Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: StoLA - 08.11.2011, 09:35:03
-
eli otsikon mukainen homma suunnitteilla enkä nopeella haulla löytäny mitään juttua niin kysellään nyt sitten itse ihan oman tiedon varmistamiseksi :idiot2:
Elikkäs mitä kaikkea pitää vaihtaa bensatankin ja bensapumpun lisäksi? Imusarja yms hilppeet tottakai mutta onko vielä jotain mitä pitää ottaa huomioon?
-
Mitä ruiskua olet laittamassa? Mekaanista K-jettiä, jotain Volvon vakiosähköruiskua (LH-jetti 2.2/2.4), ohjelmoitavaa ruiskua...? Onko tarkoituksena myöhemmin pistää vielä pakosarjan perään ahdinta?
-
Elikkäs mitä kaikkea pitää vaihtaa bensatankin ja bensapumpun lisäksi? Imusarja yms hilppeet tottakai mutta onko vielä jotain mitä pitää ottaa huomioon?
Nähdäkseni bensatankkia ei välttämättä tarvitse vaihtaa, siis jos vanhassa ei ole mitään vikaa. Jos tankin päällä olevassa laipassa on bensanpaluulle vapaa letkukara niin homma on sillä selvä. Tankkiin joutuu kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä laittamaan siirtopumpun painepumpun kaveriksi. Tähän voisi joku vahvistaa epäilyni että onko 900-sarjalaisissa pelkästään tankissa pumppu? ???
-
Nähdäkseni bensatankkia ei välttämättä tarvitse vaihtaa, siis jos vanhassa ei ole mitään vikaa. Jos tankin päällä olevassa laipassa on bensanpaluulle vapaa letkukara niin homma on sillä selvä. Tankkiin joutuu kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä laittamaan siirtopumpun painepumpun kaveriksi. Tähän voisi joku vahvistaa epäilyni että onko 900-sarjalaisissa pelkästään tankissa pumppu? ???
Siinä taisi olla jokin vuosimalliraja mistä eteenpäin vain yksi, olisiko ollut 95?
Kuitenkin, jos aiot pitää sen vanhan moottorin paikallaan ja siihen laittaa ruiskun, on kaikista helpoin tapa tehdä bensalle välisäiliö. Eli pumppaat sen vanhan koneen mekaanisella pumpulla bensan sinne säiliöön ja säiliöstä sitten suutintukille painepumpulla. Säiliön voi sijoittaa vaikka konehuoneeseen. Ei tarvitse alkaa vetämään linjoja uusiksi ja touhuamaan bensatankin laipan kanssa.. (jos se muuten on vielä ehjä, mee ihmeessä öljypurkin kanssa sinne ja roiski runsaasti öljyä siihen....)
-
nyt on tullu niin paljon asiaa etten pysty töissä vielä keskittymään tähän sen enempää mutta sen unohdin tosiaan sanoa että kyseessä on jokin sähköruisku todennäköisesti tuo LH2.2 en ole saanut kaverilta vielä tarkkoja tietoja tosta ruiskusta. Kiitokset jo näistä vastauksista :hello:
-
Ruisku tarvitsee ohjausboxin ja asentosignaalin(YKK anturin). Eli jos pääset luovuttaja-autosta purkamaan, niin katso miten se ohjausboxi on jalkatilaan asennettu, se todennäköisesti sopii samoilla telineillä kiinni omaasi. Sulla on todennäköisesti nykyisessä koneessa Hall-anturi, eikä kytkikaavelissa lovea YKK-anturia varten.
En nyt lonkalta muista onko jossakin ruiskussa asentotunnistus hoidettu Hall-anturilla, jos niin silloin olisi yksi ongelma vähemmän.
-
Ruisku tarvitsee ohjausboxin ja asentosignaalin(YKK anturin). Eli jos pääset luovuttaja-autosta purkamaan, niin katso miten se ohjausboxi on jalkatilaan asennettu, se todennäköisesti sopii samoilla telineillä kiinni omaasi. Sulla on todennäköisesti nykyisessä koneessa Hall-anturi, eikä kytkikaavelissa lovea YKK-anturia varten.
