Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: 740_Arkku - 02.10.2020, 23:30:04

Otsikko: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 02.10.2020, 23:30:04
Tällainen tuli uudeksi kuljettimeksi.   

(https://i.ibb.co/qs0kbCJ/940.jpg) (https://ibb.co/qs0kbCJ)

Vuosimalli 1993.  2.3FT.
 
Noin 2 kk kestäneen korjailun ja ennakoivien kunnostusten jälkeen siirtyi minulle toukokuussa 2020. 
Kuntoon laittamisella ei ollut kiire, koska Covid-19 esti reissaamisen aika tehokkaasti.

Edellinen "kuormamuuli" 745 siirtyi elinluovuttajaksi tälle 940FT "turbokamelille" ( kaksikyttyräinen, sillä kärry kulkee mukana noin 90% matkan kaikista ajamistani kilometreistä.)

Hankintavaiheessa oli vain yksi vika. ABS valo paloi kokoajan.   
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 02.10.2020, 23:48:16
08.05.2020

Uljaampi ja lähes ruosteeton ( toisin kuin edeltäjänsä). 
Garrett turbiinilla,jossa ei omamekaanikon mukaan ollut välyksiä havaittavissa.  P>

(https://i.ibb.co/m83kmn4/Garret-turbo.jpg) (https://ibb.co/m83kmn4)


Noin 277 000 km ajettu:
Kaikki öljyt oli kauheassa kunnossa. Joten kaikki vaihdettiin ja RVS:ät moottori-, laatikko- ja peräöljyn sekaan. Noita koktaileja sekoiteltu ajamalla noin 400km. Ensiviikolla uudet öljyt, mömmöt sekä suodatin moottoriin.

Puristukset joka pytyssä yli 14bar.   O0

eFlexfuel Plus tulee asennettua.   Pieni lisä vääntöpuolelle on ihan kiva, kun kuljetettava massa on yleensä peräkärryn kera 2700-3500kg.  Noin 90% vuosittaisesta ajomäärästä tapahtuu näillä kuormilla.
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 02.10.2020, 23:56:20
09.05.2020

Omamekaanikkoni nyt vihdoin luovutti tämän turbokamelin minulle.   Noin 7 viikkoa piti tuota itsellään tehden iltaisin ja viikonloppuisin kaikenlaista ihan "joutavanpäiväistä turhaa remonttia", sillä kaikkihan sen tietää, ettei tällaisessa vähän alle 30v ( v = vuotias,,,ei venttiilien määrä ;) ) autossa ole mitään korjaustarvetta.
Tämän myynyt ed omistajakin kertoi: " Ainoa pikkujuttu tässä on, että ABS merkkivalo palaa kokoajan."

(https://i.ibb.co/pj3ZhgH/ABS-korjailua-Rele-s-k.jpg) (https://ibb.co/pj3ZhgH)
Oli viallinen ABS-rele.

Omamekaanikon luovuttaessa kulkineen, sain noin 30 kohdan työlistan mitä oli tehty ja jokunen siihen päälle mitä vielä pitää tehdä

Toisen RVS käsittelyn ja muutaman sadan km ajon jäljiltä tokaisi, että aivan selvästi on moottorin ja voimansiirron äänet muuttuneet hiljaisemmaksi ja pehmeämmäksi sekä kone pikkuisen paremmin kaasuun reagoivaksi.
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 03.10.2020, 00:03:08
edelleen tapahtumapäiväys 09.05.2020

Ennen katsastusta, omamekaanikkoni otti tietty päästöarvot.  Kertoi, että heidän päästömittauksissa usein jo 3-4 vuotta vanhoissakin on kuulemma pahemmat päästöt kuin tässä 940FT:ssä.  Niin ja tämä katsastus mittaus oli tehty ennen toista RVS käsittelyä, eli kone on ilmeisen hyväkuntoinen.

Nyt on manuaalilaatikon käsittelyn jälkeen ajettu runsaat 700km. Voi jummi, että vaihteet toimii ylöspäin ja alaspäin vaihdettaessa nätisti.  :smitten:     Kolmonen aiemmin pikkuisen kakisteli alaspäin vaihdettaessa. Vertailukohtana ennen käsittelyä tekemääni noin 100km koeajolenkin ( kaupunki + kehä 3) aikaiset havainnot.
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 03.10.2020, 00:12:16
02.07.2020

Jakopäänhihnaa vaihdettaessa havaittiin, että nokka-akseli on pikkuisen vaille puoli hammasta pielessä. Kampura-akselin ajoitus kohdistettiin hammaspyörän mukaan, joten kulahtanut rapistuva damperi merkkeineen ei päässyt vaikuttamaan asiaan.   :o 
Kaukaa viisaana ( minäkö,,viisas?   :2funny: )  olin tilannut säädettävän nokkapyörän ja sillä saatiin just kohilleen. Tämän jälkeen eka käynnistys olikin yskähtelyä, kun ecu oli tietty opetellut elämään pielessä olevan ajoituksen kanssa. Ennen hihnan vaihtoa ja ajoituksen kohdistusta kulutus 1-2 hengen kuormalla oli 10 -10.5 litraa / 100km 95E bensalla 80-100km nopeudella ajellessa, ilman peräkärryä.

Alkoi mietityttää mikä saa jaon pieleen noin puoli hammasta?  ???


Katsastukseen ei viety ennenkuin olin hankkinut tällaiset

(https://i.ibb.co/5sb2G1Z/K-sijarrunpelastaja.jpg) (https://ibb.co/5sb2G1Z)

Nyt on käkkärissä pitoa.

Kiitos tälle foorumille, josta löysin tämän tiedon talvella sivustoa selaillessani.   -H-
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: Juho_ - 03.10.2020, 10:19:18
Lainaus
Alkoi mietityttää mikä saa jaon pieleen noin puoli hammasta?
Onko kantta koneistettu reilummin tasopinnasta? Se jakopään kopan muovi voi myös heittää pikkusen jos on vähä vinoon jäänyt (esim. normaalit m6 pultit = ei kohdista sitä muovia).
Ja oliko uudella hihnalla tuo heitto?

Jossai boxer moottoreissa missä on iha mielettömän pitkä remmi, niin uudella hihnalla jako voi heittää toisessa pankissa merkeistä jopa "puolikkaan hampaan" verran. :P

Kunhan enemmän ajoa tulee ysillä, niin kiinnostaisi tietää vähän kulutuserosta seiskaan verrattuna.
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 09.10.2020, 21:33:14
En ole kantta irroittanut tahi muutoinkaan tullut mittailtua onko madallettu.  Tuota itsekin tuumin syyksi. Ehkä sit joskus irti.
Jakopoikkeama oli vanhalla ja uudella hihnalla.  Gates hihnoja molemmat. Vanhakin oli kuulemma ed omistajan mukaan muutama kk aiemmin uusittu.  Oman mielenrauhan vuoksi tuli nyt kuitenkin uusittua, hihna, pumppu ja rulla.

Kotipihalla kurkkasin konehuoneeseen ennen korjamolle menoa. Oli jakopään muovisuojan keskellä oleva pultti melkein tippumaisillaan paikoiltaan.  Avasin muovikopan ja hupsista, mitä löysin. 
(https://i.ibb.co/RcK4XXX/IMG-20200619-WA0000.jpg) (https://ibb.co/RcK4XXX)
Onneksi en laittanut käyntiin.   Samantien nettiin ja tilaamaan uudet suojamuovit. 

03.07.2020
940FT-RVS-E85 volle madallettuna jossainpäin Latviaa. Madallussarjana toimii noin 500kg metallituotteita.  Mukana myös peräkärry lastattuna.  Yhteensä kuormaa noin 1400kg kärry mukaan lukien.

(https://i.ibb.co/4SX06kt/940-latvia.jpg) (https://ibb.co/4SX06kt)

Kun auto kuormataan oikein se ei kulje ylpeänä nokka pystyssä, mutta samalla perä maata viistäen.  ::)

Via Balticaa vastatuuleen puskiessa 64% etanolisuhteella ( tietokoneelta katselin. Mun kännykkä ei halua yhtyä flexiboxin kanssa. Läppäri win10:llä yhdistyy kiltisti ) oli kulutus 12 ltr/100km ekan 560km pätkän. En viitsinyt etsiä E85 tankkauspaikkaa Liettuassa, kun sopivasti kohdalle osuneelta huoltamolta sain 95E:tä hintaan 1.02eur / ltr. Liettuassa näkemäni halvin oli 1 eur/ ltr.      Puolassa näkyy olevan 0,95eur/ ltr 95E ja 98E on 0.98eur.





Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 09.10.2020, 21:35:47
05.07.2020

Ajoituksen korjaamisen jäljiltä kulutus on samaa luokkaa 1400kg kuorman kanssa peräkärryä kiskoen, kuin mitä oli aiemmin 1-2 hlön kuormalla ajellessa tyhjänä, noin 10.5 ltr/100km, nyt,kun ei ole vastatuuli eikä myötätuuli.
Lienee odotettavissa matka-ajossa tyhjänä samaa kuin vanhalla vaparikone 740:lläni eli noin 7 ltr kulutus.   
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 09.10.2020, 21:45:38
11.07.2020

Paluumatka Slovakiasta (30+C lämmintä) kohti pohjolaa. Puolan läpi ajettaessa kulutus 9.8 ja 10.2 ltr / 100km 95E bensalla.

