Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Sakuh - 09.09.2020, 16:17:10
-
Noh, otsikossahan se lukee mikä ompi vikana. Potilaana Volvo 740, Vm 86, vaparideeku.
Aikaisemmin lähti huonosti käymään edes kylmänä (vaikka oisi ollut 30 astetta lämmin pihalla), nyt muutaman kuukauden seisonnan jälkeen, latasin akun, sekä vaihoin akkukengät uusiin kun aikaisemmat oli niin hapertuneet ja toinen jopa halki. Kone starttaa iloisesti, muttei hörähdä sitten ei mitenkään käyntiin, ei edes lupaile.
Viaksi todettu polttoaineen saanti: Ilmavuoto pumppu/polttoainelinjastossa, vian paikkaa etsitään.
Vian paikkaa ei löydetty: mahdollisia paikkoja vielä käyttöakselin stefa ja tankkilaite+linjasto
Ongelma silti korjattu takaiskuventtiilillä juuri ennen pumppua.
Nyt ei vastaa kaasuun enään kaasuakselin O-renkaan vaihdon jälkeen. = korjattu kaasuakselin asennon korjaamisella :D
Tähän mennessä:
- Korvausilmaputki/letku vaihdettu uuteen
- Akku ladattu
- Akunkengät vaihdettu
- Tankattu
- Hehkurele testattu
- Sammutin testattu
- Banjopultteihin vaihdettu kupariprikat (ja lisätty puuttuvat)
- Kaasuakselin O-rengas ja hela vaihettu
- Pumpun kannentiiviste vaihettu
Viaksi ollaan nyt todettu testaamisen ja pitkien käynnistymissessioiden jälkeen polttoainevuodoksi/imuvuodoksi, jonka takia polttoaine ei nouse suodattimelta pumpulle.
Vika lienee pumpun luona, auto lähtee nyt käyntiin pitkillä käynnistyksillä, mutta sammuttaessa ilmaa tulee ylhäältä päin (pumpulta) polttoaineletkuun joka sijaitsee suodattimen ja pumpun välissä.
(https://i.ibb.co/xm40nMp/a5df3702-a930-4b6a-9121-5092b9ca07f6.jpg) (https://ibb.co/xm40nMp)
-
Yleensä kun d24 ei jaksa käynnistyä niin siellä on puristukset kadoksissa. Kun tämä toimi silloin niin on mahdollista että männänrenkaat on autn seistäessä jämähtäny. Mutta ei hätäillään, tarkistaisin hehkutuksen ja ventiilivälyksen
-
Löysää vaikka jotain suutinputkea suuttimen päästä. Sieltä pitää tavaraa tulla kun starttaat. Jos ei tule niin kilkuttele sammutinsolenoidia vaikka lenkkiavaimella, joskus ne jumii.
Lohko tuskin lämpiää hehkuttamalla kun tulppa on kuitenkin kannessa.
-
Syöttöpumpun ennakko pielessä ?..Tai sitten sammutinsolenoidi ei saa +12v, jolloin se on kiinni ja polttoainetta ei tule. Siihen voi vaikka hyppyjohdolla syöttää suoraan akusta +12v ja kokeilla käynnistyykö.
Solenoidille pitää tulla jatkuva +12v tai moottori ei käy/starttaa.
-
Yleensä kun d24 ei jaksa käynnistyä niin siellä on puristukset kadoksissa.
Luulisi jos puristukset kadoksissa, niin ei koneessa olisi vetoja tallellaan, vapariksi oli hemmetin kova vehe kunhan sai käyntiin.
Ja ajettu niin vähäsen eikä oo viritetty laisinkaan eikä "revitelty" niin luulisi että on puristukset tallellaan. Eikä syö ollenkaan öljyäkään.
-
Syöttöpumpun ennakko pielessä ? Tai sitten sammutinsolenoidi ei saa +12v, jolloin se on kiinni ja polttoainetta ei tule. Siihen voi vaikka hyppyjohdolla syöttää suoraan akusta +12v ja kokeilla käynnistyykö.
Solenoidille pitää tulla jatkuva +12v tai moottori ei käy/starttaa.