En nyt lonkalta muista onko jossakin ruiskussa asentotunnistus hoidettu Hall-anturilla, jos niin silloin olisi yksi ongelma vähemmän.
Jos ruisku on LH 2.2, niin kannen päässä jakajassa on HALL anturi, se tarvitaan.
Jos ruisku on LH 2.4 niin vauhtipyörän päällä on YKK anturi. B2X0 lohkoissa on paikka anturille. Vissiin vaatii laatikon raottamista irti, että anturin telineineen saa ruuvattua paikalleen.
-
Jos ruisku on LH 2.4 niin vauhtipyörän päällä on YKK anturi. B2X0 lohkoissa on paikka anturille. Vissiin vaatii laatikon raottamista irti, että anturin telineineen saa ruuvattua paikalleen.
Jep, mutta kytkinkaavelissa ei ole anturia varten lovea valmiina. Sen saattaisi saada poraamalla ylhäältä, mutta purut putoilevat kytkimelle.
-
näillä näkymin opettelen ensin k-jetillä kun on kuulemma yksinkertaisempi asennettava ja käytettävä. Kansihan pitää laittaa vaihtoon kun ei noita suuttimen reikiä ole. Toteutan ton todennäköisesti tolla välisäiliö systeemillä kun tuntuis olevan yksinkertainen homma vaikka sekin mulle haasteita tuottaa. Ei oo helppoo ku tietotaito on niin vähäistä :D neuvot,vinkit ja niksit otetaan ilomielin vastaan ettei mene sormisuuhun heti kättelyssä :idiot2:
-
jos k-jetin pistät unohda välisäiliöt. suora putki painepumpusta riittää. paluuputkena voit käyttää vanhaa linjaa.
-
jos k-jetin pistät unohda välisäiliöt. suora putki painepumpusta riittää. paluuputkena voit käyttää vanhaa linjaa.
Tarkoitin, että helpommalla pääsee kun tekee sen välisäiliön ilman että menee tonkimaan pensatankin läpiviennille, jonka todennäköisesti joutuu korjaamaan. Noh luultavasti sen joutuu korjaamaan hyvin pian muutenkin..
Aivan sama mikä ruisku kyseessä, kun sinne on sähköpumppu laitettava joka tapauksessa. Mikähän kone tämä vanha kaasari kone on? Ainakin B200K:ssa on tulo, ja paluulinjat tankkiin alkuperäisenä.
-
Tarkoitin, että helpommalla pääsee kun tekee sen välisäiliön ilman että menee tonkimaan pensatankin läpiviennille, jonka todennäköisesti joutuu korjaamaan. Noh luultavasti sen joutuu korjaamaan hyvin pian muutenkin..
Aivan sama mikä ruisku kyseessä, kun sinne on sähköpumppu laitettava joka tapauksessa. Mikähän kone tämä vanha kaasari kone on? Ainakin B200K:ssa on tulo, ja paluulinjat tankkiin alkuperäisenä.
B200K kyseessä :) kurkkisin tankin päälle ja vaikuttaa siltä että se olis just maalattu/massattu että siellä ei suuria murheita pitäisi olla. Pumppu pitäis jostain metsästää niin olis kaikki tarvittava kasassa :P
-
Nostellaanpa hiukan vanhaa topikkia. Olen yrittänyt etsiä täältä vastauksia mutta vaikea on löytää kaikkea ainakaan yhdestä paikasta. Piti ihan rekisteröityä ja kysellä nyt uutena jäsenenä vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Eli tarkoituksena olisi muuttaa vm.1988 740 sedan tiilikeula B200K moottorilla mahdollisesti B230FK moottorilla liikkuvaksi. Elinten luovuttaja olisi vm.1995 940 turbo farmari. Kysymys kuuluu mitä tuosta elinten luovuttajasta pitää purkaa mukaan ECU:n ja sytkäpoksin (sekä näiden johdotukset) lisäksi. Käykö esim. polttoainepumppu tuosta 940 mallista 740 tankkiin kiinni ja onko se yhdellä pumpulla? Koneessahan on kiinni tarvittavat anturit ja niiden johdotukset. Kuinkas esim. polttoainepumpun sähkönsyöttö/releistys. Tarviiko kojetaulun alta purkaa kuinka paljon tavaraa mukaan? Kaikki tieto ja ohjeistus otetaan kiitollisena vastaa.
