Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hookkan - 16.09.2020, 19:18:07

Otsikko: 940 nopeusmittari ongelma.
Kirjoitti: hookkan - 16.09.2020, 19:18:07
Potilas 91 mallia.
Nopeusmittari herää vasta neljässäkympissä ja satasessa näyttää 45.
Vika mittaristossa vai sähköissä?
Otsikko: Vs: 940 nopeusmittari ongelma.
Kirjoitti: Reeds - 17.09.2020, 11:44:05
Onko jotain muuta touhuttu auton kans viime aikoina mikä vois selittää tämän? Jos ei,niin mittaristossa kylmäjuotos/juotoksia tai perän nopeusanturissa jotain häikkää,murtunut johtoliitos tai hapettunut liitin.
Otsikko: Vs: 940 nopeusmittari ongelma.
Kirjoitti: JURO - 18.09.2020, 07:54:09
Samaa vikaa minullakin. Alkuu alkoi näykkiminen n. 5 km ajon jälkeen ja vähän ajan päästä tasoittui, mutta ei noussut 80 enempää, Nyt ei enää näytä mitään. Onko sama vika.
Otsikko: Vs: 940 nopeusmittari ongelma.
Kirjoitti: HTVR - 18.09.2020, 12:21:02
Samaa vikaa minullakin. Alkuu alkoi näykkiminen n. 5 km ajon jälkeen ja vähän ajan päästä tasoittui, mutta ei noussut 80 enempää, Nyt ei enää näytä mitään. Onko sama vika.

Veikkaisin että konkkavika, se on varmaan lasettanu nesteensä sinne piirilevylle ja nyt menee koko nopeusmittari vaihtoon.
Otsikko: Vs: 940 nopeusmittari ongelma.
Kirjoitti: ari1956 - 18.09.2020, 23:51:57
Veikkaisin että konkkavika, se on varmaan lasettanu nesteensä sinne piirilevylle ja nyt menee koko nopeusmittari vaihtoon.

Minulla on kahteen mittaristoon korjattu nopeus/matkamittari. Vika oli kondensaattoreissa. Toiseen riitti sen uloimman kondensaattorin vaihto uuteen ja jotain putsausta nop.mittarin piirilevyllä. Tämä korjaus onnistui ilman nopeusmittarin piirilevyn irroitusta. Tämän homman teki elektroniikkakorjaamo. Helsingissä aika runsaasti rokottivat, taisi viimeksi olla lähelle 200€. Työ ei ole vaikea sille, jolla on kolvi ja vähän taitoakin. Minulla on vm. 1993 Volvo 940 Gl bensiinimalli, 85 kW perusmalli.

90 ja 91 vuosimalleissa oli Keskusautohallin sähkömiehen mukaan vikoja jo melko vähän ajetuissa, silloin koko  mittaristossa oli ongelmia mittariston sinertävän muovisen pohjalevyn ns. printtien kanssa. Näihin vaihdettiin takuuseen pohjalevy. Se on ikävä irroitettava, ruuveja on ainakin kahta eri laatua ja niitä on muistaakseni enemmän kuin 10 kpl.  Tämän levyn uusiminen poistaa kaikenlaisia muita vikoja. Pohjalevyn  voi myös korjata kolvaamalla ne ns. printit ehjiksi. Joskus ne varisevat pois, jolloin sähkö ei  kulje eteenpäin. Voi vaikuttaa jopa akun latautumiseen. Herätevirta menee sen pohjalevyn kautta.