutustelemaan vaan pysytäänhän ihan vain asiassa. :)
-
Edelleenkään en näe asiassa suunnitteluvirhettä. Eri asia jos on materiaalissa vikaa, se on valmistusvirhe.
-
Kehä oli priima ja uusi startti asennettu. Starttaa vaivattomasti.
Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille.
Itselle jäi sellainen ajatus,että kommutaattori olis tarvinnut sorvauksen ja oli vähän asennosta kiinni,koska välillä lähti kuitenkin hyvin käyntiin.
(hiilissä oli vielä pituutta reilusti). Tosin jäi katsomatta kytkentäpinnat ja ehkä sieltä olis voinut vikaa löytyä.
-
Tervehdys,
Samoja oireita itsellä kuin ensimmäisen sivun videon laiskassa startissa.
V70 2005 D5 185hv harmaakantisella koneella, manuaalivaihteisto.
Motonet tarjoaa 2.0 tai 2.2 kW starttia. Autodoc tarjoaa 1.4, 2.0 tai 2.2 kW starttia. Moottorikoodilla ja käsivaihteistolla katsottuna olisi 1.4 kW startti kyseessä autodocin mukaan.
Mistä varmistus tähän, mikä on oikea varaosa (mistä löytyisi OEM-numeroluettelo)? Ja mistä näen auton alustanumeron, johon pitäisi pystyä vertaamaan varaosia?
-
Syötä rekisterisi Motonetin/Bilteman varaosasivuille, niin siellä näkyy alustanumero.
-
Alustanumeroksi tarjoaa valmistenumeroa, onko mikä osa valmistenumerosta alustanumero?
Löytyykö räjäytyskuvia moottorityypillä (D5244T4) jostain internetin syövereistä niin voisi tarkistaa:
a) missä startti sijaitsee
b) mitä tarjoaa OEM numeroksi
c) pitääkö b ja todellisuus paikkansa?
Edit: VIN-dekooderi tarjoaa alustanumeroksi kuusi viimeistä numeroa (551087). Esimerkiksi Motonet, Autodoc ja Biltema tarjoavat alustanumeroksi seitsemännumeroista koodia.
-
Itse itselleni vastaten:
Scandix.de tarjoaa haun VIN-numeron perusteella. Laturista ja ohjaustehostimen pumpusta on olemassa valokuvat OEM-numeroista ja näyttävät täsmäävän Scandixin haun tuloksiin. Myös ilmansuodatin ja hehkut osuivat oikeaan scandixin haun perusteella.
Tästä rohkaistuneena tilaan 2,2 kW startin (OEM 36050272). Jos menee jostain syystä pieleen niin palautellaan startti.