Tiesinkin tämän, mutta solenoidin paikasta ei harvainta aavistusta, missäpäin sijaitsee tämä kuuluisa sammutin? Ennakosta ei tietoa, eikä oo ikinä tarkistettu.
-
Sammutin solenoidi suutin putkien puolella syöttöruuvin lähellä ei tule kuin 1 johto olikohan mulla sininen,ota imuputki irti suihkuta vaikka ruosteen irrotinta tai dieseliä imusarjaan jotain rasvaista kuitenkin ja toinen starttaa hörähtääkö ,toimiiko hehkut tuleeko virtaa,kaikki pimeänä ? ??? ja tuossa linkissä näkkyy https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120286.msg1061527673#new
-
Luulisi jos puristukset kadoksissa, niin ei koneessa olisi vetoja tallellaan, vapariksi oli hemmetin kova vehe kunhan sai käyntiin.
Ja ajettu niin vähäsen eikä oo viritetty laisinkaan eikä "revitelty" niin luulisi että on puristukset tallellaan. Eikä syö ollenkaan öljyäkään.
Niin mun pointti oli että vaikka on toiminu ennen seisonta niin männänrenkaat voi tarttua seistäessä ja silloin ei enää käynnisty, itellä ollu sellaisia tapauksia. Mutta tämä kuitenkin seissy niin vähän aikaa että tuskin kerenny tarttua
-
Vikaa selvitetty eteenpäin, Tarkka paikka vialle ei vielä tiedossa:
Polttoaineensaanti.
Diisseli nousee suodattimelle asti, muttei jaksa suodattimelta oikein kunnolla nousta pumpulle,ja kun saa käyntiin, niin käy ja kukkuu ongelmitta, kun sammuttaa koneen, päästää diisselin takasin suodattimelle, ellei taatepäinkin ja uusi starttaus kestää taas ikuisuuksia.
Elikkä joko:
A. Pumppu paskana
B. Ilmavuoto polttoainelinjoissa
Löysin tollasen pullokikan toisesta ilmoituksesta, eli pistetään PUHTAASEEN pulloon diisseliä täyteen, polttoaineletku pumpulta sinne ja koitetaan käynnistää. jos käynnistyy ongelmitta, on lähes pakolla vika olla polttoainelinjastossa, mutta jos taas ei vika ole sielä, niin vika on todennäköisesti pumpun alueella.
Kiitoksia vastauksista, odotamma huomiseen että pääsee testaamaan.
-
Näissä on syöttöpumpussa itsessään lamellisiipinen siirtopumppu siellä sisällä. Tuo jos rikki niin sen voi kokeilla vaikka sähköisellä siirtopumpulla linjassa. On myös mahdollisuus, että syöttöpumpun käyttöakselin stefa vuotaa hammashihnapyörän takaa ja vetää ilmaa sieltä
-
Käyttöakselin stefa tai kaasuvivuston o-rengas on melko hyviä veikkauksia vian syyksi, ellei siinä kirkkaassa letkussa juokse koko ajan kuplia koneen käydessä.
-
Joskus nähny suuttimia jotka ollu niin väljäät että päästäny ilmaa palupuolelta
-
Voi olla myös kaasuvivuston holkki kanssa kulunut soikeaksi ja siihen vielä kovettunut vanha O-rengas. Niin voi ottaa helposti ilmaa.
-
Noh, nyt taas selvitelty lisää, Kuuluu sihinää suodattimen ja pumpun välisen letkun yläpään banjopultin läheltä sammuttaessa ja kuplii banjopultin kohilla. Kupariprikat vaihoin uusiin, ei vaikutusta.
-
Minkähänlainen homma on tarkistaa tuo käyttöakselin stefa, tai kaasuvivuston o-rengas, ja minkähän kokoinen tuo kirkas letku ees alunperin on? Saattaapi olla mulla vaihettu ja näyttää olevan niin kovettunu että juuri ja juuri sai edes banjopultin pois paikoiltaan kun ei letku antanut periks yhtään, niin ja letkun irroitus ei ehjänä todennäköisesti onnistu minun yrittämisellä, tarvitsee parit v-päät päästää pihtien kanssa, jos sittenkään.
