Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Muut menopelit => Aiheen aloitti: R70AWD - 11.08.2020, 19:53:27

Otsikko: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: R70AWD - 11.08.2020, 19:53:27
Onhan se perävaunukin ajoneuvo, joten kaipa se sopii tälle osastolle  ::)

Tuli hankittua alkukesästä peräkärry Merkkiä JJ-Trailer Pro 3300. Tilasin valmiiksi 14" C-renkailla  ja led-sivuvaloilla. Ihan käypänen tuollaisenaankin, mutta täytyyhän sitä vähän laitella että erottuu muiden joukosta  :)

Ensimmäisenä laittelin 8 kpl kuormansidonta lenkkejä lavan pohjaan. Takavaloja on myös vähän paranneltu, takakulmiin lisätty äärivalot ja erilliset Led-pakkivalot.
Pakkivalojen takia piti vaihtaa myös 13-napainen pistoke, joka taas vaati myös autoon vastaavan muutoksen. Skandix:lta tuli uusi TRM-perävaunumoduuli, johtosarja ja itse valopistoke johtoineen. Asennus oli sinänsä helppo, mutta järjestelmä vaatii vielä ohjelmoinnin VIDA:lla.
Vanteiden keskikuppeihin ilmestyi myös "Volvo" lätkät, niin ja "Prancing Moose" tarrat laittelin myös kun oli ylimääräsiä. Etulokareita kun ei ole, niin laitoin lavan etuposkiin  :D

Viimeisenä laittelin 3M-heijastinteipit kärryn ympäri, valkoiset eteen ja sivuille, sekä punaisen taakse.

Renkaat täytyy käydä vielä tasapainottamassa jossakin vaiheessa ellei koko pyörät vaihdu toisiin. Vähän tekisi mieli kyllä hopeisia 14" Enzoja ja Continental:n paku C-renkaita  ;)

Tuossa uutena kun ollaan hakemassa kärryä Pohjanmaalta
(https://i.imgur.com/kj2PGwL.jpg)

Tällä puolen tuo teksti paremmalla korkeudella, toisella puolen alempana, mutta urakkamiesten laittamia.
(https://i.imgur.com/c42AXOP.jpg)

Heijastinteippi kulkee myös pyöräkotelon läpi. Jotenkin teippi madaltaa tai keventää sivuprofiilia.
(https://i.imgur.com/vcIkPd4.jpg)

(https://i.imgur.com/484niSv.jpg)

Hommasin tollaset Volvo-keskilätkät vanteisiin, kun niissä ei ollut mitään.
(https://i.imgur.com/gUU6hJ1.jpg)
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300
Kirjoitti: Huikkoster - 11.08.2020, 20:27:57
Saako näihin coilovereita? :D

Tää on mukavaa vaihtelua (tosin onhan tänne parit veneetkin ilmestyny). Olenkin ihmetellyt miksi liikenteessä näkyvistä perävaunuista on 99,9% täysin tehdaskuntoisia tylsiä. Pikkujutuilla selkeästi siistimpi  O0
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300
Kirjoitti: R70AWD - 11.08.2020, 21:55:01
Saako näihin coilovereita? :D

Tää on mukavaa vaihtelua (tosin onhan tänne parit veneetkin ilmestyny). Olenkin ihmetellyt miksi liikenteessä näkyvistä perävaunuista on 99,9% täysin tehdaskuntoisia tylsiä. Pikkujutuilla selkeästi siistimpi  O0

