Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Anthonn - 03.10.2020, 15:23:02
-
Kytkimen työsylinteri antautunut mutta miten se tulee kiinni kytkinhaarukkaan oikeaoppisesti? Räjäytyskuvia yrittänyt kattoa mutta en saannu selkoa.
Joku edellisistä omistajista tietenkin hitsannut kiinni. :idiot2:
(https://i.ibb.co/hFjNH1y/IMG-20201003-150433.jpg) (https://ibb.co/hFjNH1y)
Ongelma ratkaistu ilmeisesti mutteri ja rikka hitsattu koska kumi pettänyt.
-
Onkos kellään päässyt luiskahtamaan käyttötanko haarukasta irti?
Omassa haarukan reikä on/päässyt kulumaan 12-milliseksi, joten tein n. 16 millin levyisestä kupumutterista uuden säädettävän pään.
(https://i.ibb.co/5g2CPWZR/20250203-165121.jpg) (https://ibb.co/5g2CPWZR)
Istuu hyvin koloonsa ja tankohan on suht kohtisuorassa haarukkaan nähden. On myös ihan kohtalaisessa pännissä, ja jotainhan pitäisi hajota, että pääsisi pois paikoiltaan.
Pähkin silti, pitäisikö kupissa pysyminen varmistaa esim. tekemällä mutterin päähän kierre, ja laittamalla pienempi pultti haarukan läpi? Tai tällöin kestävämpi ratkaisu olisi pyöristää jatkomutterin pää, ja tuoda pitempi tanko haarukan läpi...
-
Onkos kellään päässyt luiskahtamaan käyttötanko haarukasta irt?
Seiskassa kerran, syy jäi tuntemattomaksi.
Ysisatasissa ei, vaikka niissä on se pelkkä muovipää tapissa ja syvennys haarukassa (ei reikää). Sen perusteella tuo kuulamutteriviritys voisi toimia, kunhan ei tule liikaa kitkaa kun on metalli vasten metallia. Mulla on toisessa ysissä nailontangosta tehty säädettävä pää käyttötangossa, on toiminut toistaiseksi.
-
Sen perusteella tuo kuulamutteriviritys voisi toimia, kunhan ei tule liikaa kitkaa kun on metalli vasten metallia.
Tämän vuoksi saatan päätyä jatkomutterista muotoiltuun, niin on ainakin tangon puolesta metallia kulua asti. Tuon mutterin kupu ei ole kuitenkaan määräänsä paksumpi. Siihen voisi sitten mielenrauhansa vuoksi kiertää pultin jatkeeksi, ja hioa ulostulevan kierteen sirommaksi, jos näyttää ettei mahdu reiässä olemaan.
-
Joskus ennen nuijasotaa taisin jostain rekipultista tehdä tangon...
Siis lukkopultista.
https://www.motonet.fi/tuote/lukkopultti-din603-a2-rst?product=40-11041
Sitä haarukkaa nyt voi muotoilla miten tykkää.
-
Lukkopultti olisi pinta-alaltaan parempi, mutta paikaltaanmuljahtamisen kannalta taasen epävarmempi.
-
Toimi se hyvin kun tein muutoksen haarukkaan. Hitsasin siihen muistaakseni jonkin isohkon prikan jonka olin pakottanut kuperaksi.
-
Nojuu, haarukanhan voisi reparoida kuntoon ja käyttää vaikka alkuperäistä tappia, mutta käytännön syistä kehtuuttaa operoida nyt tuolla auton alla, niin tehdään tanko käypäiseksi haarukkaan.
(https://i.ibb.co/JRhzt4KN/20250204-202911.jpg) (https://ibb.co/JRhzt4KN)
Kehitysversio 2.0 :D Enhän minä tiiä, toimiiko tämä sen paremmin, kuin aiemmin tappiin turattu pultti ja siihen vedetyt prikat ja mutteri, mutta saahan sitä ihminen kokkeilla...
-
Jos on hitsiä käytössä, hitsaa haarukan reiän umpeen. Umpinainen se on M90:ssäkin.
-
Hienosti wörkkii. :)
(https://i.ibb.co/hFBPtWWw/20250205-173157.jpg) (https://ibb.co/hFBPtWWw)
(https://i.ibb.co/XrrPtfpX/20250205-172737.jpg) (https://ibb.co/XrrPtfpX)
Sitten vaan säätö, uran ajaminen suojakumille ja reilusti vaseliinia, edes ruostesuojaksi.
(https://i.ibb.co/xR83Z9z/20250206-172121.jpg) (https://ibb.co/xR83Z9z)