Hittoku ei itsellä vielä tuota taidoa löydy juurikaan autojen kanssa ja netin välityksellä on hieman hankalahkoa näin tietämättömänä mitään tehdä ;D
NIIN ja jäi sellainen suht tärkeä tieto tietysti jakamatta, eli vika tuli ihan viikon seisonnan aikana, jolloin konetta ei käytetty, hitaasti sen jälkeen alkoi vika pahenemaan. Nyt taas kun on muutaman kerran saanut tuon käyntiin, alkaa vika pikkuhiljaa taas helpottamaan. Ideoita lisää?
-
Kaikkiin banjopultteihin tulo ja paluuletkun välillä nyt vaihettu kupariprikat, ei juurikaan auttanut ongelmaan, ehkä hieman hidasti, mutta ei todellakaan estänyt vian esiintymistä.
-
Nyt tuli myös se kirkas letku vaihdettua eriin, ei vaikutusta vaikka aikasempi oli suodattimen päästä ihan suoraan sanoen paskana.
-
Itellä oli joskus D24tic ja ei lähteny ehjillä hehkuilla käyntiin jos oli ajamatta muutaman päivän ja lämpötila -10C. Epäilen myös, että pumpun stefa vuoti hieman sisäänpäin. Jälkeenpäin tajusin, että olisi voinut kokeilla halpaa sähköistä pumppua vaikka ennen suodatinta tai semmosta perämoottorin kumipallopumppua niin olisi voinut käsin esipaineistaa syöttöpumpun. Tosin ne kumipallot saattaa olla pakkasessa turhan stydejä.
-
Kannattaa koittaa irtoletkulla ennen pumppua joka täys polttoaineesta.
Pumpun huoltoon vois löytyä youtubesta video. Muistaakseni sen stefan vaihto ei ollu vaikeeta. Jos se hörii siitä tai tankinlähdöstä ilmaa on se just tuollasta.
-
Huomenna testissä se pullokikka, vähän eri tavoin, otan kuvia jos muistan. Apunani oli nuori herra netin välityksellä, jonka kanssa selvitelleet tätä vikaa, ja päädyttiin siihen että pumpusta voi mahdollisesti olla lamellipumppu kulunut niin paljon, taikka sitten polttoainelinjasto lytyssä etupäässä, jota en vieläkään jostain syystä ole tarkistanut.
Todennäköisesti päädyn ostamaan pienen 12v polttoainepumpun jolla saan pumpulle naftaa ilman käynnistämättä.
-
Jos sen hammashihnapyörän, saa irti pumppu paikallaan niin voi se onnistua helposti. Ainakin kaasuakselin O-renkaat voi vaihtaa niin, että purkaa sen pumpun kannen irti ja sitten irrallaan vaihtaa ne siihen akseliin. Pitää vaan muistaa sitten missä asennossa, se kaasuakseli oli ennen purkamista.
Tässä on se kaasuakseli ja kansi irrallaan:
(http://bricofoy.free.fr/voiture/pompe/dsc05404.jpg)
Siinä kannessa on holkki, joka kannattaa uusia myös:
(http://bricofoy.free.fr/voiture/pompe/dsc05400.jpg)
Akselin stefa näkyy tässä:
(http://bricofoy.free.fr/voiture/pompe/dsc05414.jpg)
Täällä on hyviä kuvia VE-pumpun rakenteesta lisää (http://www.brick-yard.co.uk/forum/ve-injector-pump-rebuild-in-colour_topic17456.html)
-
Joko olet katsonut, kulkeeko siinä kirkkaassa letkussa kuplia kun kone käy?
-
Joko olet katsonut, kulkeeko siinä kirkkaassa letkussa kuplia kun kone käy?
Joo tottakai oon ja sehän tässä ongelma onkin koska ei kupli käydessä ollenkaan, mutta sammuttaessa kuplii pumpun sisäpuolelta letkua pitkin alaspäin. Kone käy tosi hyvin ja vastaa kaasuun hyvin kunhan saa käyntiin.
Polttoainelinjasto oli myös kunnossa silminnähden.
Pitääpä vilkuilla tuota kaasuakselia jonain päivänä kun ei sada vettä.
-
Onko siitä ruiskutusennakkoa tarkistettu että on kohdallaan ?...Väärä ennakko ja silloinkin se sahuuttaa.