Pohjois-Puolasta Liettuan pohjoisosaan 333km matka ja tankkaus viimeisellä mahdollisella halppisasemalla. 1eur / litra 95E bensaa. Tällä pätkällä kulutus 8.5 ltr/100km 1400kg kuormalla. Voimakas takavasemmalta puhkuva myrskytuuli tosin auttoi viimeiset noin 200km.   
Tässä nykyisessä turbokamelissa on heppasia noin 40% enempi kuin edesmenneessä vapari 740:ssäni. Kulutus aivan sama. Mäkien nouseminen, ohittaminen ja ylipäätään liikkuminen on paljon jouhevampaa.  Tykkään.   :3/4 jättää sen:

Eipä se 740 vaparissa mikään muu harmittanut, kuin kuorman kera mäkien kipuaminen Tatralla.  40 tonnin rekatkin pyyhki mäissä ohi torvet soiden.   Niin joo,,,ja ne surkeat ajovalot.    :buck2: 
 
Kytkin tuntuu välillä kummalliselta. Pohjaan painamisen jälkeen jalkaa nostettaessa poljin jumittaa toisinaan kesken nousemisen.  Vaihteet toimii ja tuo kulkee kuten pitää.  Piti pikkuisen lisätä myös jarrunestettä, kun merkkivalo syttyi. Ei liene vaarallista. ,,,,,,,,,600km myöhemmin taas ehkä 1 desi jarrunestettä lisää.  Vuotaakohan joku liitos / letku, kun peräkärryn etuseinässä näkyy öljyroiskeita???
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 09.10.2020, 21:46:53
13.7.2020

Kotona ja auto korjaamolle tarkistukseen,kun joutunut jo 3x lisäämään jarrunestettä reilun 1000km matkalla.

Kytkimen työsylinteristä oli männäntiiviste rikki.  Uusittu ja vuoto loppui.    Samalla omamekaanikko irroitti  vaihdelaatikon ja tarkisti kytkimen osat.  Kuin uudet  ja paketti takaisin nippuun ja menoksi.
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 09.10.2020, 22:00:16
5.07.2020

Turkuun ja takaisin pääkaupunkiseudulle.
6km ennen kotipihaa stop merkille pysähtyneenä, kytkin pohjassa.   Siirsin vaihteen ykköselle,,,tai  yritin ainakin.
Keppi heilui ihan hervottomana.  Eikä!  Välitinvivusto on irti?   >:(
Nelonen oli pesässä, joten varovasti vaan ja kyllä se auto paikaltaan nelosellakin lähti ihan nätisti.  Samoin tein ajelin korjaamon pihalle ja soitto omamekaanikolle, joka saapuikin hiukkasen kiroillen takaisin korjaamolle, kun oli juuri päässyt kotipihalleen.

Ja niinhän siinä sitten oli yksi niveltappi pudonnut jonnekin, kun se tappia pidellyt pidätinruuvi oli tietysti pudonnut ensin jonnekin jossain.  Mekaanikko kiroili vähän lisää ja totesi, että nyt #&%#-ruuvi pysyt siellä ja laittoi liimaa kierteisiin. 

Missä kohtaa lienee tappi tippunut. Turusta palatessa kuitenkin. Paluumatkan aikana ei tarvinnut kuin 4:sta ja nappivitosta käytellä, niin sujui ilman kytkintä tuohon pakolliseen pysähtymiseen asti.


PS:
Turku on aina piruillut minulle.  1977-1987  tuli käytyä joka vuosi isoissa kisoissa Kupittaan hallissa. Yhden ainoan kerran osasivat kirjoittaa nimeni oikein tulosluetteloon ja sillä kertaa olivat sitten laittaneet minut turkulaisen urheiluseuran jäseneksi, vaikka olen kokoajan ollut jäsenenä ihan muualla,,, vähintään 100km päässä turuust.    >:(
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 09.10.2020, 22:15:51
16.07.2020

Taas menossa satamaan ja kohti Tallinnaa.  Helsingissä noin 150m ennen sataman lippuluukkua kohti jonotellessa kytkin lerpahti.  Kurkkaus auton alle ja siellä näkyi öljylammikko. :-[
Voi ketku.  Onneksi muut laivalle menijät mahtuivat hyvin ohittamaan.   Siinä puolisentuntia piti odotella, että ruuhka loppui. Ykkönen silmään ja starttimoottorilla liikkeelle ja samalla moottori käyntiin.  Yllättäen Länsisatamasta ja vieläpä ruuhka-aikaan ( kiitos Covid-19) selvisin vain 2 lisästarttauksen kanssa perille korjaamolle muutaman kymmenen km päähän. 
Työsylkän mäntä pullahtanut ulos.

Kytkimen haarukka lähti vetämällä pois M46 laatikosta ilman vastusta.

Vanha 700 elinluovuttaja antoi oman haarukan tähän soppaan.     Ahaa. 940 haarukasta puuttui kiinnipitojousi.

(https://i.ibb.co/vHtJLJq/IMG-20200717-WA0002.jpg) (https://ibb.co/vHtJLJq)

740:n haarukan kanssa työsylkkä sylki sisukset myös ulos.  Ei siis johtunut haarukasta.

Mittailua  M46 vs M47 laatikon kesken. Ihan samalla lailla ja yhtä pitkästi nuo haarukat liikkuu kummassakin, mutta jostain syystä kuitenkin liike on ikäänkuin liian pitkä, kun työsylkän mäntä putkahtaa ulos.   :idiot2:

(https://i.ibb.co/0rPyrJy/IMG-20200717-WA0000.jpg) (https://ibb.co/0rPyrJy)

Jaa, mutta 940:n sylkän työntötanko olikin tee se itse mallia, ja pikkuisen taipunut.  Liekö ollut sama vika ennenkin?    740:stä sama osa, mutta alkuperäisenä sai luvan siirtyä ysiin.

Ei auttanut osien vaihto. Sylinteri tulee liikaa ulos ja vuotaa.

Ok,,,,,sorvi käyntiin ja niin valmistui M10 HST pultista säädettävä jatke, joka asentui kätevästi seitensatkusta ryövättyyn haarukkaan, koska siinä on sopiva reikä valmiina.  Tuli tehtyä myös messinkinen päätyhattu työsylkän männänvarren päähän pidennykseksi sekä liukukappaleeksi, kun en vaan tykkää että teräksinen tappi nitkuttaa teräksiseen vastakappaleeseen. 

Noin 35mm tuli pidennystä systeemiin yhteensä. 

(https://i.ibb.co/26kLPs9/IMG-20200717-WA0004.jpg) (https://ibb.co/26kLPs9)

(https://i.ibb.co/5BTPLL6/IMG-20200717-WA0006.jpg) (https://ibb.co/5BTPLL6)


Homma valmistui lauantai illan aikana ja sunnuntaina olikin taas lähtö kärryn kera ilman kuormaa kohti  Riigaa.  Sinne maanantai aamuna Ikeaan keittiökaapisto-ostoksille ja illalla takaisin n.700 lisäkilon kanssa.  Ei ongelmia.         

Nyt on kytkin pelittänyt hyvin. Ei tosin tarvitse polkea kytkintä kuin puoliväliin kun irroittaa. Tarkastettiin myös ettei jää yläasennossa painelaakeri kantamaan.  *taavih->



Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 09.10.2020, 23:00:56
Hovimekaanikkoni tehnyt tähän mennessä:

ABS-releen vaihto   ( Tämä kuulemma ainoa vika mitä autossa oli,,,sanoi myyjä )
ABS sulakkeen vaihto
Etujarrulevyt + palat
Puola ( heikossa hapessa se entinen.  740 elinluovutti oman ihan uuden )
Jakajan kansi ( ihan viimeisillään oli. 740 elinluovutti kannen)
Tulpat (oli väärää tyyppiä asennettuna)
Tulpan ja puolan johdot ( huonossa kunnossa olivat. 74O elinluovutti omat uudet Bougicordit )
Pakoputken kiinnityksen parantelu.  ( Downpipe rämisteli päin auton runkoa )
Taakse pyöränlaakerit
Pohjamassauksien korjailua
Takajousien vaihto ( 740 luovutti vähän käytetyt jousensa)
Peräkärrypistokkeen johtojen kytkeminen oikein. 
(https://i.ibb.co/fGZDv5g/Vetokoukun-s-hk-t-viturallaan.jpg) (https://ibb.co/fGZDv5g)

Flektin vaihto ( oli alkuperäinen täysin jumissa/jumitettu. Pyöri aina yhtä kovaa kuin koneessa kierrokset. 740 antoi omansa)
Lohkolämppärin tiiviste
Vaihteisto ja peräöljyt  ( hyi minkä näköistä oli vanha)
Ilmansuodatin
Polttoainesuodatin ( 740 antoi juuri uusitun suodattimensa )
Takajarruletkut
Laittomien tuulilasiteippausten ja etusivuikkunoiden tummennusten poisto
Etujarrustuloiden männät vaihtoon. ( olemassa olleet laahasivat pahasti)
Oikean käsijarruvaijerin uusiminen
Käsijarrun kenkien kiristimien asennus. (ilman näitä ei käkkäri pitänyt juuri mitenkään/ ei leimasta läpi.  Kiristimien asennuksen jälkeen käkkärin jarrutusvoima on korkeampi kuin varsinaisen takajarrun.)
Uudet renkaat. Entiset oli suditeltu pahaan kuntoon.
Pinnapulttien uusiminen
Huohotinboxin uusiminen   
Led päiväajovalojen asennus
(https://i.ibb.co/djqnC1n/IMG-20200413-WA0001.jpg) (https://ibb.co/djqnC1n)

Kytkentäkaavio
(https://i.ibb.co/hZMcX3C/IMG-20200413-WA0005.jpg) (https://ibb.co/hZMcX3C)

Ovilokeroiden halkeamien korjausliimaus ( näitä pitää minun vielä parannella )
Puhallinkonsolin valot
Kaiuttimen säleikön korjausliimaus  ( ei kestänyt kuin 2kk käyttöä )
Kytkimen tarkastus
Vauhtipyörän vaihto. Autossa ollut on ”pommitettu” miljoonille pikku halkeamille. ( urhea 740 elinluovutti oman vauhtipyöränsä. )
(https://i.ibb.co/D1hQMwP/kytkin1.jpg) (https://ibb.co/D1hQMwP)

(https://i.ibb.co/k3GdPR0/kytkin2.jpg) (https://ibb.co/k3GdPR0)

Uusi öljypumppu
Öljypohjan tiiviste:   
Äänitorvet uusittu
Ratin töötti-painikkeen korjaus.  Rattina on aiemman omistajan asentama ”rallyratti”. Ei paha,,,tulee lähemmäs kuskia ja minä saan mukavamman / rennomman ajoasennon käsilleni. Joten pidän tämän toistaiseksi. ;)
Alavesiletkun tilapäinen korjaus  (Päivitetty tieto:   Asennettu 11.11.2020)
Kiilahihnojen uusiminen
Alipaineletkut ym muuta pientä.