-
95 Pitäisi kaiketi olla jo yhdellä pumpulla eli painepumppu tankissa, kannattaa vaihtaa siitä koko tankkilaite pumppuineen (pitäisi olla muovia).
Pa-putkethan nyt voi olla sitten muutenkin jo rapeita ja linjasto ylipäänsä kannattanee katsoa että putken koot on semmosta mitä siinä luovuttaja pirssissä..
Ruiskun johdotuksethan on osana korin johtosarjaa, järkevinhän ne olisi siitä purkaa erikseen ja siirtää kaikkineen toki siinä oma hommansa on ja saa illan jos pari viettää sähkökaaviot käsissä.
-
Heti tuli uusi kysymys löytyykös nuo sähkökaaviot mistä? Tuleeko mittariston suhteen ongelmia jos ottaa koko johtosarjan elinten luovuttajasta vai onko edelleen samanlainen pääpiirteittäin kuin 740. Käykös tuo polttoainepumppu/elementti suoraan tuonne kaasarivehkeen polttoainesäiliöön vai pitääkö se vaihtaa?
-
autoelectric.ru ja v8volvo.se (http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/index.html) hostaa ainakin vielä osan sähkökaavioista. Volvowiringdiagrams.com oli kattava, mutta on lopetettu. Waybackmachinen avulla voi varmasti löytää osan vielä.
940 tankki on todennäköisesti 75l mallia, kun taas 740 tankki 60l. En muista ulkoa sopiiko pumpputelineet ristiin niissä. Polttoainemittarin vastus tasisi ainakin mennä nurinpäin noissa. Jos pihassa on purkuauto niin voisi tietenkin harkita koko kojelaudan ja mittariston siirtämistä samalla.
-
Oisinkohan jostain joskus jonkun videon nähnyt että 740 turbon tankkiin olisi vaihdettu 940 pumppurunko. Sitä en tietenkään tiedä mitä eroa on alkuperäisen 740 turbo intercoolerin ja kaasarimallin tankissa. Onko ne luukuiltaan samanlaisia jos ovat niin saattaisi olla mahdollista tuo pumpun asennus suoraan omaan tankkiin.
-
Itse siirsin suht pikkuisen päivitetyn B230FT:n ysistä kaasari-seiskaan. Mä näkisin että olis suoraan paljon helpompi valita ohjaukseksi esim. Atecu V3 tai vastaava. Tämä juuri sen takia että toi 7/940 moottorinohjauksen johtosarja on niin ilkeästi nidottu korin johtosarjaan.
Polttoainemittarin anturin joudut ottamaan vanhasta tankkilaitteesta mikäli uudempaan muoviseen tankkilaitteeseen aiot päivittää (ja suosittelen näin tekemäänkin.
-
Tuo 940 tankkilaite siis käy suoraan 740 kaasarimallin tankkiin? Mites nuo 740 alkuperäiset polttoaineen putkilinjat soveltuu käytettäväksi? Ilmeisesti seiskastakin löytyy meno- ja paluulinja.
-
Ainakin omassa seiskassa (B230K / '87) oli paluulinja valmiina. Ja hienosti toimii alkuperäiset linjat. Tankit/tankkilaitteet käy ristiin. Toki tankkia vaihtaessa (iso vs. pieni) tulee kiinnikkeet vaihtaa kanssa. Ja seiskan mittaristossa tais takana olla joku jumpperi tms. täplä mistä pystyi valitsemaan kummalla tankilla mittari näyttää oikein.
