Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Zenisgegani - 17.09.2020, 16:00:25
-
Eli vika tuli näin. Laturin vapaakytkin meni rikki ja veti koko laturin oikariin niinettäsavu nousi. Laturi vaihdettu ja auto lähtee käyntiin ja lataa,,,,,,,MUTTA kaikki ohjaamon sähköt kateissa, eli mikään ei toimi paitsi mittarissa vilkkuu hetken mooottorihäiriövalo, muuten kaikki mykkänä radiota myöten paitsi että ajovalot syttyy kun laittaa käyntiin mutta katkaisijasta ei tapahdu mitään. Kaikki sulakkeet ehjiä pääsulakkeita myöten, mikään ei ollut edes palanut tässä hässäkässä ”ihmekumma” javirta kulkee sulakkeiden jälkeen, OBD lukijalle ei tulee mitään tietoa mistään paitsi ABS can väylä, eli ei tule mitään tietoa mistään. Ainoa mitä itelle jää mieleen tämän jälkeen on monitoimiohjainboksi, mistäköhän löytyis? Tai onko jollekulle käynyt vastaavaa.
Kiitos etukäteen.
-
Olisko CEM-yksikkö ottanut tuosta itseensä? Se on siellä kuskin jalkatilassa, vasemman jalan lepuuttimen yläpuolella.
-
Oisko CEM-boxi saanut kipeetä:
https://www.youtube.com/watch?v=lRdXsCdvhVg
https://www.youtube.com/watch?v=U8UozG9qLvM
Kun ei käy ilmi auton vuosimalli, niin tuossa on irroitusohjeet..
Ja onko se moottoritilan sähkö/rele-rasia purettu ja katsottu sinne alapuolelle ?
-
Vuosimalli -02 AWD,on se moottoritilan rasia tarkastettu ei ollut mitään vikaa. Pitääpä mennä tutkimaan tota boksia.
-
Monikoampeerinen oli alkuperäinen laturi ja mitä meni tilalle? CEM-boksissa voi tosiaan olla vaurioita jos OBD ei toimi mutta liian vaisulla uudella laturilla sai sukulainen auton myös sekaisin.
-
140 AM meni tilalle,auto on bensa, mutta noi oireet tuli jo samalla kun se vanha kärähti. Nyt on cem irti. Saako tota mitenkään ite mitattua että on vika siinä, kun ei toi autosähkö ole mitään vahvinta osaamisaluetta.
-
Voi siitä ainakin silmä havaita liittimissä ja releissä ja muuallakin palamisjälkiä tms. hapettumaa
-
Tuli CEM huollosta, en tiedä onko annettu valohoitoa vai mitä,mutta lasku oli 368€ ja vika jatkuu, eli on vielä samanlainen kuin alunperinkin. Kaikki releet tarkistettu on ehjiä ja edelleenkään ei OBD yhteyttä. Sen verran saanu tutkittua,että lämppärin saa sammumaan sillä että ottaa cem:on sulakkeen irti. Auto lähtee edelleen käyntiin, mutta sen huomasin myös että laturi lämpenee aika reippaasti ja että OBD:llä saa luettua moottorin tiedot.
Mikä avuksi ja mistä etsimään vikaa.
-
Tän vikakoodin sain kiinni ECM801A.
-
Näyttäisi olevan järjestelmärele, mistäköhän löytyisi.
-
Voiskohan olla tuo FMA2
(https://i.ibb.co/8rxQnj7/v70ecurele.jpg) (https://ibb.co/8rxQnj7)
(https://i.ibb.co/WKR4M7s/v70cemrele.jpg) (https://ibb.co/WKR4M7s)
-
Oli rele ehjä, mutta alan kallistua ecu-vikaan, voiko olla mahdollista viallinen ecu tekee näitä oireita. Diagnostiikasta pääsee ainoastaan lukemaan DTC: tä ja sieltä antaa vain satunnaisia vikakoodeja, ja välillä ei pääse edes DTC:hen ennekuin käy heiluttelemaan ecua. Liittimet on hyvin kiinni ja ei ainakaan ulkoisesti näy vaurioita missään. Testerille ilmoittaa ettei yhteyttä ecuun.
-
Äkkiä se aika menee kun on kivaa
-
Oho, johonkin hävis kirjoitus, kokeillaan uudestaan.