Voisihan tuonne ehkä vaihtaa jotkut merkki iskarit, Bilstein, Koni jne. :D

Ihan samaa miettinyt, henkilöautojen perävaunuja ei juuri kukaan viitsi laitella. Suurin osa muutenkin valovikaisija tai muuten epäkuntoisia. Varmaankin se johtuu siitä kun se nyt on vaan peräkärry monen mielestä.
Ammatin puolesta tottunut kunnon valoihin ja näkyvyyteen kärryssä, mukavampi peruutellakin kun näkee jotain.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: B30A - 12.08.2020, 09:04:26
Välillä näkyy kevyesti tuunattuja kärryjä ja onhan se ihan kiva. Omaa pikkukärryä ei ole intoa viritellä millään kun se on nimenomaan työkalu, edelleen tosin tekemättä yksi mod eli pohjalevyyn lisää kuormansidontarenkaita kun niitä ei ikinä ole liikaa. Takavuosina oli jo melkein toteutumassa pyörien vaihton isompiin että tulee paremmin perässä esim metsätiellä, adapterit joihin sopii isommat vanteet/pyörät ja lokasuojien nosto. Samoin takareunan alahuulen muokkaus ettei tartu jokapaikkaan ja/tai hajota valoja.
Nämä jäi kuitenkin toteuttamatta kun enin tarve ajella pusikoissa kärryn kanssa loppui, eikä noi mitään maastökärryjä ole muutenkin kun kuulasta loppuu äkkiä varat.

Peruutusvalot ja heijastusteippejä tähänkin on suunnitteilla.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Ambasador - 12.08.2020, 23:14:25
Ihan vaan kyselen, paljonko tuohon kärryyn saa laitaa tavaraa lisäksi, kun olikos se kokonaispaino 750 kg parhaimmillaan riippuen millä sitä,vetää?
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: R70AWD - 13.08.2020, 00:40:29
Teoriassa kantavuus on n.525kg, mutta siitä pitäisi vähentää mielestäni tuo kuomun paino.

https://www.xn--krryverkkokauppa-vnb.fi/tuote/jj-trailer-3300t-pro-kuomukarry-750-825kg-jarruton-keinuteli-valmiiksi-rekisteroityna/

Nykyisin O1 luokan peräkärryille sallitaan max. 750kg pyörien + 75kg aisan kautta = 825kg. Kun omamassa on n.300kg, niin kantavuus on silloin n.525kg. Kärryn tyyppikilvessä lukee onko kärryn kokonaismassa 750kg vai 825kg. Autot joille sallitaan max. 750kg jarrutonta saavat vetää 825kg, kunhan auton valmistaja ja vetokoukku sallivat 75kg aisapainon.

Vetoauto ratkaisee paljon, jos sen suurin sallittu onkin vaikka 600kg, niin se on kaikki kantavuudesta pois. Omalla V70:lla saa vetää 750kg jarruitta, joten teoriassa tuo 825kg on suurin sallittu massa sille.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300
Kirjoitti: V70 2.5 - 13.08.2020, 21:13:55
Saako näihin coilovereita? :D

Tää on mukavaa vaihtelua (tosin onhan tänne parit veneetkin ilmestyny). Olenkin ihmetellyt miksi liikenteessä näkyvistä perävaunuista on 99,9% täysin tehdaskuntoisia tylsiä. Pikkujutuilla selkeästi siistimpi  O0

Itselläkin kärryssä 205/40r17 kumit aluvanteilla, niin ei ole ihan niin kuppasen peruskärrin näköinen. Paljon parempi vedettäväkin noilla, ei mulju perässä.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Harri_82 - 16.08.2020, 21:04:12
Mä en oo oikeen koskaan älynny et miks ostaa jarrutonkärry telinä? Kuitenki helposti ainaki 50 kiloa häviää kantavuudesta ja kärrystä tulee kankeampi käsitellä varsinki jos sitä pitää käsin liikuttaa. Tietenki jos sillä on tarkotus kuskata jumalattomia ylikuormia nii sit ehkä jotenki ymmärrän mut sit kyl laittasin jarrullisen kärryn.

