Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: zombiland - 08.10.2020, 14:36:42
-
Ostin äskettäin S60 D5 AWD -12 Siihen oli uusittu akku 10/-19 ja nyt ilmottelen ajoittain, että akku huono,esim. jos istun hetken autossa ja kuuntelen radiota ! Lataus jännite on n.14.6v ajovalot päällä!
Ainakin webasto on pysynyt päällä, mutta jos tulee akku huono ilmoitus niin tippuu varmaankin pois päältä?Voisiko tosiaan olla, että akku on jo kohta sökö :-[
-
Saattaa olla vain akunvalvonnan laskelmat sekaisin. Sen pystyy nollaamaan testerillä.
Huonon akun pystyt toteamaan, kun mittaat napajännitteen yön yli seisseestä autosta. Jos on vain vähän yli 12 V tai alle, niin akku vaihtoon. Hyvässä akussa on > 12,6 V
-
Jos liikkeestä ostit niin ei yllätä yhtään että akku sökö. Ovet kun ei ole lukossa niin auto on koko ajan "hereillä", että koska lähdetään eli ei pääse horrostilaan jossa akun purkaminen on pienintä.
-
Jos liikkeestä ostit niin ei yllätä yhtään että akku sökö. Ovet kun ei ole lukossa niin auto on koko ajan "hereillä", että koska lähdetään eli ei pääse horrostilaan jossa akun purkaminen on pienintä.
Onko tosiaan noin?
Omakohtaiset kokemukset ei puolla tätä. Joskus parikin viikkoa useaan otteeseen ovet auki kun oli sellaisessa paikassa auto säilössä. Kerran jopa 3vko. Avaimet pidin aina virtalukossa. Alkuperäinen akku ja kesti 400tkm asti. Silloin vaihtui auto.
-
En allekirjoita tuota myöskään. Itselläni on aina auto auki ja kyllä se "nukahtaa" muistaakseni vajaassa puolessa tunnissa. Toki tuo nukahtaminen tapahtuu nopeammin, jos ovet lukitsee mutta ei se sitä akkua syö tyhjäksi vaikka lukot olisivat auki.
-
Jos akku on joku schnaider tms kirjoitettu nii en ihmettelis yhtään.
Mutta jos muuten toimii ettisin autosta vikaa. Akunkenkät virtakaapelit ja varsinkin maadoitus akulta ja koneesta koriin.
-
Jos liikkeestä ostit niin ei yllätä yhtään että akku sökö. Ovet kun ei ole lukossa niin auto on koko ajan "hereillä", että koska lähdetään eli ei pääse horrostilaan jossa akun purkaminen on pienintä.
Edellinen omistaja aikana se on laitettu merkkiliikkeessä!
Merkistä en tiedä,mutta laskussa on maininta et on 90Ah !
-
Saattaa olla vain akunvalvonnan laskelmat sekaisin. Sen pystyy nollaamaan testerillä.
Huonon akun pystyt toteamaan, kun mittaat napajännitteen yön yli seisseestä autosta. Jos on vain vähän yli 12 V tai alle, niin akku vaihtoon. Hyvässä akussa on > 12,6 V
Tätä akunvalvontaa vahvasti epäilen itsekkin. Mulla tuossa -16 XC70:ssä sama "vika", mm kun ajelen kaupunkiin ja välillä on lossi ja se salmen ylitys kestää n 5 min, niin melkein aina mittaristoon tulee vain radiota kuunnellessa tuo ilmoitus "Akun varaustila matala" ja infonäyttöön "Infotainment kytketään pois...". Samoin Start/stop toimii vain aniharvoin, joka sekään ei haittaa yhtään. Akku lienee alkuperäinen.
Webasto toiminut ainakin viime talvena eikä käyntiinlähdön kanssa ole ollut mitään ongelmia. Pitänee seuraavassa huollossa asiasta keskustella.
-
Tuo ilmoitus tulee itseasiassa tosi herkkään ainakin tämän ikäluokan autoissa. Edellisessä XC60 D5 2014 oli uusi 95ah Vartan AGM akku. Silti vaikka akku oli tasan tarkkaan täysi, kun olit ajanut mökille 250km suunnan, niin jos rupesit vaikka autoa pesemään ja laitoit autosta radion päälle samalla, niin kerran tai pari kun radio sammu aikakatkaisun jälkeen (onkohan joku 15-20min), niin johan tuli tämä akun varaus alhainen ilmoitus. Silloin kun autossa on radio esim päällä, on monessa muussakin yksikössä virrat päällä ja virtaa menee tehokkaasti. Samaa teki myös XC60 D5 2010 samanlaisella akulla. Hienosti silti aina lähti käyntiin.
-
Onko tosiaan noin?
Omakohtaiset kokemukset ei puolla tätä. Joskus parikin viikkoa useaan otteeseen ovet auki kun oli sellaisessa paikassa auto säilössä. Kerran jopa 3vko. Avaimet pidin aina virtalukossa. Alkuperäinen akku ja kesti 400tkm asti. Silloin vaihtui auto.