-
Joo tottakai oon ja sehän tässä ongelma onkin koska ei kupli käydessä ollenkaan, mutta sammuttaessa kuplii pumpun sisäpuolelta letkua pitkin alaspäin. Kone käy tosi hyvin ja vastaa kaasuun hyvin kunhan saa käyntiin.
Polttoainelinjasto oli myös kunnossa silminnähden.
Pitääpä vilkuilla tuota kaasuakselia jonain päivänä kun ei sada vettä.
No, sitä ei ollut mainittuna että tuliko kuplia linjaa myöten. Jos linja vuotaa, ne kuplat tulee pumpulta takasinpäin kun koneen sammuttaa. Ja linja voi vuotaa sisäänpäin ilman että se näkyy polttoaineena ulospäin. Ottipa hiukan aikaa löytää vuoto kun ei se vuotanut ulospäin ennenkon putkea alko kolistelemaan ja se rupesi vuotamaan reilummin.
Vaihdoin omaani sen käyttöakselin stefan irrottamati pumppua, mutta oli todella hankala homma koska se stefa on vahvalla metallirungolla ja LUJASSA kiinni siinä pumpun rungossa. Lopulta sain sen irti kun ruuvasin ainakin kolme ruuvia siihen stefaan ja sopivalla raudanpalalla vedin kaikista yhtaikaa että sen stefan sai irti, kahdesta yhtaikaa vetäen ainakin tuli vaan ruuvit läpi stefasta.
-
Onko siitä ruiskutusennakkoa tarkistettu että on kohdallaan ?...Väärä ennakko ja silloinkin se sahuuttaa.
Siis ongelma ei ole ennakossa, vaan polttoaineen saannissa pumpulle käynnistäessä.
-
No, sitä ei ollut mainittuna että tuliko kuplia linjaa myöten. Jos linja vuotaa, ne kuplat tulee pumpulta takasinpäin kun koneen sammuttaa. Ja linja voi vuotaa sisäänpäin ilman että se näkyy polttoaineena ulospäin. Ottipa hiukan aikaa löytää vuoto kun ei se vuotanut ulospäin ennenkon putkea alko kolistelemaan ja se rupesi vuotamaan reilummin.
Siis kuplia ilmenee polttoainesuodattimen ja pumpun väliseen läpinäkyvään letkuun aivan pumpun päästä, joko banjon kohdilta tai syvemmältä pumpusta.
Hieman vaikea selittää ilman videomateriaalia :D
-
Tässäpä video:
https://www.youtube.com/watch?v=8zWSFZbmElE (https://www.youtube.com/watch?v=8zWSFZbmElE)
-
Tämä kun on 740, niin ettei tankkilaite ole lahonnut ja vuotaa sieltä tankinlaipasta ?...740 on metallinen tankkilaite, joita on lahonnut. Mutta vaikkapa 940 on muovinen. Minusta tuossa on juuri tuo ilmiö, mistä TVS kertoilikin. Eli kuplia lähtee takaisinpäin linjalle.
-
Tämä kun on 740, niin ettei tankkilaite ole lahonnut ja vuotaa sieltä tankinlaipasta ?...740 on metallinen tankkilaite, joita on lahonnut. Mutta vaikkapa 940 on muovinen. Minusta tuossa on juuri tuo ilmiö, mistä TVS kertoilikin. Eli kuplia lähtee takaisinpäin linjalle.
En osaa tuohon tankkiin sanoa kyllä juuta eikä jaata.
-
Sikäli kun oikeasti käydessä tuota kirkasta putkea myöten ei tule kuplan kuplaa suodattimelta pumpulle, on vika syöttöpumpussa tai siinä välittömästi kiinni olevissa osissa. ITse asiassa! Myös paluulinjan letkujen vuoto aiheuttaa tuon ilmiön, kokeileppas kurillas pistää suuttimilta tulevaan paluulinjaan tulppa pumpun puolelle ja täräyttää käymään esim minuutiks ja kato tuleeko yhä kuplia kun sammuttaa. Voi olla hyvä pistää joku iso rätti tai pieni kippo suuttimien paluuhun, sieltä pikkusen tipottelee...
