Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: jleino - 06.11.2011, 16:11:39
-
Viileinä aamuna on alkanut pientä kitinää tuolta lämppärinpuhaltimen moottorilta kuulua. Ajatus voidella se mutta kysymys kuuluukin että mitä sinne on paras laittaa ja mitä kautta?
Onko esimerkiksi CRC hyvää tähän tarkoitukseen?
Täytyykö muoveja/hansikaslokeroa purkaa tuosta enemmältikin että moottorin akseliin pääsee käsiksi?
Ihme kyllä tästä aiheesta ei vielä tältä foorumilta löytynyt topicia joten aloitetaan tällä, uskon että muillakin samaa tulee jossain vaiheessa.
-
Kohtuu pienellä sinne pääsee kiinni.
Mulla on Motonetista ostettu Volvon holto-opas ja siellä on tarkat ohjeet. Ainoa ongelma on se, että työtila on hieman ahdas.
Tuli tehtyä tuo rasvaus samalla kun vaihdoin ohjausvastuksen uuteen.
-
joo täällä kans pitää aluks pientä kitinää.
onko tuo volvon hoito-opas motonetin oma vai saako muualta?alfamer vai mikä se oli?
-
Alfamerin opas se on. Siksi kyselin täällä että jos olis vinkin saanu niin samantien rasvannu tuon. Käyn lainaa kirjastosta, tai siellä kattoo niin eipä tarvitse turhia purkaa.
-
Itsellä kanssa samaa ongelmaa. Ennen kitisi vain pakkasella, nykyään jatkuvasti.
Vanhan foorumin puolelta löytyi tälläinen: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=4610.0
Kun hanskalokeron ja sen suojamuovin irroittaa niin pääsee moottorin pohjaan käsiksi. Moottorin pohjassa on muovisuoja johon menee letku. letku ireti ja sitä muovi osaa varmistaaa yksi lämppärin ruuveista. Sitten suoja pois ja näetkin moottorin alaosan laakeroinnin. Sitten ei kun voidetta.
-
Viileinä aamuna on alkanut pientä kitinää tuolta lämppärinpuhaltimen moottorilta kuulua. Ajatus voidella se mutta kysymys kuuluukin että mitä sinne on paras laittaa ja mitä kautta?
Onko esimerkiksi CRC hyvää tähän tarkoitukseen?
Täytyykö muoveja/hansikaslokeroa purkaa tuosta enemmältikin että moottorin akseliin pääsee käsiksi?
Ihme kyllä tästä aiheesta ei vielä tältä foorumilta löytynyt topicia joten aloitetaan tällä, uskon että muillakin samaa tulee jossain vaiheessa.
ainakin tälläinnen topic löytyy
V70N lämmityslaitteen kitinä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11360.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11360.0)
Kyllähän tuon moottorin saa irti vaan ahdasta on. Kätevänä apuna oli taipuisa jatkovarsi rukarissa kiinni ja torx avain T20 tai T25 tarvitaan.
Jos yrittää moottorin alalaakeria paikallaan voidella alakautta niin mistään raosta ei saa kunnolla laakeriin öljyä.
Suojakuoressa on reikä laakerin yläpuolella vaan tästä on suora yhteys hiiliin ja kollektoriin jonka voitelu reiästä CRC:tä suihkuttamalla ei liene kovin viisasta ;D
Itse otin hanskalokeron irti vaan ei ole pakollinen toimenpide. Näkeepähän hieman paremmin työympäristön.
-
ainakin tälläinnen topic löytyy
V70N lämmityslaitteen kitinä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11360.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11360.0)
Kyllähän tuon moottorin saa irti vaan ahdasta on. Kätevänä apuna oli taipuisa jatkovarsi rukarissa kiinni ja torx avain T20 tai T25 tarvitaan.
Jos yrittää moottorin alalaakeria paikallaan voidella alakautta niin mistään raosta ei saa kunnolla laakeriin öljyä.
Suojakuoressa on reikä laakerin yläpuolella vaan tästä on suora yhteys hiiliin ja kollektoriin jonka voitelu reiästä CRC:tä suihkuttamalla ei liene kovin viisasta ;D
Itse otin hanskalokeron irti vaan ei ole pakollinen toimenpide. Näkeepähän hieman paremmin työympäristön.
