Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: topcatti - 20.08.2020, 05:57:03
-
Hejsan hejsan. Tässä on nyt volvo täristänyt jo ostosta lähtien. Alkoi sillä että täristää todella vähän kolmosella kiihdyttäessä, korjaantui ainakin vähän/placebomaisesti uudella moottorin ylätukikumilla, sen jälkeen olen syyttänyt prokrastinaatioiden renkaita. Nyt on kumminkin uudet kumit ja painot ja tärinä jatkuu. Tärinää ei siis normaali motari 130 edes huomaa muutoin kuin kun joku juttu resonoi takakontissa, muuten huomaa vedossa pienen tärinän. Olen huomannu tässä aamuvuoroon lähtiessä että kylmänä täristää hetkellisesti melko kovasti, kerran ajoin jo sivuun ja ihmettelin onko rengas puhki vai mitä. Tämä siis tapahtunut nyt 2 kertaa. Välillä kuuluu myös ulinaa kuin pyöränlaakeri ulisisi.
Ongelma varmaan laakereissa tai vetarissa? Kuinka tuon vian saisi selvitettyä niin säästyisi korjaamon tutkinnan laskulta?
-
Ootko kokeillu vanteita ajon jälkeen? Ettei vaan jarrut laahaisi.
-
Irrottaako käppäri kunnolla? Ja paheneeko tärinä, jos nostaa kahvaa ajodsa?
-
Hep,
omassa kulkineessa, -06 AWD, tullu uusittua etupäähän iskunvaimentimet kaikkinensa ja taakse oikea takalaakeri... noi muut nurkat kuulemma jo vaihdeltuja... - Nelikossa tosin kaikkia vetareita ei ole käyty läpi, joten voi olla jokin niistä...
Oire on hankala selvittää kun saattaa mennä viikko ettei värise tai pompota ja sitten jokin aamu pompottaa kuin orava olisi takavetarissa... (ei toki voi sulkea pois sitäkään mahdollisuutta, kun tässä niitä asustelee ja välillä ei oo näkyny...)
Jos ketjun aloittaja löytää vian niin toivon, notta kertoo tässä ...
Kiits...
--
-
Näin käyttäytyi omakin, satunnaisesti jumittava takajarru sylinteri oli syyllinen ja samalla palojen tuessa aika kolot johon palat takerteli kiinni, niihin auttoi viila hoito.
-
Näin käyttäytyi omakin, satunnaisesti jumittava takajarru sylinteri oli syyllinen ja samalla palojen tuessa aika kolot johon palat takerteli kiinni, niihin auttoi viila hoito.
Lämpenikö vanne? Omassa kulkineessa ihan kylmät ja mielestäni ei ainakaan laahaa mutta täytyy kokeilla tuota viilahommaa...
-
Minä taistelin oman -05 V70 AWD:n kanssa tänä kesänä, tutina ja ravistaminen tuntui ratissa yli 60km/h vauhdissa. Aiemmin autoon on vaihdettu kaksoismassa ja kytkin, joten ne voi aika varmuudella sulkea pois. Kesäloman kärkeen uusin autoon etupäähän kaikki, vetareita, laakereita ja raidetangon sisempiä niveliä lukuunottamatta. Ravistaminen vain voimistui, vaikkakin siirryi yli 80km/h yläpuolelle.
Seuraavaksi vaihtoon meni renkaat. Vaikka minua kehotettiin ajamaan testilenkki uusilla renkailla, en sitä tehnyt vaan ajoin auton talliin ja aloin etsimään syytä vaihdelaatikossa ja etuvetareista. Kun syytä ei löytynyt, laitoin auton kasaan ja kokeileemaan. Toimi kuin unelma. Vika oli siis kolme ja puoli kesää ajetuissa kiinalaisissa renkaissa. :facepalm:
-
Lämpenikö vanne? Omassa kulkineessa ihan kylmät ja mielestäni ei ainakaan laahaa mutta täytyy kokeilla tuota viilahommaa...
Ei lämmennyt lyhyessä kaupunkiajossa.
-
Ei tunnu noi vanteet epäilyttävän lämpimiltä ajon jälkeen.
