Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Etu- ja nelivetoiset => Aiheen aloitti: PeePee2 - 14.09.2020, 23:10:08
-
Auto on V70 vm. 2000 turbo. Missäköhän mahtaa olla vika? Onkohan huohotinputket tukossa - vaiko jotain vakavampaa?
-
Huohotus tukossa luultavasti. Ei varmaan kannata ajella paljoa korkki kiinni, parempi että paine poistuu siistiä reittiä pitkin kuin että ampuu jonkun stefan ulos.
-
Ja sitten kun huohotin on korjattu niin osta uusi tiiviste öljykorkkiin. Siniseltä saa eikä ole kallis.
-
Netistä näkyy löytyvän öljyn erotin pönttö, pöntöltä kanteen letku ja pöntöstä sylinterilohkoon letkunysä.
Huohotussysteemissä on monihaarainen letku. Pitäisikö sitä jotenkin putsailla. Onko siinä takaisiniskuvettiileitä, mitkä voi paineilmalla vaurioitua?
-
Kävin just KL-varaosista uuden täydellisen huohottimen setin, 114€ (B5254T). Kunpa joku sen vaihtaisi, no, purettu vanhat jo pois alta, osienpesua seuraavaksi. :o
-
Tilasin huohotin-setin Saksasta ja vajaan viikon päästä tuli pahoittelu, että toimitus kestääkin hieman kauemmin. Sitten toissa päivänä kamat tuli.
Kamoja odotellessani irrotin imusarjan ja muut kamat. Tällöin paljastui, että ”nokipönttöstä” ja isoista putkista kulki ilma läpi. Myös kampikammioon menevä pöntön yhde oli auki, eli kun sinne antoi painetta, niin öljykorkista tuli ilmaa. Eli ei vikaa näissä? Mutta läppäkotelo, sen iso liitosletku ja imusarjan ontelot olivat valtavan öljyiset. Auto ei kuitenkaan savuttanut.
Imusarjan pohjassa olevaan Banjo-liittimeen tuleva putki vaikutti epäilyttävältä, joten tilasin sen ”Siniseltä”, samalla kun tein tilauksen ruiskujen o-rengas setistä, öljytikunputken tiivisteestä, ja Banjo-liittimen kuparitiivisteistä.
Nyt olen huolissani imusarjan päässä olevasta ”alipaineventtiilistä”. Puhaltamalla suoraan menevään liittimeen, ilma menee esteettä imusarjaan. Mutta kun puhaltaa tai imee sivuhaaraletkua ei ilma tunnu pääsevän liikkumaan. Onko venttiili viallinen? Ja kuinka sitä voi testata?
Ohessa kuvat Banjo-liittimestä ja alipaineventtiilistä. Klikkaamalla kuvia niin ne näkyy kokonaan.
(https://i.ibb.co/C6dsfsq/Alipaineventtiili.jpg) (https://ibb.co/C6dsfsq)
(https://i.ibb.co/RT2HMd4/Banjo-liitin.jpg) (https://ibb.co/RT2HMd4)
-
Tuo banjoliittimen putkiosa on vissiin kaikissa siinä kunnossa että muoviputki katkeilee murusiksi ja sisältä täynnä kökköä.
Ainakin omassa tuo oli katkennut kun huohotirempan tein tuohon V70:seen..
-
Minä olen ilmeisen laiska kun en pura mitään ylimääräistä. Imusarjan käytin irti huohotinremontissa, mutta en kyllä suuttimia ja bensakiskoa irroittanut. ??? Banjopultista lähtevä musta muoviletku oli ehjä ennen kuin menin koskemaan siihen. Siinä vaiheessa paljastui, että tukossahan se oli. Uusi letku ei mennyt edes lämmittämällä letkukaran päälle, joten tilalle laitettiin bensaletkua.
-
Huomasin vuotoa korkin luota moottorin takaosaan (D5). Tarkemmin katsomalla paljastui korkin tiivisteen vuodoksi. Uusi muutaman euron korkin tiiviste ja loppui vuoto.
-
Vanha juttu mutta tuossa kuvassa tuo "alipaineventtiili" on oikeasti ejektoripumppu.
Se tekee virtauksella alipainetta tässä tapauksessa jarrutehostimelle.
Varmaan se on kunnossa jos ahtaessakin löytyy jarrutehostus.
Kattokaa kookkelilla mikä on ejektori jos ei oo tuttu. :juhau:
-
Vanha juttu mutta tuossa kuvassa tuo "alipaineventtiili" on oikeasti ejektoripumppu.
Se tekee virtauksella alipainetta tässä tapauksessa jarrutehostimelle.
Varmaan se on kunnossa jos ahtaessakin löytyy jarrutehostus.
Kattokaa kookkelilla mikä on ejektori jos ei oo tuttu. :juhau:
Juurikin ejektori.
Biliassa nyt 63€