-
Muistatkos Jambo oliko tuolle polttoainepumpulle/-elementille tarvittavat sähköpiuhat valmiina vai joutuuko niitä vetämään? Vielä tuosta 940 mittaristosta että käykö se suoraan seiskan mittaritauluun sen oman mittariston tilalle?
-
Ysin mittaristo ei käy tiilikeulan kojelautaan. Pumpulle oli johdotus valmiina, tosin vaihdoin ne paksumpiin tankkilaitteen sisältä. Sitä en osaa sanoa onko alkujaan bensapumpun releelle toimintavalmius vai ei, eikä ollut tarvettakaan kun Atecussa releet jne. valmiina sisällä. Mutta edestä menee ainakin virtajohto valmiina, maadoituksen nappasin suoraan runkoon.
-
Eli Jambo sinä teit tuon ojauksen Ateculla et 940 LH2.4 ohjauksella?
-
Eli Jambo sinä teit tuon ojauksen Ateculla et 940 LH2.4 ohjauksella?
Juu
-
Mitä kaikkea tuo Atecu vaatii toimiakseen tuon moottorin kanssa. Johtosarja yms. tuolle boksille ja saako sitä valmiina esim. Volvon mottiin räätälöitynä?
-
Mitä kaikkea tuo Atecu vaatii toimiakseen tuon moottorin kanssa. Johtosarja yms. tuolle boksille ja saako sitä valmiina esim. Volvon mottiin räätälöitynä?
Johtosarja tuli tehtyä itse, toki aihio tuli purkin mukana. Näin paljon helpommaksi reitiksi tuon kuin perata purkuautosta sen johtiksen ja siirtää toiseen koriin. 2 iltaa meni johtiksen näpräilyyn. Toki hieman kalliimpi tapa tehdä (millään) aftermarket ECUlla mutta tämä oli helpompi tie. Anturit menee hieman uusiksi kun ilmamassamittari vaihtuu MAP-anturiin ja imuilmanlämpöanturiin, vedenläpöanturi on vanhemman vinokoneen anturi, TPS-anturi vaihtui ns. 850:n anturiin sekä suuttimet isompiin, jakajasytkä hukkakipinään. Lambdatieto tulee PLX:n kautta, triggerinä orkkis vauhtikselta orkkis VR-anturilla.
-
No sehän on kyllä selvää että kalliimmaksi tulee ainakin minun tapauksessa. Jos kuitenkin lähtisi sille tielle että perkaisi sen 940 johtosarjan. Mittari pysyy kuiten kädessä ja jokin verran jo työn puolesta sähkökaavioiden lukutaitoa:) Mietin vaan että voiko koko johtosarjan vaihtaa ysistä suoraan vai pitääkö vain erotella ne osat mitä tuo polttoaineensyöttö ja sytytys vaatii toimiakseen. 940 sähköissä kuitenkin varmaan "ylimääräistä" jonkin verran. Onko muuten seiskan rungossa paikat valmiina noille bokseille. Eikös ruiskuvehkeissä ole samat pöntöt jokatauksessa ja olisiko jopa läpiviennit oikeilla paikoilla konehuoneen puolelle.
-
240 srj B2xx LH2.4 on erillinen johtosarja. Ainoa ero kai johtuu virranjakajan eri sijainnista 240 vs 740/940. Ehkä helpompi kuin perkaaminen... mutta ei ehkä halvempi. (Mullakin muutama 240 sarja myynnissä
-
Ok kiitos tästäkin tiedosta. Pistetään korvan taakse. Eli 240:ssä on ns. "karsittu johtosarja" joka käsittää vain moottorin sytkän ja polttoaineensyötön ohjauksen. Tämän voisi siis helpommin kytkeä toimimaan kaasari seiskan omien sähköjen rinnalla.