Käsijarru kyllä ehdottomasti jumii mutta/kun en sitä koskaan käytä.
Takajarrulevyt näyttää kyllä aivan kamalilta että ollut ongelmia jo varmaan vuosia.
Tsekkailin auton alle enkä nähnyt/tuntenut vetareissa tms. Perus alustanosissa mitään katastrofaalista. Renkaat ei heilu ylhäällä jne.
Toivotaan että vika ois tosiaan noissa jarruissa, pitää käyttää konttorilla ja samalla saa tutkia muut paikat :)
-
Aeromotors.fi saa hyvät levyt taakse vähän reilulla kolmella kympillä kipale ja palat kolmisenkymppiä setti. Siihen kengät 25€, jouset 15€, vivut + ne säätöpalat 25€
Postikuluineen kaikkineen alle 170€ ja tuossa on kaikki paitsi vaijerit ja satulat. Ihan vaan, että osat ei maksa juuri mitään, vaikka ottais ns. premium-laadulla. Normaaliohjehan on, että "avaa se rumpu ja putsaat, rasvaat ja liikuttelet sitä vivustoa siellä, että se lähtee toimimaan" ja monasti sen käppärin saa pitämään silläkin. Tai sit menee säätämiseksi :)
-
Ei mennyt kyllä nyt jarruremontti putkeen. Olin pihi ja laiska ja hain motonetistä tarvikkeina levyt, palat, jouset ja brembon kengät.
Levyt ei meinannu mennä millään paikoilleen uusiin kenkiin, ihmettelin missä kehintä on, mutta youtube sanoi että ei muuta kun uudet osat paikalleen ja pultit kiinni. Tottakai levyt laahaa kenkiin ja oletin että kerta videossa, pika googlauksessa täältä, eikä edes omilla silmillä jarruissa näe sitä säätöpalaa minkä saa varaosanakin, niin kai se sit asettautuu kilsan ajon jälkeen. Ei, nyt lämpiää vanteet. Säädin myös vaijeria käsijarrusta sisältä että se ei ainakaan anna mitään vetoa.
Uskon että toi kylmänä tärinä lähti varmasti noilla uusilla jarruilla kun olivat palat ihan helvetin jumissa.
Nyt pitäisi keksiä mitä tein jarruissa väärin.
Huomasin myös ennen tota remonttia että keskikulutus noussut tyyliin 1.5l ja 130 gps vauhdissa kulutus jotain kympin ja 11 välillä. 80kmh vauhdissa jotain ysiä hetkellisesti katsottuna joitain kilsoja tosi iisisti ajaen.
Sama tärinä jatkuu ajossa, käsi tärrää ratin päällä aika reilusti. En siis ajele noilla paskoilla jarruilla, just vedin ekat testiajot.
Käsijarru toimii tosi hyvin ja jarrutehokin nousi varmaan 40%
-
Ne säätöpalat motonetista kannattaa laittaa, mutta niissä on enemmän säätövaraa sitten kun kengät on kuluneet. Itsellä ei ollut kyllä mitään sopivuusongelmia motonetin oem-kenkien ja oem levyjen kanssa (Brembo). Katsoin vaijeri löysällä kengät lähelle levypintaa, säädin kireyden niin että kolmannella käsijarrun kahvan naksulla rupeaa jarruttamaan, loppusäädöt pultinrei'istä niillä laittamillani säätöpaloilla. Täristääkö ja kuumeneeko etujarrutkin kun ratissa tuntuu ja onko ne satuloiden jouset oikein?
-
Volvot on kyllä hyviä autoja, ainoat selkeästi huonot asiat on käsijarrut, jotka ovat olleet jo kymmeniä vuosia ihan paskat. Tehottomat , tunnottomat ja silti kuluu. Käkkäkäännöstä ei voi harkitakaan muualla kuin vesijäällä. :buck2: Ja miksi rakentaa pikkuruinen monimutkaisuutta lisäävä paska rumpujarru, kun voisi kässävaijerit yhdistää hyvään levyjarruun, ilman rumpua.
Yksi tuon käsijarrun älyttömyys v70:ssa on se, kun jätetty tehtaalla pois tuo motonetista saatava säätötanko. Se kannattaa sinne laittaa.
