Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Enzo - 04.09.2020, 00:36:31
-
No niin...
Volvokuumetta pukkaa ja koeajot ajettu.Pari asiaa kuitenkin ajokissa mietityttää...
Auto siis vuodelta 2007 ja mittarissa 290tkm.Laatikon öljyt vaihdettu 60-120-180tkm ja edellisestä n.240tkm:n vaihdosta ei ole varmuutta kun ei huoltokirjasta siitä löytynyt mainintaa eikä eikä omistaja tiennyt sanoa varmaksi,että oliko ne siinä vai ei.
Kävin siis koeajolla ja laatikko tuntui vaihtavan pykälät ajossa mukavasti.Ei ollut havaittavissa mitään kummallista,vaikka en näistä automaateista mitään ymmärrä.Eka tomaatti itselle siis kyseessä...
Mutta..Vaihteita vaihdellessa paikallaan huomasin,että pakin kun laittoi päälle niin tuntui kuin laatikko alkaisi ”jurnuttaan”jarru pohjassa,eli tuntui kuin auto yrittäisi liikkua jarrusta huolimatta.Myös aika jyrkkään mäkeen pysähdyttäessä ja siitä liikkeelle lähdettäessä auto tuntui ”valuvan” kunnes antoi koneelle kaasua ja loivemmassa mäessä auto tuntui pysyvän paikallaan tai alkaean liikkkumaan eteenpäin.
Onko nämä normaalia käyttäytymistä tämän ikäisille laatikoille vai pitäisikö huolestua ja paeta paikalta vähin äänin ja katsella toinen vaihtoehto? :idiot2:
En siis näistä mitään ymmärrä ja siksi kyselenkin viisaampien nouvoja.
Kiitos avusta jo näin ennakkoon.
-
Kyllä siellä vetoa pitää olla koko ajan jos vaihde on päällä. Itse tykkäsin laittaa vapaalle jos pidempään joutui vaikka valoissa seisomaan. Ihan vaan että säästi lusikallisen polttoainetta.
Normaalilta kuulostaa. Toki hankala tietää tekstin välitykseltä miten kovasti se jurnutti.
-
Kyllä siellä vetoa pitää olla koko ajan jos vaihde on päällä. Itse tykkäsin laittaa vapaalle jos pidempään joutui vaikka valoissa seisomaan. Ihan vaan että säästi lusikallisen polttoainetta.
Normaalilta kuulostaa. Toki hankala tietää tekstin välitykseltä miten kovasti se jurnutti.
D-pykälä toimi ajossa normaalisti.Ainoat oli nuo R-vaihteella jarrua vasten tuntuva ”jurnutus” ja jyrkässä mäessä tapahtuva valuminen.Ei tullut mieleen kokeilla kuinka pitkään se olisi mäessä valunut ilman kaasun painamista.Vai kuuluuko näillä tomaateilla lähteä jyrkemmästä mäestä vasurilla jarrutellen ja oikealla jalalla kaasua antaen sopivassa suhteessa?
-
Normaalilta tuo kuulostaa kaikinpuolin. Yleensä nämä oireilevat vaihteiston osalta ei-niin-hienostuneina vaihteenvaihtoina eteenpäin mentäsessä. Hyvin harvoin se R-vaihde ongelmia tekee.
-
Ei sieltä voimaa välity paljoa tyhjäkäynnillä joten jyrkemmässä mäessä voi hyvinkin valua.
Käy koeajamassa toista samalla tekniikalla olevaa niin voit vertailla onko toiminta samanlaista.
-
Ilmeisesti ei ole huolia näkyvissä.Lyödään kädet ristiin ja lähdetään kaupoille. :2funny: