Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Romppa12 - 07.10.2020, 20:44:25
-
Eli tyhjäkäynnillä puolilämpimänä ja lämpimänä käynnistäessä seilaa kierrokset ja käy epätasasee. No hetken ku ajaa sen jälkeen niin taas toimii.
Vikakoodia antaa nokka akselin asentoanturista. No vaihdoin. Kokeilin 2 uutta anturia ei kummallakaan käyntiin. Kolmannella lähti ja ajaessa toimii mut hetken kun seisoo nii ei lähde käymään. Vanhalla toimii moitteettomasti paitsi tuo tyhjäkäynti ongelma. Palautan uuden anturin kun 120e maksoi. Ja kaikki samat ongelmat uudella paitsi sillä ei lähde edes käymään.
-
Kai olet kokeillut ne perinteiset akunkengänirroitukset?
-
Ilmavuotoa vois veikkailla. Koodit ulos vidalla.
-
Tuo seilaava tyhjäkäynti voi tulla myös viallisesta kaasuläpästä. Vuosimalli huomioon ottaen, hyvin yleinen vikakohde.
-
Kaasuläppä kotelon putsausta kannattaa myös kokeilla. Ei tarvi juuri nimeksikään olla likaa niin oireilee monesti.
-
Juu täytyy putsata tuo kaasuläppä.
Ja vikakoodia antoi vain ECM 644A.
Ja olen kokeilut akunkenkiä. Kaasuläppä viimekesänä vaihdettu kuulemma. Ja kilometrejä siis 350tkm
Ja imuvuododsta että aika hassua jos puolilämpimästä lämpimään on vain imuvuoto. Tai lähinnä se että aina koneen lämmetessä kun laittaa käyntiin niin on vika päällä mutta sitten ajaa edes kilometrin niin toimii normaalisti.
-
Lämpimässä / kuumassa konehuoneessä letkut pehmenee ja antavat helpommin periksi, voivat näin vuotaa helpommin.
-
Totta tuo. Seuraavqkwi mietityttää jos tuosta johtuu että heti kun ajaa hetken niin loppuu tuoki vika :D
-
Juu täytyy putsata tuo kaasuläppä.
Ja vikakoodia antoi vain ECM 644A.
Ja olen kokeilut akunkenkiä. Kaasuläppä viimekesänä vaihdettu kuulemma. Ja kilometrejä siis 350tkm
Ja imuvuododsta että aika hassua jos puolilämpimästä lämpimään on vain imuvuoto. Tai lähinnä se että aina koneen lämmetessä kun laittaa käyntiin niin on vika päällä mutta sitten ajaa edes kilometrin niin toimii normaalisti.
Onko se oikeasti vaihdettu? Korjattuun? Näkee kyllä ihan päällepäin sen.
-
Kyllä näyttää uudelta. Ja taas auto seisoi ajon jälkee noin 30min-1h niin taas tyhjäkäynti aavistuksen reilu 500rpm.
Alkaa usko hiipua autoon kaiken mailman ongelmia ollut ja kotimatkalla vielä pyörän laakerikin meni :buck2:
-
Entä jos nappaat IMM-piuhan irti, mitä tapahtuu?
-
Täytyy kokeilla varmaan seuraavan kerran kun saan vian päälle :)
-
Tai nappaat irti ja ajelet hetken ilman...Jos samat oireet jatkuu niin ei liene siinä vikaa.
-
Mulla oli kerran IMM johto irti, kone otti vain 2500 kierrosta.
-
Imm antamat mitatut ilmamäärät näkee vaikka perus halpispalikalla ja ilmaissoftalla tk alueella sekä ajossa.. Jos haahuilee isommilla litralukemilla kuin pitäisi niin lanka mittaa väärin. Saattaa varoen lanka putsaamalla parantua.
Kun imm kosahtaa kunnolla ja lävähtää tauluun vikavalo sekä imm koodi ei käy tyhjäkäyntiäkään oikein mitenkään ja nykii ajossa aika tavalla. Tuolloin kun piuhan ottaa irti käy peruskartalla ja käy suht ok ja pystyy ajamaankin aika normaalisti pikkuajoja.
Ps. Elm palikalla näkee myös kaasuläpän asennonkin.
