Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vollemies - 21.09.2020, 22:53:52
-
Lapsen usko näiden ruostumattomuuteen on kokenut kolauksen. Olisi pitänyt luottaa vanhaan kikkaan ja öljytä tunnetusti kriittisimpiä paikkoja. Tuo on kohta 4 vuotta meillä hyvin palvellu S80 (siis vuosimalli tällä 2002, Belgiasta uitettu), ja siihen ilmaantui vuoden päivät sitten pilkkuja oviin ja etulokasuojiin. Nyt se on ryllähtänyt oikein kunnolla. Ruoste on tullut sisältä läpi ja pienikin tonkiminen vain tuo sen irvokkaammin esille. Kaikkien ovien ja etulokareiden vaihto tai kunnollinen korjaaminen ei juuri innosta. Muutenkin tämä diesel on vaarassa joutua lahtauspölkylle, kun pitäisi tuulilasikin uusia. Vähäisempiin ajoihin toiseksi autoksi jo salaa bensakäyttöistä ehkä vastaavaa katseltu.
Onko raadilla olemassa jotain kätsyjä listoituksia tai muita keksintöjä, millä noita voisi vähän peitellä. Jos tervan ja pien kanssa vaikka vähän jatkoaikaa saisi?
-
Laittaa toiset ovet samalla värikoodilla. Yleensä tuollainen tilanne on vain paikkamaalatuissa korinosissa, joissa alkuperäinen pinta on hiottu puhki.
-
Itselläni oli aikoinaan MK1 Ford Focus, jossa oli tyyppivikana ovien kittisaumoista lähtevä ruostuminen. Autossa oli aika reippaasti ruostuneet etuovien alareunat, joista rapsuttelin maalit pois ruosteen päältä ja sivelin ruostekohdat ruosteensyöjällä (Bilteman tms.) ja annoin olla. Ruostuminen pysähtyi riittävästi eikä ruoste koskaan mennyt läpi, kolme vuotta pidin autoa. Ruoste oli ovien sisäpuolella ja vain vähän näkyvissä ulospäin, joten siinä mielessä ei ollut tarvetta peitellä.
Omasta V70 -05 löytyi ihan kohtuullisesti ruostetta muovisen takalokasuojan takaa korista. Samoin yhden takaoven ikkunan yläkarmin ovitiivisteen alta on ruoste edennyt siten, ettei kyllä vielä ulos näy - bongasin sen kun ruskeaa vettä valui tiivisteen alta ja tutkailin tarkemmin. Takakaarissa on muutamia ihan pieniä pilkkuja tarkasti tiirailemalla, mutta eivät ole lähteneet leviämään.
-
Mulla joskus lähti v70:stä peukalonkynnen verran maalia takapuskurin yläpuolelta. Katselin paljasta peltiä vuoden, sitten se pintaruostui. Sit jaksoin hioa ruosteen pois, crc ruosteenmuunninta päälle, siihen sinkkimaalia ja sitten volvon paikkamaalia + lakkaa. Ruma fiksi mutta on kestänyt kai nyt 6 vuotta.
-
Eikös noissa ovissa ole ongelma siellä sisäpuolella oleva äänieriste? Pelkään pahoin, että se on tullut sen alta läpi. Yllättäen ne ovien alareunan saumat eivät ole turvonneet.
Ennenhän nämä oven alareunojen saumat olivat yleinen ongelma. Sitä pystyi torjumaan tehokkaasti, kun ruiskutti sinne öljyä kerran vuodessa. Olisi se öljy varmaan tässäkin auttanut, jos sitä olisi sinne laittanut ajallaan, koska öljykalvo tuppaa leviämään ja nousemaan. Tuo öljyäminen on helppo ja tehokas toimenpide mutta sottaa tuo ovien alareunat ja vaikeuttaa pesua. Pahimmassa tapauksessa siitä saa kunnon tahrat housun lahkeisiin.
Tässä nyt oli luotto ettei tämmöistä ongelmaa tulisi kun hyvin näyttävät keskimäärin ruostetta vastustaneen.
Entäs rapakaaren reunat. Jos päälle laittaisi jonkun kiiltävän reunalistan. Olikos näihin sellaista kromin väristä koristelistasarjaa saatavilla ja mitenkän sellainen kiinnitettäisiin ruosteen päälle?
Noita vanhempia kantikkaitakin näkee liikenteessä vielä ihan terveinä.
-
Mieluiten antaa ruosteen paistaa, kun laittaa tilalle kromikaaret. Ne jos jotkut on rumat.
Ei kai jossain nixnax pajalla ruosteiden korjaus ja maalaus nyt maltaita maksais...