Käsijarrun säätämisessä työjärjestys on; vaijeri löysälle kahvan puolelta. Sitten säädetään pyöränpultin reiästä tuota säätötankoa kunnes kengät rupeavat hitusen laahaamaan. Molemmat puolet tietysti saman verran. Ja lopuksi sitten kiristetään vaijeria kahvasta niin, että 3-5 napsua kahvasta ja ilmassa olevista pyöristä ei jaksa pyörittää.
-
Kiitos vastauksista. Ei mitään hajua minkä takia noi ei toimi tolla vakio h raudalla mikä on säädön tilalla. Pitänee sitten hakea ne säätöpalat.
Hyvin paljon mahdollista että laitoin satulan jouset väärin, haen nekin uudet ja katson että on varmasti oikein.
Etujarrut ei lämpene ajossa.
Katsotaan taas perjantaina jos oikein kasatut takajarrut auttavat. :buck2:
-
Motonet 22-2003, 6,90e. Hyvät vehkeet,ollu monta vuotta, just säädin katsastukseen.
-
Se vakiosäätörauta kuluu ja uusissa kengissä saattaa olla eroja edellisiin kiinnityspuolellakin. Uudet kengät saa oikeaan asentoon sillä säätöpalalla.
-
Ja tosiaan toivottavasti ei ole kieroutta uusissa levyissä
-
Nytpä pelaa jarrut. Ei se pikku täristys ole hävinnyt, alan jo miettiä kuvittelenko vain kaiken. Tuntuu että tiestä tuntee ihan jokaisen asfaltin profiilin kuopan ja muut. Kun ajaa ihan uudella asfaltilla niin tuntuu 100% täydelliseltä kyydiltä. Lähinnä ihmetyttää tuo kyydin melu ja epämukavuus kaikella pinnalla paitsi uudella asfaltilla kun kyseessä on kumminkin varmaan 60000e auto ollut uutena. Tai sitten mulla on joka ikinen alustan osa kulahtanut, mutta katsotaan ensi viikolla mitä katsuri sanoo.
-
Mahdollisuukksia on monta. Pyörät, jarrut, alapallot, raidetangon päät. Jos tärinä lyö rattiin, on vika etupäässä. Jos taas kuskin jakkara täristää, on vika takapäässä. Omastani loppui ratin tärinä vaihdettuani ojan puoleisen vetarin. Tässäkin vie oman aikansa löytää oikea vetari.
-
Eipä oo ennen vituttanut että auto menee katsastuksesta läpi. :D
Ei mitään vikoja muita kuin etuparkki ja Sumari jotka aattelin jättää muutenkin remppapäivälle.
Olisin ollut jopa iloinen jos olisi tullut lausunto että kaikki laakerit. Auton vaihto edessä eikä tätä kehtaa tämmösenään myydä
Jatketaan ihmettelyä.
-
moiitsellä sama juttu oli,vaihdoin etuiskareiden yläpään laakerit+ne kumit siellä alla,johan loppu ravistus,oli ne kumit loppu,mutta samalla vaivalla ne laakeritkin sinne vaihtaa,kun tolppa pöydällä.
kokeile painaa keulaa ylös ja alas,ja katso nouseeko se iskarinpää ylöspäin sieltä/onko väljää
-
Iskarin yläpää kyllä selittäisi kaikki ongelmat mikäli se nyt toimii miten kuvittelen. Hajonnut ohjaustehostimen letku = ylimääräistä kitkaa eli lisää painetta tehostin järjestelmään ja prässi liitokset rikki. Semmonen narahdus/ulahdus aina joskus kun kääntää paljon rattia. Kumi ei vaimenna iskaria yhtähyvin eli koriin siirtyy kaikki tärinä renkaista = tuntee selvästi kirjaimellisesti sen asfaltin profiilin mutta uudella asfaltilla sileä kyyti. Selittää kaiken paitsi sen minkä takia kulutus on noussut, mikäli ajotietokoneeseen on luottamista, mutta kai se siihenkin vaikuttaa mikäli on oikeasti todella huonona osat.
Vilkaisin pellin alta noita. En tiedä mimmonen rako, tai jos rako pitäisi olla mutta kuvan nuolen paikassa oli rakoa varmaan 7-10mm, kun pomputtaa autoa tuo yläpää vielä pomppii sentin lisää. (https://i.imgur.com/5pzVYot.png)
Autohan on normaalia matalampi, edellisen omistajan mukaan tehtaalta joku sportti paketti, kumminkin noin 30-40mm normaali V70 matalampi. En tiedä vaikuttaa tuo volvon oma jousitus vaikka tohon klappiin ja onko tämä mun mahtava Black Sapphire special model tehtaalta madallettu malli vain perus malli mistä on noi kumit joka nurkasta ollut jo "uutena" rikki :D
-
(https://i.imgur.com/HHJZiDp.png)
Eli onko tämä tavallista, paskana vai löystynyt. Molemmilla puolilla samanlainen. Tosiaan rako vielä kasvaa kun painelee keulaa alas.
-
Rikki ne on,mulla juurikin sama oli,tänään vaihdoin uudet yläpään laakerit+kumin,loppu kolinat
-
Saattoi tehdä jotain noi yläpäiden vaihdot mutta edelleen jatkuu epätasainen kyyti. Pyörän muljuamis äänet hävisi.
Vasemmalle kääntyessä kuuluu myös jotain ääntä. Ei vaikuta mikään lämpötila tai muu kyytiin.
Huomasin että onkohan vetarissa vikaa kun hitaissa vauhdeissa vedon laittaessa päälle tuntuu klappi jossain.
-
Huomasin että onkohan vetarissa vikaa kun hitaissa vauhdeissa vedon laittaessa päälle tuntuu klappi jossain.
Vetarin napapultti saattaa oireilla noin.
-
Etualatukivarsien etuhelat veltostuessaan voi aiheuttaa satunnaista tärinää. Menee läpi katsastuksesta, mutta kun jyrää maantien urassa voi alkaa ns. "ketjureaktio" ja etupyörät alkaa "woblaamaan". Sitten yhtäkkiä uudella asfaltilla menee kuin pilven päällä..
Jos tähän lisätään vielä todella vetelä ajettavuus/ratin tuntuma, voi olla etuapurungon kumihelat loppu. Tällöin auto on ajettavuudeltaan "kameli" tasoa. Käsittääkseni näissä ei takapään kumihelat hajoa/löysty ihan niin herkästi.
Omasta kärrystä voisi vaihtaa juuri nuo etualatukivarret. Molemmissa alkaa etuhelan vulkanointi repeilemään ja varsilla on ajettu 70tkm.
-
Kiitoksia vastauksista.
Mites tommosen napapultin OKois tarkistetaan. Näkyy ainakin olevan paikallaan eikä heilu sormilla :D
Muutoin pakko myöntää tappio ja kiikuttaa auto korjaamolle kaikkien puslien ja muiden myötä tutkittavaksi
-
Kiitoksia vastauksista.
Mites tommosen napapultin OKois tarkistetaan. Näkyy ainakin olevan paikallaan eikä heilu sormilla :D
Muutoin pakko myöntää tappio ja kiikuttaa auto korjaamolle kaikkien puslien ja muiden myötä tutkittavaksi
Oikea momentti sille on 35nm +90⁰ (ja virallisesti uusi pultti)
Omasta käyn sillon tällön kaikki napapultit (neliveto) läpi 50-60nm, vielä ainakaan ei ole katkennu *kopkop*, mutta eipä ne pitkään aikaan ole kiertyny tuolla momentilla.
-
Eipä kerennyt tarkistaa edes momenttia. Motarille liityttyä alkoi kauhea tärinä johon ei vaikuta kuin nopeus. Tuntuu semmoselta iskevältä eikä pehmeältä tärinältä. Tuossa videossa ainakin pitäisi huomata hyvin.
https://youtu.be/2c6t-A91c9Q
No eikun seisomaan ja korjaamolle :)
-
Itse en videolta huomaa juurikaan mitään :idiot2: Oliko tämä yksilö automaatti ?
-
Itse en videolta huomaa juurikaan mitään :idiot2: Oliko tämä yksilö automaatti ?
