Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: dfan - 19.08.2020, 18:14:24
-
Nivot hajosivat tuossa keväämmällä ja tuli samalla vaihdettua etupäähän iskarit, jouset, yläpään kumit ja koiranluut. Sittemmin ohjaus on alkanut menemään tosi jäykäksi ja lämmettyä alkoi aina pumppukin pitämään meteliä ja ohjaus jäykistymään entisestään. Pukkaa myös säiliön korkista nesteitä pihalle.
Öljyjen vaihtoa tuli ensin koitettua ja seuraavaksi pumpun mutta kummastakaan ei ollut apua. Suodatintahan tässä vanhemmassa systeemissä ei ole.
Käytin sitte paljon volvoja rassannanneella mekaanikolla joka sanoi, että ei löydä autosta mitään vikaa. Meinasi että alla olevat 225/45/17 kesäkumet ovat vaan raskaat käännellä. :o
Kävin kokeilemassa työkaverin samakoppaista etuvetodiisseliä 225/50/17 -rengastuksella ja ohjaus tuntuu höyhenenkevyeltä omaan verrattuna.
Kulmia en ole vielä rempan jäljiltä käynyt säätämässä, voiko ne ees tehdä noin dramaattista efektiä :buck2:
Ohjaus on jäykkä vähän joka vauhdissa, paikallaan ja myös kovemmassa vauhdissa. Pyrkii keskittämään tosi voimakkaasti. Ei takeltele ja on tasaisen jäykkä koko alueella.
Eikai tuota etupäätä voi väärinkään kasata :buck2: :-[
-
Jos kulmat ovat pielessä, niin ohjaus yleensä on tosi jäykkä ja ainakin ekana teettäsin tarkistuksen. Tuo kiinnitti huomiota tuo öljynvaihto, eli mitä öljyä laitettu, koska sen pitää olla oikeaa toimiakseen ja ilmaus tehty. Jotakin on pielessä, jos kuohuu yli, eli väärä öljy tai ei ole ilmattu oikein.
-
Ohjauksen hydrauliikassa on jotain pielessä jos ääntelee ja kuohuu, jos on oikeat öljyt niin vetääkö ilmoja imuletkun liitoksista tms.?
Tulee myös mieleen että pyöriiköhän iskaritolpan yläpään laakerit ollenkaan jos oikein voimakkaasti keskittää?
-
Tarkasta onko tehostajan säiliöstä paluuputkesta irti putkenpätkä. Sen tarkoitus on ohjata paluu öljy öljyn sekaan, jos on irti niin öljy vaahtoaa säiliössä ja ilmoja sen myötä järjestelmässä. Putki yleensä irrallaan säiliön pohjalla mutta saa kärkipihtien kanssa takaisin.
-
Jos kulmat ovat pielessä, niin ohjaus yleensä on tosi jäykkä ja ainakin ekana teettäsin tarkistuksen. Tuo kiinnitti huomiota tuo öljynvaihto, eli mitä öljyä laitettu, koska sen pitää olla oikeaa toimiakseen ja ilmaus tehty. Jotakin on pielessä, jos kuohuu yli, eli väärä öljy tai ei ole ilmattu oikein.
Chf202 laitettu ja hiekalla koitettu pyöritellä renkaita laidaista laitaan pitkiä aikoja, ei tunnu vaikuttavan mitään.
Tarkasta onko tehostajan säiliöstä paluuputkesta irti putkenpätkä. Sen tarkoitus on ohjata paluu öljy öljyn sekaan, jos on irti niin öljy vaahtoaa säiliössä ja ilmoja sen myötä järjestelmässä. Putki yleensä irrallaan säiliön pohjalla mutta saa kärkipihtien kanssa takaisin.
Käytin säiliötä pesulla vanhan pumpun huuhtelun yhteyessä, putki näkyis olevan paikoillaan ja virtaileekin oikee nätisti paikallaan pyöritellessä. Liekö alkaa sitten kavitoimaan kun pumppu lämpeää tarpeeksi.
Ohjauksen hydrauliikassa on jotain pielessä jos ääntelee ja kuohuu, jos on oikeat öljyt niin vetääkö ilmoja imuletkun liitoksista tms.?
Tulee myös mieleen että pyöriiköhän iskaritolpan yläpään laakerit ollenkaan jos oikein voimakkaasti keskittää?
Alkaa kuohumaan kun lämpenee.
Keula ilmassa renkaasta pyöritellessä tuntuu vähän jäykähköltä mutta ei ole oikeen vertailukuvaa kuinka jäykkä sen pitäis olla. Ratista pyörittämällä ei mitenkään hirmu tönkiltä tunnu sillon.
Huomiselle menossa kulmien säätöön, pitänee tutkia ainaki nuo kääntölaakerit sitte jos ei auta säädöt.
-
Ohjauksen niveliäkin voi yrittää rasvata, vaikka kaikki oireet eivät siihen täsmääkään https://www.youtube.com/watch?v=KG4KWNkgKjc (https://www.youtube.com/watch?v=KG4KWNkgKjc) https://www.youtube.com/watch?v=VteLXQS_Rik (https://www.youtube.com/watch?v=VteLXQS_Rik)
Ohjaustehostinnestesäiliötä on vaihdettu kuohumisen takia, kai oletuksella että se sihti on tukossa tai uusi säiliö parempi.
-
Ohjauksen niveliäkin voi yrittää rasvata, vaikka kaikki oireet eivät siihen täsmääkään https://www.youtube.com/watch?v=KG4KWNkgKjc (https://www.youtube.com/watch?v=KG4KWNkgKjc) https://www.youtube.com/watch?v=VteLXQS_Rik (https://www.youtube.com/watch?v=VteLXQS_Rik)
Ohjaustehostinnestesäiliötä on vaihdettu kuohumisen takia, kai oletuksella että se sihti on tukossa tai uusi säiliö parempi.
Unohtu mainita että koitin aluksi myös tuota nivelen rasvaamista. Tässä vanhassa suorakulmasessa säiliössä ei ole sihtiä, käsittääkseni se on vaa siinä uudemmassa pyöreässä.
-
Suuntaus tuntu auttavan ainakin vähän. Ei tosin vieläk ole lähimaillakaan työkaverin auton ohjaustuntumaa
-
Samanlainen vika oli itselläkin pitkään, talvirenkailla ei oikeastaan mitään ongelmaa mutta kesärenkailla ei meinannut jaksaa kääntää. Kyseessä vielä XC90 joka on huomattavan raskas ilman tehostinta.
Ohjaustehostimen pumppu meni vaihtoon ja heti keveni ohjaus huomattavasti sekä ilmanpumppaus säiliöön loppui. Valitettavasti itselle tuli halvasta pumpusta järkyttävä ääni kierroksilla ja en vielä tiedä että onko itse pumppu viallinen vai jokin muu.