Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jonezki01 - 18.09.2020, 00:23:49
-
Mikähän neuvoksi, tuolta pyörrelläppien zydeemistä mennyt vipu rikki ja myös muoviosa mihin vipu kytkeytyy, onko kuinka kriittinen jos jättää tuohon tilaan ja onko normaalia että öljyäkin on tuonverran tuolta vuotanut.
Kuva:
(https://i.ibb.co/WxX19t7/IMG-20200917-224546-01.jpg) (https://ibb.co/WxX19t7)
-
Ei taida olla mitään vaikutusta vaikka ei ole välitanko kiinni,lukitset tangolla läpät auki ja annat olla ;)
-
Saattaa mennä limpmodeen. Koodin ainakin antaa niinkuin antoi työkaverin autolle. Patentoitiin tanko kiinni nippusiteillä kunnes sai uuden tangon vaihdettua
-
Kuulostaa oudolta. Niin monet ajaa ilman tietoakaan että tanko on irti ja monet on ne laittaneet pysyvästi auki.
-
Koodi jää muistiin, en tiedä mistä se sen laskee mutta niin vain herjaa ettei tavoiteasentoa saavutettu vaikkei ole koko akselia...
Varsinaiseen Limp Modeen ei ole mennyt mutta edellisellä autolla pariin otteeseen tuli selittämätön vetojen katkeaminen kiihdytyksessä kun tanko oli irti.
-
Se vikakoodi kertoo, ettei pyöröläpät ole siinä asennossa mihin moottori ne käänsi. Ja tämähän on tietysti ymmärrettävää, kun tanko puuttuu.
Itse olen saanut XC90:ssä pari kertaa tangon irtoamisen takia limpmoden päälle. Silloin syy on ollut se, että tanko jäi jumiin johonkin väliin. Tanko oli silloin siis kiinni säätömoottorin päästä.
Sen jälkeen, kun tanko on ollut kokonaan pois, ei limp modea ole tullut eikä ilmoituksia ajotietokoneessa. Mutta Visalla näkee se koodin, ettei pyörreläpät ole tavoiteasennossa.
-
Se vikakoodi kertoo, ettei pyöröläpät ole siinä asennossa mihin moottori ne käänsi. Ja tämähän on tietysti ymmärrettävää, kun tanko puuttuu.
Itse olen saanut XC90:ssä pari kertaa tangon irtoamisen takia limpmoden päälle. Silloin syy on ollut se, että tanko jäi jumiin johonkin väliin. Tanko oli silloin siis kiinni säätömoottorin päästä.
Sen jälkeen, kun tanko on ollut kokonaan pois, ei limp modea ole tullut eikä ilmoituksia ajotietokoneessa. Mutta Visalla näkee se koodin, ettei pyörreläpät ole tavoiteasennossa.
Kyllä. Mutta läppäakselilla itsessään ei ole asentoanturointia, joten laskennallisesti se vikakoodi laukaistaan.
-
Osaisiko joku kertoa tai onko jotain ohjetta miten läpät lukitaan auki asentoon auto siis 2007 2.4 d5 2 koppanen volga
-
Tuossa lähettämässäsi kuvassa on säädin joka ohjaa läppien asentoa. Tanko kuuluu tuohon ja moottorin edessä olevaan toimilaitteeseen joka ohjaa asentoa. Työnnä se moottorin edessä oleva vipu (ei tuo kuvassa oleva) taakse niin on aukiasennossa
-
Aikoinaan kun lukitsin läpät auki ja irroitin tangon kokonaan, sain myös vikakoodin pois häiritsemästä kalibroimalla läppien säätömoottorin uudelleen. Eli nyt säätömoottori säätelee siellä omiaan ja on tyytyväinen, kun liikerata pysyy kalibroitujen arvojen sisällä.