Noita tuli tarkemman icarsoftin lisäksi halvalla vgate palikalla + ilmaissoftalla seurattua emännän S60 T5 -01. Myös omassa -00 S40 josta nihkeästi saa tietoa eculta juuri nuo molemmat imm ilmamäärä sekä kaasuläpän asentoarvot sai näkymään.
-
Juu täytyykin laittaa tuo palikka kiinni ja seurailla kun semmonen on hyllyllä :)
-
Noniin eli laitoun ahtopaunemittafiin uuden alipaineletkun jonka jälkeen ei ile enään tehnyt tyhjäkäynti ongelmaa :-\ (kohta varmaan taas tekee). Mutta nyt on joka päivä sytttnyt vikavalo ja antaa tuon ecm 644A vikakoodin. Yritän keritä ja kokeilla tuon solenoidin testata.
-
No aikaisemmin veilkailin sitä ilmavuotoa. Toivotaan että toimii nyt.
-
Just kun kirjoitin aikasemman viestin ja lähdin autolla niin taas kävi tyhjäkäyntiiä hassusti.... :idiot2:
Joko huomenna sit sais putsattua ja testattua solenoidin. En huimannut vielä katsoa montako johtoa solenoidiin menee. Mutta mihun pitää syöttää virta ja maa jos menee kolmejohtoa esimerkiksi?
-
Noniin ei auttannut kunnon puhdistuskaan.
-
Hei
Toimiikohan tuo pakonokan vvt pyörä kunnolla ja onko se asennettu oikein?
Tsemppiä
-
Hei
Toimiikohan tuo pakonokan vvt pyörä kunnolla ja onko se asennettu oikein?
Tsemppiä
Tätä tän päivää myös miettinnyt.
Hihna ei vispaa käydessä eikä kulje sisälaidassa ainakaan paljoa. Kokeilin käynnissä ottaa solenoidin johson irti niin käynti ääni muuttui kylmänä pikkasen. Mutta lämpimänä en saannut enään muuttumaan. Täytynee yrittää enskerralla kun vika tulee taas niin käydä nyppäsee irti ja katsoa miten käy.
Tänään ei taas vikaa tullu illi eikä syttynnyt valo.
Mutta solenoidin puhdistuksen jälkeen käynnistelin useampaan otteeseen kun yritin vikaa saada päälle niin yhdessä vaiheessa pari kertaa starttasun niin hörähti vain mutta sammui. Toivottavasti tuo vika nyt löytyis :buck2:
-
Pystyykö esim volcon vidalla live datasta nähdä nokka akselin ajotuksen?
-
Pystyy seuraamaan ja testaamaan.
-
Mulla on myös bensakone röpöttänyt tyhjäkäynnillä epätasaisesti kone lämpimänä eikä tule vikavaloja, ja ilmaantui kun pajalla tekivät jakopään kasaamisen. Ohessa pari youtube-videota tyhjäkäynnistä https://youtu.be/f0utuNywrI0 ja https://youtu.be/zGwA1TNZxJc
Antaa samaa virhekoodia ECM 644A. Kokeilin avata VTT-solenoidin ja putsata mutta näytti kyllä toimivan ihan ok kun antoi akusta virtaa. Ja ei se putsaus tuntunut auttavan mitään. Ensi viikolla torstaina menee takaisin pajalle tutkittavaksi. Kerron, jos selviää mistä johtuu/on mahdollisesti apua.
Epäilen, että kiristys on kasatessa mennyt vähän pieleen kuten tässä linkissä on juttua https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=16795
Mulla Vidalla katsottaessa arvot ovat:
-ECM-Shifting angle of the camshaft: vaihtelee -5 ja 15 ° välillä, josko sen pitäisi olla 0-15° tuon edellisen linkin juttujen perusteella.
-ECM-Adaptation camshaft opening 1 20 °
-ECM-Adaptation camshaft opening 2 20 °
-ECM-Adaptation camshaft opening 3 20 °
-ECM-Adaptation camshaft opening 4 20 °
-
Okei kiitos avusta, kerro jos selviää!
Oli meinaa ennen jakopäätä jo sama ongelma. Ja itse tein jakopään. Remontin jälkee ajettu 2-3tkm.
