Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Romppa12 - 19.08.2020, 08:33:01
-
Onko näissä sama tyyppivika että jos apulaiteremmi katkeaa, niin se menee jakoremmin väliin?
Ja mikä on jakopään vaihtovälk näissä?
Lähinnä 2000-2005 vm T5 2.3.
-
Käsittääkseni bensakoneissa ei ole yleistä tuo täystuho.
-
(https://i.ibb.co/XWmSTJ7/Huoltov-li.jpg) (https://ibb.co/XWmSTJ7)
Näin kertoo Haynesin opas vuosimalleille 2000-2006.
-
Kiitos vastauksista, auttoivat auton harkinnasaa :)
-
Onko muuten vinkkejä mitä noista t5 moottoreista yleensä menee, ja mitä kannattaa tarkistaa jos on ostamassa? Ois lauantaina tarkotus käydä katsomassa. 260tkm ajettu. Jakopää tehty 160tkm kohdalla eli se olis edessä ihan juuri.
-
Olikos turboissakin eka vuosina se surullisenkuuluisa Magneti Marelli kaasuläppä?
-
Ja millonka tuli vvt-pyörä, muuten ehkä t5:ssä joku kannentiiviste lähinnä voi mennä
-
Olikos turboissakin eka vuosina se surullisenkuuluisa Magneti Marelli kaasuläppä?
On. Yleensä ne on tähän mennessä vaihdettu vähintään kerran, moniin toisenkin.
Ja millonka tuli vvt-pyörä, muuten ehkä t5:ssä joku kannentiiviste lähinnä voi mennä
-99 tuli turboihin pakopuolelle. -03 alkaen molemmissa nokissa.
-
Meillä -01 S60 t5, nyt + 250tkm ajettu. On surullisen kuuluisa magneti marellin läppäkotelolla ja vvt- pyörällä.
Mennyt kaksi puolaa, imm ja öljynjäähdyttimen o- renkaat jotka mehi.
Automaattilaatikko joka geartronic on vaihdettu edellisellä 200tkm kohdilla ja yksi laatikon anturipari ollaan itse uusittu.
Muuta konehuoneesta menee kuten muissakin turboissa, vvt-pyörä väljäksi ja vvt-solenoidi edessä joko putsaus tai vaihto. Tcv (ahtopainesäätö) venttiili myös yksi mahdollisesti menevä osa ja turbon öljypaluuputken o- rengas mehintä.
Jos geartronicilla niin öljynvaihdot onko tehty ja milloin ja 60-80tkm välein suositus.,manuaalissa taas normi kulumat.
Muuten että vetää puhtaasti, käy tasaisesti eikä supsuttele pakosarjan seudulta jolloin huonolla tuurilla pakosarja halki, paremmalla tuurilla joku ( 5kpl erillisiä) tiiviste vuotaa..
Jos kumihanska tai paperia niin öljykorkki auki ja kumihanska päälle, jos puhaltaa hanskaan ilmaa ( tai paperia lentoon) on huohotus menossa tukkoon, puhaltaa myös mittatikun reiästä tällöin ulos jos tikkua vähän nostaa.
Tykänny tuosta moottorista ja tuntuu aika vahvalta kestoltaan, pitää öljyt vaihtovälin ja nesteet ei häviä.
-
Okei. Vinkkejä tuli mukavasti, kiitos :)
Tais olla 2000vm mitä katselin eli onko sii vvt pyörä? Ja mites se kaasuläppä tuon ikäises?
-
Yhteenvetona 2000-mailissa yksi pakopuolen vvt-pyörä ja tuo huonompi kaasuläppä jos ei ole uusittu kestää ~ 200tkm ennen korjausta
-
Kehitys kehittyy -eikä välttämättä parepaan suuntaan. 97 mallissani on kaasuvaijeri, virranjakaja ja "kiinteät" nokat. Normaalisti huollettu kone, 400 tuhannen matkalla uusittu kerran jakajan kansi, pyörijä ja sytytysjohdot ihan varmuuden vuoksi, termostaatti hajosi ihan fyysisesti ja PCV-setin uusin, kun yksi murtunut pikkuletku sytytti vikavalon, loukku oli vielä melko puhdas. Öljyt, suodattimet, tulpat ja hihnat vaihtuvat huolto-ohjelman mukaan.
Nyt vähän pölläyttää kuumakäynnistyksessä ja turbon nurkilla on öljyistä, mutta käy kauniisti ja vetoakin on tallella. Oivallinen voimanlähde!
-
Okei, kiitos kaikille vinkeistä ja neuvvoista. Saa laittaa kyllä lisää omia kokemuksia :)