Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Lumikko - 07.09.2020, 11:55:00
-
Käytin paikallisella korjaamolla Volvoa, jossa vaihdettiin joka kulmaan uudet jarrulevyt ja -palat. Vaihdon jälkeen jarrupoljin oli melko lötkö ja se painu tosi syvälle ja tuntu ettei auto meinannu pysähtyä kunnolla. Vein auton takasi ja mainitsin asiasta, jolloin ilmasivat jarrut ja sen jälkeen poljintuntuma muuttui normaaliksi. Mutta nyt huomannu, että takajarrut laahaa. 100km ajon jälkeen takavanteet melko lämpimät ja levyt niin kuumat ettei kärsi koskea. Etulevyihin kärsii sormet työntää. Soittelin työn tehneelle korjaamolle ja meinasivat männät olisi sitten ruostuneet ja siksi laahaisi. Vähän ihmetyttää, jos 100tkm ja 5 vuotta vanhassa autossa olisi jo männät tuossa kunnossa. Onko muilla ollut vastaavaa? Vai voisko olla, että ovat laittaneet väärää tavaraa? Työtä tilatessa sanoin, että laitetaan OEM-laatua ja Bremboa sinne olivat laittaneet.
-
Ovatkohan muistaneet ajaa jarrusatulan männät huolto tilaan, siis sisälle.
Sähköinen käsijarru.
-
Remonttiaikaa varatessa mainitsin kyllä sähköisestä käsijarrusta johon sanoivat, että testerillä ajetaan auki. Saako palat sitten laitettua paikalleen vaikkei mäntiä aja huoltotilaan?
-
Ite just jarrurempan kanssa tein, niin VIDAlla pitäis säätää ne käsijarrut palojen vaihdon jälkeen.
Eli jos sulla ois VIDA käytössä, niin kokeilisin sillä ihan alkuun ajaa männät sisään ja sitten ajaa sen säätöohjelman.
-
Ei oo VIDAa käytössä. Helevetti ku tämänki ois tienny niin oisin suosiolla vieny Siniselle. Onko oikeesti nyt niin, että näihin ei taakse saa vaihdettua jarruhilppeitä jos ei ole korjaamolla tai itsellä VIDA käytössä?
-
Ei ole VIDAsta kiinni. Ihan saman tempun tekee, kun laittaa kerran käsijarrun päälle manuaalisesti.
Jotenkin tuntuisi, että vähän on jotakin jumitusta satuloissa, kun ei nuo jarrut yleensä vielä noilla kilsoilla huoltoa kaipaa. Tavallisesti vasta 150 - 200 tkm välillä.
-
Liikkuukohan palat herkästi? Voivat olla tiukat ja jäädä laahaamaan jos on vain laitettu paikalleen ilman satularautojen putsausta. Ja joissain paloissa on valu/maalirosoja jotka aiheuttaa myös samaa.
-
Tänään Volvo kävi työn suorittaneessa pajassa. Ilmeisesti ne oli ainaki mäntiä roplannu, ihan varma en oo mitä kaikkee tekivät, kun työn tehny asentaja oli jo lähteny. Lyhyehkön lenkin tein auton saatuani ja lenkin jälkeen etu- ja takalevyt oli suunnilleen yhtä lämpimät. Paha vielä sanoa laahaako enää. MUTTA, jarrupolkimen tuntuma muuttu taas huonompaan suuntaan. Poljin on taas paljon löysempi ja pitää painaa melko syvälle, että jarrut alkaa ottaan. Kyllä tästä yksinkertasesta hommasta melkonen farssi nyt tuli >:(