Automaatti tuo näkyy olevan.
-
Jos kiihdytät vasemmalle kaartuvaan mutkaan tai oikeaan, onko eroa? Miten tässä oli vetareiden kanssa? Onko vaihdettu? Kokeiltu eri renkailla? Mulla oli vapinaa, erityisesti kun kiihdytti. Kiina kumien vaihto paransi tilannetta huomattavasti. Mutta lopullisesti häipyi vasta kun vetarit olivat uusittu.
-
Vasemmalle käännyttäessä kuuluu semmonen tosi kevyt tikitys joka kuulostaa lähes joltain sähköreleeltä, vaikkakin tulee 1oo% varmasti jostain pyörivästä.
Ei ole vaihdettu vetareita ja sen takia olen sitä remppaakin yrittänyt vältellä kun taitaa olla vähän kalliimasta päästä. Mutta toi sama vika oli ihan talvirenkailla, vanhoilla kesärenkailla ja uusilla kesärenkailla. Toi ongelma mikä tänäån tuli on kyllä varmasti joku vetari tai laakeri juttu kun sen verran kovaa hakkaa. No huomen aamuna korjaamolle.
Ja ei siis vaikuta muu kuin nopeus tähän vanhaan tai "uuteen" vikaan. Aina kulkenut kiihdyttäessä smoothisti.
-
Oireet viittaisi rikkinäisiin vetareihin. Piti ehdottaa N:lle laittamista tärinän aikana, jos helppaa samantien niin väljä turbiini voisi olla syyllinen.
-
Edistystä taas. :)
Eli vasemman puolen sisempi vetari/nivel oli väljä ja se vaihdettu.
Uskaltaisin väittää että ollaan jo melko lähellä täydellisyyttä, mutta ei kumminkaan. Vetarin vaihto ehdottomasti ainakin oman pään sisällä jämäköitti ajamista ja kaikkea mahdollista, muunkin lisäksi kuin hakkaamisen ja äänen poistolla jotka vasta tulivat.
Nyt kumminkin autossa tuntuu vedossa tärinä joka aiemmin tuntui vain kolmosella kiihdyttäessä, siis aika hento että voisi olla vaikka moottorin tukikumi. Nyt se kumminkin tuntuu myös nelosella ja vitosella. Ykkösellä ja kakkosella menee tosi smoothisti tai ei vaan huomaa sitä. Eli siis tärinä on kumminkin pehmyttä ja tuntuu vain kevyessä vedossa eli oiskohan juuri joku tärinä tietyllä taajuudella johonkin tukikumiin tms. Tuossa juuri motarilla huomasi selvästi että pikku vedolla rupeaa tärisemään. Kunhan ei ois mikään vaihdelaatikko juttu :D
Toinen mihin tarvitsisi vastauksen olisi että kun tossa vetarin vaihdossa on varmaan auottu jotain raidetangon päätä tms. Että saa ajaa vinoon kun menee suoraan, että voiko noi renkaan kulmat tehdä tärinää, että hoidanko ensin ne suuntaukset vai viekö taas uudelleen tutkittavaksi.
-
Kannattaa se käyttää suuntauksessa. Ja uskoa, että siitä ei ihan pehmeää kyytiä löydy koskaan :)
Mulla on ollut yli 30 autoa ajossa ja mikään ei ole niin herkkä alustan ongelmille ja tien pinnalle kuin nämä ovat. Uusi, sileä asfaltti niin menee kuin sukkasillaan mutta vähänkin jotain ongelmaa niin jo jyristää, täristää. Lisäksi mulla ongelma että takaa puuttuu vielä kurasuojat. Loppuviikosta pitäisi saada paikalleen. Kurakeleillä ja lumella ottaa tavaraa niin, että se vaikuttaa. Toki myös pölyävillä hiekkateillä...
-
Niinkuin sanoin aiemmin, saat suljettua vaihdelaatikon pois vaihtamalla N:lle tärinän aikana. Jos loppuu kuin seinään, on vaihdelaatikossa vikaa.
Oletko käynyt ajamassa uudella asfaltilla ?
Ohjauskulmat ei suoranaisesti aiheuta tärinää, vaikka olisivatkin pielessä.