Elikkä, alkaa usko loppumaan kun on nyt tutkittu ja hutkittu ja lontootakin opiskeltu Volvon sähköjen puolesta. Cemkin on nyt vaihdettu ja lähtötilanteessa ollaan edelleen. On kyselty jopa purkaamoilta ja joka paikassa sanotaan että CEM rikki. Sinisellä asentaja sanoi että mittarivika, mutta ei voi olla kun se ei vaikuta OBD lukuun. Mun käsittääkseni cemin korjauksessa ei voi varmistaa toimiiko edes uusi ”käytetty” laite, vaan ajetaan pelkkä softa, ja jos omaa korjataan niin vaihdetaan osat jotka yleensä menee rikki ja tarkistetaan juotokset. Johtosarjaakaan ei viitsisi turhan takia alkaa vaihtamaan. Kaikki liitoksetkin tarkistettu ja hyvältä näyttää päällisin puolin. OBD luvusta sen verran että välillä pääsee ecuun kiinni ja antaa satunnaisia koodeja yleensä can väylän virheitä. ABS ja vaihdelaatikon boksiin pääse aina, mihinkään muuhun ei, ilmoittaa vaan ettei yhteyttä ecuun. Auto lähtee edelleen käyntiin ja moottori ja vaihdelaatikon tiedot voi lukea, paitsi silloin kun ei pääse ecuun kiinni, mutta silti auto lähtee käyntiin..... ihme,kumma. Mikä neuvoksi, kun ei viitsi enään oikein paljon sijoittaa vaan kohta joku osaava saa hyvän Volvon renkaiden hinnalla kunhan hakee pois.
-
Millä testerillä tuota on nyt luettu? Vaikuttaa hiukan oudolta..
-
Itse varmaan Vidalla tutkisin ja kokeilisin irroitella muita ohjausbokseja irti, jos joku niistä on sekaisin ja sotkee ecun liikennettä. Toki se ecun (jos ECM:ää konehuoneessa tarkoitat) heiluttelun vaikutus tuntuu siltä että vika on siellä.
-
OBD:tä luettu autocomilla ja uuden version icarsoftilla, molemmilla sama tulos, en usko että vidallakaan päästään yhtään sen pidemmälle, ja en todellakaan ala siniselle maksamaan pelkästä oven avauksesta.
-
ECM:ää tarkoitan, sen takia kun oirehtii noin, niinajattelin vikaa siinä, kun kerran saanu koodin ECM-720A eli ecm sisäinen vika. Mutta sitten kun taas irroittaa tuulilasin alta kuskin puolelta töpselin cemmiin ja laittaa takaisin, niin samaa tekee kuin heiluttelisi ecm:ää. Sekin ollut irti pöydällä tarkasteltavana, niin ei ainakaan silmämääräisesti mitään vikaa, kun ei pienintäkään hapettumisen merkkiä missään. Sitäkin yrittänyt etsiä netistä pystyykö tota ecm:ää erikseen tarkistaa onko vikaa, kun sitäkään ei viitsisi erikseen ostaa jos tosta mun purkista ei saakkaan softaa talteen niin taas menee turhaa rahaa.
-
Niin ja ollut ccm boksia irti ja kokeiltu toisella mittarilla sekä ccm:ällä, mutta ei mitään vaikutusta. Tosin sen huomasin kun toisesta Volvosta noita irroittelin, niin mittari kun oli irti, oirehti ihan samanlailla kun toi oma, mutta sillä erotuksella että OBD:tä pysty lukemaan, ja siinäkin autossa jäi tuuletin huutamaan samanlailla kun mulla, kun oli mittari irti. Myös kaikki nämä yleisimmät juuri häiriötä aiheuttavat viat poissuljettu. USA ja UK sivuilta noita oireita juuri etsinyt.
-
Laitetaan nyt vielä sekin mikä itseä askarruttaa, joka vois myös olla vian aiheuttaja.
Frendi oli mennyt pitkän auton seisonnan jälkeen tolla konttorille ja siellä mennyt akku tsippiin katsastuksen aikana. Siellä oli annettu boosterilla virtaa ja matka jatkunut. 10km matkalla kotiin ajettaessa oli tuo laturi kärvähtänyt ja samalla tullut toi vika. Eli oisko virtaa annettaessa jotain kärähtänyt, ei ois varmaan ensimmäinen kerta.
-
Onpas paljon asiaa mitä kerrottiin nyt, mitä me ei tiedetty. Voikohan vdashilla kokeilla helposti ecm:n kloonaamista? Tuulettimen puhallus mittaristo irti on afaik normaalia, oma auto tekee myös noin.
-
Nyt sain ABS:ltä ensimmäisen vikakoodin jota ei pysty poistamaan ABS-0094. Eli koko ajan viittaa ecm:ään
(https://i.ibb.co/FW87Jph/6-AFC860-D-3-FFA-4322-A272-25-A30-D9-A1412.png) (https://ibb.co/FW87Jph)
-
Laitetaan nyt tänne kun loppujen lopuksi vika löytyi, ja ihan sattumalta.
Vika oli rattimodulissa, eli SWM, sieltä oli can-väylä mykkänä.
Kiitoksia vastauksista ja toivottavasti tästä on jollekin hyötyä.
-
Näinhän se usein on sähkövikojen kanssa, melkosta metsästystä ja usein onnea tarvitaan.. kiitos kun kerroit mistä vika löytyi, usein löytyy voorumeilta avoimia lankanpäitä kun ei ole päivitetty ketjua vian löytymisen jälkeen. Vielä parempi jos editoit sen aloitus viestiinkin :)