Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Silppuri - 21.08.2020, 08:48:44
-
Ostin 2002-vuoden V70 D5:n, joka vaihteli ihan nätisti, kunnes huomasin että vaihteisto oli ylitäytetty puolentoista litran verran. Otin ylimääräiset pois, ja nyt on alkanut tekemään sitten sellaista että oikealle käännettäessä saattaa kolmoselle (ehkä) vaihtaessa pyöriä tyhjää eli ei vetoa. Auttaa kun nostaa jalan polkimelta ja antaa sen jälkeen kenkää.
Öljyjen vaihdosta ei mitään tietoa. Pitää tehdä huuhtelu, josko auttaisi. Mutta pitäisikö ensiapuna laittaa ne puolitoista litraa takaisin sinne, vaikka mittatikussa sanotaan selvästi DO NOT OVERFILL :idiot2:
-
Tarkistitko öljyt kuumana ja kone käynnissä ja tasamaalla? Melko outoa, jos olisi 1,5l ylimääräistä ?
-
Tarkistin kuumana ja tasamaalla, mutta en käynnissä, vaan sammutettuna. Täytyykin katsoa, mitä näyttää käynnissä.
-
Joo käynnissä tarkista kuumana ja käy koko vaihdekaavio läpi ennen tarkistusta. Mittatikun kylmä-kuuma väli on about 0.5 litraa.
-
....tuskin on ollu liikaa öljyä, käydä sen pitää. Laita samalla uudet, ei nuo mahdottoman kallista ole.
-
Laitoin sen 1,5 litraa takaisin, ja nyt oireet hävisivät. Mittatikusta katsoin että vieläkin on muutama sentti HOT-kohdasta ylöspäin, testasin nyt auton käydessä ja pidin kutakin vaihdeasentoa 10 sekuntia päällä.
Öljyt ovat mustanpunaiset, joten vaihtoon menevät. Pitää hakea Motonetista uudet ja vaihtaa.
-
Suosittelen tommoiseen johon ei ole ajoissa vaihdettu huuhteluvaihtoa vähintään 15 litralla uutta öljyä ettei jää moskaa järjestelmään.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40722.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40722.0)
-
Loistava linkki, Mustalaatikko. Olenkin etsinyt tuollaista hyvää ohjetta vaihtoon.
-
Loistava linkki, Mustalaatikko. Olenkin etsinyt tuollaista hyvää ohjetta vaihtoon.
Ole hyvä vaan! Paljon lukemista siellä. Tuo FAQ-osio kannattaa muutenkin tarkistaa jos löytyy muuten jotain hyödyllistä muihin asioihin.
-
On kyllä hyvä osio tosiaan!
Katselin äsken huoltokirjasta, että laatikkoöljyt on vaihdettu Öljypisteellä 10 000 km sitten (ja lisäksi huuhtelu ja pesu) eli ihan käypää tavaraa pitäisi vielä olla, mutta on tosiaan aika tummaa. Ihme juttu.
Oon noita öljykeskusteluita lukenut täältä varmaan toistakymmentä, ja sekavammaksi vaan tuntuu menevän omassa päässä. Ohjekirjassa lukee, että GM-vaihteistoon menisi jotain Dexron III:a, mutta AW-5-vaihteistoon käy pelkästään Volvon öljynumero 1161540-8. Näkeekö mistään helposti, että kumpi vaihteisto tässä traktorissa on?
-
Sulla on 5-vaihteinen Aisin Warner johon käy ehdottomasti vain jws-3309-luokitellut öljyt. GM:ää ei tohon ole saanut
-
Okei, kiitti tiedosta. Puuilossa näköjään Mobil 3309 12,95 € litra, pitää hakea purnukoita ainakin tusina ja vaihtaa öljyt tässä jossain välissä. Ellei jossain ole jotain yhtä hyvää halvemmalla :-*
-
Okei, kiitti tiedosta. Puuilossa näköjään Mobil 3309 12,95 € litra, pitää hakea purnukoita ainakin tusina ja vaihtaa öljyt tässä jossain välissä. Ellei jossain ole jotain yhtä hyvää halvemmalla :-*
Teboilin fluid s on halvempaa ja hyvää
-
Itse käytän mannolia ja olen tyytyväinen siihen, sitä saa ebay.de:stä ja suomesta lakkapäältä
-
Okei, kiitti suosituksista!
-
Eipä lähteneetkään ongelmat vielä, luulin vain voitonriemuissani. Vaihdoin eilen öljyt huuhtelemalla, ja 15 litran jälkeen se takaisin tuleva Mannol oli aivan kirkasta, eli nyt pitäisi olla tip top. Laatikko toimii oikein hyvin, mutta järjestään vaihto kolmoselta neloselle töksäyttää, eli siinä on tietty viive ennen kuin se nelonen kytkeytyy. Nytkähdys tuntuu oikein kunnolla ja muoviosatkin sisällä inahtavat siitä.
