Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Evergreen - 08.09.2020, 20:42:06
-
Vm. -92 940 GL sammahtaa muutama sekunti käynnistyksen jälkeen. Saattaa yskähtää ikävästi avainta kääntäessä, tai sitten ei. Jos antaa kaasua niin pysyy hengissä hieman pidempään. Vika eskaloitunut, ensin sammahti risteykseen mutta käynnistyi kiltisti uudestaan, sitten syttyi lambdan valo n. viikko takaperin, sitten alkoi tuntua ettei saa puhtia ajaessa alle 60km/h ja nyt ei tosiaan pysy käynnissä ollenkaan.
Vikakoodiksi ledi antaa 1-3-3. Kaasuläpän asentotunnistintahan tuo meinaisi. Lähdenkö suoraan metsästämään uutta osaa, vai onko muita juttuja mitä kannattaa ensin tarkistaa? TPS naksahtaa kun kääntää.
-
Viat sen kun lisääntyy. En vielä ehtinyt TPS:ää vaihtaa, mutta vaihdoin tulpat ja tulppien johdot. Starttasi kerran normaalisti, sitten ei enää edes luvannut. Välissä irrotin ja puhdistin ilmamassa-anturin. Eihän MAFin luulisi vaikuttavan starttaukseen mitenkään, vaikka olisi välissä särkynytkin?
-
Ota imm eli maf johto irti. Rikkinäisellä ei käynnisty mutta kokonaan ilman käynnistyy.
-
Testattu, ei vaikutusta. Voisiko olla joku sulake tai rele mennyt starttausten välissä? Näitä lähden huomenna valoisan aikaan selvittämään seuraavaksi.
Edit: Varmuuden vuoksi, mikä on oikea tulpan piuhojen oikea järjestys keulasta katsottuna? Aika varma, että laitoin ne oikein takaisin mutta mistäs sitä koskaan tietää.
-
Ulkomuistista 4312
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=90450.0
-
Edistyy edistyy. Käynnistymisvika oli niinkin yksinkertainen kun akku, joka antoi vaan 12,15 volttia. Latailin ja johan hörähti taas käyntiin.
Alkuperäinen vika kestää edelleen. Kaasuläpän asentotunnistimen pistokkeesta yleismittarilla mitatessa antaa 11,6 volttia tyhjällä ja kaasuläppää kääntämällä putoaa 0,85 ja jää siihen vaikka kuinka kääntelisi.
Uskaltaako tämän perusteella lähteä tilaamaan uuden asentotunnistimen, kun eikös nuo arvot ole ihan jotain muuta kun pitäisi? Ja ehdotuksia mistä noita kannattaisi lähteä tilaamaan, googlen perusteella ei löytyisi Suomen rajojen sisältä.
Hidastahan tää on, mutta toisaalta hauska harrastus kun pari viikkoa takaperin en ymmärtänyt konepellin alle katsoessa enempää kuin sika joulusta.
-
Nostetaan tätä nyt vielä.
Vaihdoin TPS:n, vika jatkuu. Rupesin tarkistamaan TPS menevän johdon voltteja. Maa antaa 12V mitä kuuluukin, mutta kaksi muuta eli VREF ja signaali antaa yleismittarilla maan kautta testattuna 9-10 volttia. Tuon VREF:in ei ilmeisesti kuuluisi antaa kuin 5V, toisen ei sitäkään? Voi olla oikosulku/sulake/rikkinäinen piuha, ja jos niin mistä tuota kannattaisi lähteä ensimmäisenä testaamaan/etsimään?
Edit: lisäksi akun varaus purkautuu todella nopeasti kun otan yleismittarilla noita mittauksia, vian syy vai seuraus?