-
Ei löytynyt oman auton satunnaiseen humppaamiseen selvää syytä, että ei tästä nyt taida apua olla Romppa12:n auton kohdalla, vaikka oireet olivat hyvin samankaltaiset. Ei muuta kuin ajoa normaalisti, ei tuo nyt niin paljoa haittaa.
-
Juu, kyllä kävi sulla huonosti siis auton kanssa! :(
Kiitos avusta kuitenki!
-
Noniin yritin boschin lukijalla. Löin obd kiinni niin akun jännite tippui samantiwn, vaikka oli laturissa.
Ja koodeja oli
Kaasuläpästä can vika
Moottorin ohjausyksikkö can vika
Edit: ja nokka akseelin asentopoikkeama 15" testerillä katottuna.
-
Edit: ja nokka akseelin asentopoikkeama 15" testerillä katottuna.
15 astetta on reilusti. Joku 2,5 voi vielä mennä ilman vikakoodia.
-
Okei, täytyy paremmalla ajalla katsoa lisää noita arvoja
-
Vaihdoin vanhan ruosteisen polttoainesuodattimen. Vanha oli lyhyempi kuin uusi, onkohan tuolla väliä?
Ja sitten. Ulospäin ei vuoda mutta ei tahdon käyntiin lähteä kun puoli minuutyia seisoo paikallaan. Taisi siis varmaan jäädä vuotaan vai mikä on?
Eidt.
Ja tuon rytmihäiriön kanssa. Nykyään auto käy koko ajan aavistuksen epätasaiseen. Ja kuumakonr kun hetken aikaa seissyt nii taas on rytmihäiriö päällä. Ja tuolloin ku tuo paha rytmihäiriö nii valot himmemevät ja kirkastuvat kaasum asennosta riippuen ja tyhjäläynnillä itsekseen himmenevät ja kirkastuvat.
Voisko laturi tai akku olla. Viimeks kun mittasin nii latas kyllä. Täytyy uudelleen mittailla. Vai olisiko ecu vika?
-
Noniin ajelin eilen 600km autolla. 300km suuntaansa yhtä soittoo. Ja vikavalo syttyi kaks kertaa eilen. Ja tänäänkin taas sytty.
Eilen olivat vikakoodeja
ECM 91A7 Elektroninen kaasumoduuli (ETM), sisäinen vika. Viallinen signaali
ECM 130A
ECM 91CF
Ja sitten tuo edellisissä mainittu
ECM 644A
-
Ilmavuotoja etsisin ensiksi ja kaasuläppäkotelon putsaus, yksi koodi taas viittaa jarrupolkimen katkaisijaan, toimiiko vakkari normaalisti? Johtosarjat, liittimet jne, siinähän sitä tarkastus kohteita jo muutama..
-
Joo kävin ostamassa imusarjan ja kaasuläpän tiivisteet, aattelin tuon kaasuläpän vklp putsata kun pääsen hallille. Ja vakkari häipyy välillä toiminnasta. Ajelin tuon pidemmän matkan niin kerran häipyi päältä mutta taas toimi kun käynnisti auton.
-
Jokos muuten tähän on huohotinremppa tehty, jos imusarjan käytät irti?
-
Sen voisi kullä tehä samalla. Tarviiko uusi öljyloukku ostaa?
-
Sen voisi kullä tehä samalla. Tarviiko uusi öljyloukku ostaa?
Kyl se aika suositeltavaa on, jotkut on vaan dieselissä liottanut sitä yön yli. Letkut ainakin uusii, putsaa sen mikälie banjoliittimen imusarjasta ja lohkon kolon. Omasta vaparibensakoneessa pahimmat tukokset oli letkuissa.
-
Ookkei. Kiitos neuvosta :)
-
Viikonloppuna juu tarkotus mennä hallille putsailee tuo kaasuläppä jne.
Mutta sen verran et nyt syttyilee melkein joka päivä vikavalo. Nyt antoi vaan tuon ecm 644A vikakoodin.
-
Sen verran vielä kysyttäv ennenku huomena menen. Eli hallilla on boschin testeri jolla nään livedataa. Mitä arvoja kannattaa ktsoa jos kaasuläpän putsaus ei auta? Ja paljonko on ohjearvo vvtn ennakolle?
