Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jaru - 04.10.2020, 09:43:32
-
Tuollainen -06 harmaakoppainen. Ollut uutena taksina, ajettu nyt vissiin noin. 450tkm.
Ongelma on öljynpaineen nousu startin jälkeen. Eli paineet ei nouse ennen kuin antaa kierroksia hieman enemmän. :idiot2: Sit pysyt niin kauan kuin kone käy. Öljyt ja suodatin on uutta.
Laiton öljynpaine-anturin siihen tulpan tilalle ja siitä totesin tuon, että paine ei nouse.
Millainen homma ottaa öljypumppu pois? Ilmeisesti öljypohja myös irroitettava, jotta saa imuputken tutkittua.
Mikä muu voi tuon aiheuttaa?
-
Onko oireita ? Kolinaa tyhjäkäynnillä ym, vai miten ilmenee ?
-
Tuollainen -06 harmaakoppainen. Ollut uutena taksina, ajettu nyt vissiin noin. 450tkm.
Ongelma on öljynpaineen nousu startin jälkeen. Eli paineet ei nouse ennen kuin antaa kierroksia hieman enemmän. :idiot2: Sit pysyt niin kauan kuin kone käy. Öljyt ja suodatin on uutta.
Laiton öljynpaine-anturin siihen tulpan tilalle ja siitä totesin tuon, että paine ei nouse.
Millainen homma ottaa öljypumppu pois? Ilmeisesti öljypohja myös irroitettava, jotta saa imuputken tutkittua.
Mikä muu voi tuon aiheuttaa?
Pumppu harvemmin näissä kilahtaa, mutta jos vika ei ole siinä, niin näistä tuppaa pitkillä kilsoilla menemään kiertokangen laakerit. Eli pudottaisin joka tapauksessa pohjan pois ja kurkkaisin kk-laakereiden tilanteen.
-
Onko oireita ? Kolinaa tyhjäkäynnillä ym, vai miten ilmenee ?
Käynnistyksessä yläkerta ääntää, kaasua kun antaa, niin paine nousee ja ääni häviää. Tämän jälkeen käy normaalisti ilman sivuääniä.
Nostajat on uudet, ei johdu siitä.
Paikat aukastu, Pumpun ylipaineventtiili oli hieman auki, tai siis ei ollut jousi työntänyt ihan pohjaan. Vanhoista jäljistä näki missä asti on ollut ennen. Oli joku 5mm auki.
-
Mielenkiintoinen havainto. Näissä harmaakoppasissa kun ei ole varsinaista painekelloa, vain se pinnankorkeuden vahti, niin kuinka moni nokkakoneiston vika onkin aiheutunut öljynkierron puutteesta eikä varsinaisesti nokkakoneiston huonoista materiaaleista.
Asia alkoi kiinnostamaan, missäs se tulppa sijaitsee ja käykö siihen mustakantisen painekytkin?
-
Mielenkiintoinen havainto. Näissä harmaakoppasissa kun ei ole varsinaista painekelloa, vain se pinnankorkeuden vahti, niin kuinka moni nokkakoneiston vika onkin aiheutunut öljynkierron puutteesta eikä varsinaisesti nokkakoneiston huonoista materiaaleista.
Asia alkoi kiinnostamaan, missäs se tulppa sijaitsee ja käykö siihen mustakantisen painekytkin?
Se on siinä öljytikun vieressä tx50 pultti. Antura on sama kaikissa volleissa, laitoin vanhan tdi anturin. Kierre muistaakseni m14 1.5.
Ja sisälle summeri, eli anturan johto hyttiin ja summerille jostain plus kun virta päällä. Piippaa jos ei painetta.
Kuinka moni näistä paljon ajetuista venttiilinostaja vikasista johtuu siitä että paine on heikko. Ääni on just sama kuin nostajavikaisessa vehkeessä.
Tuo pumpun ylipaineventtiili oli juuri jumittunut niin, että vuosi hieman. Vaati siksi kierrosyen nousua nin sai painetta aikaseksi. Varmaan milli lisää niin ei olis paine noussut ollenkaan.
Venttiili oli tarrannut pumpun runkoon, ja kun sitä meisselillä paineli niin toimi, mutta jumittu välillä auki.
Sitä, että milloin öljynpaine on niin suuri, että venttiilin jousi antaa periksi en tiedä. On aika jäykkä jousi.
Öljypohjassa oleva mäntien jäähdytysventtiili on paljon kelvempi.