Olen kuitenkin oppinut antamaan sen vaihtaa rauhassa niin, että juuri ennen 40 km/h otan jalan pois kaasulta ja annan sen tehdä työt laatikon sisällä. Tällöin nytkähdystä ei tunnu ollenkaan, mutta joka tapauksessa kyllä tähän apu pitäisi saada. Seuraava, mitä voisi kokeilla, on vissiin vaihteiston adaptaation nollaus ja softan päivitys (vinkkejä päivittäjistä Lounais-Suomessa otetaan vastaan), ja B4 servo coverin vaihto?
-
Tarkista myös se vaihteiston alla oleva moottorin/vaihteiston alatuki ja moottorin ylätuki ettei ole vaihtokunnossa
-
Tarkista myös se vaihteiston alla oleva moottorin/vaihteiston alatuki ja moottorin ylätuki ettei ole vaihtokunnossa
Uskaltaisin väittää että sen alatuen kunnolla ei ole mitään merkitystä vaihtotuntumaan. Se on ihan höty uutenakin. Tukien merkitystä liioitellaan monesti. Ne on aika karkeita ja anteeksiantavia "mönttejä"
-
Mä luulen, että jos tukikumit ovat lopussa, niin vaihdot tuntuvat kaikilla vaihteilla ja vähän satunnaisemmin. Tää neloselle vaihto on joka ikinen kerta yhtä kankea, ja tapahtuu ihan täysin samalla lailla.
Kaikenlaisia kauhukuvia on kyllä tullut, että johtaako tämä kaikki nyt sitten laatikonvaihtoon. Mutta mennään nyt korjaus kerrallaan, seuraavaksi tosiaan mennään ohjelmallisesti käsiksi vaihteistoon ja katotaan, mitä pystyy tekemään.
-
Niin paljonko autolla ja laatikolla onkaan ajettu? Nämä AW laatikot kun eivät toimi silkinpehmeästi uutenakaan. Minulla oli 6-vaihteinen ja tuntui että eikai tuo ole kunnossa. 150tkm sillä ehdin ajaa ja myin pois 330tkm ajettuna ja yhtä "huonosti toimivana" :)
-
Eihän tällä ole vasta kuin 546 000 km mittarissa 8)
-
Eihän tällä ole vasta kuin 546 000 km mittarissa 8)
Jaa..no ehkä ois hyvä olla budgetoituna pari tonnia laatikkohommiin. Siis varulta :)
-
Vaihteiston adaptaatioiden nollausta voi toki kokeilla, mutta sen verran mekaaniselta vialta kuulostaa, että en usko että tuo tilannetta korjaa. Mitä tulee tuohon B4 servon kannen vaihtamiseen, niin se on on turhaa. B4 servon kannella on merkitystä vain 2-3 välisessä vaihdossa. Venttiilipöydän vaihdolla tuo varmaan korjaantuisi, ei varmaan kannata antaa sen laatikon jysäytellä ihan loputtomiin. Ne laatikon kitkapinnat eivät ole kummoisia.
-
Okei, kiitti. Tästä Volvo-mieheydestä tulikin kallis harrastus heti kättelyssä :(
-
Oliko tätä vikaa ennenkuin otit laatikosta öljyjä pois ym. ? Tasontarkistus ainakin taas paikallaan ja kuumasta (20km ajoa tms.) tasamaalla käynnissä kepin veivauksen jälkeen.
-
"joka vaihteli ihan nätisti" <- eli ongelma on käsittääkseni tullu öljyn poiston jälkeen... :nohnoh
Ite viesin tuon nyt öljypisteelle ja sieltä pesu ja uudet öölit tilalle...
-
Joo, öljynpoiston jälkeenhän toi alkoi, eli oma moka ::) Kyllä se niin on, ettei toimivaa rakkinetta sovi mennä sorkkimaan, varsinkaan kun ei tiedä mitä on tekemässä. Mojovat oppirahat nyt sitten edessä vissiin.
Joka tapauksessa öljyä oli alun perin liikaa, koska sieltä tuli litra pois kun tarkistin oikealla tavalla ja niin, että kone käynnissä lämpimänä kaikki vaihteet läpikäytynä ja ajettuna se oli sen HOT-kohdan ylimmän viivan tasalla. Nyt on superkirkasta Mannolia täynnä, ja öljytaso on taas säädetty prikulleen.
Varmaan se otti itseensä, kun sitä öljyä sieltä otin pois.
Vähän houkuttelee laittaa sinne nyt 1,5 litraa lisää ja katsoa, mitä käy.
-
Turun alueella jos liikut niin kaarinasta löytyy vida, useampi laatikko on jo tuolla saatu elvytettyä ja toimimaan.
-
jak900, kiitti tarjouksesta, oon yhteyksissä! Asun itse Paimiossa, mut kuljen Turkuun melkein päivittäin niin voisin poiketa silleen kun molemmille sopii.
