Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: takapotkukartano - 07.11.2011, 19:21:38
-
Tossa tuota syksyn viimeistä uutta takapiha-askaretta aloittelin ja tarkoitus siis vaihtaa 700-sarjaiseen kytkinvermeet. Onhan tuossa jo mittarissa viittä vaille 500tkm :)
Ajattelin aloitella hommaa helpoimmasta päästä ja irroitin kardaanin etupään ja ajattelin seuraavaksi irroittaa vaihteensiirtotangon ja ja vaihdevivun toisistaan. Tjaa, ruosteiselta näytti sekä lukkorengas että se pieni 6-koloruuvi, mutta eihän niiden irroittamisessa mitään ongelmaa ollutkaan. Vaan se 6-koloruuvilla lukittu liitostappi, joka ohjeen mukaan "työnnetään pois" on kyllä niin tukevasti ruostunut vaihdevivun läpivientiin, että vaikka sitä nyt tuossa "pakkassprayllä" olen liotellut ja pihdeillä yrittänyt painella pois niin jumissa on ja tukevasti. Vinkkejä tuon irroittamiseen ?
Ei oikein uskalla sitä kaikkein parasta ruosteenirroitusmenetelmää eli kosaaniliekkiäkään tuossa kohteessa käyttää, kun näkyy siinä liitostapin molemmin puolin olevan jotkut nylonprikat ja onhan siinä läpiviennissäkin näköjään kumitavaraa, joka ei kuumasta tykkää,,,
-
Riittävän jytyillä papukaijapihdeillä vaan voemoo lisää, ja jos ei silläkään lähde niin sitten otettava keppeineen, tulee sillainkin mutta tarvii melkeinpä apuvälineitä että saa tarpeeksi millintarkasti askin liikkumaan.
-
Noilla kilometreillä vaihtaisin molemmat. Kompromissina voit ainakin vaihtaa sen etustefan - se on paljon hankalampi vaihtaa ja istuu tiukassa ;D.
-
Kyllä ne on lähteny ihan kevyehköillä papukaijapihdeillä irti. On olemassa myös vaihtoehto olla irrottamatta itse keppiä, jos saat tuon keppitelineen irti laatikosta ja sopivasti "jouheasti"liikkuvaksi sen kepin, niin se mahtunee suhtkoht kivasti putoamaan alas tuota jumiliitosta irrottamatta. Se liitos kannattaa sitten irtoaskista nuijia irti, ne muoviholkit maksaa motonetissa neljä-viisi euroa ja uskoakseni parantaa tuntumaa paljon, mulla vaan oli osat niin vähän kulunu etteivät ne mahtunu paikalleen niin laitoin sitten vanhoilla takas :P.
-
Etustefalla tarkoittanet siis juurikin tuota kytkinakselin stefaa,,,
Kyllä vain. Sen irrottamiseen pitää ottaa kaavelin ja laatikon osat irralleen ja välissä olevan tiivisteen voit tehdä itsekin tiivistepaperista. Se irtoaa tuon ikäissessä autoossa yleensä murusina. Irtiottoon tarvitaan hyvää talttaa - se on samaa tiukkusluokkaa kuin pienen vetopyörän akselitiiviste - ei antaudu heti ;D.
-
Otappa tällaiset
(http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/12883/normal_20110616_JH_0106.jpg)
pihdit.
Se tappi irtoaa takuuvarmasti, jos ei ole hitsattu sinne haarukkaan.
Noitten pihtien suosituspituus tähän työhön on luokkaa 20"---->, että niillä jotain tekee.
-
Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, että oli auto sitten vaikka euron hintainen, sen korjaaminen tuppaa olemaan saman hintaista kuin vastaavan uuden. Toinen asia on myös hyvä tietää: työkaluvarustus on näissä autohommissa pakollinen - ei näissä sillä "kympin jakarilla" pitkälle pötkitä. Vaikka tuollaiset pihdit joutuu hankkimaan, niitä voi silti tarvita jossain myöhemmässä hommassa. Viimesi tarvitsin tuollaisia vesimittarin poisotossa. Ei avautunut kellosepän työkaluilla...
-
Vaparissa sevverta keposempi asetelma, että aika epätodennäköstä.