Iteltä löytyy yks akseliset kärryt joista toinen jarruilla ja toinen ilman. Ei tuu enää juuri jarrutonta vedettyä ku se on pienempi ja ei pakettiauton takaa näy nii tekee peruuttamisen melko mielenkiintoseksi. Jarrullinen on lehtijousitettu nii ei pompi ja loiki niin ku vääntösauvoilla oleva jarruton muuli. Jarrullinen ois tarkotus tulevana talvena rakentaa uusiksi aisaa ja akselia lukuunottamatta. 90-luvun alussa joku sen itse tehny nii muutokset saa melko vapaasti tehä ja riittää ku muutoskatsastaa. Säännöt menee ensirekisteröinnin ajankohdan mukaan.

Vähän meni aiheen vierestä mut sulla on hyvin erottuva kärry pienillä muutoksilla  8)
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Sigu - 16.08.2020, 22:17:05
Mä en oo oikeen koskaan älynny et miks ostaa jarrutonkärry telinä? Kuitenki helposti ainaki 50 kiloa häviää kantavuudesta ja kärrystä tulee kankeampi käsitellä varsinki jos sitä pitää käsin liikuttaa.

Vähän samoilla linjoilla. Lisäksi telikärri kuluttaa enemmän polttoainetta yksiakseliseen verrattuna.

Muutama asia tulee mieleen telin hyväksi:

1. Huonokuntoisella ja pomppuisella tiellä teliversio tulee rauhallisemmin perässä varsinkin täyteen kuormattuna kuin yksiakselinen.
2. Rengasrikon sattuessa toinen samanpuolen rengas on yleensä ehjä, mikä on varsin hyvä juttu yhdistelmän hallittavuuden ja matkan jatkumisen suhteen -> pääsee ajamalla perille tai paikkaan, jossa saa uuden kumin vanteelle
3. Kuormaustilanteessa ei kippaa taaksepäin yhtä helposti kuin yksiakselinen silloin kun kärry ei ole auton koukussa kiinni.

Muuta ei nyt tule mieleen telin hyväksi. Teliä olen kyllä käyttänyt, mutta nyt on yksiakselinen 1500kg kok massan kuomullinen kärry enkä teliä kaipaa.

Voisko saada kuvaa kärryn sisältä miten toteutit nuo kuormansidontalenkit lavan pohjaan? Miten ovat kiinni ja missä kohdin? Moni kärrynvalmistaja laittaa ne koukut laitoihin, jolloin laidat on aika kovilla kun liinoilla kiristää. Matala tavara on myös tosi hankala saada kunnolla liinoilla kiinni kun ne koukut on laidoilla niin ylhäällä. Pohjassa on omaan mieleen kaikkein paras paikka.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: R70AWD - 17.08.2020, 12:01:33
Keinuteli on myös lehtijousilla ja iskunvaimentimilla, näissä ei siis ole kahta akselia, eikä myöskään teliä. Kumijousiset ovat hyppyheikkejä, eivätkä kestä pidempää aikaa paikallaan kuorma päällä. Keinuteli on vain vakaampi vetää. Ei se enempää kuormaa kestä kuin yksi akselinenkaan ja yksi akselihan se tuossakin oikeasti on. Tyhjänä liikuttelee käsipelillä ihan hyvin, kuorman kanssa ei, mutta sitä varten on auto  ;)

Kuorman sidontapisteet 8 kpl.
(https://i.imgur.com/zjjPTXp.jpg)

Alapuolelta rungossa rosterisella kulmaraudalla, pelkkä pohjavaneri ei kestä mitään.
(https://i.imgur.com/5ULI5Md.jpg)

Keinutelirakenne lehtijousilla
(https://i.imgur.com/dduSTyr.jpg)

13-napainen pistoke kaikilla navoilla, normaalistihan näissäkin 13-napaisissa on vain 8 napaa, perinteinen on 7-napainen.
(https://i.imgur.com/09jBEMk.jpg)
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Sigu - 19.08.2020, 22:51:21
Hyvän kiinnitystavan oot keksinyt sidontapisteille, kestää varmasti enemmän kuin nuo alkuperäiset laidoissa olevat. Hieno kärry ja vielä hienompi veturi!
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300
Kirjoitti: Scraab - 26.08.2020, 12:54:03
Itselläkin kärryssä 205/40r17 kumit aluvanteilla, niin ei ole ihan niin kuppasen peruskärrin näköinen. Paljon parempi vedettäväkin noilla, ei mulju perässä.