Ilmeisesti tämä reikä on juurikin CRC:tä tai vastaavaa elektroniikan kontaktipintojen puhdistusainetta varten jolla puhdistetaan kollektorin hiilipölyt. Öljyä sinne ei tietenkään pidä spruutata... Eikö missään ole sellasta reikää tai reittiä mistä olisi suora yhteys laakeriin, sinne sitä notkeaa ompelukoneöljyä?
-
Ilmeisesti tämä reikä on juurikin CRC:tä tai vastaavaa elektroniikan kontaktipintojen puhdistusainetta varten jolla puhdistetaan kollektorin hiilipölyt. Öljyä sinne ei tietenkään pidä spruutata... Eikö missään ole sellasta reikää tai reittiä mistä olisi suora yhteys laakeriin, sinne sitä notkeaa ompelukoneöljyä?
Jos saa purettua tuo propellin irti niin on paremmat mahdollisuudet purkaa tuo moottorin muovikuori ja nähdä sisukset (ja voidella laakerit)
-
Tänään purin tuon koko systeemin irti ja öljysin. Samalla tuli paineilmalla puhalleltua raitisilmasuodatin. Aikaa meni parisen tuntia.
Alfamerin korjausoppaasta oli hyötyä kun näki etukäteen mitä purkaa, suosittelen.
Hansikaslokero on kyllä hyvä ottaa irti, se antaa niin paljon tilaa työskennellä, ja koko paketin irti saamiseksi täytyi myös kääriä auton lattiaverhousta mattojen lisäksi pois että pääsi sinne kaikista etummaiseen ja rintapeltiä lähinnä olevaan ruuviin käsiksi. Koko homman hankalin osuus ylivoimaisesti kun ei ollut sitä taipuisaa ruuvaria johon T25:sen olisi saanut kiinni.
Moottorin alapuolella olevaa laakeria öljysin kun otin moottorin niin irti että oli käsissä tosiaan pelkästään moottori siipineen. Siiven alapuolella olevaan oli hankala saada öljyä kun en ottanut siipiä irti, mutta pitkällä pillillä. Katsotaan kummeniko, oli ihan mukavaa värkkäilyä, seuraavalla kerralla onnistuu huomattavasti näppärämmin ;)
-
varmistetaas nyt että onko *tämä* (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-1009) sopiva puhallinmoottori S60seen?sama tuotenro s80 ja s60.
-
varmistetaas nyt että onko *tämä* (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-1009) sopiva puhallinmoottori S60seen?sama tuotenro s80 ja s60.
eikö kukaan oo hommannu? että sopiiko "yhtä hyvin" paikkaansa kuin alkuperäinen?
-
eikö kukaan oo hommannu? että sopiiko "yhtä hyvin" paikkaansa kuin alkuperäinen?
Saman puhallin on s60 ja S80. Kun vaihdat alkuperäiseen koteloon tuon moottorin niin toimii. Muuten tulee ongelmia siiven kanssa.
-
Hieman kuvia aiheesta, joita tuli otettua, kun otin omastani tuon irti, kun kitisi. Täytyy varmaankin vielä uusia toimenpide, kun ei rasvauksesta huolimatta loppunut kitinä.
Puhaltimen ruuvien irrotukseen kätevänä apuna miniräikkä (tuonne mikään muu mahdukkaan..).
Kuva 1: Suojamuovin ruuvit irti ja käännetään ensin oikealta suojamuovi irti.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3171021.jpg)
Kuva2: Hanskalokeron pumppu irti, lähtee kevyesti vetämällä.
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3171022.jpg)
Kuva 3: Hanskalokeron rajoittimet, nostetaan muovilipareita hieman ylöspäin molemmilta puolilta yhtä aikaa samalla esim. polvella hanskalokeroa eteenpäin hieman painaen, jotta tulee tuon "tapin" ohi.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3171023.jpg)
Kuva 4: Johdot irti. Tämän jälkeen hanskalokero kääntyy alas ja saa muistaakseni kehyksessä olevat kahdeksan ruuvia irti ja hanskalokero lähtee pois paikoiltaan.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3171024.jpg)
Kuva 5: Puhaltimen sijainti.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3171025.jpg)
Kuva 6: Puhallin alhaaltapäin. Tässä vaiheessa irrotetaan muistaakseni yksi tai kaksi ruuvia jotta saa tuon suojamuovin irti, jos ei halua koko puhallinta irti (yhteensä 4 - 5 ruuvia)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3171026.jpg)
Kuva 7: Edellisessä vaiheessa irrotetaan tuossa ylhäällä näkyvään letkunliittimeen menevä kumiletku. Tässä siis tuo puhaltimen alapuoli yläpuolella.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3171027.jpg)
Kuva 8: Suojamuovi irrotettu.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3171028.jpg)
Kuva 9: Puhallin "oikein päin".
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3171029.jpg)
Joku voi jatkaa selostusta, miten parhaiten saa rasvattua, kun itsekin kaipaan hieman tuota tietoa.
Ja lopuksi pari kuvaa raitisilmansuodattimen kotelosta:
Kuva 10: Neljä ruuvia auki.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3171030.jpg)
Kuva 11: Vanha suodatin lähtee vetämällä alaspäin. Etummainen kotelo paperisuodattimelle, taaempi aktiivihiilisuodattimelle. Suodattimen viiste oikeaan yläreunaan.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3171031.jpg)
Toivottavasti apua sille, ken ei aikaisemmin ole purkanut.
-
No on varmasti apua. Tosin tuo rasvaaminen ei ittelläkään kokonaan poistanu ongelmaa. Kylmänä kun auto tärähtää sopivasti johonkin katkoviivaan tai pieneen terävään koloon niin vingahtaa. Tiedä sitten laitoinko vääränlaista rasvaa.
Mikä tuohon on toimivaksi havaittu eväs? Ihan vaan jos tarpeeksi alkaa häiritä niin ei turhaan käy tuota jumppaa uudestaan läpi :D
-
No on varmasti apua. Tosin tuo rasvaaminen ei ittelläkään kokonaan poistanu ongelmaa. Kylmänä kun auto tärähtää sopivasti johonkin katkoviivaan tai pieneen terävään koloon niin vingahtaa. Tiedä sitten laitoinko vääränlaista rasvaa.
Itse olen käyttänyt voiteluun teflon spraytä, hylkii kosteutta ja pysyy kiinni kuin tauti vaikka onkin hyvin ohutta litkua.
http://www.attuote.fi/index.php?node_id=328 (http://www.attuote.fi/index.php?node_id=328)
(http://www.pihapiiri.fi/wmanage/images.ph?image_id=4825)
-
Tosi hyvät kuvat ja selkeä teksti on saatu aikaiseksi.
Mutta jos ne laakerit ovat kuivat ja muutenkin kulumaa niin tämä rasvaus on vain tekohengitysta,missä kunnossa hiilet ja käämit)Paljon se moottori maksoi,mitä minä vaihdoin tuossa muutama vuosi sitten mittarissa oli 225tkm ja Boshilaisen laitoin tilalle hinta oli se 70€.Varmaakaan ei auton elin aikana tarvitse enää vaihtaa.Joten hintaa vertaa niin samoilla töillä sinä laitat sen ongelman taasen 10 vuoden päähän.Uuden moottorin voitelee just tuolla aineella varmaakin pelittää tosin hyvin.Muistaa näissä hommissa kun päivittää auton,niin ei ole ongelmia saman asian tiimoilta.
-
Saman puhallin on s60 ja S80. Kun vaihdat alkuperäiseen koteloon tuon moottorin niin toimii. Muuten tulee ongelmia siiven kanssa.
eli onko *tällä* (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-1055) nyt mitään muuta eroa kuin toi alkuperäisyys ja reilu 150e eroa tohon aikasempaan linkkiin *klik* (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-1009)??
ja mitä tarkkaan ottaen tuo vanhan kotelon käyttö pitää sisällään/meneekö ihan heittämällä vai onko vittumainenkin homma?
-
eli onko *tällä* (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-1055) nyt mitään muuta eroa kuin toi alkuperäisyys ja reilu 150e eroa tohon aikasempaan linkkiin *klik* (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-1009)??
ja mitä tarkkaan ottaen tuo vanhan kotelon käyttö pitää sisällään/meneekö ihan heittämällä vai onko vittumainenkin homma?
Taitaa olla suurin ero että tullenee se säätövastus tuossa behrin mukana. Hyvin tuo halpakin on pelannut.
