Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: luchadore - 23.08.2020, 12:51:30

Otsikko: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: luchadore - 23.08.2020, 12:51:30
Laitoin leimakuntoon meille tuollaisen kulkineen, kun edullisesti saatiin. Nyt sillä ajeltu pari kuukautta ja kone on alkanut kettuilemaan. Tai hyvin se toimii ja ei tuo kulutakkaan hirveitä ja kaikki pelaa muuten mutta tyhjäkäynniltä aina lähdettäessä, siis kaikki lähdöt niin kone pätkii ja nytkii tosi rajusti, ikävä ominaisuus kun ei ole tehoja yhtään ja auto sammuilee ruuhkassa kun ei aina muista että pitää huudattaa ja liuvuttaa se liikkeelle.

Muutenkin kyllä se tuntuu jotenkin epämääräisen tehottomalta/nuhaiselta. Vasta jossain 3000-4000 se alkaa niinkuin vasta "toimia", sen kuulee jo koneen äänistä.

Voiko olla vaan niin karstoittunut ?

Kone siis se rellun tuote, 1.9 103kw.
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 23.08.2020, 20:05:14
Ettei olisi bensapumppu hajoamassa. Ainakin yksi S40 T4 teki juuri tuollaista viallisella bensapumpulla. Myös tulpanjohdot tai puolat voi aiheuttaa tuota. Mikäli on sellainen puola kuten T4, niin voi olla haljennut se puolanrunko.
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: luchadore - 02.10.2020, 22:36:23
Jos bensapumppu olisi menossa niin miten se vaan tuolla alakierroksilla vaikuttaisi ? se alue on tarkennettuna n.tyhjäkäynti-~2000rpm, ennenkuin se alkaa vetää tasaisemmin.

Puolat pitää tarkistaa. Vähän ollut jäissä tämä, mutta autoon alkaa ilmetä vikoja siihen tahtiin että kohta on yksi ässä myynnissä.
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: havock - 11.10.2020, 13:58:20
Oliko tää nyt diisseli, kun rellun koneella on? Sitten ei kannata puolia ettiä ja ihmetellä, jos diisseli on.
Jos se sitten bensa koneella, (ne on kaikki volvon paitti mitsun gdi) niin sytkäosien lisäksi tyhjäkäynti moottorin voi kahtoa toimiiko ja puhistella.
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: luchadore - 12.10.2020, 20:26:20
Lainaus
B4204S
The B4204S is a 1.9 L (1,948 cc) straight-four. Bore is 83 mm (3.3 in) and stroke is 90 mm (3.5 in) with a compression ratio of 10.5:1. It is naturally aspirated with a power output of 140 PS (103 kW; 138 hp) at 6000 rpm with 183 N⋅m (135 lb⋅ft) of torque at 4500 rpm. It is equipped with Siemens Fenix 5.1 engine management.

Applications:[61]

1995–2004 Volvo S40 badged as S40 2.0
1995–2000 Volvo V40 badged as V40 2.0
1996–2000 Renault Safrane badged as Safrane 2.0
1995–1999 Renault Laguna badged as Laguna RTi 16v