-
Sikäli kun oikeasti käydessä tuota kirkasta putkea myöten ei tule kuplan kuplaa suodattimelta pumpulle, on vika syöttöpumpussa tai siinä välittömästi kiinni olevissa osissa. ITse asiassa! Myös paluulinjan letkujen vuoto aiheuttaa tuon ilmiön, kokeileppas kurillas pistää suuttimilta tulevaan paluulinjaan tulppa pumpun puolelle ja täräyttää käymään esim minuutiks ja kato tuleeko yhä kuplia kun sammuttaa. Voi olla hyvä pistää joku iso rätti tai pieni kippo suuttimien paluuhun, sieltä pikkusen tipottelee...
Voiko myös takasin tankille lähtevä paluu aiheuttaa? Sitäkään ei toki ole testattu.
Eli suuttimien paluun letku irti ja tukkia sitten pumpulta paikka jollain? Kokeillaampas huomenna.
-
Kaasuakselin hela, O-rengas ja kannentiiviste vaihettu: ei minkäänlaista vaikutusta. Alkaa pikkuhiljaa vituttaan. Ideoita?
-
Ota polttoainetta irtokanisterista pumpulta imuletku ja paluu sisään ja ei kun koittamaan.
Helpommin et ilmavuotoa polttoainelinjasta löydä. Jos tuolla toimii on jossain vuoto. Tankin läpiviennit 99% vuotaa tai sen lähtöliitos konetta kohti.
-
. Alkaa pikkuhiljaa vituttaan. Ideoita?
:)
Mites ne Suuttimet onko kunnossa?
-
Uutta käytettyä pumppua kehiin jos vielä nykypäivänä löytyy suht helposti ja ok hintaan.
-
:)
Mites ne Suuttimet onko kunnossa?
Ei tietoa, Käy käydessään hyvin ja vetää ongelmitta ja nestettä tulee savun perusteella ihan mainiosti, niin luulis että on kunnossa.
-
Ota polttoainetta irtokanisterista pumpulta imuletku ja paluu sisään ja ei kun koittamaan.
Helpommin et ilmavuotoa polttoainelinjasta löydä. Jos tuolla toimii on jossain vuoto. Tankin läpiviennit 99% vuotaa tai sen lähtöliitos konetta kohti.
Tätä piti kokeilla jo useamman kerran, mutta nyt on kait jo hyvä aika. Koitampas huomenna jossei tuu taivaan täydeltä paskaa niinkuin viimeisen 2 viikkoa on.
-
Uutta käytettyä pumppua kehiin jos vielä nykypäivänä löytyy suht helposti ja ok hintaan.
viimeinen vaihtoehto mihinkä en todennäköisesti tule päätymään, haluan löytää tän vian kun sen etsintä on jo näinkin pitkälle viety ;D
-
Luultavasti tuo vuoto polttoainelinjassa on vian lähde, taikka mätä tankkilaite (mikäli 740 malli). Tosiaan tuo pöntöstä letku suoraa pumppuun, ainakin kertoo sen. Tuosta pumpusta niin itse maksoin aikoinaan ehjästä Ve6 pumpusta 100€.
-
Noh, nyt tulikin sitten sellanen ongelma että mitähän vittua nyt taas.
Pistin tuloletkuun juuri ennen pumppua takaiskuventtiilin, jolla loppu polttoaineen lasku takaisin suodattimelle/tankkiin
Noh, nyt kun on vaihettu tuo kaasuakselin o-rengas ja hela, niin jostain syystä ei toimi syötönsäätö sitten ei muoviämpäri ollenkaan.
Syöttöä on joutunut ruuvata varmaan 8 ylimääräistä kierrosta lisää, että saa pelaamaan tyhjäkäynnille, silti ei savuta lähes ollenkaan, Tyhjäkäyntiä ei saa kohilleen, koska kun käy pikkasen tyhjää, hipasee kaasuun niin kierrokset nousee aivan tappiin saakka. Sitten vähentämällä syöttöä, ei lähde käyntiin. Syöttöruuvia kun kääntää 1/4 kierroksen lisää, niin kierrokset hyppää samantien sinne 5 tonnin paikkeille, ja taas jos puoli kierrosta siitä laittaa taatepäin, sammuu ja ei kierrä enempää kuin 2 tuhatta. Mikä on voinut kaasuakselin stefan vaihdossa mennyt pieleen noin paljon? Kaasuakselin irroitin pumpusta että sain sen O-renkaan vaihdettua, kaikki pultit, mutterit, tiivisteet helat yms pitäisi olla oikein asennettuna.
