Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Sebastian1 - 21.08.2020, 08:30:31
-
Autoon vaihdettiin alatukivarret+alapallot+iskareiden yläpäät.
Sen jälkeen nelipyöräsuuntaus ja kovaa ajoa. N. 2,5tkm ja oikea eturengas kankailla sisäkantilta. Uusi suuntaus; kaikki kunnossa, arvot vihreällä. Ei väljää missään. Monen asentajan voimin asiaa tutkittiin. Otettiin laitteet irti renkaista ja uudestaan kiinni. Ja sama homma. Ihan arvoissa on.
Nyt vajaa 4tkm ja sama homma. Oikea eturengas kankailla sisäkantilta. Epäilivät, että jos rengas on lähtenyt hiemankin kulumaan väärin niin jatkaa sitä loppuun saakka vaikka kulma oiskin oikea. Tämä ajatus sekä rengasliikkeestä, että korjaamolta.
Onko kellään tullut moista vastaan?
-
Ihan ekana veisin toiseen paikkaan tarkistukseen, koska selvästi joku paikka ei ole kohdallaan. Rengas ei kulu noin epätasaisesti, jos kulmat on kohdallaan, olipa se mikä rengas tahansa.
-
Selvästi harituksen puolella ja paljon, jos kerran kankaille asti kuluu, johan sitä joutuu ohjastamaan koko ajan. Arvot kohdallaan, niin nämä menee kuin kiskoilla. Toiseen paikkaan mittauksiin, kuten jo mainittiin yllä.
Se, että arvot ovat vihreällä tarkoittaa vain sitä, että saattavat olla silti ääriarvoissa toisiinsa nähden, kun pitäisi olla symmetriset samalla akselilla. Omissa ollut aina aurausta pari minuuttia yli keskiarvon ja kuluminen tasaista.
Saisitko suuntauslapuista tiedot laitettua esille tänne?
-
(https://i.ibb.co/vqPJVvx/9-AAD11-E9-057-D-4-B98-A88-E-354-B5577640-D.jpg) (https://ibb.co/vqPJVvx)
-
Säädettiinkö takaa ollenkaan, kun oikea taka on aurauksella yli sallitun? Kääntää auton perää vasemmalle ja siksi kulkee vasen kylki edellä, kulkukulma pitäisi olla nolla.
Edessä saisi olla lisää aurausta oikealla, vähintään sama määrä siis kuin vasemmalla. Cambereita sai säädettyä muistaakseni hiukan iskaritolpan alakiinnityksestä.
Ja kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, niin tuloksena saattaa olla ja onkin epänormaalia kulumista.
e. Vielä lisäksi se, että niillä laitteilla voi olla monta eri tasoista käyttäjää ja koska kalibroitu.
-
Koitettiin säätää mutta ei käänny. Se antaa hieman se pelti siinä periksi pultin kannalle. Aurausta edestä hieman sääti myös. Mutta toki ois voinut ottaa juuri samaan vasemman kanssa. Se mikä tässä ihmetyttää on, että edellinen 35tkm ei syönyt sitä rengasta vaikka mihinkään ei koskettu. Tää alkoi vasta rempan/säätöjen jälkeen. Ei takasten kulmiin ole koskettu missään vaiheessa ja renkaat kesti.
Mulla ei tietoa koska kalibroitu. Ensimmäisen säädön teki eri asentaja kuin mistä tuo lappu on otettu ulos. Ajattelin viedä tuon siniselle ja katsotaan mitä siellä saadaan aikaan asialle.
-
Mitä matalampi profiili, sitä voimakkaammin rengas jatkaa kulumistaan virheellisesti kun on alkuun päässyt. Ja matala on myöskin tarkempi kulmien oikeellisuudelle,
-
Ihan perus 205/55 16 pyörii alla. Tilasin uuden setin renkaita; Hankook Ventus Prime. Parin viikon päästä siniselle ja sitten tuo setti alle. Kävin näyttämässä omamekaanikolle lappua ja oli sitä mieltä, että ei noilla spekseillä kuluta renkaita kankaille. Pakko olla laitteissa vikaa.
-
7.9 klo. 07.30 menee mittaukseen. Ihan mielenkiintoista nähdä, että mitä Sinisellä Corghin laite tuolle näyttää. Tuota lappua on tutkinut useampikin ukko ja jokaisen mielipide on, että ei voi kulua noilla spekseillä mitenkään kuten nyt kuluu.
-
Voit katsoa tasamaalla vatupassilla pystylinjan eturenkaista. Näkee karkeesti jos on heittoa.
-
Voit katsoa tasamaalla vatupassilla pystylinjan eturenkaista. Näkee karkeesti jos on heittoa.
Näkyyhän se tuosta raportistakin, asia erikseen miten siellä pääsee auraukset elämään ajossa?
-
Juuri näin. On tuota käännetty ja väännetty. Kahden mittauksen välillä ei juuri heittoa ole. Ei tuossa oikein ole vaihtoehtoja kuin renkaat ja mittavirhe laitteessa. Nyt ajetaan eri laitteella tuo niin voi vertailla asiaa.
-
Selvisihän tämäkin.
Sinisellä tutkittiin ensin huolellisesti alusta, kaikki kunnossa ja sitten mittaus. Ja pielessähän ne olivat. Eli alkuperäisessä paikassa tehdyt kaksi mittausta olivat totaalisen hukassa keulan osalta.
-
Hyvä, että sait kuntoon, viitsitkö laittaa uuden suuntauslapun tiedot, saisi tietää kuinka paljon arvot heittivät, kiitos.
-
(https://i.ibb.co/MN51xfN/1-F1-D3366-D39-B-43-DE-9-EC6-4-B2839892-BCC.jpg) (https://ibb.co/MN51xfN)
Hankookit pyöräytän illalla alle. Sittenhän tuon näkee kun ajelee.
-
Ei kovin vakuuttava suoritus ollut ekalta pajalta, tuon 20' (yli 3mm) heiton aurauksessa nyt olisi nähnyt rullamitalla renkaan urasta.
-
Niin. Eipä sitä nykyään sellaisia mittailla.
-
Itsellä on aurauksen tarkastukseen tämän pohjalta tehty paranneltu diy versio.
https://m.youtube.com/watch?v=FRypkAtB6NI
-
Jännä juttu, jos on syönyt renkaan sisäreunan sileäksi (haritus), ja viimeisimmässä säädössä on pyöriä säädetty auraamaan vähemmän :idiot2:
Haritus + negatiivinen camber on myrkkyä renkaan sisäreunalle. Auto on ilmeisesti etuveto ?
Etuvedon ohjearvoissa lyödään etupää auraamaan ja nelivedoissa päinvastoin. Nelivedot syö renkaat nopeasti, siksi usein säädänkin etupään nollaan tai hieman auraamaan.