RVS mömmöt moottoriin, perään ja laatikkoon.  ( Jo vajaan 400km ajon jälkeen havaittu vaihteisto- ja moottoriäänien vaimeneminen. Näin ilmoitti mekaanikko, joka on tällä ajellut noin 2kk ajan päivittäin)

Jakohinhnan, vesipumpun ja rullan uusiminen.
Samalla asennettu säädettävä nokkapyörä, koska vanhan kiinteän kanssa oli vajaan puolihammasta pielessä.
Kampiakselin hihnapyörän kumi aika mujuna.  (Päivitetty tieto:   Asennettu 11.11.2020.  Samalla uusittu myös pultti)

Tuulilasi uusittu 12.8.2020   Tuli vihreäsävyinen lasi aika tummalla yläreunan aurinkoraidalla. Samalla ikkunankehyspellistä putsasivat ruostekohdat ja vetivät primerin.  Hienoa että jotkut firmat vielä huolehtii. Kovin usein jo kuulee,että vähät välitetään jos ikkunanvaihdon yhteydessä löytyy ruostetta.   


Öljypumppua vaihdettaessa öljypohjasta löytyi uimari. Mutteri,,, pikkuisen lytyssä.   :o
Samanlaisia muttereita käytetään imusarjassa.  Minun ja omamekaanikon arvaus on, että joku on joskus koettanut vaihtaa huohotinpöntön irroittamatta imusarjaa.  On ehkä saanut pöntön pois, mutta ei uutta tilalle. ,,,Sitten irroittanut imusarjan ja se mutteri,joka on juuri siinä pöntön kohdalla,,on lipsahtanut huohotinreiästä öljypohjaan.  ::)
(https://i.ibb.co/LJmTs5z/ljypohjassa-uimari.jpg) (https://ibb.co/LJmTs5z)






Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 10.10.2020, 15:32:47
Tehtävää:
Helmojen kunnollinen massaus

Oven alareunan sisäpuolelta ruosteen poistoa ja maalausta

Konehuoneessa muutama kohta. Pintaruosteen poistaminen ja maalaus.

Wiina virityksen loppuun saattaminen ( asennettu säädettävä eFlexPlus. Ennakon muuttaminen tekemättä. Sitä ennen en koske wiinaboxin säätöihin. )

Työvalot taakse yläkulmiin peruutusvalojen antamaa "valoa" tehostamaan.

Kitkalukon hankinta ja asennus

Molemmissa takakulmissa olevat järsityt antenniasennusreiät siistitään / peitelevyjen tekeminen ja toiseen niistä asennetaan uusi antennipiiska radiolle. 
Onko peltiä järsiviä oravia olemassa? Sen näköistä jälkeä, että taitaa olla. :2funny:   
Oikeassa takakulmassa veikkaan olleen NMT-antenni.   

Kuskinpuolen antenniaukko
(https://i.ibb.co/F8drsm2/volle-vasen-antenni.jpg) (https://ibb.co/F8drsm2)

Apparinpuoleinen antenniaukko
(https://i.ibb.co/BzRMQT8/volle-oikea-antenni.jpg) (https://ibb.co/BzRMQT8)

Alavesiletkun hankkittu. Asentaminen vielä hoitamatta.


Tällekin pitää jotain tehdä
(https://i.ibb.co/kHK6jVs/IMG-20200818-202659.jpg) (https://ibb.co/kHK6jVs)


Tämä tehty. Konehuone siivottu.
(https://i.ibb.co/h9sdsRR/Volle-konehuonepesty.jpg) (https://ibb.co/h9sdsRR)
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 10.10.2020, 15:47:20
Kuskinpuolen antennireikä on niin ylhäällä,että en keksinyt miten sisäpuolelta pääsisi laittamaan mutterin kiinni, kun yhtään reikää takapilarissa ei ollut lähelläkään asennusreikää.   :-\

Todennäköisesti männänrenkaiden vaihtaminen pakosarjan kautta olisi helpommin toteutettavissa, kun antennimutterin asentaminen tähän kohtaan.
Samaan tulokseen on tullut joku aiempi omistaja/asentaja, sillä antennijalka oli liimattu silikoonilla. Tällöin ei ole peltiin kontaktia, joten kuuluvuuskin oli mitä sattuu.

Antennille tuli tehtyä tällainen patenttiratkaisu.   8)
Maalia pois, jotta pelti tuli esiin.  Kontaktitahnaa. RST korialuslevyyn kiinni antennijalka. Aluslevyn reunoille butyylimassa tiivisteeksi ja rst-peltiruuveilla kiinni koriin. 
Antenniksi tuli noin 70cm teräspiiska. Jo alkoi radiokanavat kuulua.  *taavih->

(https://i.ibb.co/FVT0CHZ/volle-antenni.jpg) (https://ibb.co/FVT0CHZ)
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 10.10.2020, 16:03:31
Ihan itse askarreltu:

Koska navi, etu- ja takakamerat, oma ja matkustajien kännykät, tabletit, hf kuulokkeet ym härpättimet vaatii usein latausvirtaa. 
Autossa yksi vanhanaikainen tupakansytytinpistoke.   

Tuhkis poistettu ja tilalle tein vanerista panelin, johon upotin 3 kpl USBx2 pistokkeita. Sekä yksi perinteinen sytkäpistoke, johon tulee jatkuva virta.
Paneliin upotin myös jäähdytyspuhaltimen viilentämään rele- ja sulaketilaa.
Paneliin upotettu myös ö-painemittari. No juu, olisihan se voinut olla mustakehyksinen, mutta tuollainen hopeinen oli jo valmiiksi nurkassa pölyttymässä.
   
(https://i.ibb.co/0JXRwc5/IMG-20200503-WA0001.jpg) (https://ibb.co/0JXRwc5)

Sama valmiina ja asennettuna
(https://i.ibb.co/1XvHNvp/Volle-s-hk-paneli.jpg) (https://ibb.co/1XvHNvp)


Pitää vielä keksiä paikka ö-paineanturille.  Lohkon ja ö-suodattimen väliin ei mahdu bilteman väliadapteri, johon saa antureita kiinni.   
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 10.10.2020, 16:11:07
Takavalojen liittimien hapettumien poisto ja suojapinnoitus.

Takavalolasin yläkulmasta puuttui palanen punaista muovia. Askarreltu epoksiliimasta korvaava pala. Jestas sienne lasin taakse oli kertynyt hiekkapölyä pienen aavikon verran.

Takavalojen vuotavien tiivisteiden paikkailua butyylimassalla.  ( arvatkaas löytyikö juuri silloin mistään lähistöltä mustaa massaa? Ei tietenkään. Vain harmaata,,,joten sillä sitten ja seuraavana päivänä matkaan kohti keskistä-EU:ta.   )

(https://i.ibb.co/4YB9fPc/volle-oikea-takavalo.jpg) (https://ibb.co/4YB9fPc)

Samalla sitten tutkimaan miksei peräkärryn valot oikein toimi. :o
(https://i.ibb.co/MGqDcZV/volleper-k-rry-rivalo.jpg) (https://ibb.co/MGqDcZV)

Lisäksi kaikki kuparijohdot olivat hapettuneet ihan mustiksi. 
Lopputulos peräkärryn osalta oli , että ihan kaikki valot tuli vaihdettua LEDeiksi ja kaikki sähköjohdot uusittua.  Nyt toimii.

Tuorein tööt-painikkeen korjaus tuli tehtyä 17.8.2020,,, se töötin sisäinen rakenne on melkoinen vitsi. Häiriöt toiminnassa johtuneet sisuskalujen vaeltelun halusta.  Katotaan nyt pitääkö käyttämäni liima. 
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 10.10.2020, 16:21:22
Sekä vaativimmat hommat, joihin en alkuun kuvitellut pystyväni:

RVS tarra jo kyljessä valmiiksi olleen hirvitarran yläpuolelle ( ovat niin sävysävyyn yhteensopivat,,,ihqu :smitten: ) sekä E85 ja FIN tarrat takaluukkuun.   
Vaimon antama kannustava ” Et laita niitä tarroja! ”  tsemppaus auttoi ja motivoi suoritukseen.

(https://i.ibb.co/FBht7Jf/volle-rvs.jpg) (https://ibb.co/FBht7Jf)

Radio oli kehnolaatuinen ja lisäksi piti saada liitettyä älylaitteeseen, jotta voi kuunnella esim nettiradiota pitkillä ajoreissuilla, joten:

Joku ”G” merkkinen radio irti kiskaisten ja oikean olkapään yli takatilaan viskaisten, sekä uuden ”P”-merkkisen asentaminen riemusta hihkaisten.   ,,,oho,,meni melkein runoiluksi.

Aikalailla parani radion ominaisuudet ja äänenlaatu. ;D
Noita ihan samoja ”G”-radioita näkyy olevan torissa ym myyntisivuilla käytettynä runsaasti kaupan. Varmaan hyvin haluttuja  :2funny:, mutta omani vien kyllä elektroniikka kierrätykseen,,,,mikäli sinnekään moinen kelpaa. Taidan tempaista moskalla lyttyyn, ettei sorttiväki laita toriin myyntiin.     :knuppel2:     

Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 10.10.2020, 20:38:38
3.9.2020

Öljyt ja suodatin vaihdettu.
Samalla syttyboxista 18 ja 19 navat maihin.
Korjaamolta kotio ja akusta johdot irti reiluksi vuorokaudeksi ecun nollaamiseksi

24 tuntia ja 4 minuuttia ehti olemaan virrattomana, kun oli pakko lähteä ajamaan.  Toivottavasti riitti.
Melkein tyhjänä reissuun nyt.  Noin 400kg kuormaa vain tällä kertaa peräkärry mukaan lukien menomatkalla. 
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 10.10.2020, 20:51:18
5.9.2020

57 litraa E85:sta tankkasin Liettuassa, Kaunasissa. 88cnt litra. 
Tankin pohjalla jäljellä oleva oli noin 50/50 suhteella 95E ja E85.
Samalla laitoin kolmannen satsin RVS:ää koneeseen.  Tämän jälkeen mennään sitten noin 100 000km ilman kys. mömmön lisäämistä.   