-
Niin ja kierrokset ei palaudu kunnolla, eikä vastaa kaasuun sitten lähes ollenkaan. Pumpun ajoitukseen ei oo koskettu, eikä kylmäkäyntiin, Ainut mitä on purettu on pumpun kansi kaasuakseliin asti.
-
Kaasuakseli meni todennäköisesti väärään asentoon, tai väärille booreille. Siinähän on kaasuakselin päässä hahlo, josta näkee asennon missä asennossa se on. Tai sitten governorsäädin meni jotenkin väärin on mahdollisuus myös. Muistaakseni noin on käynyt itsellekin vahingossa aikoinaan.
-
Kaasuakseli meni todennäköisesti väärään asentoon, tai väärille booreille. Siinähän on kaasuakselin päässä hahlo, josta näkee asennon missä asennossa se on. Tai sitten governorsäädin meni jotenkin väärin on mahdollisuus myös. Muistaakseni noin on käynyt itsellekin vahingossa aikoinaan.
Mitenkä tuon kaasuakselin hahlon pitäisi sitten olla ns. tyhjäkäynnillä? Tällä hetkellä osoittaa ns. auton mukaisesti eli suorassa
-
Luultavasti se on väärässä boorissa, taikka sitten meni governorsäädin jotenkin väärin. Tuo että syötönsäätö ei toimi oikein kertoo tuon ongelman. Kannattaa kyllä se syöttöruuvi ruuvata myös takaisin vakioasentoon, ennen kokeiluja ettei ota taas kierroksia moottori liikoja.
Tässä kuva governorsäätimen oikeasta asennosta:
(https://quietglow.com/dieselvanagon/Bosch_Pump/92.jpg)
Tässä taas se hahlo on vähän vinossa, pumpun runkoon nähden:
(https://quietglow.com/dieselvanagon/Bosch_Pump/94.jpg)
Tuota kannattaa kokeilla myös eri asentoon/boorille, että muuttuuko toiminta. Vaikka boorin verran toiseen suuntaan.
-
Syöttöruuvin vakioasennosta ei mitään tietoa, mutta nyt käyntiin lähtiessä hieman puskee mustaa kaasutellessa, että ollaan lähellä kummiskin.
Kaasuvipu saatiin jotenkin kohdille, että pystyi ajamaan, mutta kaasun vastaus oli tosi tökkivää, varsinkin silloin kun alkoi kaasua painamaan, ja kaasuakseli ei kääntynyt ihan maximikierrosruuviin asti vaan pohjas ennen sitä. Nyt laitoin kaasuakselin niin, ettei pohjaa ennen maksimikerrosruuviin osuessa, saa nähdä miten käy, kun huomenna pääsee taas käsiin.
-
Tuli myös mieleen että sekin mikäli ahdonalaisen syötönsäädön tappi jumittaa, voisi myös aiheuttaa ongelmia myös. Siis se mikä löytyy kun nostaa sen ahtopaineenalaisen säädön kalvon ylös, jonka alta se seurantatappi löytyy, pumpun sisältä. Sen pitäisi tulla ihan ulos asti, kun kaasun painaa pohjaan. Pitäisi myös mennä kevyesti takaisin talttapäisellä ruuvimeisselillä työntämällä.
-
Tuli myös mieleen että sekin mikäli ahdonalaisen syötönsäädön tappi jumittaa, voisi myös aiheuttaa ongelmia myös. Siis se mikä löytyy kun nostaa sen ahtopaineenalaisen säädön kalvon ylös, jonka alta se seurantatappi löytyy, pumpun sisältä. Sen pitäisi tulla ihan ulos asti, kun kaasun painaa pohjaan. Pitäisi myös mennä kevyesti takaisin talttapäisellä ruuvimeisselillä työntämällä.
Ei oo ahdonalaista kun on vapari.
-
Noh, lähden tästä vilkuilemaan nyt tuota kaasuakselia, että onko mennyt vaikka 180 astetta pieleen asentaessa. Ilmeisesti sekin on mahdollista muutamaa keskustelua lukiessa.
