Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Sarkku2000 - 18.08.2020, 19:25:13

Otsikko: S40 t4 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Sarkku2000 - 18.08.2020, 19:25:13
Moi. Kytkimen vaihto olis ajankohtanen viikonloppuna. Kohteena olis 2002 vuoden s40 t4 koneella.

Kytkin on itsestäänsäätyvää mallia. Onko kytkimen esikiristys pakollinen kytkintä vaihtaessa, vai voiko vaihtaa "perinteiseen" tyyliin, ilman erikoistyökaluja.

Jos erikoistyökalu täytyy hommata, vuokraakohan kukaan niitä lahden alueella?
Otsikko: Vs: S40 t4 kytkimen vaihto
Kirjoitti: puliukk0 - 18.08.2020, 19:42:22
SAC kytkin on tehtävä sillä esijännityslaitteella, muuten alkaa luistamaan kun säätö tapissa.

Onko oikeesti 2002 Volvossa SAC kytkin?
Otsikko: Vs: S40 t4 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Sarkku2000 - 18.08.2020, 20:28:53
SAC kytkin on tehtävä sillä esijännityslaitteella, muuten alkaa luistamaan kun säätö tapissa.

Onko oikeesti 2002 Volvossa SAC kytkin?

Joo, onhan näissä, ainakin turbomalleissa. Alkaako se luistamaan, jos ei "resetoi" niitö asetuksia, vai onko se nimenomaan siitä esijännityksestä kiinni.
Otsikko: Vs: S40 t4 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.08.2020, 21:24:06
SAC kytkin on tehtävä sillä esijännityslaitteella, muuten alkaa luistamaan kun säätö tapissa.

Onko oikeesti 2002 Volvossa SAC kytkin?

Eikös kytkin ole käytetty loppuun, kun säätö asetelmasta on tapissa? ???

Kahteen etuveto-pohjaiseen olen ollut vaihtamassa kytkintä, molemmissa tuo säätyvä asetelma. Uusi asetelma on ollut säätö ulospäin tapissa, eli jouset kasassa. Asetelmat on tässä kunnossa pultattu vauhtipyörään kiinni ja hyvin toimii. Omalla autolla on nyt muutama tuhat kilometriä vedetty asuntovaunua eikä luista kytkin.
Otsikko: Vs: S40 t4 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Lankku - 18.08.2020, 22:06:20
Eikös kytkin ole käytetty loppuun, kun säätö asetelmasta on tapissa? ???

Kahteen etuveto-pohjaiseen olen ollut vaihtamassa kytkintä, molemmissa tuo säätyvä asetelma. Uusi asetelma on ollut säätö ulospäin tapissa, eli jouset kasassa. Asetelmat on tässä kunnossa pultattu vauhtipyörään kiinni ja hyvin toimii. Omalla autolla on nyt muutama tuhat kilometriä vedetty asuntovaunua eikä luista kytkin.
On tai sitten uudessa asetelmassa on säätö lauennut jostain syystä. Muutaman kerran joutunut asettamaan säädön uusiksi jos kytkin on ollut hyvä ja tehty vaikka takastefan tai dieselin lohkon öljytulpan vaihto.

Tähän mennessä kaikki(Volvon) SAC-kytkimet on voinut asentaa ilman erikoistyökaluja.
Otsikko: Vs: S40 t4 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.08.2020, 22:16:32
On tai sitten uudessa asetelmassa on säätö lauennut jostain syystä. Muutaman kerran joutunut asettamaan säädön uusiksi jos kytkin on ollut hyvä ja tehty vaikka takastefan tai dieselin lohkon öljytulpan vaihto.

Tähän mennessä kaikki(Volvon) SAC-kytkimet on voinut asentaa ilman erikoistyökaluja.

Joku ohje löytyi nopealla googlettamisella. Siinä kyllä sanotaan että SAC-kytkin pitää aina asentaa erikoistyökalun kanssa. Ei vaan auennut minulle, että miksi. Mutta, kahteen autoon se nyt on laitettu ilman erikoistyökalua ja toistaiseksi kaikki toimii. ???
Otsikko: Vs: S40 t4 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Lankku - 20.08.2020, 14:20:08
Ehkä se on varman päälle. Säätö alkaa kuitenkin liikkumaan vasta kun osat on paikallaan ja kytkintä painetaan.
Otsikko: Vs: S40 t4 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Turbo 242 - 20.08.2020, 20:45:56
Ehkä se on varman päälle. Säätö alkaa kuitenkin liikkumaan vasta kun osat on paikallaan ja kytkintä painetaan.

Näin minäkin sen olen ajatellut. Asentaessa on luonnollisesti tarkistettu, että säätö on pysynyt täysin sisään painettuna.