MS-merkintä toki pitää renkaista löytyä, jos vetäjässä on talvirenkaat ;)
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Scraab - 26.08.2020, 13:40:08
Teoriassa kantavuus on n.525kg, mutta siitä pitäisi vähentää mielestäni tuo kuomun paino.

https://www.xn--krryverkkokauppa-vnb.fi/tuote/jj-trailer-3300t-pro-kuomukarry-750-825kg-jarruton-keinuteli-valmiiksi-rekisteroityna/

Nykyisin O1 luokan peräkärryille sallitaan max. 750kg pyörien + 75kg aisan kautta = 825kg. Kun omamassa on n.300kg, niin kantavuus on silloin n.525kg. Kärryn tyyppikilvessä lukee onko kärryn kokonaismassa 750kg vai 825kg. Autot joille sallitaan max. 750kg jarrutonta saavat vetää 825kg, kunhan auton valmistaja ja vetokoukku sallivat 75kg aisapainon.

Vetoauto ratkaisee paljon, jos sen suurin sallittu onkin vaikka 600kg, niin se on kaikki kantavuudesta pois. Omalla V70:lla saa vetää 750kg jarruitta, joten teoriassa tuo 825kg on suurin sallittu massa sille.

825 kantavuuden kärryä ei sitten saa vetää edes tyhjänä ilman BE tai B/96 korttia (Perävaunua hinattaessa ajokorttivaatimukset perustuvat kuitenkin suurimpiin teknisesti sallittuihin kokonaismassoihin eli siihen massaan, joka on merkitty perävaunun rekisteritietoihin.). Ainakin osa virkavallasta tuntee tämän eräänlaisen säädösten muodostaman ansan ja silloin lähtee yleensä ajo-oikeus määräajaksi.

Traficomin ajokortti-info (https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/perakarryn-vetaminen) väittää vielä tänään suurimman sallitun nopeuden olevan 80! Sivujen päivittäjä kesälomalla?
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Ribbe - 26.08.2020, 13:43:35
825 kantavuuden kärryä ei sitten saa vetää edes tyhjänä ilman BE tai B/96 korttia (Perävaunua hinattaessa ajokorttivaatimukset perustuvat kuitenkin suurimpiin teknisesti sallittuihin kokonaismassoihin eli siihen massaan, joka on merkitty perävaunun rekisteritietoihin.). Ainakin osa virkavallasta tuntee tämän eräänlaisen säädösten muodostaman ansan ja silloin lähtee yleensä ajo-oikeus määräajaksi.

Traficomin ajokortti-info (https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/perakarryn-vetaminen) väittää vielä tänään suurimman sallitun nopeuden olevan 80! Sivujen päivittäjä kesälomalla?
Miksi ei saisi vetää

Lainaus
Peräkärryä voi vetää B-luokan (vetoauto: henkilöauto, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg) ajokortilla tietyin painorajoituksin:
- B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg.
- B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä myös perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 k
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: tj86430 - 26.08.2020, 14:19:27
825 kantavuuden kärryä ei sitten saa vetää edes tyhjänä ilman BE tai B/96 korttia.
Tässä varmaan tarkoitettiin tilannetta, jossa vetoauton kok.massa on yli 2675kg.

Tilannehan on sillä tavalla hupaisa, että pelkällä B:llä saa ajaa yhdistelmää, jossa vetoauto on enintään 3500kg ja vaunu enintään 750kg. Sillä sen sijaan ei saa ajaa yhdistelmää, jossa vetoauto on vaikkapa 2676kg ja vaunu 825kg, vaan siihen tarvitaan mainittu BE tai B/96.