-
Juu laita vaikka yv:tä
-
No jo on markkinat. Otin laatikosta vielä nestettä pois sen verran, että nestepinta on nyt HOT-merkin keskimmäisen viivan kohdalla lämpimänä. Lähdin ajelemaan -> jysäytteli samalla lailla kun kokeilin, mutta tänään aamulla huomasin kaupunkiajossa, että jysähtely oli vaimentunut aika paljon. Nyt kun lähdin töistä, niin vaihto on vauvanpyllynpehmeää, ei sitä edes tunne enää kun vaihtaa, ihan uudelta autolta tuntuu. Auto korjasi itse itsensä siis.
On nää aivan sairaita vehkeitä nämä Volvot.
-
No jo on markkinat. Otin laatikosta vielä nestettä pois sen verran, että nestepinta on nyt HOT-merkin keskimmäisen viivan kohdalla lämpimänä. Lähdin ajelemaan -> jysäytteli samalla lailla kun kokeilin, mutta tänään aamulla huomasin kaupunkiajossa, että jysähtely oli vaimentunut aika paljon. Nyt kun lähdin töistä, niin vaihto on vauvanpyllynpehmeää, ei sitä edes tunne enää kun vaihtaa, ihan uudelta autolta tuntuu. Auto korjasi itse itsensä siis.
On nää aivan sairaita vehkeitä nämä Volvot.
Kyse on vaan siitä että nyt siellä on se oikea määrä öljyä ja laatikko on sopeuttanut itsensä oikeanlaisiin olosuhteisiin...
Nykypäivän automaatteihin verrattuna nämä Aisin:in 5 loviset ovat todella kestäviä, oikeissa käsissä tietysti...
-
Kyse on vaan siitä että nyt siellä on se oikea määrä öljyä ja laatikko on sopeuttanut itsensä oikeanlaisiin olosuhteisiin...
Nykypäivän automaatteihin verrattuna nämä Aisin:in 5 loviset ovat todella kestäviä, oikeissa käsissä tietysti...
Hui.
Onko näin? Onneksi itsellä taitaa olla juuri tuo 5-lovinen Aisin!
Mikähän mahtaa olla seuraavaksi kestävin?
-
Kyse on vaan siitä että nyt siellä on se oikea määrä öljyä ja laatikko on sopeuttanut itsensä oikeanlaisiin olosuhteisiin...
Nykypäivän automaatteihin verrattuna nämä Aisin:in 5 loviset ovat todella kestäviä, oikeissa käsissä tietysti...
Joo, näin se menee. Se puolentoista litran poisotto järkytti myös sopeutuksia silloin aluksi niin, että laite ei osannut suhtautua aluksi ollenkaan siihen. Nyt hän on tyytyväinen ja sopeutunut.
-
Pidetään peukkuja ja pelätään pahinta!
-
Hui.
Onko näin? Onneksi itsellä taitaa olla juuri tuo 5-lovinen Aisin!
Mikähän mahtaa olla seuraavaksi kestävin?
Paha tuohon on vastata oikein. TF80SC:n ja uuden 8-lovisen vaihteiston kanssa on varmaan aika tasaista. Oikein toimiessaan tuo 8-lovinen on kyllä omaan makuun mukavampi.
-
Paljon täällä on ollut parran pärinää hydraulilohkon siivoamisesta. Itellä kävi sitten semmonen jutska, että autoon V70 03 507tkm, vaihdettiin tehdas uusi hydraulilohko joka ei pelittänyt. Tänään sitten vaihdettiin takaisin alkuperäinen puhdistamani hydraulilohko joka pelittää ylöspäin ihan hyvin, mutta alaspäin välillä kolauttaa turhan kovaa. Kyllä se hydraulilohkon peseminen kannattaa näköjään. Mitenkähän tuo lohkon säätäminen tapahtuu noin niinkun periaatteessa? Puhdistamista harkitseville tiedoksi, juutuubista löysin sellasen filmin, jossa asentaja teki viimetyökseen solenoidin päässä olevaan irti otettavaan laippaan "symmetrisesti" neljä pientä koloa. Ilmeisesti tarkoituksena saada huuhtelua aikaiseksi solenoidin sisälle. Onko kellään havaintoa kyseisestä tempusta.
-
Löytyykö videoon linkkiä ? ::)
-
Koitan löytää. Jäljet vievät Etelä-Ameriikkaan. Sehän ei toisaalta ole este, ainoastaan hidaste.
-
Reno partes- VENTA SOLENOIDES AW55-50/ 09G volvo equinox bora. Tarkkaan katsoen, löyty 6 koloo, vaan haitanneeko tuo mitään. Huuhtelu senkun paranee.
-
Virityksiä nuo on mutta jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Oikealla huolloilla nuo pelaa ja jos hajoaa niin oikein ja sopivilla osilla kuntoonkin tulee. Noissa venttiilipöydissäkin on rakenne eroja, tarkkana saa olla niiden kanssa.