Katsotaan millanen kulutus tulee olemaan tällä muutetulla sytkäennakolla wiinan kanssa.  Matka jatkuu kohti Puolaa. 



6.9.2020

10.6 ltr /100km reilun 500km matkalla meni wiinaa. Ihan ok mielestäni.
edit:  Kompuutteri kertoi olleen 63% etanolipitoisuus

Tämän jälkeen 95:sta tankkiin ja seuraava vajaa 300km tankkausvälillä 9.3 ltr/100km.  Vähän korkea tuo luku mielestäni. Mut oli kyllä nurkkapyörittelyä jonkin verran ja paljon kiihdytyksiä.

Jäi tämän päivän ajelu lyhyeksi, silä hidasteena oli ihan järkyttävän kova kaatosade.
Varsovaa lähestyessä edessä salamoi.  Katselin sitä välkettä ja tuumin, että toivottavasti ei tarvitse tuohon myräkkään ajaa, kun oli sellainen olo,että voi tulla osuma salamasta. Eipä ole moista tunnetta ennen ollutkaan.

Sinne pilven alle sitä kuitenkin joutui ja sade vaan paheni. Esikaupunkialueella oltiin. Jos edessäni ei olisi ollut rekka, jossa paljon takavaloja, niin en olisi tiennyt missä kohtaa tie kulkee vaikka olikin katuvalot.
 
Sitten välähti ja räjähti samaan aikaan. Kuin tykillä olisi ammuttu vieressä. Vasempaan korvaan teki kipeää.  Salama iski alle 10m päähän minusta. Hieman takavasemmalle.  Iski moottoritien väliviheriölle mahdollisesti lyhtypylvääseen,jos peilistä oikein näin.  Minun ja osuman välissä oli yksi tyhjä ajokaista.    Korvassa tinnittää lujaa vieläkin noin 3 viikkoa myöhemmin.   
   
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 10.10.2020, 20:56:36
17.9.2020

Jotain tuo syttyennakkomuutos ilmeisesti sai aikaan.
Mennessä siis lastia kärry mukaan lukien noin 400kg eli lähes tyhjänä.  9.38 - 9.48 ltr/100km 95E.  Mielestäni noin litran normaalia korkeampi näin tyhjällä ajettuna.
 
Paluumatka.  Noin 1250kg kärry mukaan lukien.   Kulutus kuten lähes tyhjänä.   9,48 ltr/100km 
Puolan läpi sisältäen Tatra vuoriston meno paluu Puola- Slovakia-Puola ja noin 120km motarilla 100km/h. 
   
9,51 ltr/100km Puolan itäistä reunaa ylös ajellen varsin unelma teitä. Viimevuonna remontissa olleet tiet uudella päällysteellä. Super mukavaa ajoa. Muutama kaupunginläpiajo.

Pohjois-Puolasta pohjoiseen Liettuaan. 396Km   9,04 ltr/100km oli kulutus.  95E käytössä.
Heinäkuussa kutakuinkin sama pätkä ( 333km) oli 8,4 ltr ,mutta silloin vasen takatuuli auttoi.  Nyt puhkui suoraan sivulta.

Pohjoiseen Latviaan 231km,  kulutus 8,87. Tosi tasaista 85-90km/h rekkojen perässä.
Tankkausaseman pumpulta 1.14 eur/litra 95E. Tankki ja varakannu 20ltr täyteen ja nokka kohti Tallinnaa.

Muuten en huomaa ajamisessa eroa, mutta pikkuisen tyhjäkäynnillä kierrokset heijjaa. Nappaan kotona jossain vaiheessa akkujohdot irti ja annan olla 2vrk.  Edellinen nollaus saattoi olla siinä ja siinä nollaantuiko.  Oli melkein minuutilleen 24h.   Kun jotkut sanoo, että reilu vuorokausi olisi suositeltava.

Eilen viimeksi katsoin öljyt. Ei ole havaittavasti kulunut ja melkein kuin vasta vaihdettu väriltään, kuitenkin 4000km nyt ajettu.

(https://i.ibb.co/dQjp3JL/volle-ljyt-4000km.jpg) (https://ibb.co/dQjp3JL)
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 10.10.2020, 20:59:22
18.9.2020

Tilasin alavaesiletkun.  Kaksi erilaista. Toinen on ilmastoidulle mallille. Jos vaikka moisen väkertää joskus paikoilleen. ( pihistän tämänkin 740:stäni )
Tulee vaan aika lämpöistä reittiä, jos tulee hyttiin samaa reittiä kuin 740:ssa vaparissa. 940:ssä kulkevat silloin turbon ali. 
Niinpä jo suunnitellut vähä isompaa tuunausta tuohon.

Pakosarja irti. Hiekkapuhallus sille ja ehkä turbollekin. Keraaminen maali pintaan, kun niin kovasti väittävät,että useamman kymmenen astetta voipi jopa konehuoneen lämpö tipahtaa ja kaasut pakenee putkessa nopeammin.

Tilasin myös rst-putkiston. Simmons.  Modificars firmasta, 343,-. 
Vollen nykyinen on jo aika haperoa tavaraa ja hiukan vuotaakin keski- ja takapönttö.   
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: Kankikari - 10.10.2020, 21:53:40
18.9.2020

Tilasin alavaesiletkun.  Kaksi erilaista. Toinen on ilmastoidulle mallille. Jos vaikka moisen väkertää joskus paikoilleen. ( pihistän tämänkin 740:stäni )
Tulee vaan aika lämpöistä reittiä, jos tulee hyttiin samaa reittiä kuin 740:ssa vaparissa. 940:ssä kulkevat silloin turbon ali. 
Niinpä jo suunnitellut vähä isompaa tuunausta tuohon.

Pakosarja irti. Hiekkapuhallus sille ja ehkä turbollekin.

Alavesiletkulta on lähtö tai tulo turbolta. Vesipumpulta lähtee kaikista b200 -b230 koneista teräsputkella linja lämppärinkennoon. Muuttuu putkesta letkuksi virranjakajan alla. Toinen letku menee kennolta kanteen imusarjan alle kannen takapäähän. Vaparin alavesiletkulla ei tee turbossa mitään jos haluaa vesijäähdytellä turboa.

Kannattaa se pakosarja korjaushitsuutella. Kaikki ne on halki turbon aukon takaa.

Akunkenkän irroitus tai 1 sulake pois ja takaisin sopeutumat nollattu .oppiihan se ajaessa mut jos polttoainelaatu vaihtuu jatkuvasti kestää soputuman ajo kauan.

Omassa oli hapettumaa konehuoneen anturien yms vehkeiden liittimissä ja ne putsaamalla ja tarvike xenoni ballastit poistamalla tyhjäkäynnin seilaaminen loppui ja putsaaminen vaikutti siihen ärsyttävään pikku nykimiseen tyhjäkäynnillä.

Mittariston rpm mittariin ja sen heiluntaan ei auttanut mikään. Jokin maavika tai mittariston foliossa vikaa.
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 11.10.2020, 20:08:15
Tästä infopläjäyksesta iso kiitos Kankikarille.   P>

 Skandix mainosti jotta turbo ilman ilmastointia letku "A".  Ilmastoituun turboon letku "B".
Yhdessä menee turbon vesiletku yläkautta ja toisessa alakautta koukaten suhteessa varsinaiseen paksuun vesiletkuun.
Joten otin molemmat. 

Sieltä tilasin myös dampperi järkäleen ( noin 156mm halkaisija ) sen jälkeen, kun kotomaiselta tuli minikokoinen 117mm alumiininen ( ei ole sivuilla halkaisijaa mainittu  :nohnoh)   

Tilatessa kotomaiselta toki tiesin, että kyseessä on alumiininen.
Ei noteerattu, vaikka kerroin s-postikirjeenvaihdossa, että tulee ihan vakio 940FT koneeseen.  Kaikkihan sen tietää ettei noin pieni sovellu vakioon, jossa vakio-osat muutenkin.
Niin normaalia minulle, että en jaksa moisesta nostaa verenpainetta.      :2funny:






Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 14.10.2020, 19:33:00
Tämä turbokameli on ollut aiemmassa elämässä pitkän aikaa huoltofirman autona,,,,kertoi trafi.

Omamekaanikko oli keväällä huolissaan, kun takaluukku on ruostepilkkua täynnä. Kun ekaa kertaa näin tulevan uuden kuljettimeni.
Kerroin, että alumiinia on tuo takaluukku.   Mekaanikon ilme kertoi " älä äijä valehtele"
Otin taskusta magneetin ja laitoin takaluukkua vasten. Ei tarttunut. 
Muutaman sekunnin katseltuani ja sormin hiplaillen totesin, jotta rälläkkää on vingutettu lähellä ja kipinäsuihkulla kuorrutettu takaluukku ja -lasi.    Takalasi on myös ihan täynnä lasiin kiinnittyneitä kipinäkikkareita.

Edit:  Takalasinpyyhin oli jumissa. 
Takaluukun ovipahvi irti ja näytti olevan takalasinpyyhkijän moottorista irroitettu pyyhkijän välitinvivusto. 
Pari suihkausta sopivaa öljyä pyyhkijän tapintyveen. Papukaijapihdeillä vähän vääntövoimaa ja niin se lähti pyyhkimenheiluttaja-akseli liikkeelle. 
Vivusto takaisin kiinni moottoriin ja kas toimii.   *taavih-> 
Tosin omamekaanikko oli ehtinyt murjomaan pyyhkijänvarren poikki, joten pitää joskus hommata uusi. En kylläkään ole toistaiseksi kaivannut takalasinpyyhintä. 

Samalla sorvasin ja jyrsin uudenlaiset palikat, jotta sain koneruuveilla takaluukun "pahvin" kunnolla kiinni. Oli ties kuinka kauan ollut vain neljällä verhoilupitimellä paikoillaan. 
 
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 03.11.2020, 22:46:24

Kannattaa se pakosarja korjaushitsuutella. Kaikki ne on halki turbon aukon takaa.

