Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mika1974 - 17.08.2020, 20:49:23
-
Volvo teki tenät,
Otsikon mukainen kärry kyseessä.Ensin tuli näyttöön ilmoitus;huolla sähköjärjestelmä ja lataus merkkivalo syttyi.Laturi ei ladannut joten laturi meni vaihtoon akun kera. Muutama päivä ajeltuna tuli jälkitautia,
Huolla sähköjärjestelmä, huolla stc...kun tuo stc ilmoitus tulee syttyy sen valo mittaristossa ja vaihteisto rynkäyttää eikä kulje normaalisti.
Luin vikakoodit Autocom Delphillä,
9.7.2020
644A -säätynävä nokka-akseli,virheellinen signaali
-Katkonainen
720A -Tietoliikennevika ajonestolaitteen ohjainyksikön kanssa
-Katkonainen
9400 -Jarrupoljinanturi, Kohtuuton signaali
-Katkonainen
E003 -Ohjainyksikkö konfigurointivirhe
-Katkonainen
912a -Yhteys,kaasulappäyksikkö
-Katkonainen
510F -Ajonopeussignaali
-Katkonainen
928C -Yhteyshäiriö
-Katkonainen
530B -Yhteyshäiriö
-Katkonainen
1C02 -L-Signaali Liian pieni signaali
-Katkonainen
1A62 -Tietoliikenne ECM:n kanssa
-Katkonainen
1A5D -Tietoliikenne ETM:n kanssa
-Katkonainen
Nollattu nuo koodit,seuraava päivä toi uudet:
10.7.2020
644A -Säätyvä nokka-akseli,virheellinen signaali
-Katkonainen
510F -Ajonopeussignaali
-Katkonainen
928C -Yhteyshäiriö
-Katkonainen
530B -Yhteyshäiriö
-Katkonainen
Jarru
0093 -Yhteyshäiriö
-Jatkuva
Mistä ja miten alkaisin taklaamaan vikaa pois? ECM-vika?
-
Aika hurjaltahan tuo näyttää. Arvailen tässä, että onhan akun minus-kaapelin pää kunnolla kiinni? Itsellä on tosin D5 mutta kaapeli oli poikki liittimen sisältä, moottorin kyljessä. En muista missä tuo kaapeli T5:ssa on kiinni.
Tuo vikahan vaikuttaa kuin sähköt ei ihan ehtaa 12V olisi.
-
Kuittaa ensin kaikki pois ja kato mitä tulee tilalle. Vidalla sitten tarkemmin jatkaa.
-
Ja ihan yleismittarilla katsoo akun jännitteen aamulla ja latausjännitteen. Sukulaisella v70 d5 sekoili kun otti 120a ampeerin laturin motonetista. Vasta 140a laturilla toimi.
-
Motonetistä löytyy myös 160A laturi :)
-
Mä otin sieltä sen 160a Lucas laturin, toiminut d5ssä vuoden eikä lisännyt siinä kulutusta, mut laturi on selvästi hitaampi starttaamaan kuin alkuperäinen, saattaa auto jopa sanoa "sähköjärjestelmä tarvitsee huollon" hetkellisesti joskus.
-
Perusasiat, jännitteet mittaukseen, ja nimenomaa sieltä ohjausyksiköiden päästä piuhaa. Koodeista, jatkuva vika ensimmäisenä työn alle, eli ABS/TCS ja ECM välin väyläjohdot.