-
Noniin hallilla oltu päivä. Putsasin kaasuläpän ja vaihdoin tiivisteet. Kohta kotio lähen ajelee niin saas nähä kuinka äijjän käy.
Oli pienimuotoinen ongelma kun purin imusarjan. Otin suutin pakan pois niin murtui suuttimien pohjatiivistelautaset jokaisesta. Ko hetken aikaan olin kauhuissani et näinkö on et taas joutuu satsaamaan enemmän. Mutta kaveri keksi et laitetaakupari tiivisteet. No me laitettiin. Saas nähdä toimiiko :/
-
Suuttimessa olevan muovirenkaan tärkein tehtävä on pitää o-rengas paikallaan kun suuttimet irrottaa. Ei vaikuta tiivistymiseen.
-
Okei kiitos avusta. Eli ei haittaa vaikka siellä on kupariprikat pohjalla viellä?
Ja ei auttannut kaasuläpän putsaus tyhjäkäynti humppailuun. Saas nähd sytytteleekö vielä vikavaloa. Vikakoodi antoi boschilaisella
644A Nokka akselin asento anturi, väärä asento.
911A Can signaali kuristin läpän vika tunnistettu.
912A Moottorin ohjaus can väylä vikatunnistettu.
-
Eli oiskohan tuo kaasuläppävian alkua. Lueskelin että jotkut itse korjanneet noita. Mistähän saisi osan kaasuläppään. Tosiaan 2001 t5 ja magnet marellin kaasuläppä.
Edit.
Luin lisää foorumilaisten kokemuksista. Eli mun autohan valittelee useasti "644A nokka akselin ajoitus väärä"
Autossa sama vikakoodi kun ostin, jonka takia tein jakopään samantien. Luettuani juuri yhdestä ketjusta missä jakopää auttoi kyseiseen koodiin ja ongelmiin. Aloin miettiä että omassani oki vvtn merkki kohillaan ilman että tarvi kääntää ollenkaan. Eli oikso vika vvtn ajotuksesta nokka akseliin nähden?
Taas kun tein erääseen pirkkavolvoon jakopään missä oli vvt niin siinä joutui hihnaa laittaessa kääntämään vvtn kohdilleen.
-
Autossa sama vikakoodi kun ostin, jonka takia tein jakopään samantien. Luettuani juuri yhdestä ketjusta missä jakopää auttoi kyseiseen koodiin ja ongelmiin. Aloin miettiä että omassani oki vvtn merkki kohillaan ilman että tarvi kääntää ollenkaan. Eli oikso vika vvtn ajotuksesta nokka akseliin nähden?
Edellinen seppä saattanut tyriä vvt asennuksen. Nokkien takapään lukitusurat paljastaa, kun käännät kampiakselin merkkiin. Niiden pitää olla vaakatasossa.
Joudut hankkimaan toiseen nokkaan tiivistetulpan, jos on yhdellä vvt:llä.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/279704?ajoneuvo=661&vuosimalli=2001
Toisen nokan uran saa näkyviin asentoanturin purkamalla.
-
Mites se asentopoikkeama? Eikös se ollut aika iso? Joko sen olet poistanut kuviosta?
-
Eli asento poikkeama oli silloin aika paljon. En kerennyt sunnuntaina katselemaan sitä enempään. Mutta silloin kun tein 5tkm sitten jakopään niin kaikki merkit olivat kohallaan ja lukitus kiinni nokkien takana. Eli merkit ovat kohallaan.
Mutta eikö vvt pitäis aina kääntää kun hihnaa heittää kiinni niin myöhäsimpään asentoon, ja tällöin pitäis merkkien täsmätä. Eli toisin sanoen vvt on säätöarvonsa pielessä? Vai?
-
Ainakin imunokassa pitää kääntää liikevara myötäpäivään.
Pyörititkö hihnan asennuksen jälkeen koneen myötäpäivään ympäri (kampiakselin merkkiin) ja katsoit uudelleen nokkien lukitusurista että on suorassa?
Tuo paljastaa onko liikevara oikein käännetty, ei hihnapyörän merkki.
-
Ahaa. Mulla siis pakonokassa tuo vvt. Ja pyöritin konetta kyllä, mutta katsoin vain että merkit on kohallaan. En muistaakseki katsonut uria enään. Mutta mulla on toinen nokan takaosan tulppa et äkkiähän sen katsoo.