Pääkaupunkiseutu.
Kuka oikeasti osaa hitsata / tietää miten ja millä aineella nämä B230 koneen pakosarjat hitsataan?

Tiedosta kiitollinen olisin.   
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: Kankikari - 04.11.2020, 07:22:23
Pääkaupunkiseutu.
Kuka oikeasti osaa hitsata / tietää miten ja millä aineella nämä B230 koneen pakosarjat hitsataan?

Tiedosta kiitollinen olisin.   

Tjaa paikoista pk seudulla en tiedä.

Itellä on esab korjaus valupuikkoja ja muutama puikkokone.

Pakosatsi pöydälle silmämääräinen halkeemien etsintä ja niiden aukaisu rälläkän katkolaikalla halkeemien päihin porataan reiät ja sarja kuumitetaan joko toholla tai uunissa rasvattomaksi ja hitsuutellaan kuumana. Tuoretta saumaa koputellaan kuulapää vasaralla jotta se venyy ja loppuun voi vielä uunittaa tai jäähyttää villoissa.
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: puliukk0 - 04.11.2020, 16:07:44
Kannattaa pistää ostoilmoitus ehjästä pakosarjasta, suurinosa on ehjiä.
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 06.11.2020, 20:56:14
kiitos vastauksista. 

Rälläkällä avaamisen jälkeen myös suositellaan hiekkapuhallusta joissakin ohjeissa, jolloi saadaan rälläköimällä siloitellut/tukitut huokoset taas hitsausta vastaanottavaisempaan olotilaan. 

Aattelin ennakoida, jos volleni pakosarja on halki, kun otan se irti tulevana talvena, niin olisi jo ammattilainen tiedossa joka hitsaa. 
Ja myös siksi, kun olin jo aiemmin saanut yhdesä vastauksessa kommentin: " Kannattaa se pakosarja korjaushitsuutella. Kaikki ne on halki turbon aukon takaa. "

Ehkä haen sopivia korjauspuikkoja Kemppi puikkokoneeseeni ja turaan itse. Silloinhan siitä tulee juuri sellainen kuin itse tekee.    ::)

Osaako joku kertoa mitä sortin valurautaa pakosarja on?  Pallografiittia?  Tylppägrafiittia ?  tai jotain muuta?


 Joskus kauan sitten,  olosuhteiden ja käytössä olevien työkalujen sekä materiaalien vuoksi olen hitsannut happi-asetyleenillä valurautaputkeen reilun puolimetriä saumaa, joka myös piti vedet sisällä. Ei ollut ihan ,,,hmmm,,,,mukavimpia hitsuuhommia tuo. 
Tuo putki oli joka ilta vähintään 100 Celsiusta lämmin. Sisälsi kiehumistilassa olevaa vettä 4-5 tuntia joka ilta.  Saunan lämpimän pesuveden "hi-tech" lämmityslaite "siellä jossain" 


 


Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 08.11.2020, 18:45:21
Tänään 8.11.2020

Vaihdettiin uusi alavesiletku.  Hieno sininen silikooniletku.   :smitten:
Sopi paikoilleen ihan kuin olisi just tuohon tarkoitettu.       

Pois otettu letkuyksilö oli kyllä Volvon tunnuksilla, mutta en tiedä mihin malliin tarkoitettu sillä paksua letkua oli leikelty ja turbolle menevää letkua oli jatkettu.  Lisäksi paksu letku hinkkasi ohjaustehostimen hihnapyörään.

Samalla tuli vaihdettua dampperi uuteen ja sen pultti myös.


Peruutusvalot eivät ole toimineet muutamaan viikkoon.  Nyt oli aikaa niitäkin ihmetellä.
Polttimot oli ehjät.  :o
Mittari kouraan ja ,,,,,, >:(   Ei tullut virtaa minkäänlaista valoille.

Auto ylös ja vaihdelaatikon luokse ihmettelemään.
Sähköteippiklimppi pois johtojen päältä ja 4 kpl enempi ja vähempi sulaneita johtoja paljastui.
Joskus muinoin jotain tuossa on joku tuunannut. Yksi apico jatkos tehty.  Kaikki johdot kuorittu. Joissain oli vähän teipinrääppeitä jäljellä.   
Ainakin 3 johtoa neljästä oli yhteydessä toisiinsa.  Ilmankos ei virta kulje sinne minne pitäisi.   :idiot2:

Liitin irti pistokkeesta. Oheinen kuva kertonee paljon:  :nohnoh

(https://i.ibb.co/z752cXh/volle-peruutusvalo-vaihdelaatikko.jpg) (https://ibb.co/z752cXh)


Konehuoneesta tuli "varastettua" joutilas valoliitin tilalle.
Oho!   Nyt toimii peruutusvalot ja kirkkaina jopa.   P>

Sisäpuhallin kettuillut jo muutaman viikon.  1 ja 2 teholla ei jaksa pyöriä. 3ja 4:lla hirmu räpätys ja jyrinä.
Olipa helppo irroittaa puhallin verrattuna 740:een.

Puhaltimen siipipyörän sisäpuoli oli aivan täynnä koivunlehtiä.
Niin oli myös sähkömoottorin sisällä koivunlehtiä.   Ei ehkä kauhean kaukana ole ollut tulipalokaan enään. 

Pitää siis tehdä parempi karkeasuodatinverkko ilmanottoaukkoon.  On siihen jonkinlainen näemmä joskus asennettu mutta ainakin tuulilasinpuoleinen verkonreuna laskee lehdet läpi. Taidan ottaa 740:stä siihen tekemäni ritiläverkon.   
samalla nappaan mitat ja alan tuumia jonkinlaista raitisilmasuodattimen asentamista myös. 

Jäykkää oli puhaltimen siipipyörän pyörintä vielä puhdistuksenkin jälkeen.  RVS Universalia suihkin laakereille, koska tästä ollut erinomaisia kokemuksia 740:n puhaltimen kanssa.  Takaisin paikoilleen ja ainakin 30 minuuttia sai käydä täysillä kierroksilla sillä aikaa, kun yllä olevia muita juttuja laitettiin kuntoon.   

 
 
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 19.11.2020, 21:20:45
Kierrosluku mittarin outo kierrosten vaihtelu ilman,että moottorin kierrokset muuttuu on selvitetty myös 8.11.2020 ennen korjaamolle ajoa.
Ei ollut maadoitus vika ainakaan tällä kertaa. 

Laturin hihna oli löysällä. Ei niin löysällä että hihna olisi vinkunut. Ei syttynyt latauksen merkkivalokaan.
Pikkuinen kiristys ja loppui kierroslukumittarin outo käytös,,,,,,, joka oli jo siinä pisteessä, että tyhjäkäynnillä kiekkamittari näytti jotain 50-100rpm lukemaa. Ja nopeudella jossa kiekkaa pitäisi olla 2800 luokkaa, niin mittari näytti noin 2200.




     
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 19.11.2020, 21:43:42
19.11.2020 juuri palattu noin 4000km 5 päivässä keskisen-Euroopan visiitiltä.

Yhdellä rajalla pysäytettiin katseltiin autoon sisälle ja kysyttiin jotain venäjäksi.   Kysyin " tuu juu spiik inglis?"
Vastakysymykseksi sain  " Finland? "    Johon vastasin myöntävästi.
Sitten minulle näytettiin lapasta menosuuntaan ja kehoitettiin jatkamaan matkaa.

Siinä se koko reissun rajavalvonnat omalta kohdaltani.


Nyt ajoin koko reissun vain 95 bensalla.

Menomatkalla peräkärry mukaan lukien noin 350kg.   Kulutus 9.1- 9.45 ltr / 100km luokkaa.
 
Paluumatkalla kuormaa noin 1000kg kärry mukaan lukien.
8.9 - 9.5 ltr / 100km oli kulutuslukemat.

Pienimmillään tuo oli Puolan motaria tullessa noin 90km/h vauhdilla rekkojen tahdissa ei kuitenkaan imussa. Sisältäen toki ohituksia alle 90 ajavista rekoista.

Edeltäjä 740 2.3 vapari farkku kulki ihan samoissa kulutus lukemissa nämä samat reitit.   
 

Paluumatkalla noin  500km ennen määränpäätä alkoi yksi aamu hotellin pihalta lähtiessäni sisäpuhallin rääkyä oikein kunnolla.
Rääkyminen vaimeni kitinäksi täydellä teholla puhaltaessa.
Puhallin siis taas purkuun lähipäivinä.  Nyt parempi tutkimus ja ehkä laakereiden valmistus / vaihtaminen, jos siellä sellaiset löytyy.
Yksi ominaisuus tuossa puhaltimessa ollut kokoajan mitä nyt olen ajellut, että alkaa vikistä ja vinkua aina oikealle kaartaessa. 
Se hetkeksi helpotti RVS öljyämisen myötä, mutta palasi tällä reissulla.

Takavaloissa taas maavikaa.
Valovika-merkkivalo välillä syttyy kun jarrutan.  Jää palamaan vaikka jarrutus on loppunut jo aikaa sitten ja meno on taas normaalia matka-ajoa.  Merkkivalo sammuu aina, kun vilautan vilkulla oikealle.
Ja sitten taas jossain vaiheessa matkaa valovika-merkkivalo ei enää sytykään vaikka jarrutan,,,,kunnes taas seuraavana päivänä syttyy. 
Oletan,että kuskinpuolen takavalo paketissa syy. Se kun on vielä vailla kunnollista hapettumien puhdistusta ja suojakäsittelyä, jollaisen apparin puoli on jo saanut.   Vähän roisissa kunnossa on kontaktipinnat kuskinpuolella. 

 




 





     
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 22.11.2020, 20:48:09
Unohtunut ihan mainita, että tässä kulkineessa oli minulle tullessani etupuskurin alla keltaiset valot. 
Rek. ote kertoi, että nuo oli hyväksytty sumuvaloiksi.  :2funny:
Omamekaanikko intti, että on ne sumarit ja ihan hyväksytyt.

