Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Suiggi - 06.11.2011, 14:23:01
-
Terveppä terve! Eli juurikin näin auto käy laihalla ja nykii kiihdyttäessä. Autossa kiinni seosmittari joten olen viasta varma.
Elikkä asiaan: Yks kaunis päivä auto ei lähteny käyntiin ja epäilin bensapuolen onkelmia. Menin takakontin pienen luukun kautta tuijottelemaan bensatankkiin että näkyiskö siellä jotain ongelmaa, irrotin kaikki letkut siitä laipasta johon siis tankkipumppukin tulee kiinni ja raotin sitten laippaa senverran että näin bensatankkiin että näkyykö jotain erikoista, eipä näkynyt. Kamat takasin kasaan ja auto ei lähtenyt käyntiin vieläkään. No lopputulokseksi selvisi se että oli vikaa bensapumpun releessä, sen vaihoin ja auto lähtee taas normaalisti käyntiin. Samalla sitten kuitenkin ilmaantui tämä vika että kiihdyttäessä käy laihalla, ennen ei moisia ongelmia ole ikinä ollut. Joten epäilen vahvasti että olen tehnyt jonkun asennusvirheen kun olen sinne tankkiin kurkkinut. Olisiko mitään ideoita että mikä olisi mennyt vikaan?
-
Jos tässä on kaksi bensapumppua eli tankissa siirtopumppu ja pohjassa pääpumppu, niin mahdollista että siirtopumppu on mykistynyt. Pumpun sähköt siinä tankin laipassa ovat herkkiä tällä iällä.
Toinen vaihtoehto että tankista on lähtenyt pohjasakat liikkeelle ja ajautuneet bensansuodattimeen, jonka läpi on nyt heikompi virtaus -> bensanpaine tipahtaa kiihdytyksessä.
-
Aivan aivan! Ja sellainenkin huomautus tähän väliin että auton ostosta asti sieltä tankista on kuulunut helvetinmoinen surina kun auto on käynnissä, kuuluu edelleen. Eikä oo vaikuttanut kulkuun millään tavalla.. Empäs muuten tiennytkään että niitä pumppuja on kaksin kappalein. Missähän hinnoissa ne tankkipumput mahtaa pyöriä?
-
-95 joten sulla ei ole sitä pääpumppua auton alla(vain suodatin?) vaan on se yksipumppusysteemi(Tankissa)?
Onko normaaliahdot vai piristetty?
Mittaa bensanpaine suutintukin venttiilistä vaikkapa halvalla rengaspainemittarilla. Vakioturbolla auton saa paikallaan kaasuttelemalla menemään ahtopuolelle ja siten b-paineen pitäisi nousta vastaava määrä yli peruspaineen...
-
On laitettu hieman isompu ahdin ja muistaakseni ecomaxin lastu. Oon käyttäny ahtoja siinä 0.8 bar paikkeilla ja nytkun tuo ongelma tuli niin pudotin ahdot vakioksi mut ei paljoa auttanut.
-
Niin vaihdoin tosissaan tuossa uuden bensasuodattimen mutta ei auttanut yhtään mitään! Mikäs nyt avuksi?? Ongelmana tässä vielä se että varusmiepalvelu käynnissä niin ei ehdi ihan kauheesti tota autoa miettiä :D
-
Jos sieltä tankista bensapumpulta kuuluu kova meteli niin se pumppu on entinen.
-
Ihmetyttää tosiaan vaan se että auto on ollu miulla jo yli vuoden ja samaa ääntä se on pitänyt aina ja nyt sitten vasta temppuolee :/
-
Jos tankin pumppu pitää selvästi ulos kuuluvaa ääntä, se on entinen tai todella lähellä entistä.
Pumppu vaihtoon vaan jos käy laihalla kun kiihdyttää = ahdoilla/todella lähellä ahtopainetta.
Jos pumppu ääntää sen tuotto on selvästi pudonnut ja usein ei anna bensaa kunnolla ahdoilla. Vika alkaa ääntämisellä, ja loppuu siihen että auto ei kiihdy ja huippunopeus jää 100km/h nurkille, tai turbokoneessa mäntävaurioon pahimmillaan.