-
Helposti noin käy jos on tottunut kiinteisiin hihnapyöriin. Näissä kun säätö on hihnapyörän ja nokan välissä, niin nokan lukitusurat on ainut luotettava paikka tarkastaa nokan todellinen asento testerin lisäksi.
Joo ei ole paha rasti tarkastaa, mutta varaudu samalla henkisesti vvt löysäämiseen ja kääntämiseen oikeaan asentoon. Aika varmasti se on pielessä jos testeri näytti sen 15 astetta heittoa. Oliko se tasaisesti tuo sama eri kierroksilla? Meinaan vaan ettei johdu solenoidista.
-
Joo tasaisesti oli. Täytyneen joku vklp mennä hallille katsomaan kuntoon. Täytyy etsiä myös momentti vvtlle.
Meinaan kun ajaa noin 50km vikakoodin nollauksen jälkeen, ei välttämättä vikvalo syty mutta valittaa kuitenkin tun 644A vikakoodin
-
Löytyi B5234T koneen vvt purku- ja kasausohje.
https://workshop-manuals.com/volvo/v70_t5/l5-2.3l_turbo_vin_53_b5234t3/engine_cooling_and_exhaust/engine/timing_components/camshaft_gear/sprocket/component_information/service_and_repair/with_vvt/
Nextillä pääsee seuraavalle sivulle ja donate herja häviää kun klikkaa varsinaista sivua.
Samat 120Nm vvt keskipultille ja 35Nm tulpalle näkyy olevan kun vaparin imunokassa. Kyllä myös pakonokan vvt täytyy kääntää myötäpäivään ennen hihnan laittoa ja sitä on pidettävä tapissa vielä senkin jälkeen kunnes hihnapyörän soikkoreiät on kiristetty hihnan asennuksen jälkeen.
-
Kiitos tästä :) sai varmuuden ja pääsee kääntämääm tuon kun kiireiltä kerkiää :D
-
En ole vielä kerinnyt vvt:tä kääntämääm. Taas syttyi valo ekaa kertaa kaasuläpän putsaamisen jälkeen. Ajettu 350km. Nollasin valon ja auto ei käynnyt enää tyhjäkäyntä :/ vähän kun kenkäsi niin lähti käymään.
-
Noniin nyt on jakopää käytetty auki.
Eli purin jakopään ja pyöritin kohilleen ja lukitustyökalut paikoilleen jonka jälkeen hihna pois. Sitten vvtn kimppuun. Kokeilin oliko viritetty, mutta vvt olikin jo ääriasennossaan.
Vvtn pystyi käsin kääntämään ja ei ole minkään valtakunnan jännitystä siinä. Eli ei palaudu kun kääntää ääriäsentoon.
Löin auton kasaan ja ajoin kotio ja luin koodit niin sama koodi.
Eli onko vvt tiensä päässä? Välystä ei ole, mutta ei paludu ollenkaan, pysyy ääriasennossaan.
-
Muistan lukeneena että pako vvt:tä on jousella ja ilman. Imu vvt on ilman jousta.
Eli lukitusurat oli vaakatasossa, kun käänsit merkkiin?
-
Joo lukitustyökalut urissaan ja käänsin vvtn myötäpöivään tappiin ja hihna kiinni vvtn nokkaratas löysällä jotta sain hihnan kireelle.
Eli onkohan vvt palautuva vai ei. Ei ollut ainakaan yhtään välystä.
-
Katselin liaää koneella livedataa. Eli nokk akselin säätöpoikkeama tyhjäkäynnillä 15 ja ihje arvo koneella 15. Ja 2000rpm kierroksilla 0 ja ohje arvo 0-2 astetta.
Mutta sain 2 koodia kaasuläpän säädin osasta.
911A
903F
Eli voiko tuon kaasuläpän korjata sacerilla?
-
Katselin liaää koneella livedataa. Eli nokk akselin säätöpoikkeama tyhjäkäynnillä 15 ja ihje arvo koneella 15. Ja 2000rpm kierroksilla 0 ja ohje arvo 0-2 astetta.
Mutta sain 2 koodia kaasuläpän säädin osasta.