Minä  ::)   otin ruuvarin, irroitin keltaisen lampunlasin ja sitten polttimon. Ja kysyin mekaanikolta onko ennen nähnyt 21W sumuvalopoltinta hehkulangalla?
Talmun huomiovalothan ne oli. (Sellaset oli yhdessä vm 1985 autossani vuodesta 1989-1996, joten tunnistin helposti)
Miten ihmeessä katsuri on nuo hyväksynyt sumuvaloiksi???? :nohnoh

Nyt noiden tilalla on LED-päiväajovalot.


Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 24.12.2020, 22:11:26
Vähä rassaa,kun käyntiin saattaminen on vähä vaikiaa wiinalla. :-\

60% seosta kertoi eFlexApp versio 1.0.7 , jonka latasin vajaa 2 viikkoa sitten.  Aiempi appi ei saanut yhteyttä eFlexPlus boxiin, mutta tällä saa.  Ilmeisesti tottelee säätökomentoa käynnistysrikastus, kun hiukan helpotti käynnistystä.  P>

Win10 läppäri saa myös yhteyden boxiin, mutta boxi ei tottele mitäänläppärin sylkemiä  säätökomentoja.

Pitkä starttaus ei helpota käynnistystä.

0 kelissä ottanut sellaiset 4-5 lyhyttä 1-1.5 sek starttausta ilman lupaamista. Sitten lupailee köhäisemällä seuraavat 2-3 starttausta, kunnes prutkuttaen lähtee käyntiin vajaalla, mutta tottelee onneksi kaasua ja alkaa käydä nätisti,kun kierrättää 1500-2000rpm.

Tänään +3 lämmintä ja nyt yskähti jo kolmannella ja kuudennella lähti käyntiin.

Toimivaa lohkolämppäriä ei tässä moottorissa vielä ole, kun joskus jostain syystä on katkottu lohkossa olevasta lämppäristä lähtevät johdot. 


60% wiinaseoksella ajelua noin 500km josta 94% maantieajoa. Kuski+noin 100kg tavaraa kyydissä. Kulutus 11.6 l/100km.   :tickedoff:
On tuo vähän turhan korkea mielestäni miltei tyhjälle autolle, kun 1000kg kuormalla peräkärryn kera 95E bensalla menee 9-9.5l/100km.

Katsellaan nyt mitä menee nykyisellä seoksella, kun tuon 60%:n päälle just tankkasin noin 57 litraa E85:sta.

Nyt kun ei oikein ammatilliset työt ole kiinnostaneet, niin olen saanut ihan hullun ajatuksen:
Rakentaisinko pienen lisäbensatankin, jossa olisi vain 95E bensaa, jotta auton saa helposti käyntiin kelillä kuin kelillä ja koneen lämmettyä vaihtaa polttamaan wiinaa.  V:>   
Ihan kuin "wanhaan hyvään aikaan" oli petroli Saabeissa ja Talboteissa.

Oikein mukavaa Joulua kaikille.

 :tonttu: :tonttu:  ELK ELK


EDIT: Wiinan kulutuslukema korjattu suuremmaksi eli todelliseksi.  Tosin sisältää vähän vajaa 2 tuntia tyhjäkäyntiä, kun jouduin autossa odottelemaan. Koronan vuoksi ei päästetty rakennukseen lämmittelemään.

 
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 27.12.2020, 16:36:56
E85 seos nyt 66%, keli  -2 C ja vaati 12 lyhyttä starttia.
Viimeisellä "jyrähti" täydellisesti käyntiin, kun 4 edellistä starttausta oli vain köhäissyt.

Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: TVS - 27.12.2020, 17:18:46
Nyt on kyllä tuskasta touhua, johan se lähtee tollalailla käymään ilman viinaboksia  :D. Ja tuota erillistankkiviritelmää en kyllä todellakaan jaksaisi viritellä, niin paljon helpompi tehdä vakiolastu ja modata vaan starttikarttoja viinalle sopivammiksi, vaikka tekee silmät kiinni tietämättä mistään mitään ei se tuon huonompikaan ole  :D
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 22.01.2021, 19:39:13
Lokakuun lopulla kävi kutsumaton vieras / vieraita ihastelemassa omakotitaloni pihalla nukkuneen lukitsemattoman volleni sisustaa. 
Ei ollut narkkis,kun ei asperiini, ei burana eikä edes navigaattori kelvannut.  Eikä ollut muutenkaan rahan perässä, kun kaikki 35 eurosenttiä oli keskikonsolissa tallella. 

Oli vain sekalaiset hyödylliset tavarani nakeltu pitkin ohjaamoa.  Mitään ei oltu viety. :o



(https://i.ibb.co/s6ZDmp4/uusi-vollea-pengottu.jpg) (https://ibb.co/s6ZDmp4)
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 22.01.2021, 19:46:18
Kartano-volvo on kyllä oiva nimi näille farkuille.
Aivan ilmeistä,että sisätilat suunnitellut henkilö on ollut yhteistyössä gyttorp paukkutehtaan kanssa.
Ei nämä haulikonpatruuna laatikot varmaan vahingossa istu napakasti takalokasuojien väliseen tilaan.  8)

5 laatikkoa rinnakkain eli 1250kpl paukkuja / kerros.  On siinä harakat ja fasaanit saaneet kyytiä kun kartanon riistanhoitaja on tällaisen lastin hurauttanut riistapellolle isännän ja arvovieraiden paukuteltavaksi.
 
(https://i.ibb.co/KzMbRxN/uusi-vollen-paukut.jpg) (https://ibb.co/KzMbRxN)
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 22.01.2021, 23:50:04
Tällainen oli vollen alavesiletku ennen uusimista siniseksi "silikoonituubiksi"
Volvo tässä lukee mutta tiedä sitten mihin malliin tarkoitettu. Tätä oli leikelty. 
(https://i.ibb.co/CWFmBJ0/uusi-vollen-vanha-vesiletku.jpg) (https://ibb.co/CWFmBJ0)
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 22.01.2021, 23:53:10
Toisinaan tarvitsee laittaa wihaksi.   
(https://i.ibb.co/jrrkGnY/uusi-volle-wihaksi.jpg) (https://ibb.co/jrrkGnY)


Wihasta oli hyötyä letkuvaihdossa.
Tämä on toinen kahdesta hankkimastani alavesiletkusta. Jääköön varalle. 
Tässä turbon vesiletku koukkaa suoremmin kuin "silikoonituubissa"

(https://i.ibb.co/wKrsc8Y/uusi-vollen-toinen-alavesiletku.jpg) (https://ibb.co/wKrsc8Y)
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 23.01.2021, 00:09:27
Pakkasten tehdessä tuloaan ja auton käynnistyvyyden kylmyyden myötä huonontuessa, päätin hankkia ja asentaa sisätilankennolta palaavaan letkuun asennettavan vedenkeittimen, jossa myös kiertovesipumppu.

Tämän FT vollen viileä käynnistyvyys 95E:llä ja wiinalla käynnistyvyyden vaikeus melkein kelillä kuin kelillä on kyllä ihan ala-arvoista verrattuna edelliseen 740  2.3 vapariin.  Pitää ehkä vielä mittailla keväällä uusitun puolan ominaisuudet. Jos vaikka olisi jo kypsähtänyt.   

Tilaus saapui juuri sopivasti -20 C pakkasten juuri loputtua. Mutta pääsin sentään kokeilemaan toimivuuden vielä -10 kelissä.
Toimii.  Volle käynnistyi jonkin verran helpommin ja pukkasi lämpöä lasille melkein heti.

Sinne se alumiinilaatikko mahtui. Omavalmiste kannake sille piti kyllä kehittää.

(https://i.ibb.co/gRbNRgF/uusi-vollen-l-mmitin.jpg) (https://ibb.co/gRbNRgF)
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 23.01.2021, 00:15:33
Nyt on kyllä tuskasta touhua, johan se lähtee tollalailla käymään ilman viinaboksia  :D. Ja tuota erillistankkiviritelmää en kyllä todellakaan jaksaisi viritellä, niin paljon helpompi tehdä vakiolastu ja modata vaan starttikarttoja viinalle sopivammiksi, vaikka tekee silmät kiinni tietämättä mistään mitään ei se tuon huonompikaan ole  :D

joo. Ehkä joskus.  Noihin yhtään perehtynyt, kun tähän asti kaikki kulkineet kelvanneet sellaisina kuin olleet. Mutta ei niissä tämmöistä riesaa ollutkaan. Nollakelissä saa pelkällä 95E:lläkin 3-4x startata.
 
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: Juho_ - 23.01.2021, 08:24:17
Oliskohan ecun vedenlämpöanturissa vikaa? Eli vastus pienempi mitä pitäisi olla 'x' lämpötilassa = ecu luulee että lämpötila on vaikka 10...20C lämpimämpi mitä oikeesti on.

Kyllä bensalla pitäis tärähtää kerrasta tulille oli 0C tai -20C. :)
Toki vikamahdollisuuksia on paljon muitakin, mut vedenlämpöanturi olis hyvä tarkastaa.
Esim. jotku tarvikeanturit saattaa antaa ihan mitä sattuu vastuksia ja sit tulee ongelmia.
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 23.01.2021, 18:21:19
Pitääpi moinen anturi tarkistaa. Ja ehkä pihistää varaosa 740:stä ja kokeilla sillä onko vaikutusta. 
Kiitos
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: TVS - 23.01.2021, 23:18:56
joo. Ehkä joskus.  Noihin yhtään perehtynyt, kun tähän asti kaikki kulkineet kelvanneet sellaisina kuin olleet. Mutta ei niissä tämmöistä riesaa ollutkaan. Nollakelissä saa pelkällä 95E:lläkin 3-4x startata.
Jos liikut treen/oriveden suunnilla niin varottele. Voidaan tehdä joku karkea versio viinalle jolla se toimii ainakin vähemmän huonosti kuin tuo, nyt tuli kylmien tullen testattua että -8 laakista tulille ilman mitään ja -23 ei syty kohtuudella niin hallitus tuumasi ottaa ylityötunnin ja jättää hopan roikaan (oli kello jämähtäny niin ei ollu lämmittäny).
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 27.01.2021, 15:31:49
Jos liikut treen/oriveden suunnilla niin varottele. Voidaan tehdä joku karkea versio viinalle jolla se toimii ainakin vähemmän huonosti kuin tuo, nyt tuli kylmien tullen testattua että -8 laakista tulille ilman mitään ja -23 ei syty kohtuudella niin hallitus tuumasi ottaa ylityötunnin ja jättää hopan roikaan (oli kello jämähtäny niin ei ollu lämmittäny).

