Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: A.J.H - 10.09.2020, 11:02:24
-
Harkinnassa uudemman auton hankinta ja kiinnostaa noiden kahden vuosimallin tekniikkaerot. Tuo 09 mallin 185hv moottori ja laatikko on tuttuja tiettyine ominaisuuksineen, mutta onko tuo 10 mallin 205hv malli sen parempi? onko tuo sellainen "puol miljoonaa heittämällä" vai enemmän "puol miljoonaa huoltoihin 10tkm välein" ? onko perät ja booriholkit parempia uudemmassa? moottorissa ei enää liene pyörreläppiä, mutta onko jotain muita huoltokohtia?
Onko huollot tehtävissä itse? Vida kyllä löytyy ja jonkun verran kokemustakin. Onko noissa enemmän bittivikoja vai mekaanisia?
-
205hv on kahdella ahtimella minusta muuten kai tuo on samaa konetta jne... käsittääkseni noissa ei kyllä ole sen enempää tai vähempää vikoja keskenään.
-
Liekö laatikossa eroa noiden kahden vuosimallin välillä? Muissa malleissahan laatikko koki päivityksen juuri tuossa 2009-2010 välissä.
-
Mun mielestä näissä ollu sama harmaa kantinen d5 loppuun asti. Että ihan samalla tekniikalla molemmat on. Ainoastaan tehoja päivitetty. Boori holkin ja nostimet kun vaihtaa 300tkm välein niin aika rauhassa saa ajella. Itse on huollot helppo tehdä.
-
sama harmaa kantinen mutta eikös 185 heppanen ole kuitenkin yhdellä ahtimella ja oliko se vasta se 215 heppanen sitten kahdella ahtimella, on vähän jäänyt nämä asiat mulla taka-alalle. laatikkohan uudistuu XC90:ssä vasta kun koppa muuttu, sama 6-lovinen ollut aina harmaakoppasessa näissä.
-
Joo muissa malleissa 215hv on tupla ahtimella. Tainu volvolla jäädä näitä harmaa kantisia jämä moottoreita niin paljon hyllyyn että ovat päättäneet hukkaa näihin xc90:peihin :D. Muissa malleissa tuli jo parempi moottori - 10 malleihin.
-
Joo muissa malleissa 215hv on tupla ahtimella. Tainu volvolla jäädä näitä harmaa kantisia jämä moottoreita niin paljon hyllyyn että ovat päättäneet hukkaa näihin xc90:peihin :D. Muissa malleissa tuli jo parempi moottori - 10 malleihin.
Ei olisi ainutkertaista Volvolta. Samaahan tekivät 7-8 vuotta myöhemmin kun uudet VEA 4 sylinteriset moottorit ja 8-loviset laatikot tulivat. Nelivetomallien kautta dumpattiin 5-sylinteriset ja 6-loviset pois varastoista. Oli oikein "Neliveto-kampanja" käynnissä jolloin nelivetoja myytiin about samaan hintaan kuin etuvetoisia, tuolla pienella catchilla että ostaja sai vanhaa teknologiaa. :D
-
Joo muissa malleissa 215hv on tupla ahtimella. Tainu volvolla jäädä näitä harmaa kantisia jämä moottoreita niin paljon hyllyyn että ovat päättäneet hukkaa näihin xc90:peihin :D. Muissa malleissa tuli jo parempi moottori - 10 malleihin.
Niin tämähän alusta on sama 2002-2014 niin se ei salli uudemman mallin laatikkoa joten ei myöskään parempia koneita... eli tää on menny jostain 2006 alkaen samalla harmaakoppaselal D5:llä josta vaan hilottu tehoja enemmän ja enemmän loppua kohden.
-
Pitäs melkein lyödä omakin lusikka tähän soppaan että onko mitään järkee lähteä vaihtamaan hyvin korjattua ja toimivaa 2004 mallista D5:sta tommoseen 2010-2014 vuotiseen vastaavaan... kun mikään ei oikein muutu, jotain hienompia ominaisuuksia saisi ja sen kuudennen vaihteen mutta nykysessä on paras audio, nivot, navi jne. no xenonit puuttuu että valopuoli olisi uudemmissa ihan eri planeetalta mutta muuten en ole vielä löytänyt syytä miksi kannattaisi, toki ainut syy itsellä olisi raha koska seuraavaan malliin ja T8:n ei massi riitä vielä eikä välttämättä koskaan.
-
Eli summa summarum: On ihan sama ostaako 2005 vai 2014 auton, kaikissa sama tekniikka. Eli pitää vain etsiä hyvä yksilö tuosta ikähaarukasta.