911A
903F
Eli voiko tuon kaasuläpän korjata sacerilla?
Hei
Oletko tarkistanut kaasuläpän liitosjohdon liittimen kunnon (huono kontakti ym)
-
Juu tarkistin kun vaihdoin imusarjan tiivisteen :)
-
Misthän löytyis helposti kaasuläppään se sacer osa. Jos kokeilis korjata sen.
25 astetta pakkasta lähti käymään kyllä heti volvo mutta ei ollut tyhjä käyntiä :(
-
Noniin nyt tulee jo sytytyskatkoksista vikakoodia :D tulpat vaihdoin 5tkm sitten. Kivaa tää volvoilu :)
-
Noniin nyt tulee jo sytytyskatkoksista vikakoodia :D tulpat vaihdoin 5tkm sitten. Kivaa tää volvoilu :)
Tuo voi juurikin kieliä kaasuläppäkotelon toiminta häiriöstä, koittaa korjata ongelmaa sytytyksellä ja sitä kautta aiheuttaa sytytys häiriötä jokaiseen sylinteriin.
-
Okei, kiitos neuvosta. Pystyyköhän tuon kaasuläpän korjaamaan tuolla sacerilla?
-
Moro, mulla myös V70 T5 manuaalina vuosimallia 2000 ja aloitti tuossa toissayönä samankaltaisia ongelmia. Auto toimi ongelmitta, kunnes tuli hiukan annettua kenkää pitkästä aikaa (talven karstat pois ;D) ja sen jälkeen alkoi ”humppaava tyhjäkäynti” ja tuntuu käyvän neljällä välillä. Aika työläs startti oli eilen aamulla, heti kun koski kaasuun niin sammui.
Nyt tuli huomattua sivuoireina sellaisia ongelmia mitä ei aiemmin ollut, flekti pyörii aivan kylmälläkin moottorilla ja jää noin viideksi minuutiksi pyörimään, sekä myöskään jarrua painaessa kaasupolkimessa ei tapahdu yhtään mitään.
Huomenna saan luettua vidalla koodit, nyt kiinalainen obd-palikka antaa koodit P1238, P0013, P0102, P0134 ja P1332. Maffin piuhan irroittamisella ei mitään vaikutusta.
Ajaessahan auto tuntuu normaalilta, tyhjäkäynti tosin hukassa.
Lisäyksenä vielä, puolat on vaihdettu syksyllä, tulpat 3tkm sitten ja jakopää tehty 20tkm sitten.
-
Ja lisätään vielä että joka käynnistyksellä suurin piirtein eri koodit, paitsi toi maffin koodi tulee aina takaisin. Myös koodit P1655 ja P0354 ainakin nähty. 2000rpm asti käy neljällä, sen jälkeen normaalisti. VIDA antaa koodit ECM-6440, ECM-1300, ECM-3330 ja ECM-644A. Voiko sieltä olla molemmat, ilmamassamittari ja vvt-solenoidi mennyt, vai liittyykö toinen toisen koodiin?
-
Hei!
Kokeile ottaa tyhjäkäynnillä solenoidin piuha iri? Mulla muuttuu pulputtava tyhjäkäynti tuolla normaalin kuuloseks mutta silti humppaa. Onko kaasuläppää vaihdettu? Siitä on myös hyvä lähteä liikkelle että kokeilee putsata ja kattoo onko kuinka likanen. Ja paljonko kilsoja?
Mun vollessa taitaa olla kaasuläppä rikki. Täytyis tilata tuo sacer siihen. Ilmoilen joskus kuinka käy kun löydän osan :)
-
Ja lisätään vielä että joka käynnistyksellä suurin piirtein eri koodit, paitsi toi maffin koodi tulee aina takaisin. Myös koodit P1655 ja P0354 ainakin nähty. 2000rpm asti käy neljällä, sen jälkeen normaalisti. VIDA antaa koodit ECM-6440, ECM-1300, ECM-3330 ja ECM-644A. Voiko sieltä olla molemmat, ilmamassamittari ja vvt-solenoidi mennyt, vai liittyykö toinen toisen koodiin?
Niin ja en tiedä onko maffin putsaus aineesta iloa mutta voihan sitä kokeilla?