-
https://www.youtube.com/watch?v=gbdefusUpd4
Toimiikos tämä nyt niinko pittää pumpunsissäisesti
-
Ainakin minusta toimii. Kyllä se häikkä nyt on todennäköisesti tuossa kaasuakselin väärässä asennossa, tai goversäädin on jotenkin mennyt väärään kohtaan. Sikäli myös kun vika tuli tuon remontin jälkeen.
-
Mitähän nyt tarkoitat tuolla governorsäätimellä, sitä ns putkea mikä menee sen itse governor"rullan" lävitse vai sitä mihinkä tuo kaasuakseli laitetaan kiinni vai mikä :D
-
Koska mihinkään muuhun en pumpun sisällä oo koskenut kuin noihin vipuihin kuten videossa ja kaasuakseliin.
-
Ainakin minusta toimii. Kyllä se häikkä nyt on todennäköisesti tuossa kaasuakselin väärässä asennossa, tai goversäädin on jotenkin mennyt väärään kohtaan. Sikäli myös kun vika tuli tuon remontin jälkeen.
Ja siis kaasuakselin väärällä asennolla meinaat siis vivun asentoa?
-
https://www.youtube.com/watch?v=rKQpaUg89yc
Tässä on nyt tämä viimeisin vika jota oon koittanu selvitellä. Kaikki oli pumpun sisällä niinku pitin näin ulkoa katsottaessa, ja kaasuakseli/governorjousisysteemi oikein pumpun sisällä.
-
Vika löytyi
Vipu oli liian "kireällä" ja syöttöä liian vähän.
Korjaus=syöttöä 1 kierros lisää, vipua löysemmälle boorin tai kaks.
-
Tosiaan liian vähän syöttöä, niin ei lähde kuin kaasulla käyntiin ja sammuu tyhjäkäynnillä. Hyvä että vika löytyi.
-
1. Noh, nyt taas tultu siihen tulokseen että pumpun paluuletku vuotaa, sekä samoin käyttöakselin stefa. Hapero letku anto perkele periks ko pyöräytin paluun banjopulttia pikkasen et pääsi tyhjäkäyntiin käsiks paremmin. Suuttimien paluuletkut kerkesinkin jo vaihtaa saman ongelman vuoksi.
2. Mistäs saattas johtua että kun käynnistää, hetken aikaa ei savuta ollenkaan valakosta, sitteku käy jonku minuutin niin alkaa savuttaan putken täydeltä valkosta. Sitte taas ku ajaa, niin lopettaa savuttamisen. Jäähytinnestettä katoilee hieman, et oisko kannentiiviste menny/menossa.
3. Nytkun laskin syöttöä, tuli huomattua sellanen ongelma et meinaa yhtäkkiä sammuilla tyhjäkäynnillä, mut jatkaa silti käymistä (Tyhjäkäynti muuten kohdallaan, mutta yhtäkkiä tuntuis tukehtuvan puoleks sekunniks) Johtuisko tosta paluuletkusta?
4. vänkärinpuolen takavalo sammahti ihan kokonaan, ei vilkuta takaa, eikä pala mikään valo, peruutusvalosta en oo ihan varma et palaako mut ei varmaan sekään. Samoin alko myös edessä vänkärin puolella vilkuttamaan kahta kauhiammin, Käyn varmaan yleismittarilla viikonloppuna johtoja takkaa lävitse että missäpäin saattais vika sijaita, mut onko jotain arvelua?
5. Kuskin ovi ei ennään aukia ulkopuolelta, sisäpuolelta ei mittään vikaa, minkähänlainen homma on tulossa?
Siinä taas viisaammille mietittävää :)
-
Miltäs moottoriöljyt näyttää, ettei ole maitokahvin väristä ja teekö painetta paljonkin paisuntasäilöön ?...Jos niin käy on kansipahvi hajonnut tai sylinterinkansi halki.
-
Miltäs moottoriöljyt näyttää, ettei ole maitokahvin väristä ja teekö painetta paljonkin paisuntasäilöön ?...Jos niin käy on kansipahvi hajonnut tai sylinterinkansi halki.
Moottoriöljyt on ihan öljyn väristä, eli mustaa/tummaa. En oo viittinny availla paisuntasäiliötä lämpimänä mutta nestettä häviää tosi vähäsen pidemmällä aikataululla, että söiskö vain öljyä vähäsen.
