Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pet_kuu - 23.09.2020, 22:24:41
-
Mikähän mahtaa olla autossa vikana? Kyseessä volvo v70 2,4 vm.2004. Jokin aika sitten laturi alkoi ääntämään ja lopulta laturin vapaakytkin liikahti pois paikaltaan. Katkaisin hihnan ja ajoin hissukseen kotiin. Uusi laturi motonetistä tilalle ja kaikki toimi taas normaalisti pienen hetken, kunnes nelossylinterin puola suli yläpäästään. Autoon vaihdettiin uudet tulpat ja uusi puola. Taas mentiin hetki ja sama puola suli uudelleen. Epäilin jo laturia, mutta latausjännite ainakin on ok, akun jännite hieman alhainen. Nyt auto ei enää käynnisty. Vikakoodeista löytyi herja jokaisesta puolasta, ilmastoinnin releestä ja vakionopeudensäätimen kytkimestä.
-
Ehkä oikosulku johtosarjassa, onko puolien sulake ehjä? Koneen päälimuoveja asentaessa johtoja voi jäädä väliin, paikalleen kiristäessä eriste menee rikki ja ottaa kiinni kanteen. Toinen mahdollinen paikka on kannen takapää jossa johtosarja tulee kanteen.
-
Johdot näyttävät ehjiltä. Puolien sulake oli palanut, vaihdoin sen ja uuden akun (autossa oli alkuperäinen vuodelta 2004). Sulakkeen ja akun vaihdon jälkeen koitettiin taas uudella puolalla, käynnistyi hienosti ja kävi hetken hyvin tyhjäkäyntiä, mutta muutaman minuutin jälkeen sama puola suli taas. Koneen maadoitus tarkistettu ja vaikuttaisi olevan kunnossa.
-
Missä kunnossa tulppa on?
-
Kieltämättä voisi kokeilla tulpan siirtoa toiseen kohtaan
-
Niin tai samalla uusii kaikki tulpat.
-
Tulpat uusittiin heti silloin kun puola suli ensimmäisen kerran
-
(https://i.ibb.co/vQj9Jc8/Volvo-v70-mk2-24bensa-puolien-kytk-ri.png) (https://ibb.co/vQj9Jc8)
Mistä kohtaa puola suli? Olisiko sen +virtapiuhan liitospinni (4) vähän löysä puolan vastapariin nähden, silloin voi ilmetä kuumuutta "hyppysähkön" takia. Ja silloin se tekee saman vaikka vaihtais uuden puolan.
Toinen vinkki olisi varmistaa sen puolan maapinnin (3) istuvuus. Ja vaikka liittää lisämaajohto siihen pinniin kiinni.
Ja yleisesti samalla kiristää / tarkistaa hitusen kaikkia pinnejä.