Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Xahhy - 05.11.2011, 19:37:13
-
Eli itsekseen vuotaa pesunestesäiliö, saa melkein viikottain lisätä nestettä.
Mietiskelin vain, että taisi alkaa vuotaa sen jälkeen ku volvo kävi huollossa ardicin takia. Oisko mahdollista, että huoltomies vahingossa nykinyt jotain pesunesteen letkua jonka seurauksena säiliö alkanut vuotaa? taitavat olla melkein vierekkäin kyseist vermeet.
Joutuuko tuossa nyt sitten purkamaan taas puoliautoa, että saa sen säiliön sieltä esiin? Antakaahan viisaammat vinkkejä :)
-
Eli itsekseen vuotaa pesunestesäiliö, saa melkein viikottain lisätä nestettä.
Mietiskelin vain, että taisi alkaa vuotaa sen jälkeen ku volvo kävi huollossa ardicin takia. Oisko mahdollista, että huoltomies vahingossa nykinyt jotain pesunesteen letkua jonka seurauksena säiliö alkanut vuotaa? taitavat olla melkein vierekkäin kyseist vermeet.
Joutuuko tuossa nyt sitten purkamaan taas puoliautoa, että saa sen säiliön sieltä esiin? Antakaahan viisaammat vinkkejä :)
Tässä mallissahan on eberin lämmitin, joka sijaitsee siellä moottoritilan oikeassa takanurkassa.
Pesunestesäiliön sijaintia on kahta erilaista, toinen vasemmassa etukulmassa ja toinen oikeassa takakulmassa (konehuonetta)
Tai itseasiassa, oikeassa takakulmassa oleva säiliö on sisälokasuojan yläpuolella.
Eberiä irroitettaessa se pesunestesäiliön korkki ja täyttöputki on siinä lähellä, mutta säiliöön on auton koripeltien verran matkaa, joten ei sitä tuossa hommassa ihan helposti rikota.
Kummassako paikassa sun säiliö sijaitsee?
-
Mulla se sijaitsee oikeassa takakulmassa konehuonetta. Eli siinä vänkärin etupuolella.
Oisko antaa hyviä ideoita miten lähteä ongelmaa korjaamaan? Mistä se voisi todennäköisimmin vuotaa?
-
Muutama yksliö on tullut vastaan, joissa vuotaa täyttöputken ja säiliön välinen sauma. Voisi äkkiä ajatella, että eihän se sitten vuoda kuin sen putkellisen, mutta asia ei olekkaan niin yksinkertainen :) Säiliö jatkuu ylemmäs, mitä se liitoskohta on, siksi sieltä tulee ainakin 1-1,5 lirtaa ulos.
Tuulilasin alareunassa olevaa mustaa muovisuojaa pitää raottaa, niin saa täyttöputken irroitettua. Täyttöputki on kiinni yhdellä muovisella mutterilla korissa ja sitten kumitiivisteellä siellä säiliössä. Mustan muovisuojan reunassa on 4kpl kertakäyttöisiä kiinnikkeitä, joista pitää keskinasta lyödä läpi, jotta kiinnikkeen saa irti. Kahdesta keskimmäisestä kiinnikkeestä sen nastan saa pelastettua, mutta reunimmaisen kiinnikkeen nasta menee jonnekkin koteloon hukkaan.
Eli periaatteessa huoltomies on voinut nojata täyttökorkkiin ja putki olisi sen verran liikahtanut, että on alkanut vuotamaan. Voi tosin olla, että jos tätä asiaa menee korjaamolle valitamaan, niin ei välttämättä saa kovin lämmintä vastaanottoa :D
-
Vuotava kohta ilmeisesti löytyi. Nappasin puskurin irti ja huomasin, että kuskinpuolen valopesurista tiputtaa nestettä ulos. Sitä "mölttiä" ei ilmeisesti saa aukaistua, jotta vois ehostaa tiivisteitä, joten kävin hakemassa sinisen tiskiltä uuden osan. Hintaa reilu 50e, toivottavasti tulee tuolla kuntoon. Ens vkl saa auton talliin, niin pääsee vaihtamaan. :)