Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: creamscooter - 07.11.2011, 09:01:48

Otsikko: S60 sammuilee kylmällä ja kostealla ilmalla (Vika korjattu)
Kirjoitti: creamscooter - 07.11.2011, 09:01:48
Eli auto on S60 2.4  170 hv, vm 2001.

Ongelma on se, että nyt marraskuun puolella auto on sammuillut muutaman kerran ensimmäisiin ja toisiin liikennevaloihin lähdön jälkeen. Tämän jälkeen kun moottori on lämmennyt (?) auto toimii aivan normaalisti, eikä sammumista tapahdu.

Sama ongelma oli myös viime talvena. Käytin auton huollossa Biliassa, jossa tehtiin Solenoidin putsaus. Huoltoraporttiin oli kirjoitettu, että jos vika ei poistu täytyy mahdollisesti vaihtaa vvt-yksikkö. No kesä meni hienosti aina marraskuuhun saakka, eikä sammumisia tapahtunut. Nyt vika on kuitenkin palannut. Mikähän voisi olla ongelmana?

Paljon on ollut juttua kaasuläpästä liekö oireet samanlaisia? Ihmetyttää vain tuo vian ilmeneminen, eli vain ajon alussa ja silloinkin pitää olla kylmää ja kosteaa. Osaatteko auttaa?
Otsikko: Vs: S60 sammuilee kylmällä ja kostealla ilmalla
Kirjoitti: Masked Jackal - 21.11.2011, 01:03:08
Vastaavaan olen törmännyt joka tuli kuntoon em.solenoidin (VVT) uusinnalla. Sitä ennen putsattiin läppäkotelo ja päivitettiin ECM/ETM
Otsikko: Vs: S60 sammuilee kylmällä ja kostealla ilmalla (Vika korjattu)
Kirjoitti: creamscooter - 25.11.2011, 09:16:33
Auto kävi eilen sinisellä kaasuläppäkotelon putsauksessa sekä ohjelmistopäivityksessä ja nyt vaikuttais, että ongelma on poistunut. Kierrokset eivät enää seilaa miten sattuu, eikä sammumisia ole tapahtunut.
Otsikko: Vs: S60 sammuilee kylmällä ja kostealla ilmalla (Vika korjattu)
Kirjoitti: mjpelkon - 26.11.2011, 21:14:08
Moi,

hyvä jos tuli kuntoon.

Meille tuli viime keväänä vikakoodi+auto ei vetänyt kunnolla, mutta ei kuitenkaan sammunut.

Ostin Kaivokselan Biliasta Solenoidin (VVT), joka tulee siihen moottorin päälle parilla pultilla kiinni. Vaihto meni siten, että
irroitti moottorin päällä olevan suojamuovin ja sitten solenoidin pari pulttia. Osan hinta n. 150-160eur. Työnä nopea.

Helppo vaihtaa ihan pihassakin ja sen jälkeen ei ole oireillut.

En tiedä miten kaasuläppäkotelon putsaus+softat auttaa. Itsestäni tuntuu hieman rahastukselta, koska
ongelma lienee tuolla solenoidi  tai VVT pyörän suunnalla. Kaasuläppäkotelon ongelma ei liene likaisuus
vaan komponentin kuluminen. Tämä siis maallikon kommentti ei ammattilaisen.

Pääasia, että toimii!!

-Make