Ja pelaa 95:llakin vielä normisti? 

 Puolassa ei saa wiinaa vaikka saattaa olla jo nykyään euroopan suurin autowiinan tuottaja.  Tekeeköhän ne sitä omenoista?   :2funny:    On niin valtavat omppuviljelmät kyllä siinä maassa.
Latvia, Liettua ja Tsekki saa.
Puola, Slovakia ei saa, muuta kuin omaan napaan nautittavassa muodossa.

Mutta,,,,,,,, tänään näpit kohmeessa menin ronkkimaan lämpötila-anturia.  Tai oikeasti sen liitintä.
En saanut kohtuudella irti, mutta sain vähän nitkuteltua liitintä sen ollessa paikoillaan.   Istahdin autoon ja käänsin avainta.  Max 4 pyörähdystä teki ja hörähti nätisti käyntiin heti ekalla yrittämällä. Kiekkamittari jäi noin 1000rpm kohdille näin kylmänä käymään.  -0.5 C on keli.
En tarkastanut mikä on seos tilanne, mutta tuskin yli 20%. Sen verran jo tankkaillut 95:sta enkä yhtään 85:sta sitten joulukuu 2020 1/2-välin jälkeen.

Kontaktihäiriö se vaan sitten ollut kokoajan tässä pakastearkussa.      :facepalm:

Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 31.01.2021, 14:21:38
Asentamani uusi "letkunlämmittäjä" 1000W oli noin 30 minuuttia päällä -6 C kelillä.
Kone kerrasta käyntiin ja mikä mukavinta lämppäri puhalsi heti noin kädenlämpöistä.

Opettelua vielä kauanko tuolla tarvii lämmitellä. Tuulisella paikalla kaara kököttää, joten sekin vielä pikkuisen lisännee lämmitysaikaa.
 
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 21.04.2021, 22:00:28
Koko piitkän talven uusi Simons rosteriputkisto ( kaikki katista taaksepäin) odotteli roinaa täynnä olevassa tallissa. Siinä joutessani hiekkapuhalsin nuo osat ja suihkin ceracote maalit pintaan. ,,,Oli jo maalit vanhenemassa, joten päätin johonkin ne käyttää pois. 
Nyt on jet black väritetty rööri ja vaimentimet.

Nyt vihdoin viikonloppuna pakastin ylös pukeille ja vanha jo lähes irtipoikki oleva vanha putkisto pois ja uutta tilalle.
Heti eka ongelma, kun uuttaa aloin asentaa.  Kattiputken pää oli melkein 2mm pienempi kuin uuden putken muhvi.
 
Kevyttä mutinaa ja metalliesineiden kolinaa,,ja löytyihän se.  Sopivaa ainesputkea, josta sai sorvattua pakoputkenpään levitystuurnan.
Ai kun toimi hienosti tuo patentti. Niinpä uusi putkisto olikin sitten melkoisen kivuttomasti paikoillaan. Mitä nyt uudet kannatinkumit piti hankkia. Homman ollessa tässä kohtaa tarvetta, juuri sopivasti puolituntia vaille tarvikepuodin sulkemisaikaa, niin hankintamatka siirtyi seuraavalle päivälle eli sunnuntaille.

Alkujaan oli tarkoitus purkaa turbo, pakosarja ja eka putki pois. Sitten hiekkapuhallus ja sutaista ceracote noihinkin, mutta totesin että nyt ei homma oikein nappaa tässä pihalla turaten.  Samlla olis saanut puhallettua pienet ruostekohdat konehuoneesta. Kohdasta, jonne ei pääse puhkumaan ellei turbo + muuta sälää ole ensi poistettu edestä.

Siirryin ihmettelemään konehuoneen elämää muilta osin.
Koetin nyt siistiä lämpötila-anturin liittimestä mahdolliset hapettumat. Ja jonkun toisenkin anturin käsittelin siinä samassa.

Laturilta imusarjaan menevä maajohto puolestaan.   :nohnoh niin justiinsa,,,kuori mureni kosketuksesta.  Kaapeli joka tuli näkyviiin oli vihertäväksi ja mustaksi hapettunut. 
Ei ne moottorista rintapeltiin menevät paljaat litteät maadoituksetkaan kovin terveeltä näyttäneet. 
Nämäkin sunnuntain ostoslistalle siis.

Sunnuntaina osat haettu:
Kone käyntiin ja melkonen pörpötys kuului, joten joku liitos vuotaa.  ,,No eipäs vuotanutkaan, vaan se onkin tämän rst putken ominaisääni. Tuohon selvästi aiempaa voimakkaampaan ääneen on sitten vaan totuttava loppuelämän ajaksi.

Maadoitukset vielä vaihtamatta, kun tuli muuta puuhaa häiritsemään tärkeää ajoneuvon huoltoa.

Takavalojen kettuilukin pistänyt miettimään jotain uutta ja tyhmää,,, ehkä led systeemi johtoineen liittimineen päivineen. Nuo takavalojen sähköliittimien kosketuspinnat on kyllä yks riesa.  Kerran ne jo putsasin hapettumista ja suojakäsittelin viime vuonna. Tiivistin niin ettei vesi ja pöly pääse polttimotilaan ainakaan entiseen malliin.   Nyt oli taas siinä kunnossa osa että kontaktihäiriöitä pukkaa.  Kuskinpuolen peruutusvalo kenkkuilee nyt.  Kyllä mä vielä tuolle näytän kuka määrää. 





 
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 02.05.2021, 13:35:13
Vuositarkastus.  Kohtuu kunnossa on.


(https://i.ibb.co/PQ181qq/vollekatsastus2021.jpg) (https://ibb.co/PQ181qq)
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 02.05.2021, 16:12:50
Päästötodistus:

(https://i.ibb.co/ssRr5JZ/vollep-st-2021.jpg) (https://ibb.co/ssRr5JZ)

Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 02.05.2021, 16:14:40
Biodiesel suodatin.
Ihan normi huollon yhteydessä tehty löytö, eikä käynnissä ollut mitään vikaa.
Ruattista just tuotu auto. ( ei Volvo,,,joten oikeestaan ei kuuluisi tänne,mutta en vaan voinut pidätellä tätä piilossa)   :P


(https://i.ibb.co/ch6dK7D/biodiesel2.jpg) (https://ibb.co/ch6dK7D)

(https://i.ibb.co/fFj6J8K/biodiesel1.jpg) (https://ibb.co/fFj6J8K)
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: Juho_ - 02.05.2021, 17:27:16
On kyllä hurjaan kuntoon päässy.  :idiot2:
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 28.07.2021, 19:05:58
Olihan taas (volle + peräkärry) reissu,,,,joka meinasi loppua heti alussa.

Pihasta lähdettäessä normi homma. Auto käyntiin ja tarkastus, että kärryn valot toimii.  Kaikki ok.

Satamassa lippuluukulta eteenpäin jyrkässä kaarteessa peiliin vilkaistessa huomaan, että peräkärryn etupään äärivalo on pimeänä.
Auto parkkiin odottamaan laivaan pääsyä ja sulakerasiaa tutkimaan. Sieltä löytyi palanut sulake.
On näitä sulakkeita vuosikymmenien aikana ennenkin mennyt vanhuuttaan, joten kaivelin hansikaslokerosta uuden ja ainoan sopivan sulakkeen.  Tämä sulake tuntui "vetelältä" ,,,,paljon hennommalta kuin tuo pois otettu.   
Virrat päälle ja ulos katselemaan.  Joo valot palaa taas normaalisti. 
,,,,,,Takaisin autoon ja "sniff sniff",,,,tuoksuu palaneelle muoville,,,
Sulaketilan kansi auki ja siellä nousee paksu savu sulavasta sulakkeesta,,,just siitä, jonka vaihdoin. :'(

(https://i.ibb.co/1rsKTXP/sulake-15-A.jpg) (https://ibb.co/1rsKTXP)

Sähköt poikki ja pihdeillä rääppeet irti. Lanka ei ollut palanut.
Loppumatkan, noin 1900km, määränpäähän ajelin ilman auton ja kärryn takavaloja. Kerrankin oli hyvä syy olla ajamatta pimeässä.   Kärryssä vilkut ja jarruvalot pelitti normaalisti. 

mr Murphy oli ilmeisesti asialla.  Minulla ollut viimeiset 8 vuotta mukana kaiken varalta peräkärryn magneettikiinnitteinen varavalosarja, kun joskus ennenkin kärryn sähköt piruilleet.   Mutta nyt tällä kertaa ei tullut otettua mukaan,sillä eihän sähköissä voi olla vikaa, kun 4kk sitten kaikki sähköt uusittu ja just 2pv aiemmin oli kärryä viimeksi käytetty. ,,,,   :facepalm: 

Paluumatkalla Slovakiasta heti Juhannusviikon jälkeen meni samanlainen päiväajosuunnitelma pieleen, sillä puolivälissä Puolaa alkoi tulla vettä ja salamoita enempi kuin tarpeeksi. Säätiedoite kertoi että tätä jatkuu vielä 12 tuntia. 
Siinä sitten sopivasta tarvikekaupasta punaiset led tuikut, hauenleuat ym pikkuosaa ja sopivankokoinen poranterä.   Peräkärryn takalaitaan muutama reikä valojen kiinnitystä varten ja keinuvipukatkaisijalle. 
Kärryn takaosaan erillinen autonakku, jollainen on näillä reissuilla aina mukana,,,ei toki autoa varten, mutta kuitennii on.  Sähkökytkennät onnistui ja erillistakavalot toimii hyvin. 
Kaatosateessa ja ukkosmyrskyssä touhutessa myös akkuporakone Makita päästi käyttösavut pihalle, mutta jaksoi juuri ja juuri tehdä viimeisen reiän valmiiksi.  :-[

Noin 1000kg oli nyt kuormaa siirrettävänä mennen tullen. 
Kulutus 95E menoliemellä pääsääntöisesti  9.2-9.4 / 100km. 
Juhannusviikon ajan määränpäässä ilman kärryä, mutta autossa noin 400kg tavaraa.  Kaupunki / maantie ajoa 50/50 ja kulutus 9.8 / 100km.  Noin 40km / päivä sai kurvailla 8 päivän ajan.

