Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Torvelo - 23.08.2020, 14:14:59

Otsikko: Volvo 960 (2,9 L) ei lähde käyntiin [vika korjattu]
Kirjoitti: Torvelo - 23.08.2020, 14:14:59
Kyseessä vuoden 90 automaattilaatikolla oleva Volvo, jolla on ollut nyt parisen vuotta enemmän ja vähemmän sähkövikoja, joiden perimmäistä juurisyytä ei vielä tiedetä. Alkuun ongelmana se, ettei auto lähtenyt käyntiin lämpimänä ja lopulta ongelmia alkoi olla kylmänäkin käynnistymisessä. Autoa käytetty autosähköihin erikoistuneella henkilöllä, jonka mielestä vikana oli puolien liitokset. Kyseiset liittimet vaihdettiin, puolia ei ole vielä vaihdettu, vaihdetaan jos suostuu vielä käyntiin lähtemään.

Lisäongelmaa tuli autolle tuli virheellisen apuvirran annon yhteydessä, eli apuvirtaa annettiin väärinpäin. Auto lähti tämän käsittelyn jälkeen käyntiin ja toimi puolisen vuotta moitteettomasti. Viime vuonna kesän korvalla loppui käyntiin lähtö, ja siitä asti auto on seissyt kotipihassa. Autolle hommattu uusi (käytetty) moottorinohjausboksi (sekä vaihteiston ohjausboksi), mutta välkyttää vieläkin diagnostiikkalaatikossa 1- nastalle koodia 223, lisäksi vaihteiston alueen valitsimen valot välkkää ja mittaristoon syttyy merkkivalo vaihteiston viasta.
Eikä siinä vielä kaikki, etuosan verhoilun alla on muutamia sulaneita johtoja (yksi ilmeisesti valonvaihtoreleen tms. maattojohto). Näitä sulaneita johtoja on hovimekaanikko vaihdellut/korvaillut, mutta hiukan tämä asiasta ymmärtämätöntä huolettaa.

Paljon on kotteroon uusia osia vaihdettu ja siinä on suhteellisen ehjä kori, joten ei sitä vielä paaliinkaan hennoisi laittaa. Itsellä ei ole autojen laitosta käytännössä mitään käryä, mutta autoa ei kukaan muu ole vuoteen suostunut laittamaan, joten itse se on kai yritettävä.

Toivottavasti sekavasta selostuksesta saa selvän. Jos jollakulla olisi tämän projektin suhteen jotain neuvoja tarjota, olisin todella kiitollinen.
Otsikko: Vs: Volvo 960 (2,9 L) ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Juho_ - 23.08.2020, 17:47:16
Ihan alkuun varmistetaan, eli kone pyörii mut ei käynnisty? Oliko ecujen numerot samat mitä vanhat?
Vaihteiston merkkivalosta en tiedä sen paremmin, kun että sillo ainakin syttyy ja alkaa vilkkumaan jos aut.vaihteiston ecun liitin ei ole kiinni tai ecu ei kommunikoi.
 Mut kerta vikakoodin antaa, pitäisi ecun ainakin sen verran toimia.

Ainakaan nopeusanturin signaali vikakoodin vuoksi ei palanu merkkivalo.

2-2-3 on näköjään TPS signaali liian matala.
Eli kaasuläpän asentotunnistimen signaali, ainakin aut.vaihteiston eculle alle raja-arvon.
-> joko se on tosiaan näin, tai vaihtoehtoisesti johtosarjassa vikaa miksi tieto ei kulje sinne asti.

Ei pitäis kuitenkaan tehdä käyntiin lähtöä mahdottomaks. ???

Perusjutuista vaan alkuun liikkeelle:
- antaako kipinää
- saako polttoainetta / onko paine riittävä (pyöriikö pumppu/pumput), toimiiko suuttimien ohjaus

Mut sulaneet johdot kyllä kuulostaa aika pahalta aina.. voi olla hyvin vaikea (työläs) selvittää ja korjata jos osoittautuu johtosarjaviaksi ja ne voi oireilla mitä omituisimmilla tavoilla.
Otsikko: Vs: Volvo 960 (2,9 L) ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Torvelo - 23.08.2020, 21:12:05
Startatessa moottori ei pyöri, kipinää ei anna eikä myöskään polttoainetta moottorille. Bensapumppu käynnistyy nyt moottorinohjausboksin vaihdon jälkeen, paineita ei ole sen kummemmin pohdittu vielä.

Kummassakin boksissa pitäisi olla samat numerot kuin edellisissäkin, ainakin moottorinohjauksen hyväksyi. Entisellä moottorin eculla ei antanut edes vikakoodeja, vaihdokkaalle antoi ensi yrityksellä jonkun vikakoodin, joka poistui nollaamalla ja pysyykin poissa.

Kait se on ruvettava pohtimaan johtosarjojen vaihtoa ihan vakavasti.
Otsikko: Vs: Volvo 960 (2,9 L) ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Juho_ - 23.08.2020, 21:46:48
Ootko kokeillut N -asennossa, pyöriikö moottori?
Kuulostaisi nyt siltä kuitenkin, että vika liittyy vaihteiston ecuun tai pnp kytkimeen ettei anna startata ollenkaan.. jos ei kone pyöri ollenkaan, niin silloin en lähtisi miettimään vielä mitään muita juttuja (bensa, kipinä..).

Startin heräte kiertää käytännössä siis pnp -kytkimen kautta.