Mutta, jos vetoauto + kärry ovat kokonaismassaltaan max 3500kg, saa vetää pelkällä B:llä, ihan kuten Ribbekin totesi.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Huikkoster - 26.08.2020, 14:39:27
Mutkun se 825 kantavuus onkin oikeasti vain 750kg. 75kg aisalle jolloin vaaka on tyytyväinen ja b-kortti riittää.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.08.2020, 14:58:55
Mutkun se 825 kantavuus onkin oikeasti vain 750kg. 75kg aisalle jolloin vaaka on tyytyväinen ja b-kortti riittää.

Jos kokonaismassaksi on merkitty rekisteröintitodistukseen 825kg, niin se on silloin 825kg. Vai onko näissä uusien pykälien mukaisissa kärryissä eritelty rekisteröintitodistukseen aisapaino kokonaismassan lisäksi?
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Scraab - 26.08.2020, 15:21:51
Mutkun se 825 kantavuus onkin oikeasti vain 750kg. 75kg aisalle jolloin vaaka on tyytyväinen ja b-kortti riittää.
Kun rekisteriotteessa lukee 825, loppuu B-kortti kesken. Ajokorttiasetusta ei ole muutettu, ja kortin rajat katsotaan papereista, kuorma vaa'asta.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta?toggle=Mill%C3%A4%20ajokortilla%20saan%20vet%C3%A4%C3%A4%20825%20kg%20per%C3%A4vaunua%20henkil%C3%B6autolla%20%28onko%20riippuvainen%20vetoauton%20massasta%29%3F%20

Näitä sattuu, kun kieltojen luvattua maata yritetään harmonisoida Yhteisön sääntöihin -paitsi tietenkin verotuksen osalta.

Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Huikkoster - 26.08.2020, 15:28:19
No joo mikäli näin on mutta onko tämä nyt rekisteriotteessa 750 vai 825?
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Scraab - 26.08.2020, 15:29:16
Miksi ei saisi vetää

Tässä asia on myös kerrottu kuvien kera:

https://arkisto.trafi.fi/uutisarkisto/6765/jarruttomien_kevyiden_peravaunujen_kokonaismassa_voi_olla_825_kg

Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.08.2020, 15:48:50
Kun rekisteriotteessa lukee 825, loppuu B-kortti kesken. Ajokorttiasetusta ei ole muutettu, ja kortin rajat katsotaan papereista, kuorma vaa'asta.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta?toggle=Mill%C3%A4%20ajokortilla%20saan%20vet%C3%A4%C3%A4%20825%20kg%20per%C3%A4vaunua%20henkil%C3%B6autolla%20%28onko%20riippuvainen%20vetoauton%20massasta%29%3F%20

Näitä sattuu, kun kieltojen luvattua maata yritetään harmonisoida Yhteisön sääntöihin -paitsi tietenkin verotuksen osalta.

Lue ajatuksella uudelleen linkittämäsi sivusto. Kun yhdistelmän kokonaismassa pysyy 3500 kilossa, niin B-kortilla saa vetää kokonaismassaltaan 825kg kärryä.

3500kg vetoautolla ei saa vetää 825kg kärryä, mutta 750 kiloista saa.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Scraab - 26.08.2020, 16:12:39
Lue ajatuksella uudelleen linkittämäsi sivusto. Kun yhdistelmän kokonaismassa pysyy 3500 kilossa, niin B-kortilla saa vetää kokonaismassaltaan 825kg kärryä.

3500kg vetoautolla ei saa vetää 825kg kärryä, mutta 750 kiloista saa.

Uudelleen: "ajokorttivaatimukset perustuvat kuitenkin suurimpiin teknisesti sallittuihin kokonaismassoihin", eli kiteytettynä: autolla saa vetää 825, jos sen suurin sallittu jarruton vetomassa on 750 ja sallittu aisapaino 75 tai yli. B-kortilla ei vedetä vaunua, jonka otteeseen merkitty kokonaismassa ylittää 750 kg.