Ihan "vähäsen" oli ilmastointia ikävä, kun kylmin päivä siellä jossain oli +33 ja normaali oli +35,,,+37,,,varjossa.   Yölläkään ei tippunut alle +29,,,eikä hotellissa ollut ilmastointia.

Auton sisälle laittamani lämpömittari näytteli ajomatkojen aikana 35-45 lämpöasteita. 
Kyllä oli ihanan viileää, kun palasin Suomeen vain +26 keliin.   ;)





Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 28.07.2021, 19:13:52
Tuolla EU:ssa kurvaillessa tuli esiin minulle uusi ilmiö,,,röp röp, PAM.   Joka tapahtui toisinaan reippaan kiihdytyksen jälkeen kaasua höllätessä.

Joku suutin vuotaa?

Tänään kiikutin suuttimet (337cc)  Finjectorille.
Tuleepa tuokin selvitettyä

(https://i.ibb.co/rGczJKt/suuttimet-337cc.jpg) (https://ibb.co/rGczJKt)

Noissa oli musta alaosa, mutta väri lähti heti, kun puhdistin ulkopintaa asetonilla ja rätillä. 


PS:
Asentamani rosteriputkiston erilainen äänimaailma vakiorööriin verrattuna osoittautui pitkässä maantieajossa varsin miellyttäväksi murinaksi.



 
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 28.07.2021, 19:32:08
Siellä jossain,,,eli Tsekeissä, Juhannusviikon lopulla, oli tornado, kuten lienette uutisista nähneet.
Pisti yhden pikkukylän aika palasiksi. 

Minun sijainti tuolloin oli noin 50-60km päässä urheilukisoissa.  Saimme kilpailupaikalle reunarääppeet, eli kovaa tuulta ja kohtuullisen kookkaita rakeita.  Suurimmat noin 40mm.  Yhden sopivasti katoksen alle vierineen otin ja mittasin työntömitalla.  35x30mm.

Muutamaa tuntia myöhemmin tuumin, että en taida sittenkään myllyttää autoani.  Konepelti ja katto on täynnä pieniä lommoja. Konepellissä on selkeimmät.
Äskettäin uusitussa tuulilasissa on nyt kymmenittäin pieniä teräviä iskemiä.  Kynttä kun liuttaa pitkin lasia niin tuntee nuo iskemät selvästi.  Kuin olisi taltalla isketty koloja täyteen.  :'( :'(    ,,,,,Yhden tiedän kiven iskemäksi.   

Toisaalta. Eikös golfpallon kuoppaisen pinnan kaltainen ole todettu ilmanvastusta pienentäväksi?  Taidankin ottaa pallopäävasaran ja naputella kyljetkin kuopille.   :idiot2:

Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 29.07.2021, 16:25:54
Suuttimet sain jo heti seuraavana aamuna tarkastuksesta / huollosta.
3Bar paineella testattu.

Ei tuo nyt pahasti heitä, jos "Bossi" lupaa 337cc  ja testi antaa 327cc,,,

(https://i.ibb.co/cvKNb9R/suutintesti.jpg) (https://ibb.co/cvKNb9R)

Heittivät vianetsintävinkiksi sytytys- / sytytyksenohjaus vikaa, kun kiihdytyksen jälkeen heti paukuttaa.



Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: Mäkimies - 29.07.2021, 16:36:59
Mitä maksoi neljän suuttimen testaus?
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 30.07.2021, 18:10:59
4 suutinta testi + uudet suodattimet + uudet tiivisteet  68,-
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 22.12.2021, 22:17:16
Pientä nykimistä ollut viimeisimpien kuukausien aikana.  Tasaisella nopeudella ajaessa huomasi hyvin. 
Onkohan saanut koronatartunnan?  :P

Pitihän sitä sitten tämän lahjakamelin suuhun katsoa. Turpa auki ja letkuja sekä johtoja tutkimaan.
Nyt kun tarkemmin katselin, niin luottomekaanikko olikin vaihtanut miltei kaikki letkut jo reilu vuosi sitten, ennen kuin lahjoitti tämän minulle synttärilahjaksi.

Sytytysjohdot syyniin.  Siltä löytyi kuvien mukaisia kummallisuuksia.

(https://i.ibb.co/GFM1KTj/940tulpanjohto1.jpg) (https://ibb.co/GFM1KTj)
 
(https://i.ibb.co/dr4NbN2/940tulpanjohto2.jpg) (https://ibb.co/dr4NbN2)

Yllättiko, että se olikin tällainen merkkituote?


(https://i.ibb.co/Jvr34S0/940tulpanjohto3-tuntematon.jpg) (https://ibb.co/Jvr34S0)

Tästä johdosta ei löydy mitään tuotenimeä


(https://i.ibb.co/vkGn105/940tulpanjohto4tuntematon.jpg) (https://ibb.co/vkGn105)

Tässä nimettömän johdon halkio


Tilalle tuli nämä.  Kiitos foorumilaiselle näistä.
(https://i.ibb.co/3NBnZvQ/940uudetjohdot.jpg) (https://ibb.co/3NBnZvQ)

Vähän nykimällä ajelin 40km virastotalon pihaan. Nyppäsin ecun sulakkeen irti. Palasin noin 45 minuutin päästä. Sulake paikoilleen ja käyntiin.
Jösses,,,,ei ole minun aikana aiemmin näin kauniisti tämä moottori käynyt.


Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 22.12.2021, 22:36:20
Tammikuussa 2022 todennäköisesti nyppään koneen irti. 

-Laakeriliuskojen uusiminen 
-männän rinkuloiden uusiminen.

Koneen sisälmyksien tarkistus muutenkin.
Tiivisteiden uusimista ylipäätään. 
Nokka-akselin jakajapäädystä vuotaa öljyä. Aika tuore juttu, sillä kevällä 2021 ei moista ongelmaa ollut.

Hiljalleen kypsynyt myös vaihtoehtoinen suunnitelma.
Laittaisinko edellisen arkkupakastimen ( 740 GLE ) B230F moottorin ja pulttaisin nykyisestä  FT:n turbokilkkeet siihen.  Siihen kanteen on venttiiliremppakin jo tehty ei niin kovin montaa kymmentä tuhatta km sitten.
Jos taas E85:sta tankkiin sitten.  Olen antanut itseni ymmärtää, että voisi toimia mukavammin kun puristukset on korkeammat, kuin vakio FT koneessa.    Olenko ymmärtänyt väärin? 

Nykyisessä B230FT:ssä on 337cc suihkut.   

Ymmärtääkö vakio LH2.4 säätää, jos keksin tuohon jostain noin 440cc suihkimet?
Nykyisellään tuo FT ei halua käydä kunnolla, kun alkaa etanolipitoisuus olemaan 40+% luokkaa.




Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: puliukk0 - 23.12.2021, 14:48:38
Tammikuussa 2022 todennäköisesti nyppään koneen irti. 

-Laakeriliuskojen uusiminen 
-männän rinkuloiden uusiminen.

Koneen sisälmyksien tarkistus muutenkin.
Tiivisteiden uusimista ylipäätään. 
Nokka-akselin jakajapäädystä vuotaa öljyä. Aika tuore juttu, sillä kevällä 2021 ei moista ongelmaa ollut.

Hiljalleen kypsynyt myös vaihtoehtoinen suunnitelma.
Laittaisinko edellisen arkkupakastimen ( 740 GLE ) B230F moottorin ja pulttaisin nykyisestä  FT:n turbokilkkeet siihen.  Siihen kanteen on venttiiliremppakin jo tehty ei niin kovin montaa kymmentä tuhatta km sitten.
Jos taas E85:sta tankkiin sitten.  Olen antanut itseni ymmärtää, että voisi toimia mukavammin kun puristukset on korkeammat, kuin vakio FT koneessa.    Olenko ymmärtänyt väärin? 

Nykyisessä B230FT:ssä on 337cc suihkut.   

Ymmärtääkö vakio LH2.4 säätää, jos keksin tuohon jostain noin 440cc suihkimet?
Nykyisellään tuo FT ei halua käydä kunnolla kunnolla, kun alkaa etanolipitoisuus olemaan 40+% luokkaa.

Suosittelen isompia suuttimia sekä kunnolla ajamalla tehtyjä lastuja ja e85.

Tai jopa parempana ratkaisuna jotain nykyaikaista ecua ja flexfuel anturia.

Sekottaen eri suuttimia, moottoreita ja vakio lastuja saa sellasen sopan ettei se oikeen toimi täysin kunnolla missään tilanteessa.
Otsikko: Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
Kirjoitti: 740_Arkku - 08.01.2022, 20:07:08
Hyvä, kiitos tiedosta.
Pysyn alkuperäisessä moottorissa.   
Luovun etanolihaaveista tämän turbiinilelun osalta. Poistan eflexfuel plussan konehuoneesta.

Takavalojen sulake possahtelee silloin tällöin. 

Kaivelin esiin peräkärrynpistorasialle menevän johtosarjan.
Huomio kiinnittyi kahteen muita tummempaan kuparijohtoon.
Kuorin lisää kuorta pois ja sama tumma jatkui.  Sulakkeiden polttajat taisi löytyä.
Nämä on peräkärryyn virtaa vievät takavalojohdot.  Mitenkäs ne nyt noin hapettuneet on  ???

Tämä johtosarja liittimineen mene vaihtoon lähiviikkoina.
 
(https://i.ibb.co/546jDQN/940vetokoukunvirrat-2.jpg) (https://ibb.co/546jDQN)

(https://i.ibb.co/2vxhnpD/940vetokoukunvirrat-1.jpg) (https://ibb.co/2vxhnpD)