-
Tosi hyvä tieto kiitos siitä.
-
Kova tieto kyllä jos tuo on monella papatuksen syy O0
-
Kova tieto kyllä jos tuo on monella papatuksen syy O0
Nostajat on samoja näissä kaikissa?
Ilmeisesti diesel öljyn seassa aiheuttaa nämä kaikki. Sekä tuo kun öljyvaloa ei ole.
Mulla oli yhden nostajan pää kulunu kokonaan pois, ihme et ei lauennu aiemmin.
Öljypohjasta ei löytyny metallia, mustaa paksuu lietettä vaan.
Sitten on se toinen ääripää, jossa venttiili on jumittunut kiinni, onko nämä ne vehkeet jossa stefat pullahtaneet pois, tai proppu laatikon puolelta? :idiot2:
Itse ihmettelin, kun öljypumpussa on 2003 leima?? Auto on kuitenki 2006
-
Mielenkiintoinen havainto. Näissä harmaakoppasissa kun ei ole varsinaista painekelloa, vain se pinnankorkeuden vahti, niin kuinka moni nokkakoneiston vika onkin aiheutunut öljynkierron puutteesta eikä varsinaisesti nokkakoneiston huonoista materiaaleista.
Asia alkoi kiinnostamaan, missäs se tulppa sijaitsee ja käykö siihen mustakantisen painekytkin?
Siis ihan uutta tietoa.. Eli ei siis ole ollenkaan paineanturia, vain öljynmäärää mittaava tasoanturiko? Jos näin, niin olis kiva kysyä suunnitteluinssiltä, että mitä oot ajatellut suunnitellessa, vai ootko mitään.. :idiot2:
Itsellä kerran asentaja-aikakaudella erimerkkisten parissa, kävi niin, että öljynpaineet hävinneet kun oli juuri vaihdettu uudet öljyt ja suodatin. Loppupelissä syy löytyi, mistä vähiten ajatteli. Eli upouusi putsari ei virrannut. Sellainen vaihtopatruuna. Silmällä ei nähnyt mitään vikaa mutta kun vaihtoi sen taas uuteen, niin paineet palasi.
-
Siis ihan uutta tietoa.. Eli ei siis ole ollenkaan paineanturia, vain öljynmäärää mittaava tasoanturiko? Jos näin, niin olis kiva kysyä suunnitteluinssiltä, että mitä oot ajatellut suunnitellessa, vai ootko mitään.. :idiot2:
Itsellä kerran asentaja-aikakaudella erimerkkisten parissa, kävi niin, että öljynpaineet hävinneet kun oli juuri vaihdettu uudet öljyt ja suodatin. Loppupelissä syy löytyi, mistä vähiten ajatteli. Eli upouusi putsari ei virrannut. Sellainen vaihtopatruuna. Silmällä ei nähnyt mitään vikaa mutta kun vaihtoi sen taas uuteen, niin paineet palasi.
Mulla sama, eli halpis suodatin ja kone kolisi armottomasi. Uusi MANN suodatin ja kolinat katosi. Ei ole sama mitä sinne tuuppaa. (passatti kyseessä)
-
Mulla sama, eli halpis suodatin ja kone kolisi armottomasi. Uusi MANN suodatin ja kolinat katosi. Ei ole sama mitä sinne tuuppaa. (passatti kyseessä)
Omassa tapauksessa ei ollut kyseessä halppis suodatin vaan molemmat suodattimet oli Mann.
-
Omassa tapauksessa ei ollut kyseessä halppis suodatin vaan molemmat suodattimet oli Mann.
Tätä se on nykyään. Brembon jarrujakin nykyään tehdään Kiinassa, eli voiko luottaa samaan, kuin ennen...
-
Kova tieto kyllä jos tuo on monella papatuksen syy O0
Vanha ketju mut koppaan tästä kiinni.
Tarkoitetaanko öljypumppua joka lymyilee öljypohjan yläpuolella? Voiko tuota siis säätää jotenkin.. :)
Edit: Tässä vielä asiaan liittyvää: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=79773.0
Lainaus:
Vika löytyi. Öljypohjan kautta kurkkimalla huomasin öljypumpun ylipaineventtiilin olevan auki. Jäykällä rautalankakoukulla härkkimällä se napsahti kiinni, ja jäi liikkumaan herkästi. Syy miksi se oli jumissa on vielä epäselvä. Liekö yleinenkin vaiva näissä?