En väännä asiasta enempää. Yleisesti ottaen säännöksiä ei kannata tulkita oman mielen ja ymmärryksen mukaan. Siitä voi tulla murheita.

Varmaankin olemme yhtä mieltä siitä, että 825 tulisi ottaa mukaan myös ajokortin painorajaksi 750 sijaan. Sopisi paremmin oikeustajuuni.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.08.2020, 16:42:24
Uudelleen: "ajokorttivaatimukset perustuvat kuitenkin suurimpiin teknisesti sallittuihin kokonaismassoihin", eli kiteytettynä: autolla saa vetää 825, jos sen suurin sallittu jarruton vetomassa on 750 ja sallittu aisapaino 75 tai yli. B-kortilla ei vedetä vaunua, jonka otteeseen merkitty kokonaismassa ylittää 750 kg.

En väännä asiasta enempää. Yleisesti ottaen säännöksiä ei kannata tulkita oman mielen ja ymmärryksen mukaan. Siitä voi tulla murheita.

Varmaankin olemme yhtä mieltä siitä, että 825 tulisi ottaa mukaan myös ajokortin painorajaksi 750 sijaan. Sopisi paremmin oikeustajuuni.

Saahan B-kortilla vetää jarrullistakin kärryä kunhan yhdistelmän kokonaismassa pysyy alle 3500 kilon.

https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/ajoneuvot-joita-saan-ajaa

Lainaus
B

-Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.

-Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

-Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.

-Sisältää AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet.


EDIT: Nämä samat asiat oli jo väännetty aiemmin tänne. :facepalm: Jos tässä on vielä jotain epäselvää, niin selitä asia kunnolla auki.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: tj86430 - 26.08.2020, 21:58:12
B-kortilla ei vedetä vaunua, jonka otteeseen merkitty kokonaismassa ylittää 750 kg.
Olet vaan väärässä, kuten moni on jo todennutkin.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Scraab - 28.08.2020, 07:34:32
Olet vaan väärässä, kuten moni on jo todennutkin.

Nostan käden virheen merkiksi, jätin ajatuksissani oleellisen ehdon kirjoittamatta. Mainitsemani ansa laukeaa silloin, kun vetäjä on melko yleisesti käytetty avolava, kuten minullakin on. Kokonaismassa vetäjässä 3150 ja silloin mennään 825 kärryllä laittomuuksiin. Sama homma kuorma-autoiksi rekisteröidyillä "pakuilla", joita niitäkin on liikkeellä runsaasti.

Sama tuli esiin tuossa jo usealta taholta. Olen aiheesta vähän tuohtunut, kun hyvä naapuri oli uuden trailerin hankittuaan useamman viikon ajokiellossa.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Bäri - 28.08.2020, 09:23:05
B kortilla saa vetää jarrullista kärryä, kunhan auton ja kärryn papereissa lukeva yhdistelmä massa pysyy alle 3500kg.
Esim. V70 volvolla saa vetää sen 1500kg kuormaa ja jää vielä pelivaraakin?

Mikä on omalla tavallaan älytöntä ettet saa edes tyhjää lavettia siirtää kun sillä voi kuskata 2500kg..
Tämän takia ajattelin ajaa pikku e kortin ettei tarttis niin tarkkaa laskeskella.
Vielä kun uudistus menee läpi että voi automaatilla mennä inssiin ilman että tulee vaihteisto merkintää korttiin. Sattuu omat autot olemaan automaatteja, mutta silti välillä joutuu manuaaliakin veivaa.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: tj86430 - 28.08.2020, 10:31:49
Tähän 750+75 kokonaismassaiseen jarruttomaan kärryyn liittyy sellainenkin hassuus, että vaikka kärryn kokonaismassa ja siten kantavuus kasvaa aiemmasta 750:stä 75kg:lla, niin yhdistelmän kokonaiskantavuus ei kasva. Jos otetaan vaikka V90 (omamassa 2100, kokonaismassa 2620) ja 750+75 kärry, niin tuo 75 verottaa vetoauton kantavuutta. Ts jos lastaa vetoautoon 500kg matkustajia ja tavaraa, ei kärryn kokonaismassa kuitenkaan voi olla 825, koska vaa'alle ajettuna vetoauton kohdalla mittari heilahtaa lukemaan 2675, mikä on enemmän kuin sallittu 2620 (tai sitten kärryn kohdalla mittari näyttää yli 750, mikä ei myöskään ole sallittua)

