Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Wompatti - 18.08.2020, 12:19:56
-
Onko omakohtaisia käyttäjäkokemuksia koko kuparisista kannentiivisteistä? Kl racing myy tällaisia ainakin. Mahdollisia hyötyjä ja haittoja?
Esim. cometiceistä on aika paljon sellaisia kokemuksia että ei vaan pidä nesteitä vaikka mitä tekisi, toisilla taas toimii loistavasti.
-
Hyviä kokemuksia on: mulla oli aikonaan yhen Ducatin kannentiivisteinä löijätyt kuparit, ei fuskannu.
-
cometiceistä on aika paljon sellaisia kokemuksia että ei vaan pidä nesteitä vaikka mitä tekisi, toisilla taas toimii loistavasti.
Aika moni unohtaa, että metallisen pahvin kanssa lohkokin pitää olla suora. Aika harvoin ne on vuosien jälkeen, toiset enemmän toiset vähemmän...
-
Aika moni unohtaa, että metallisen pahvin kanssa lohkokin pitää olla suora. Aika harvoin ne on vuosien jälkeen, toiset enemmän toiset vähemmän...
ja sitte kehtaavat väittää ettei paksu lohko mee kieroon :D joskus oon nähnyt että kannepultien reikien kohalta nousut lohkon pinta koholle.
-
Lähdetään siitä että perusasiat kunnossa. Huolenaiheena on b19 eli 89mm porauksella oleva ahtomoottori.
Nyt on ajettu kolme rataviikonloppua, kierroksia aina noin 40. Nyt vaikuttaa että jo toinen lähiaikoina ostettu elring menossa, vettä ei hukkaa vielä mutta painetta tekee.
B19/21/200 tiiviste on 94mm reiällä. Kone säädöissään ja avauksen yhteydessä ei naulausjälkiä, ahdot maksimissaan 1.6bar.
Kynsitiivisteitä on olemassa, kuparia myydään ja yksi cometic on postissa tulossa. Konetiiviste konttinen veistää mäntyharjulla tiivisteitä, puhelinkeskustelun perusteella kertoi että äkkilähtijät ja pullinkiajajat käyttää cu tiivisteitä hyvällä menestyksellä. Täällä saisi tehtyä liekkirenkaan halkaisijan pienemmällä läpimitalla.
B23 koneisella kierrettiin yksi kausi, ajettu myös hupia ja ratapäiviä, hangattu jäärataa ja ei ongelmia. Ahtoja työnnetty enemmän kun portinohjauksen letku paloi katki. Tässä ollut useamman kauden sama pahvi, poraushan on 96mm ja tiivisteen reikä 98mm.Eli järkevämpi kuin b19 koneissa.
Siksi tätä keskustelua virittelen ja kyselen jotta millaisia kokemuksia cu tiivisteistä löytyy. Cometicciä on ollut aiemmin meilläkin ja tutuilla, kokemukset ei niin onnellisia.
-
Elring oli taas ruvella selkeästi kahdesta pytystä, eli sieltä ylimääräinen paine järjestelmään.
Seuraavaksi koitetaan cometicciä kun sellainen sattui tulemaan vastaan järkevästi. Kuinkas tämä kannattaa laittaa, tästäkin on monta koulukuntaa ja kokemuksia.
Jäykät 12.9 pultit
Uudemmat venyvät
Pinnapulttisarja
Kaikki vaihtoehdot löytyvät valmiiksi valikoimasta. Mutta entäs liimalla vai ilman, cometic suosittelee että uusi tiiviste laitetaan ilman liimaa koska tiivisteessä on pinnoite. Toiset ovat toimineet näin ja tiiviste on jäänyt kusemaan, toisilla ei taas mitään ongelmia.
Lohkon pinta on hiottu ja siinä on hyvä pinta, kansi plaanataan varmuudeksi vaikka siinä ei suurta heittoa olekkaan. Cometic vaatii sileän pinnan jotta toimii, paketissa ra60 vaatimus pinnanlaadulle.
-
Paikallinen bemarin M20:n ponnistaja ainakin totesi vuosien testailulla ettei Cometic ja venyvät pultit ole hyvä yhdistelmä. Vaatii kovat jotta sen saa pitämään pidempään kuin hetken.
-
mulla cometic vht copper liimalla ja arp pinnapultit+prikat+mutterit...penkissä rupes 2.5bar paineella tekeen painetta vesi tilaan....kotona huomasin että keskimmäiset mutterit oli hiukan kapeammat ja ne oli ainoat mitkä oli löystyny , pistin uudelleen yli momenttiin 140nm ja , tein vuoto testin testilaitteella jäähytin järjestämässä ei enää pakokaasua, nyt ollu pitemmän aikaa 2bar ahtoja ei mitään ongelmaa..pikkusen risuja vp motorsportille tein valituksen että kaks mutteria väärät, pahoitteli ja pisti kaks uutta mutteria tulemaan...ei kyllä jääny hyvä fiilis kun miettii että eikös se pitäs kaikki käyttää löysällä jos kaks mutteria vaihtaa? ja taas tiiviste liimata ja tällä kertaa joka välistä..
-
Cometic b200 mallissa kohoama(liekki rengas) on 98mm kohdalla reikä pellissä 92mm. Vesikanavat ei oikein sovi vanhaan 10 sarjan lohkoon(siis ne kohoamat vesikanavien ympäriää tiivisteessä). Omaan b19 pataan olen laittanu vesikanavien ympärille hylomar tiivistettä lohkoon ja kanteen eli kahta puolta tiivistettä "kohtuudella" kovat pultit ja leveät prikat 120nm momentti. Voi olla että nyky cometic b200 on korjattu aiat, oma tiivisteeni oli 10vuotta hylyllä aikanaan b230 tilattu mutta tuli b200 malli.
-Jari
-
Itsellä kone kasassa, nyt vakiopahvilla, mutta laitan siihen kyllä cometicin 0.9mm paksun pahvin. Jää näet mäntä 0.1mm dekin alle, tuon cometicin kanssa saan millin paljeraon, joka on ahtomoottoriin just hyvä (vähentää nakutusta ja lisää palotapahtuman tehokkuutta).
Onko tämä sitten varmasti oikea pahvi?
https://www.driftshop.com/cometic-reinforced-head-gasket-volvo-b19-b200-b21-75-95.html
-
Omassa 4 cyl +900 hp tinakoneessa kuparinen kannentiiviste. Sylintereiden yläpäässä 0,2mm ylityksellä rautalanka ja kannessa vastaanottoura. Hyvin on pitänyt.
-
Mikähän liima tai tiivisteaine olisi hyvä kuparitiivisteelle?
-
Mikähän liima tai tiivisteaine olisi hyvä kuparitiivisteelle?
Hylomaria ovat käyttäneet , ja omatkin kokemukset ok ! Plöijjäys kannattaa tehdä kunnolla , ja käyttää ensimmäisen kerran vähän lämpimäksi ilman vesiä , sitten kiristys ?
-
Kuparia mullakin on 4cyl.
Lämpökäsitelty 1.5mm + plöijäys.
Irto liekkirengas kannessa ja vastaan ottava ura sylinterin päässä. 1mm rst rengas, 0.2.mm ylitys kannessa.
Sille alueelle ei mitään liimaa tai muutakaan. Vesi ja öljykanavien ympärillä wurth rtv. Arp ruuvit 140nm kiinni. Ei ongelmia 3.5bar boost.
Mulla on kuparia myytäväksi jos joku tarvii.