Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: joensuu60 - 01.10.2020, 14:08:49
-
Kyseessä volovon nokka-akseleiden 2.4/125kw ajoituksesta.Kannen vaihto oli ja tietenkin kansi osina ja ei merkkailtu akseleiden paikkaa jotenka miten laitetaan akselit kohalleen=imupuolella VVT Pyörä,onhan siellä akseleissa tosessa päässä koneistettu halki kolot,vaan nehän voipi olla puol kierrosta metässä,kun työkalulla lukitaan.Ajoitus nyt varmaan ei kohallaan kun tyhjäkäynti rumputtaa ja ei ota kierroksia kuin jotain 3500 rpm,senkin vajailla pytyillä 2 tai 3 mukana.On 1999vm S80 pensa kyseessä.Tmä vaivuttaa jo epätoivoon.
-
Oikealla työkalulla tai silmälläkin katsottuna nokat menee aina oikein päin, koska päissä olevat urat on epäkeskeiset. Ei käynnisty edes jos toinen nokka on väärinpäin.
-
Kyseessä volovon nokka-akseleiden 2.4/125kw ajoituksesta.Kannen vaihto oli ja tietenkin kansi osina ja ei merkkailtu akseleiden paikkaa jotenka miten laitetaan akselit kohalleen=imupuolella VVT Pyörä,onhan siellä akseleissa tosessa päässä koneistettu halki kolot,vaan nehän voipi olla puol kierrosta metässä,kun työkalulla lukitaan.Ajoitus nyt varmaan ei kohallaan kun tyhjäkäynti rumputtaa ja ei ota kierroksia kuin jotain 3500 rpm,senkin vajailla pytyillä 2 tai 3 mukana.On 1999vm S80 pensa kyseessä.Tmä vaivuttaa jo epätoivoon.
Aika pahasti pitää olla pielessä ja onhan mahdollista kun mainitsit, että vajailla pytyillä käy, niin on saattenut jopa ottaa venttiilejä mäntään.
-
Ei se ole ottanut,koska vaihdettiin moottori ja siinä oli jakopää jäykillä pyörillä ja käyttäyty just tuolleen,eli ei säätänyt nokka-akselin ajoitusta,nyt samanlaisesta volvosta ja saman ikäisestä vieläpä kansi, vaan puputus jäi.
(https://i.ibb.co/XDnb07s/Kansi-1.jpg) (https://ibb.co/XDnb07s)
(https://i.ibb.co/8sHzhNc/Jakop-Kova.jpg) (https://ibb.co/8sHzhNc)
-
Imunokassa takapään ura on keskilinjan yläpuolella ja pakonokassa alapuolella, molemmat pitää olla kannen tiivistepinnan suuntaisina kun hihna asennetaan. Paras kun ne on lukittuna työkalulla, varsinkin jos joutuu vvt pyörän kiristämään.
Vvt pyörästä pitää kääntää säätöalue täysin myötäpäivään ennen keskipultin kiristystä. (120Nm)
Lopuksi pyöritä kone vielä käsin ympäri kampuran merkkiin, nokkien peräurat oltava edelleen vaaterissa.
-
Löytyi englanninkielinen korjaamo ohje vvt asennukseen.
https://drive.google.com/file/d/1vsNxvcQ7nC_I_dHYlawyGGKDuv_-CFIq/view?usp=sharing
-
Kiitos näistä, varmaan nyt vihon viimein jos onnistuu niin hyvä jotta kysyjää autetaan.