-
Kanteenhan tuossa ei ole koskettu viimeisen 15 vuoden aikana kertaakaan, et saattaa olla jo kannentiiviste rupsahtannukkin.
-
Kuskin ovi ei ennään aukia ulkopuolelta, sisäpuolelta ei mittään vikaa, minkähänlainen homma on tulossa?
Jos ei ole mikään tanko päässyt irtoamaan, voi olla että kuskin veräjästä on kuljettu jo senverran monesti, että mekanismi vaatii kulumisen vuoksi säätöä sieltä oven sisältä.
Omaan vaihdoin uudet kahvat ja ongelma poistui. Ei auennut enää liipasimen pohjaan painamalla, vaan vaati samalla sopivan nykäisyn kahvasta että aukes.
-
Jos ei ole mikään tanko päässyt irtoamaan, voi olla että kuskin veräjästä on kuljettu jo senverran monesti, että mekanismi vaatii kulumisen vuoksi säätöä sieltä oven sisältä.
Omaan vaihdoin uudet kahvat ja ongelma poistui. Ei auennut enää liipasimen pohjaan painamalla, vaan vaati samalla sopivan nykäisyn kahvasta että aukes.
Joo, samalla tavalla oli mullaki tuo vika, sit vain paheni pahuuttansa, mistähän noita kahavoja saa? pittää myös takaoveen hommata mut ovat vissiin samanlaiset.
-
Joo, samalla tavalla oli mullaki tuo vika, sit vain paheni pahuuttansa, mistähän noita kahavoja saa? pittää myös takaoveen hommata mut ovat vissiin samanlaiset.
Mitä näitä nettikauppoja nyt on, ite taisin tilluuttoo Skruvatista. Istuvuus ei ihan täydellinen mutta toiminta tärkein.
Siinä kahvelissa on muistaakseni yhdensortin pallonivelpatentti, joka muuttaa liipasimen sivuttaisen liikkeen ylös-alas-suuntaiseksi. Tämä nivel kun kuluu tarpeeksi, ei liipasimen liikerata riitä liikuttamaan aukaisutankoa riittävästi, ja sitä tankoa säätämällä voi saada vissiin vielä jekkasemaan.
Vanhemmiten vaan nuo orkkiskahvat porsii ja liipasimet paukkuu poikki, niin uusilla voi säästää vähä vaivojaan.
-
Voi sen paisarin korkin aika huoletta avata kuumalla moottorillakin. Ei sieltä kova paine ole yleensä tullut. Avaa vaikka varovasti ja kuuntelee alkaako suhista kovasti, sekä laskee enimmät paineet ulos.
-
Jees, mut ei ainakaan käynnissä ollessa kupli, lämmöt pysyy vähän vajaa keskitasolla (oisko 82c termari paikkallaan ku vaihettu) et en usko että kannentiiviste ois hirveämpiä menosa. Vissiin ihan normaalia vanhassa diisselisä et vähän savuttaa valakosta kylmempänä. Öljyä ei tunnu katoilevan lähes yhtään, et konekki tuntuu olevan vielä ihan tikissä.
Ja joo, tilaampas skruvatilta enskuussa nuo kahvat joka nurkkaan et on sitte varastosa jo valmiina :D Oliko minkälainen purkaa se kahvahommeli ja mitähän kaikkea pitäs olettaa olevan edessä?
-
Oliko minkälainen purkaa se kahvahommeli ja mitähän kaikkea pitäs olettaa olevan edessä?
Ei se muuten kummonen, ovipahvi pois ja sieltä kahvan 10 mm mutterit pois, ja olikohan oven takareunassa joku ruuvi tai pultti... Ne oven sisäiset mutterit on vaan todennäköisesti ruostunu tuhannen jumiin, ja pulttiosat murtuu kahvasta irti ja pyörii hupia. Kun kampeaa sen ulkopuolisen listan irti, voi ja pitää pidellä jollain vasten. Sitten kahvan sisävipu vain muljautetaan tangon koukkumaisesta päästä irti.
Kasatessa sitten jotain vaseliinia niveleen ja tangon päähän/silmukkaan.