Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Teemu L - 03.10.2020, 12:56:11

Otsikko: Xc90 2008 TF 80SC automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: Teemu L - 03.10.2020, 12:56:11
Nyt alkaa keinot loppumaan.
Vaihdoin kaverin autoon vaihteiston uusine stefoineen, ja kun käynnistän, hetken kuluttua moottorin ja vaihteiston välistä alkaa vuotamaan norona öljyä. Vaihteisto itsessään toimii eikä anna koodeja.

Olen jo kerran ottanut sen uudestaan auki, vaihtanut öljypumpun kannen ja turbiinin stefan. Tein turbiinin tiiveyskokeen paineilmalla ja vedellä, ei vuotoa. Uusi pumpun kannen iso o-rengas. Olin kasaamisessa erittäin huolellinen, mutta nyt kun sain kasattua niin vuoto alkoi välittömästi kun starttasin.

Kaiken pitäisi olla kunnossa. Yleensä tällaiset vuodot johtuvat öljypumpun laakerihelan pyörähtämisestä joka sitten rikkoo stefan. Mitään tällaista ei ollut tapahtunut kun otin laatikon uudelleen irti. Mitään silmämääräisiä vikaa ei näkynyt missään.

Voisiko olla että tullee jotenkin liikaa painetta ja jotenkin pumppu työntää sitä väärään suuntaan tms. Ei tuolla turbiinikotelossa ole mitään muita reikiäkään mistä vuoto voisi tulla.

Nyt alkaa pää hajota. Onko kenelläkään vinkkejä?
(https://i.ibb.co/VWbyPbc/E87080-AE-2144-4-E7-D-8703-D011-E5-B7521-A.jpg) (https://ibb.co/VWbyPbc)
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: vikki - 03.10.2020, 21:00:07
Ettei vaan tulisi siitä kuuluisasta moottorin muovitulpasta, joka olisi lentänyt mäkeen ? Sehän on siellä moottorin lohkon takapäässä. Selvisikö mitä öljyä se on ?
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: tuomaril - 03.10.2020, 21:15:15
Ettei vaan tulisi siitä kuuluisasta moottorin muovitulpasta, joka olisi lentänyt mäkeen ? Sehän on siellä moottorin lohkon takapäässä. Selvisikö mitä öljyä se on ?
Se tulppa on vain mustakoppaisen D5:sen murhe.
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: wolmari - 03.10.2020, 21:40:57
Kävipä itellä niin, että uuden turbiinin kaula oli epäkesko ja vuoti. Jos lootan kuori on ehjä, niin ei se voi muualta tulla kuin turbiinin stefalta..
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: vikki - 03.10.2020, 21:48:42
Nykyään pitää myös varmistaa, että stefa on öljynkestävä koska kaikki ei tänäpäivänä ole.
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: Lankku - 04.10.2020, 00:44:42
Onko stefaan merkitty pyörimissuunta, onhan se oikein?
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: Teemu L - 05.10.2020, 15:59:32
Volvon alkuperäinen stefa oikealla osanumerolla. Vuotaa norona, ei väärä pyörimissuunta niin paljoa vaikuttaisi. Ja on ehdottomasti ATF:ää.

Hydrauliikka oli minulla auki. Katsoin vielä sieltäkin jokaisen nippelin uudestaan. Sonnaxin ohjeissa kahden jousen paikat olivat väärin. Ne nyt vaihdettu. Tänään selviää miten vaikutti.

Jos vielä vuotaa niin turbiini on viimeinen mahdollisuus. Se kyllä pyörii tasaisesti paikallaan kun käsin pyörittää.
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: Teemu L - 05.10.2020, 18:31:31
Ei toimi vieläkään hydauliikan tarkistuksen jälkeen. Vuoto on kuten ennenkin. Mitään vikakoodeja ei tule. Laatikko toimii muuten normaalisti.

Ei varmaan mikään hydrauliikan ulkopuolella oleva venttiili saa pumppua painamaan öljyä väärään suuntaan.

