Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Vibramate - 15.09.2020, 17:47:37
-
Juu, tuossa päälle kuukausi sitten sammui kesken ajon tämä minun auto eikä siinä paikalla käynnistynyt. Ensiksi tietysti katsoin sulakkeet, mutta ei mitään. Sitten hommasin polttoainepumpun releen, ei senkään vaihdon jälkeen käynnistynyt.
Kuulin että voisi olla kampianturista, joten vaihdoin senkin ja sitten sain auton hetkeksi käyntiin. Sammui sitten kuitenkin melkein heti kun painoin kytkimen pohjaan ja olin lähdössä peruuttamaan. Eikä taaskaan käynnisty.
Tässä kohti aloin käydä läpi sähköjä, kun moottori kuitenkin pyörii ja saa myös bensaa. Testasin tutulta sytytyksen ohjausyksikköä ja sytytyspuolaa, ei kumpikaan virkanut mitään. Tulppien pitäisi olla kohtalaisen tuoreet myös. Nyt kävin diagnosointiyksikönkin läpi, mutta siellä kaikki näytti toimivan. Virranjakajankin avasin ja vilkaisin, vaihdoin myös pyörijän uuteen, MUTTA EI VIELÄKÄÄN MITÄÄN.
Onko mitään ideaa mitä voisi vielä tarkistaa? Auto on pari kertaa vähän "yrittänyt" lähteä käyntiin, mutta ei ole tuon yhden kerran jälkeen käynnistynyt. Vissiin melko yleinen juttu että auto sammuu ajosta tämän foorumin perusteella, kun lueskellut muitakin lankoja, mutta nyt on minulle mysteeri homma.
-
Sulakkeet on näissä aika vikaherkkiä.
Sulakkeet näyttää ehjiltä, mut voi olla silti hapettumaa minkä takia ei ota kontakia.
Eli sulakkeiden pyörittelyä vaatii vähintään, jos mitä oireita tulee.. mielellään kuitenkin putsaa kunnolla ja kaikki sulakkeet uusiks jos on vanhat.
Kasteleeko tulppia vai onko kuivat (starttailun jälkeen)? Joko ei saa bensaa (riittävästi) tai kipinää, tai jako niin pielessä ettei käy.
Eli jako ois hyvä tarkastaa kans.
"Vapaasti pyörivä" moottori eli venttiilit ei tavoita mäntää vaikka miten jako heittäisi jos ei kantta ole laskettu tai reilusti isompaa nokkaa laitettu.
-
Onko suutinrele tsekattu? Seiskassa aikanaan teki tenän. Ei anna mitään vikakoodeja siitä.
-
Ei ole 240:ssä suutinrelettä.
Ja jos on b200f niin kolisee venttiilit jaon seotessa kun on korkeammat männät.
Ja onhan 100% varmaa että saa bensaa?
-
Ei ole 240:ssä suutinrelettä.
Hops. Ei sit :)
-
Tähän samaan ketjuun voisi jatkaa.
Potilas - 89 B230f M47 ja sammui tyhjäkäynnillä, eikä ole sitten startannut. Teki tuossa aikaisemmin muutamia kertoja silleen, että oli pitkä startti, ennenkuin lähti käyntiin. Sai siis houkutella tosissaan.
Omia huomioita: virtalukon 2-asennossa bensapumppu on hiljainen, mielestäni se on ennen surissut. Ruiskun releen vaihdoin, ei vaikutusta.
Voiko auton alla olevan PA-pumpun toiminnan testata jotenkin järkevästi? Tai voiko tankin nostopumpun toimivuuden mitata yleismittarilla?
Epäilen, että jompikumpi pumppu oireilee. Sulakkeita pyöritelty sulakerasiassa.
Onko porukka laittanut after market pumppuja näihin vai OEM? Onko toimivuudella eroa?
-
Painemittari bensakiskoon, hyppypiuhalla sähköä suoraan pumpulle. Liitin löytyy takapenkin istuin osan alta.
Toimiva pumppu surisee.
-
Tänään zekattua:
-pumpun rele naksahtaa(uusi rele)
-konehuoneen 25A Sulake ehjä
-kabiinin sulakkeet ehjät
-hyppylangalla katsottu sulakerasialta, että pumppu toimii(auton alla oleva).
Mikä vaikuttaa siihen, että avaimen 2-asennossa pumppu alkaa pyörimään?
Pitääkö esim konehuoneessa olevan ruiskun ohjausyksikön olla ehjä?
Ja vaikuttaako se YKK-anturin tieto siihen, että lähteekö pumppu päälle vai ei?
-
Onko LH2.2 vai 2.4 eli vikakoodinlukijalla? Joskus 2.4 moottorinohjainlaite hajoaa siten, ettei se anna ohjausmaata pumpunreleelle.
-
Tää on sillä vikakoodin lukijalla. Pinkki tarra moottorinohjauksessa.
Testattu juuri, että kipinää ei tule. YKK-anturi? Jos se on rikki ni ei anna signaalia kipinälle saati moottorinohjauksen kautta pumpulle?
-
Mikäli ei saa YKK-anturilta kierrostietoa niin ei anna kipinää eikä lähde polttoainepumppukaan päälle. Kohtuu edullinen ja helppo onneksi vaihtaa. Ja myös suht yleinen vikakohde
-
YKK-anturilla silloin ois hyvä kokeilla.
-
Hain Motonetistä uuden YKK-anturin ja nakkasin paikoilleen. Lähti heti käyntiin, eli vika oli siinä. Vanhassa oli Volvon logot, joten taisi olla orggis. Jo se olikin aika vaihtaa :D
-
Oli varmaan maailmanennätyksen arvoinen suoritus jos oli orgis. Noita on vaihdettu jo 20 vuotta sitten ...