-
Niin ja en tiedä onko maffin putsaus aineesta iloa mutta voihan sitä kokeilla?
Maffi vaihdettu, ei auttanu. Tuntuis ihan et kylmänä kävis kunnolla ja lämmetessään alkais temppuilemaan, kokeilen tota solenoidin piuhan irroitusta illalla. Kaasuläppää ei tietääkseni ole vaihdettu, olisi jo ihan ajankohtaista (314tkm), ei vaan itsellä käynyt mielessä sillä isäukolla oli aikoinaan S80:ssa aivan erilaiset oireet. Viikonloppuna viimeistään putsaan senkin.
-
Hei!
Kokeile ottaa tyhjäkäynnillä solenoidin piuha iri? Mulla muuttuu pulputtava tyhjäkäynti tuolla normaalin kuuloseks mutta silti humppaa. Onko kaasuläppää vaihdettu? Siitä on myös hyvä lähteä liikkelle että kokeilee putsata ja kattoo onko kuinka likanen. Ja paljonko kilsoja?
Mun vollessa taitaa olla kaasuläppä rikki. Täytyis tilata tuo sacer siihen. Ilmoilen joskus kuinka käy kun löydän osan :)
Ja joo jos satut löytämään sacerin niin ilmoittele tännekkin :D kaiken varalta
-
Mut toi flektin huutaminen ja jarrun/kaasun yhdessä painamisen johdosta kaasun toimimattomuus kyllä hämmentää vieläkin. Auto toimii niin kauan tyhjäkäynnillä, kunnes menee closed loop-tilaan.
Tuli nyt mieleen että pitääkin tarkistaa alipaineletkut, siellähän oli evap vikakoodi ja jarrupoljin on kivikova heti sammutuksen jälkeen
-
MAF minkä vaihdoin olikin viallinen ;D nyt ehjä, ja tyhjäkäyntikin löysi paikkansa, tosin 1000rpm pinnasta. Kaikki muut ongelmat katosivat, paitsi se että alkaa ”rötäämään” ahtaessa Vikakoodia näyttää edelleen ainoastaan vvt-solenoidille, sen irroituksella ei ole mitään vaikutusta. Voisko ne tulpat kuitenkin olla vaihtokunnossa tai joku puola, ei niillä ole kuitenkaan 3-4tkm pidempään ajettu. Vai olisiko vika bensapumpussa, ettei tuottaisi tarpeeksi painetta korkeammille ahdoille.
-
Hyvä että sait selvyyttä asiaan :) kerro jos löydät syyn rötäämiselle. Itse olen ettinnyt saceria mutta ei löydy järkevästi oikeen :/
-
Melkein taitaa mennä sacerin hankinta ebay hommiksi. Suurin osa myyjistä UK:ssa, joten taitaa nykyisin tulla alvit ja tullit lisäksi.
-
Okei :(
-
Ebay:ssä noita kyllä vaikka miten. Hinta+rahti+mahdolliset alvit+tullit niin itse en alkaisi vääntämään. Jää liian pieni hintaero uuteen koteloon.
-
Paljonko maksaa uuden kotelon ohjelmointi? Taitaa sekin olla kallis. Ja jos korjaantuu sacerilla niin eikö oo pitkäikäsempi kuin uus?
-
MAF minkä vaihdoin olikin viallinen ;D nyt ehjä, ja tyhjäkäyntikin löysi paikkansa, tosin 1000rpm pinnasta. Kaikki muut ongelmat katosivat, paitsi se että alkaa ”rötäämään” ahtaessa Vikakoodia näyttää edelleen ainoastaan vvt-solenoidille, sen irroituksella ei ole mitään vaikutusta. Voisko ne tulpat kuitenkin olla vaihtokunnossa tai joku puola, ei niillä ole kuitenkaan 3-4tkm pidempään ajettu. Vai olisiko vika bensapumpussa, ettei tuottaisi tarpeeksi painetta korkeammille ahdoille.
Tulpat oli ihan ehjät ;D illalla bensapaineiden mittaus. Nyt herjaa välillä myös ensimmäistä lambdaa. Eli siis oireena vieläkin rötääminen heti kun auto alkaa ahtamaan, periaatteessa myös se imuvuoto on mahdollinen edelleen.
