Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tomi426 - 20.09.2020, 00:56:52
-
Mikäköhän olisi vikana kun seiskan torvi ei toimi kunnolla? Torvi ainoastaan naksuu kun äänimerkin nappeja painaa. Torvea säätämällä joskus saatiin ääntä kuulumaan mutta todennäköisesti silti liian hiljainen katsastusta ajatellen. Nyt taas vain naksuu mutta suoraan akkuun kytkemällä torvi kuitenkin toimii kunnolla, kokeiltu kuitenkin myös toisella torvella jolla sama juttu.
Itse en paljoa sähköistä ymmärrä mutta ajattelin johtuuko siitä kun autossa on Volvon R sport ratti ja Momon keskiö että ei maadoita kunnolla sen kautta? Sama juttu oli kyllä aiemmalla Luisi-keskiöllä.
Joutuuko vain virittämään erillisen napin äänimerkille jota en kyllä mielelläni tekisi koska tuossa ratissa olisi kuitenkin torven napit hyvällä paikalla. :(
-
Toinen painamaan tööttiä, tai pönkäät jollain töötin pohjaan ja yleismittarilla kato paljon tulee jännitettä, noin 12 volttia pitäis tulla, jos ei tule niin
Yleismittarin toinen piuha jonnekin mistä saa kunnolla maita, akunkenkä paras, jos nyt tulee 12v niin vedät kunnon maapiuhan töötille.
Virtapiuhasta en osaa sanoa onko siellä rele jossain mutta liittimet kannattaa katsoa että ovat kunnossa, tahtoo vähän hapettua ajan myötä ja ei saa kunnolla kontaktia.
Mutta kaikista yleisin vika näissä taitaa silti olla että se itse töötti menee rikki kun se vuosikymmeniä kosteassa suolavesi roiskeissa on.
Jossei mikään museo peli ole niin voi patentoida yleismallin töötin(ei maksa montaa euroa) ja jos virran kanssa on ongelmaa niin tee maadotus kunnolla ja jossei jännitettä tule tarpeeksi niin kytke ihan perus nelinapaisella releellä, nykyinen + piuha herätteeksi(85), akulle(30) ja sulake väliin mahdollisimman lähelle akkua, maadotus akkuun tai sinne minne töötinkin maadoitit(86) ja lopuksi releellä +tööttiin (87).
Ja selvennykseksi nuo numerot lukee releessä että tietää kytkeä sen oikein.
Tosin järkevämpää olisi etsiä mihin se virta alunperin katoaa eikä eikä tehdä tämmösiä patentteja mutta luulen että se sun torves on vaan rikki ja aika turhaa hommaa vaihdella niitä vanhoja romuja keskenään, osta suoraan uus testiks, esim tuossa motonetistä maksaa jopa 5€
https://m.motonet.fi/fi/tuote/482400/Aanimerkki-12V
-
Tai empäs muista tulikos näissä töötille 2 piuhaa vai on maadoitettu rungon kautta, jos tulee vaan yks piuha niin hio kunnolla paljaaksi se kiinnitys piste että saa maita.
Ja siihen paljaaksi hiotun pellin päälle kannattaa laittaa jotain maalia tai öljyä jos ei halua että ruostuu.
-
Töötti maadoittuu ratin keskiön kautta.
-
Nyt on kokeiltu hyppyjohtoja vaikka missä välissä, mitattu että tulee 12v, että ratin napit toimivat ja keskiö maadoittaa mutta silti autossa kiinni ollessaan torvi vain naksuu vaikka suoraan akusta toimii. Pitää vielä hakea se uusi torvi ja kokeilla sillä kun ei maksa paljoa mutta olisiko järkeä vain vetää torven johdot uudestaan?
-
Nyt on kokeiltu hyppyjohtoja vaikka missä välissä, mitattu että tulee 12v, että ratin napit toimivat ja keskiö maadoittaa mutta silti autossa kiinni ollessaan torvi vain naksuu vaikka suoraan akusta toimii. Pitää vielä hakea se uusi torvi ja kokeilla sillä kun ei maksa paljoa mutta olisiko järkeä vain vetää torven johdot uudestaan?
Jos se ei omilla johdoilla toimi, mutta akulta uuden johdon vetämällä toimii, niin viittaishan se että virtanen häviää matkalla jonnekin. Liittimestä voi saada mitattua lepojännitettä sen 12V, mutta kuormittaessa jännite häviää märäntyneisiin johtoihin ja liitoksiin?
Ootko kokeillut niitä hyppyjohtoja ns. autossa kiinni, vai torvi irti ja törkkäämällä akkuun kiinni? Meinaan että kannattaisi kokeilla vuorotellen sekä ns. suoraa virtaa että suoraa maadoitusta, niin sais haarukoitua onko ongelma ennen vai jälkeen töötin.