Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Arska440 - 27.12.2010, 14:32:22

Otsikko: käsijarrun kiristys
Kirjoitti: Arska440 - 27.12.2010, 14:32:22
Laitetaan tännekkin tästä käsijarrun kiristyksestä kun on itselläni juuri aiheellinen.

(http://oi53.tinypic.com/xas0vp.jpg)

eikös tästä se käsijarru kiristetäkkin 2 kuusiokoloa? Saako noita kuusiotulppia esim. motonetistä uusia kun vanha on pyöreeksi vedetty?
Otsikko: Vs: käsijarrun kiristys
Kirjoitti: Ristus - 27.12.2010, 14:36:00
Pistä ihan tavallinen pultti siihen. siis lyhyt semmonen niin ei tarvia taiteilla sen kanssa enää... motonetin satuloissa on jo valmiiksi 14mm kannalla oleva... otat ton sämppääntyneen malliks mukaan ja hakemaan uutta tilalle jostain rauta/nappi kaupasta.

Niin ja kyllä siitä se säädetään.
Otsikko: Vs: käsijarrun kiristys
Kirjoitti: Kytis - 12.01.2011, 03:04:55
Mistä kohtaa tuo kiristys nyt sitten käytännössä tapahtuu? Onnistuuko ohjaamosta keskikotelon kautta vai pitääkö mennä auton alle?
Itsellä aika löysällä ja voisi kiristellä ennen leimalle yrittämistä... -92 460 kyseessä
Otsikko: Vs: käsijarrun kiristys
Kirjoitti: 0yxxy0 - 12.01.2011, 06:27:07
Mistä kohtaa tuo kiristys nyt sitten käytännössä tapahtuu? Onnistuuko ohjaamosta keskikotelon kautta vai pitääkö mennä auton alle?
Itsellä aika löysällä ja voisi kiristellä ennen leimalle yrittämistä... -92 460 kyseessä

Kuvasta näkyvästä kuusiokolo ruuvista joka on tuon irrallaan olevan ruuvin "sisällä".Käsijarru vipu alhaalla, kuusioavaimella kiristetään niin että jarrut just laahaa, painellaan jarrua muutamia kertoja samoin käsijarrua ja tarvittaessa säädetään lisää (huomaa että sylintesissä oleva vaijerin vivusto ei välttämättä palaudu tarpeeksi kun lialle alttiina).  Samalla ruuvilla sitten löysätään jarrupalat purkutyössä mutta vastapäivää kiertämällä.
Otsikko: Vs: käsijarrun kiristys
Kirjoitti: 440 - 07.06.2011, 23:28:22
En tiedä olenko toiminut oikein mutta olen tähän mennessä kiristänyt käsijarrun niinkuin tavallisessa rumpujarrullisessa autossa, eli talttapää meisselillä pyörän ruuvin reiästä pyörittämällä jarrupalojen välissä olevaa säätöpalikkaa joka lähentää tai loitontaa jarrukenkinkiä. Näin kunnes jarrut hieman laahaavat, käsijarrukahva nousee 4-5 naksua ja pyörät lukittuvat.
Otsikko: Vs: käsijarrun kiristys
Kirjoitti: Ristus - 08.06.2011, 09:30:55
En tiedä olenko toiminut oikein mutta olen tähän mennessä kiristänyt käsijarrun niinkuin tavallisessa rumpujarrullisessa autossa, eli talttapää meisselillä pyörän ruuvin reiästä pyörittämällä jarrupalojen välissä olevaa säätöpalikkaa joka lähentää tai loitontaa jarrukenkinkiä. Näin kunnes jarrut hieman laahaavat, käsijarrukahva nousee 4-5 naksua ja pyörät lukittuvat.
Nuinhan se kai rumpujarruilla meneekin tämä ohjeistushan on levyjarrulliselle mitä on ekassa alotettu. Joten nyt tässä olisi minusta sitten ohjeet molemmille 400-sarjassa käytetyille käppäriratkaisuille.
Otsikko: Vs: käsijarrun kiristys
Kirjoitti: miksu01 - 09.07.2011, 10:08:23
400-sarjassa on kyllä maailman fiksuin käsijarrun kiristys systeemi :D
Otsikko: Vs: käsijarrun kiristys
Kirjoitti: Juniku - 09.07.2011, 10:50:26
Mut se käsijarrukahvan lukitusnappula!

Tuossa 460:ssa se on pyrkiny taas sinen kahvan sisään, en tiedä mitä katsuri teki joulukuussa kun katsastukseen mennessä nappi oli kahvan sisällä ja lähtiessä se olikin ulkona.
Mikä sen saa sinne sisään, ja miten sen saa sieltä ulos? Emännät meinaa katkoa kyntensä siihen kun joutuu sormenpäällä painamaan.
Otsikko: Vs: käsijarrun kiristys
Kirjoitti: j_tapio - 13.07.2011, 11:47:27
Mut se käsijarrukahvan lukitusnappula!

Tuossa 460:ssa se on pyrkiny taas sinen kahvan sisään, en tiedä mitä katsuri teki joulukuussa kun katsastukseen mennessä nappi oli kahvan sisällä ja lähtiessä se olikin ulkona.
Mikä sen saa sinne sisään, ja miten sen saa sieltä ulos? Emännät meinaa katkoa kyntensä siihen kun joutuu sormenpäällä painamaan.

Luulisin että itse napissa ei ole mitään vikaa, vaan ongelmana on itse kahvan tuppi joka lähtee liukumaan eteenpäin. Sitä ei herkästi huomaa että tuppi on tullut 10mm eteenoäin mutta tekee napin painalluksen vaikeaksi. Tukeva r*nkkausote kahvasta ja painaa sen takaisin alas..
Otsikko: Vs: käsijarrun kiristys
Kirjoitti: Juniku - 13.07.2011, 11:54:29
Luulisin että itse napissa ei ole mitään vikaa, vaan ongelmana on itse kahvan tuppi joka lähtee liukumaan eteenpäin. Sitä ei herkästi huomaa että tuppi on tullut 10mm eteenoäin mutta tekee napin painalluksen vaikeaksi. Tukeva r*nkkausote kahvasta ja painaa sen takaisin alas..

No joo, tää kuulostais aika loogiselta, täytyypä kokeilla  :)
Otsikko: Vs: käsijarrun kiristys
Kirjoitti: Juniku - 14.07.2011, 11:13:24
Luulisin että itse napissa ei ole mitään vikaa, vaan ongelmana on itse kahvan tuppi joka lähtee liukumaan eteenpäin. Sitä ei herkästi huomaa että tuppi on tullut 10mm eteenoäin mutta tekee napin painalluksen vaikeaksi. Tukeva r*nkkausote kahvasta ja painaa sen takaisin alas..

No joo, tää kuulostais aika loogiselta, täytyypä kokeilla  :)


Kiitoksia!
Rivakasti sai tuupata että meni pohjaan,