Käytännössä meillä on siis aina tuollaisessa yhdistelmässä kokonaismassa joka on 75kg suurempi kuin mitä saa laillisesti lastata. Ja jos vetoauton kokonaismassa on välillä 2675-2750, tarkoittaa se myös sitä, että laillinen yhdistelmä jää vaa'alla aina alle 3500kg:n, mutta B ei silti riitä, koska kokonaismassojen summa otteissa on >3500kg
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: hessu80 - 28.08.2020, 11:57:29
Kuinka moni on joutunut puntarille ha + pv -yhdistelmällä? Ei kovin moni...

Jos em. yhdistelmän laittomuuksilla onnistuu saamaan sakot, niin kortitta olemisen ajan voi käyttää sen pohtimiseen, että kuka naapureista soitti poliisille ja kenelle tehdään sama källi seuraavaksi.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Bäri - 28.08.2020, 12:26:44
Meillä päin on useamman kerran kuukaudessa ollut ratsia oharin varrella. Toki ovat siinä  raskaankaluston takia, mutta usein siinä näkyy henkilöautoja kärryjen kanssa.
Itseäni ei ole kertaakaan kärryn kanssa pysäytetty. Toki mulla ei korttikaan oo ollu kun vasta 11 vuotta.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: tj86430 - 28.08.2020, 12:44:47
Kuinka moni on joutunut puntarille ha + pv -yhdistelmällä? Ei kovin moni...
Ei varmaankaan. Laki on silti jossain määrin erikoinen, vaikkei sitä valvottaisikaan.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: macro - 28.08.2020, 23:11:47
Kuinka moni on joutunut puntarille ha + pv -yhdistelmällä? Ei kovin moni...

Jos em. yhdistelmän laittomuuksilla onnistuu saamaan sakot, niin kortitta olemisen ajan voi käyttää sen pohtimiseen, että kuka naapureista soitti poliisille ja kenelle tehdään sama källi seuraavaksi.

2 moottorikelkkaa kyydissä olen päässy puntarille. Jäi 10kg tms. pientä pelivaraa. Tuumattiin porukalla, että oli hyvä et ratsasivat vasta reissusta palatessa, ku kelkkojen tankit tyhjät.
Ja pari kertaa olen tyhjää kuomukärryä aukonu, ku ovat sidontoja ratsanneet, näissä myös puntarikalusto paikalla jos epäilyttäviä kuormia sattus kohdalle.
Otsikko: Vs: JJ-Trailer Pro 3300 perävaunu
Kirjoitti: Slowman - 29.08.2020, 01:05:55
Kyllähän säännöt sanoo tarkkaan minkä painoista nyyttiä saa perässä kiskoa, mutta kyllä on harvoin kohdalle  osunut (ei koskaan) sellainen poliisipartio jota olisi kiinnostanut painoja mitata. Lotolla pitää mennä jatkossakin kunnes potti kosahtaa kohdalle. Toki kevytperäkärryllä kuormana on maksimissaan muutamia satoja kiloja sekalaista ryönää, tärkein juttu on se että kiinitysliinoja on lujasti käytössä.

Edit: Anteeksi, en huomannut että ei oltu oftopikissa, vaan ihan asiallisessa ketjussa.