Käsittääkseni tämä moottori. Bensakone. Onko se sitten niinpäin että rellu on käyttänyt volvon konetta ? No miten vaan, vikaa on edelleen. Itselleni enempi tuttua tuo vanhempi volvon tekniikka.
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 12.10.2020, 21:07:43
Taisi joissain Laguna Relluissa ollut tuota R4 tinakonetta käytetty. Mutta tosiaan nuo kaikki bensakoneet ovat Volvon moottoreita, paitsi se GDI-Mitsubishi 1.8. Nykiminen voi ollla myös imuvuoto jossain.
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: luchadore - 12.10.2020, 21:20:16
Selvisihän tämäkin -H- Mutta itse ongelmasta niin edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa toisen puolista, sikäli epäilys kohdistuu sinne suunnille, että jos se toinen vanha nyt olisi menossa. Pitää ottaa tutkintaan tuo kun tässä joskus kerkeää. Tuo Amazon vienyt tässä kaiken ajan mitä näissä harrastuksissa ehtii puuhata :buck2:
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: havock - 12.10.2020, 21:35:05
Juu rellu lainas, ei tässä ollut tarkoitus pilkkua viilata.
Omassa ex s40 puola vika ilmeni, että lämmetessä alkoi rötää kävi 3-2 pytyllä ja hetken päästä simahti .
Jäähdyttyä toimi taas hetken ja sama homma uudestaan, selvisi sitten vikapäällä nykimällä tulpanhattuja.
Kuskin puolen puola oli entinen, motonetistä uus ja meno jatkui.
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: luchadore - 12.10.2020, 21:47:55
Juu kierroksilla (normi ajovauhdeissa) tämä toimii ihan nätisti oli kylmä tai kuuma, vetoja on kohtuullisesti (mielestäni kyllä tehoja puuttuu kaikenkaikkiaan koko moottorista, tuntuu laiskalta) koko alueella muuten. Minun mielestäni tehoja on hävinnyt tässä syksyn edetessä siitä mitä tuossa oli kun se leimalle laitettiin pari/kolme kuukautta sitten.

Se aina liikkeellelähdöissä tms pätkii ja niinkuin kävisi vajailla, ei saa vetoja oikein yhtään, kylmänä se varsinkin sammuu tosi herkästi, saa luisuttamalla laittaa liikkeelle ja siitähän kytkinkin kiittää, sekin alkanut ulvomaan välillä :facepalm:  Sitten kun kierrokset nousee tarpeeksi koko ääni muuttuu ja ikäänkuin heräisi vetämään kaikilla ja tasaisesti.

Mutta tosiaan, voihan siellä olla selkeäkin vika, en ole ehtinyt tutkia. Koitan seuraavaksi nyt saada johonkin väliin tuon auton tuonne tutkintahuoneeseen. Meidän Fordi alkaa huutaa pikaista leimaa, siinäkin hitsattavaa tms kivaa :buck2:
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: luchadore - 28.11.2020, 18:31:27
Puolien vaihto korjasi rötäämiset. Mikäli ketä askarutti oire minun lisäksi.
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: kupari s40 - 28.11.2020, 22:22:49
Hyvä noita selvinneitä vikoja on laittaa, yleensä antaa hajonneesta puolasta jonkun vikakoodin.
Toinen mikä kannattaa samalla puolan irtiotolla katsoa on vuotaako venakopan o-rengas öljyä tulpanpoteroon. Puola / tulppa ei tykkää uida öljyssä ja oireet aika samanlaiset

Tuo kun vapari niin mulla olevat ehjät varapuolat (3kpl) ei olisi käyneet niin en edes testiin tarjonnut.
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: luchadore - 29.11.2020, 11:52:36
Tulpat olivat kuivat, tuli tarkisteltua.

Meidän toisessa Japanian ihmeessä juuri tuo oire, vaikka vaihtaa tiivisteet niin kuukausi pari ja taas uidaan, vaikka jälkikiristykset ja tarkistuskiristykset tulee tehtyä säännöllisesti. Nytten siitä tosin porsi jakohihna ja kone on entinen ;D Mutta se siitä.

Ei auto mitään vikakoodeja tuosta antanut, kummallinen vika, kun puola oli ehjä, mutta rikki :idiot2: Satunnaista pätkimistä, pääosin kylmällä koneella.
Otsikko: Vs: S40 1.9 vm.98 rötää
Kirjoitti: kupari s40 - 30.11.2020, 15:45:11
Omassakin oli pikkuisen kostea o-renkaan kohta 4 pytyltä. Silikonia tyrkätty niin näköjään on vielä pitänyt 3kk laiton jälkeen kuivana. O-renkaat ja liima on jo kotona, vaihtaa kun jotain pitempää vapaata töistä. Edellisessä vectrassa ( muovinen venakoppa)  ui kaksi pyttyä  noiden o- kumien vuodon ihan takia kunnolla öljyssä.

Puolan liittimet joutunut uusimaan omaan, liittimien juuresta oli enää parilla karvalla johdot kiinni. Näitäkin vastaavia ollut x40fin mitä pätkimisestä lueskellut jokunen.