Syy pumpun rikkoutumiseen on yleensä tukkonaisessa bensafiltteirssä painepuolella (liian pitkä vaihtoväli, vaihtoväli 60tkm, eikä 160), tai sitten pahasti roskaa tankissa.
Ja tuota bensafiltteri vaihtoväliä jo jossain topicissa, olen useamman painepumpun vaihtanut autoihin joissa 150-200tkm mittarissa ja filsun vaihtoväli speksattu 150tkm tietämille. Filsu ollut tukossa ja hajottanut pumpun. Mm. Nissan Almera 2000, Saab 9-5 1998, V40T4 -99. Kaikissa yhteistä se että filsun vaihtoväli on 150tkm luokaa 60tkm sijaan joita vanhemmissa oli, esim. takapotkuvolvot.
Pumppuja on vaihdettu täällä about 10kpl eri vehkeistä samoilla oireilla, eli en harrasta nyt tässä sitä kuuluisaa mutuilua. :)
Bilemasta saa toimivia pumppuja 50e ja sopivat suoraan.
-
NNoni! Ja onkos paha homma vaihtaa? Oli melkosen ahtaan näköstä kun takakontin puolelta kurkistelin.
-
Ei ainakaan S90 ollut paha rasti irrottaa tankin laitteistoa.
Peltiluukku veke, 4ruuvia, sitten se "panta" kiertämällä joka pitää tankkilaitteiston, ja olikos siinä bensantuloputki ja 3-4letkua, osa pikaliittimillä.
-
Siihen tulee niitä johtoja niin olikos niissä liittimet missäpäin vai pitääkö katkoa ja sit liitellä?
-
Siihen tulee niitä johtoja niin olikos niissä liittimet missäpäin vai pitääkö katkoa ja sit liitellä?
Nosta mattoja peräluukusta pois sieltä kuskinpuolelta, yleensä liitin löytyy sieltä johtoja seuraamalla. Vedät sen liittimen auton alle sen läpivientikumin kanssa, liitin mahtuu pellin reiästä.
Kun sulla on sedani, liitin on siellä kuskinpuolella melko lähellä tankin täyttöaukkoa.
Maajohto saattaa olla nipusta erikseen maihin kontin pohjaan...
-
Jep. Eli pitää lähtee biltemasta kyseleen että löytyiskö sieltä miulle bensapumppua. Motonetissä tais hinta olla jotain 170 euron luokkaa niin kyllä miulle halvemmallakin kelpais! :D Joku viikonloppu tässä sitten site varmaan käyn asentelemassa niin kirjottelen sitten että tuleeko siitä hommasta mitään!
Kiitoksia avuista tähän asti. :)
-
biltemassa on bemmin pumppu joka on samanlainen kuin volvossa.
(ite otin vanhan mukaan että sain samanlaisen)
-
Jumaleisha että on hankalaa saada tuo pumppuhässäkkä ulos tuolta tankista kun ei tunnu mahtuvan oikein mitenkään päin pois sieltä.. Oisko jollain jotain fiksuja ohjeita tähän? Mie lähen takasin autotalliin tappelemaan sen kanssa!
EDIT: Aika paljon kikkailua vaati mut kyllä se sieltä loppujenlopuks tuli. Nyt on pumppu kädessä ja eikun uutta metsästämään :)
-
hae motonetistä vaikka http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-1353
-
hae motonetistä vaikka http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-1353
Kannattaa kerralla ostaa kunnon pumppu jos et halua temuta kohta sen kanssa uudestaan :)
-
ite kokeilin bilteman pumppua huonoin tuloksin :idiot2:
-
Kylläkyllä. Ite kävin biltemasta kyselemässä ni eihän sieltä löytny lähellekkään samanmoista pumppua joten piti nöyrtyä ja kävellä motonettiin josta 170 euron pumppu. Ainoa mitä piti modata niin liittimet oli hieman erilaiset mutta ne vaihdoin ja löin vermeet takasin autoon. Ja nyt muuten toimii! Oli kiva käydä pitkästä aikaa vähän vedättämässä kun tuo 6-tie oli sula niin vajaa 1bar paineilla se 200km/h tulee kivan nopsakasti vastaan :P
-
Niin ja kiitoksia jälleen kerran avusta. Nyt ei muuta kun ajelemaan ja odottamaan seuraavaa rikkinäistä osaa :)