Alan kallistumaan turbiinin kaulan woblaamiseen. Mikä ihme saisi noin paksun jöötin vinoutumaan? Pitkä säilytys turbiini pystysuorassa, akselistaan laatikossa kiinni? Kova tärähdys kuljetuksessa? Tämä on käytetty osa, eli on joskus toiminutkin.
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: wolmari - 05.10.2020, 19:36:11
Poraisin raakasti turbiinikoteloon reiän ja kattosin letkukameralla vuotopaikan.. Reiän voi tulpata vaikka kemiallisella
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: vikki - 05.10.2020, 20:56:45
Poraisin raakasti turbiinikoteloon reiän ja kattosin letkukameralla vuotopaikan.. Reiän voi tulpata vaikka kemiallisella


En suosittele. Ennemmin tsekkaisin muita käytettyjä. Saattaa myös olla ainoa vikapaikka. Kyllä niitä turbiinin kauloja on soikeaksi mennyt, itekkin sorvaillut joskus muinoin.(jenkkiin tosin mikä ei ole vielä mikään vikakaan) :D
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: Teemu L - 05.10.2020, 20:59:43
Turbiinin kaulahan on hitsattu kiinni turbiinin kuoreen, joka on levyä. Jos laatikko on purettu väärin ja kovakouraisesti, se on voinut jäädä turbiinista roikkumaan. Silloin kyllä turbiinin akseli on voinut kääntyä millin sijoittamaan väärään suuntaan.

Turbiini on virolaiselta purkaamolta. Pitäisi olla takuu mutta saas nähdä miten käy.
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: razori - 05.10.2020, 22:13:48
Mikäs sulla oli kasausjärjestys?

Kuvassa olet laittanut uuden stefan turbiinin taakse, mutta sitten laitoit turbiinin takaisin kiinni laatikkoon ja vasta sitten vaihdelaatikon kiinni moottoriin, jonka jälkeen turbiinin kiinnitys vetolevyyn?

Eikä niin että turbiini kiinni vetolevyyn ja vaihteisto sitten vasta paikoilleen
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: Teemu L - 08.10.2020, 13:03:06
Turbiini ensin laatikkoon, ja vasta sitten vetolevyyn. Näin se on kaikkien automaattilaatikoiden kanssa.

Tässä on vielä lisäksi se, että öljypumpun sisäratas karkaa paikaltaan jos laatikko ei ole turbiinia asennettaessa akseli suoraan ylöspäin.
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: Teemu L - 08.10.2020, 22:47:09
Alkaa olla homma hanskassa. XC90 :stä laatikko irti reiluun 4 tuntiin, rauhallisin liikkein.

Tulee peruskorjattu turbiini. Vaihteistokaupan kaveri sanoi että nämä voi olla tarkkoja siitä että turbiinin stefa ei ole painettu liian syvälle pumppuun. Katsotaan mitä nyt käy...
Otsikko: Vs: Xc90 2008 automaattivaihteisto älytön vuoto
Kirjoitti: Teemu L - 22.10.2020, 12:26:06
Noniin, homma on nyt ratkennut. Turbiini oli täysin ehjä, ei ollut epäkesko mistään kohtaa kun tasapainotuskoneessa pyöritettiin. Tilalle tuli kuitenkin peruskorjattu turbiini.

Mitään muuta syytä kuin että pumpun stefa oli millin liian syvällä ei löytynyt. Nyt jätin sen millin koholle reunuksestaan, eikä vuotoa enää ole.

Erikoista tässä on se, että turbiinin akselin puolesta stefalla on varaa olla missä kohdassa hyvänsä. Tasaista akselia riittää monta senttiä, eikä akseli ole kartio.

Nyt jäljelle jäi vaihtoehto, että stefan potero on kartion muotoinen seinämistään, ja jos stefan lyö liian syvälle niin huuli kääntyy jotenkin auki.

Eli tavallaan edelleen mysteeri, mutta ratkeaa sillä kun jättää stefan asennuksen millin koholle.

Pulasin tätä kuukauden. Onneksi tuli kuntoon. Tämä tallennettaisiin tiedoksi tuleville sukupolville.