Autoliikkeessä moni pomppii autoa katsomaan sisältä yms räplää nappeja ja virtaa kuluu todella nopeasti, kun sisävaloa yms käy päällä ja mittaristot herää silloin ja muutkin virtaa vievät yksiköt. Omakin edellinen taidettiin laittaa Biliassa apukaapeleilla käyntiin, kun lähdin koeajolle :D Ja auto oli silloin muutaman vuoden vanha.
-
Tuo ilmoitus tulee itseasiassa tosi herkkään ainakin tämän ikäluokan autoissa. Edellisessä XC60 D5 2014 oli uusi 95ah Vartan AGM akku. Silti vaikka akku oli tasan tarkkaan täysi, kun olit ajanut mökille 250km suunnan, niin jos rupesit vaikka autoa pesemään ja laitoit autosta radion päälle samalla, niin kerran tai pari kun radio sammu aikakatkaisun jälkeen (onkohan joku 15-20min), niin johan tuli tämä akun varaus alhainen ilmoitus. Silloin kun autossa on radio esim päällä, on monessa muussakin yksikössä virrat päällä ja virtaa menee tehokkaasti. Samaa teki myös XC60 D5 2010 samanlaisella akulla. Hienosti silti aina lähti käyntiin.
Lähinnä ajattelin sitä,että jos auto jää parkkiin tuohon akku huono tilaan, niin ei taida webasto toimia aamulla,ainakin edellisessä autossa kävi niin, oli tullut ilmoitus,että lisälämmitin pysäytetty huonon akun vuoksi!
-
Mitä itse nähnyt liikkeessä uudehkojakin Volvoja niin järkiään niissä ollut just tuota akku herjaa. Ei kai siinä mene konkurssiin jos käy hakemassa uuden akun.
-
Lähinnä ajattelin sitä,että jos auto jää parkkiin tuohon akku huono tilaan, niin ei taida webasto toimia aamulla,ainakin edellisessä autossa kävi niin, oli tullut ilmoitus,että lisälämmitin pysäytetty huonon akun vuoksi!
Joo tämä on totta, ei webasto silloin lähde käyntiin kyllä. Kannattaa melkeinpä uutta akkua silloin katsella, kunnollinen AGM, niin se kerkiää latautua lyhyissä ajoissakin. En muuta laittaisi nykypäivänä webastolla oleviin autoihin.
-
Joo tämä on totta, ei webasto silloin lähde käyntiin kyllä. Kannattaa melkeinpä uutta akkua silloin katsella, kunnollinen AGM, niin se kerkiää latautua lyhyissä ajoissakin. En muuta laittaisi nykypäivänä webastolla oleviin
Kävin mittaamassa jännitteen, auto oli yön yli parkissa,ja näytti 12.6v eli pitäisi olla kunnossa, tietysti jos kävis tekemässä kuormitus testin niin näkis kunnon paremmin!
Voihan se jännitteen valvontakin olla syy moiseen herjaamiseen ::)
-
Saattaa olla vain akunvalvonnan laskelmat sekaisin. Sen pystyy nollaamaan testerillä.
Huonon akun pystyt toteamaan, kun mittaat napajännitteen yön yli seisseestä autosta. Jos on vain vähän yli 12 V tai alle, niin akku vaihtoon. Hyvässä akussa on > 12,6 V
Näillä ohjeilla akun vaihtaminen onnistui, eli ei ole herjannut enää mistään.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=83852.msg1061442732#msg1061442732
Jospa akku on vaihdettu siten, ettei noita ohuita johtoja ole irroitettu ensi, tai nollattu testerillä - tai akku ei ole oikeaa tyyppiä ???
-
Tuo ilmoitus tulee itseasiassa tosi herkkään ainakin tämän ikäluokan autoissa. Edellisessä XC60 D5 2014 oli uusi 95ah Vartan AGM akku. Silti vaikka akku oli tasan tarkkaan täysi, kun olit ajanut mökille 250km suunnan, niin jos rupesit vaikka autoa pesemään ja laitoit autosta radion päälle samalla, niin kerran tai pari kun radio sammu aikakatkaisun jälkeen (onkohan joku 15-20min), niin johan tuli tämä akun varaus alhainen ilmoitus. Silloin kun autossa on radio esim päällä, on monessa muussakin yksikössä virrat päällä ja virtaa menee tehokkaasti. Samaa teki myös XC60 D5 2010 samanlaisella akulla. Hienosti silti aina lähti käyntiin.
Soitin merkkiliikkeeseen, sanoivat sen olevan normaalia jos on virrat päällä jonkin aikaa niin kulutus on 30A luokkaa, eli sytyttää herkästi ilmoituksen huonosta akusta!
-
Ei kai kukaan pidä autoaan sammutettuna mutta virrat päällä yhtään pidempään? Avaimen asennossa 0 kun toimii mm äänentoisto ja kello ym pientä niin ei niiden virrankulutus pitäis kovin montaa ampeeria oleman. Ja mullakin tuo herja akun varaustilasta tulee melkein heti, kun auton sammuttaa. Ja tuohon lossimatkaan mennessä on yleensä tullut jo ajettua vajaa 20 km ja sama, vaikka olis ajettu paljon pidempäänkin eli olis pitänyt keretä latautua, mikäli akkujännite heikko.