-
Tarkista myös onko polttoainesuodatinta vaihdettu milloin.
-
Paljonko maksaa uuden kotelon ohjelmointi? Taitaa sekin olla kallis. Ja jos korjaantuu sacerilla niin eikö oo pitkäikäsempi kuin uus?
Tutustu atech2.se puljuun. Sieltä tulee kotelo softalla ja takuulla. Mulla maksoi rahteineen koko touhu vajaa 350€
-
Tarkista myös onko polttoainesuodatinta vaihdettu milloin.
No ainakin tuli vaihettua vähän kaikennäköistä, bensasuodatin, uudet tulpat, melkein jopa nokan asentotunnistin, kunnes löysin vian. Aika uudehko boschin puolahan se oireili, uudella puolalla toimii taas. Eikai nämä nyt näitä puolia syö tähän tahtiin :idiot2:
-
Tutustu atech2.se puljuun. Sieltä tulee kotelo softalla ja takuulla. Mulla maksoi rahteineen koko touhu vajaa 350€
Miten se softa tulee sitten mukana?
-
Miten se softa tulee sitten mukana?
Lähetät oman kotelon sinne ja tulee korjattu tilalle. Käsitykseni mukaan kloonaavat sen etm-softan. Mulla oli ihan bolt-on homma.
-
Kuanko meni aikaa?
-
Kuanko meni aikaa?
Kesältä 2020;
Kaasuläppäkotelon uusinta;
Lähetin maanantaina iltapäivällä (1.6) oman kotelon tänne; Atech2.se. Posti maksoi 19,90€. Oli perillä perjantaina 5.6 ja sieltä lähti korjattu heti takaisin samana päivänä UPS:lla kun olin laittanut kuitin maksetusta kotelosta, 327€
Kotelo oli minulla kotona keskiviikkona 10.6 aamupäivällä. Mukana uusi tiiviste+asennusohjeet. Kotelo kiinni ja sillä selvä. Antavat takuun kotelolle.
Tätä voi suositella lämpimästi. Homma toimii nopeasti ja sujuvasti. Tommyltä taittuu myös englanti jos toinen kotimainen ei suju.
-
Oookei, kiitos. Taidan kuitenkin etsiä tuon osan jostain.
-
Eli tyhjäkäynnin humppaus lähti. Eli auto sammui ajosta ja maffin johdon otin irti ja matka jatkui.
Vaihdoin maffin ja kulutus laski ja ei enään humppaa. Mutta vikavaloa vielä sytyttelee ja valittaa nokka-askelin asentopoikkeamasta.
Mikähän tuohon auttais. Onkohan solenoidi vai vvt. Välillä pysyy vikavalo parisataa km poissa.
Kerran putsasin tuon solenoidin täytynee vielä kokeilla tuota.
-
Mikähän tuohon auttais. Onkohan solenoidi vai vvt. Välillä pysyy vikavalo parisataa km poissa.
Kerran putsasin tuon solenoidin täytynee vielä kokeilla tuota.
Jos vvt olisi väärin asennettu tai super väljä, valo syttyisi heti.
Lisää putsausta vaan ja tarkasta samalla solenoidin johdon ja maadoituksen kunto kannessa.
-
Joo jakopään tein silloin, ja toisen kerran purin kun tarkistin et vvt oikeassa asennossa.
Eli solenoidi vika?
-
Eli solenoidi vika?
Minusta viittaisi solenoidin mekaaniseen jumittamiseen tai sen sähköjen katkomiseen, kun vika ei ole kokoajan päällä.
Tarkasta solenoidilta lähtevät johdot, liitin, johtosarja, putsaa ja kiristä maadoitus. Nuo on kuumassa paikassa kannen päällä, umpinaisessa kotelossa.
-
Okei kokeilen, haen uuden tiivisteen eka solenoidille.
-
Semmonen juttu vielä että oli öljyt minimissä ja olin nollannut valon 500km sitten eikä syttynyt kertaankaan kun öljytaso minimissä. Lisäsin litran jolloin valo syttyi heti melkein.
Nyt huomasin että volvonslkanut öljyä valutella allensa. Taitaa tulla jakopään puolelta kampuran stefalta. Mimmonen homma vaihtaa?