Miulla oli ongelmia tuon pnp -kytkimen kanssa enemmän ajetun 960 kanssa.
P -asennossa joutui heiluttelemaan vaihdekeppiä että suostui starttaamaan (ehkä), mut N -asennossa toimi ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: Volvo 960 (2,9 L) ei lähde käyntiin
Kirjoitti: jogiin - 23.08.2020, 22:25:01
Haistahtaa vahvasti PnP kytkin häiriölle jos moottori ei anna pyörittää. Luulee että on vaihde päällä eikä siten anna automaatilla startata..... Koita N asentoa niinku edellinenkin mainitsi  :)
Otsikko: Vs: Volvo 960 (2,9 L) ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Torvelo - 24.08.2020, 11:18:28
Eipä suostu edes starttaamaan muuten kuin että vaihdekepakko on P- asennolla. Auto on äitini, ja hän muisteli, ettei koskaan olisi suostunut starttaamaan muulla kuin P: llä.  :-\

Taidettiin jo viime syksynä pohtia onnistuisiko vaihtamaan manuaalilaatikon tuohon volvoon, niin automaatti ei enää kettuilisi.
Otsikko: Vs: Volvo 960 (2,9 L) ei lähde käyntiin
Kirjoitti: hss - 25.09.2020, 23:49:07
Startatessa moottori ei pyöri, kipinää ei anna eikä myöskään polttoainetta moottorille. Bensapumppu käynnistyy nyt moottorinohjausboksin vaihdon jälkeen, paineita ei ole sen kummemmin pohdittu vielä.
Eipä suostu edes starttaamaan muuten kuin että vaihdekepakko on P- asennolla. Auto on äitini, ja hän muisteli, ettei koskaan olisi suostunut starttaamaan muulla kuin P: llä.  :-\
Eli pyörittääkö moottoria nyt vai ei? Kokeile töniä vaihdekeppiä eri suuntiin P-asennon lähellä samalla kun pidät avainta starttiasennossa.
edit: nyt kun mietin tarkemmin, kannattaa heilutella keppiä ihan kunnolla eri asentojen yli
Otsikko: Vs: Volvo 960 (2,9 L) ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Kuuskanttinen - 15.11.2020, 16:20:23
Hetkinen,sulaneita johtoja..? Mainitsit tekstissä, että apuvirtaa annettu väärinpäin=oikosulku. PnP-anturi vaikuttaa olevan muiden oireiden perusteella. Se on KOHTUULLISEN helppo irrottaa ja tutkia, vaatii kylläkin nosturin/pukit, että pääsee käsiksi. Sijainti pakoputken puolella, on kiinnitetty (muistaakseni) yhdellä pultilla, jonka yhteydessä myös samalla hienosäätö. Siitä anturista lähtee johtonippu laatikon yli toiselle puolelle autoa, jossa johtoliitin. Anturi on kotikonstein purettavissa/ puhdistettavissa. Avattaessa oltava kyllä varovainen, sisältää pienen kuulan ja jousipänningin,joka seuraa noita ohuen ohuita kuparipintoja, jotka ajan kanssa juurikin kuluu ja likaantuu. Lisäksi jousi/ kuula-yhdistelmä saattaa kerätä poteroonsa likaa, joka estää laitteen toimintaa. Itselläni anturin purku ja putsaus auttoi,eikä tarvinnut uutta ostaa. Uuden hinta on tarvikkeena muistaakseni jossain 80€:n seutuvilla. Edit,puhuin jousitetusta kuulasta, vaan olikohan se kuulaksi muistamani kappale sittenkin metallinen "lisu"? Korjatkaa tämä tieto, jos näette tämän tekstin ja muistatte paremmin.
Otsikko: Vs: Volvo 960 (2,9 L) ei lähde käyntiin
Kirjoitti: v0lv0245 - 15.11.2020, 17:14:13
Tuollainen on sisältä.

(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2017/1301%20PNP%20puhdistus.JPG?img=medium)

Sijainti

(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2017/1305%20paikoillaan.JPG?img=medium)
Otsikko: Vs: Volvo 960 (2,9 L) ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Kuuskanttinen - 29.11.2020, 11:24:45
Amen, sanoisi kristilliset piirit. Ei ole kuulaa, vaan jouset painaa suoraan tuota kuparia vasten.
Otsikko: Vs: Volvo 960 (2,9 L) ei lähde käyntiin
Kirjoitti: Torvelo - 05.08.2023, 13:53:22
Laiskana ihmisenä en ole saanut paljoa aikaan, peukalo keskellä kämmentä ja uuden oppiminen on tervan juontia.

Volvossa oli kuin olikin ongelmana viallinen bensapumpun rele. Kyllähän se bensapumppu siellä surahti kun virrat päälle pisti, mutta muuta ei tapahtunutkaan :-[  Tämän kävi toteamassa asioista huomattavasti enemmän ymmärtävä. Käyntiin lähti, kun releestä nykäistiin kuoret pois päältä.

Tämän jälkeen auto jätettiin käyntiin ja se onnistuikin keittämään kun sähköinen tuuletin ei halua pyöriä. Onneksi tuhosi vain syylärin, joka olikin kyseiseen malliin väärä. Jotenkin mystisesti näiden seisottelujen aikana Volvo on hävittänyt vaihdelaatikkovikansa. Silloin kun käräytettiin syyläri, vielä herjaili vaihdelaatikkovaivoja.