Pari ruuvia auki tuosta moottorin päästä ja vedät moottorin pois ja vaihdat uuteen koteloon ei paha rasti. Katsoo ennen irroitusta alkuperäisestä millä korkeudella siiviläosa osa on ja laittaa samalle korkeudelle. Ja samalla onkin helppo vaihtaa se vastus kun moottori ja siivilä on pois.
-
Taitaa olla suurin ero että tullenee se säätövastus tuossa behrin mukana. Hyvin tuo halpakin on pelannut.
Pari ruuvia auki tuosta moottorin päästä ja vedät moottorin pois ja vaihdat uuteen koteloon ei paha rasti. Katsoo ennen irroitusta alkuperäisestä millä korkeudella siiviläosa osa on ja laittaa samalle korkeudelle. Ja samalla onkin helppo vaihtaa se vastus kun moottori ja siivilä on pois.
missäs tuo vastus siellä sitten on ja saako sitä erikseen? purin tuossa äsken ton puhaltimen pois ja heitin sinne jotain rasvaa ja nyt heitti puhaltimen mykäksi... eli mahtoiko mennä vastus vai hajoskohan vaan puhaltimen moottori?
E: joo ny vasta hokasin :D saako ton vastuksen jostain halvalla? vrt. motonetin 109e?
-
Kertokeehan mulle, että missä tarkalleen v70n mallissa tuo puhallin sijaitsee. Katselin alfamerin kirjaa niin se näyttäs et olis radion takana, ja toiset puhuu että hanskalokeron yläpuolella...?? ???
Vikisee niin ikävästi, niin pitäs jotain sille tehdä, kunhan sen vain löydän ensiksi ;D
-Vatanen
-
Moi !
Sieltä oikealta puolelta se loytyy,jos kyseessä V70N = 2000-2007.
Muistaakseni siihen pääsee käsiksi alakautta.
-
Joo eli auttakaas vielä hölmöä hädässä. Missäpäin hanskalokeroa. Suoraan takana vai yläpuolella. Onko siinä joku suoja edessä. Mulla kun tuppaa olemaan runkopalkki ilmeisesti tiellä niin taakse ei hyvin näe.
-Vatanen
-
Se on hanskalokeron takana suojamuovin sisällä, ei kyllä vaihto iha helpolla onnistu irrottamatta hanskalokeroa. Ite irrotin sen potkumuovin hanskalokeron alta, hanskalokeron ja sen pitkänmallisen muovin siitä keskikonsolin kylestä. Olikohan 5 torxruuvilla kiinni se suojamuovi. :) taisin irrottaa vielä raikkarin kannen ku seki oli vähä eessä. Lattiamattoa vedin kans pois edestä, joutuu käyttään kynnyslistaa irti. Lähtee helposti sieltä jalkatilan puoleisesta päästä vetämällä.. :)
-
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=9&t=21343
-
Joo kiitoksia neuvoista, nyt on moottori siipineen irti, ja nyt tutkimaan minne vois laitella rasvaa :D
-
Semmoinenkin vielä että jos vaan aika antaa myöden niin jättää moottorin lojumaan irralleen siten että joku hyvä ohut öljy "imeytyy" pikkuhiljaa laakeriin. Meillä rupes taannoin puhallin tossa kanttikopassa murisemaan ja hyytyilemään. Käsissä tuntui raskaalta pyöritellä.
Puhallin oli hieman pitkäksi venähtäneen jakopäähuollon ajan auton katolla ja välillä kävin rasvailemassa laakerit. Aluksi ei tuntunut herkistyvän mutta aika teki tehtävänsä ja kun lopulta tuli aika asentaa puhallin niin jopa oli kepeä pyörimään ja on se sama vanhan puhallin tuolla vieläkin. Olisko tästä joku vajaa vuosi aikaa jo.
Olin jo mielessäni ostamassa uutta mutta pitkä liottelu teki tuosta vielä kalun. Ööre ööre sanois ruåttalainenkin.
Sit jos joku haluaa hyvää rasvaa niin hankki tommosta Tri-Flow sprayta. On spray-rasvojen jeesusteippi. :)
http://www.triflowlubricants.com/Tri-Flow_Superior_Aerosol_Lubricant.html