-
Ei kai kukaan pidä autoaan sammutettuna mutta virrat päällä yhtään pidempään? Avaimen asennossa 0 kun toimii mm äänentoisto ja kello ym pientä niin ei niiden virrankulutus pitäis kovin montaa ampeeria oleman. Ja mullakin tuo herja akun varaustilasta tulee melkein heti, kun auton sammuttaa. Ja tuohon lossimatkaan mennessä on yleensä tullut jo ajettua vajaa 20 km ja sama, vaikka olis ajettu paljon pidempäänkin eli olis pitänyt keretä latautua, mikäli akkujännite heikko.
Näinhän se on, harvoin on virrat päällä niin ettei auto ole käynnissä, eiköhän tämän kanssa jotenkin pärjätä, laitetaan ylläpito laturi kiinni ja taas toimii ::)
-
Pitänee tuohon omaani -16 XC70:een vaihtaa uusi AGM-akku, tänä aamuna oli akunvalvonta sammuttanut Webaston melkeinpä heti ja kaupunkireissulla melkein heti sammuttamisen jälkeen alkoi tuo herja akusta ja infonäyttö/radio sammui ja kohta taas virkosi ja taas sammui jne. Alkuperäinen näkyy olevan EFB-akku, vaikka on S/S ja Webasto ??? Äsken mittailin jännitteet ja n neljä tuntia reissun jälkeen mittari näytti n 12,5V ja tyhjäkäynnillä n 14,5V.
Akun kooksi manuaali ilmoittaa 278mm pituudeltaan, mutta mahtuukohan tuohon tehokkaampi ja pituudeltaan 315mm akku? Tilaahan kotelossa on, mutta käykö se kiinnike pidemmälle, näyttäis olevan hiukan L-mallinen ja toinen sakara menee päätypuolelle. Ainakin muita lyijyakkuja monet verkkokaupat tarjoaa 315mm pitkää akkua.
-
Isompi akku mahtuu laatikkoon, kiinnikkeet toimii. Mutta miinus johto on liian lyhyt. Pidempi miinus johto asennukseen ja homma toimii.
Näin V70 -08
-
Isompi akku mahtuu laatikkoon, kiinnikkeet toimii. Mutta miinus johto on liian lyhyt. Pidempi miinus johto asennukseen ja homma toimii.
Näin V70 -08
Jotkut noista AGM akuista on korkeampia jolloin akkukotelon kansi ei mene kiinni. Siihen kuulemma on saatavana korkeampi kansi. Käsittääkseni se matalampi pää kotelossa on kotelon etureunan päässä.
-
Jotkut noista AGM akuista on korkeampia jolloin akkukotelon kansi ei mene kiinni. Siihen kuulemma on saatavana korkeampi kansi. Käsittääkseni se matalampi pää kotelossa on kotelon etureunan päässä.
Mä ainakin olen kahdessa edellisessä käyttänyt Vartan 95ah agm -akkua. Menee nätisti paikalleen ja johdor riittää. Kansi jää etureunasta vähän koholle, tosiaan siihen saa korotetun ns. taksimallin kannen. Itse laitoin pari pientä nippusidettä siihen ja hyvin toimi.
-
Pitänee tuohon omaani -16 XC70:een vaihtaa uusi AGM-akku, tänä aamuna oli akunvalvonta sammuttanut Webaston melkeinpä heti ja kaupunkireissulla melkein heti sammuttamisen jälkeen alkoi tuo herja akusta ja infonäyttö/radio sammui ja kohta taas virkosi ja taas sammui jne. Alkuperäinen näkyy olevan EFB-akku, vaikka on S/S ja Webasto ??? Äsken mittailin jännitteet ja n neljä tuntia reissun jälkeen mittari näytti n 12,5V ja tyhjäkäynnillä n 14,5V.
Akun kooksi manuaali ilmoittaa 278mm pituudeltaan, mutta mahtuukohan tuohon tehokkaampi ja pituudeltaan 315mm akku? Tilaahan kotelossa on, mutta käykö se kiinnike pidemmälle, näyttäis olevan hiukan L-mallinen ja toinen sakara menee päätypuolelle. Ainakin muita lyijyakkuja monet verkkokaupat tarjoaa 315mm pitkää akkua.
Vanha viesti mutta kysyn silti, saitko näytön sammuiluun ratkaisun akun vaihdolla?
-
Kokeilpaapa tätä ihan mielenkiinnosta auttaisko
https://youtu.be/ul8QOfdn_94
-
Tekisi mieli kokeilla tuota temppua. 1.5 vuotta sitten vaihdettu agm akku alkoi talvella valittelemaan akun varauksesta ja tänä aamuna katkaisi webaston muutaman minuutin jälkeen. Vaikka ajoa on ollut nyt välillä vähän harvakseltaan ja lyhkäsiä matkoja, niin olen koittanut lämmittimen käytön jälkeen aina ajaa edes vähän lenkkiä.
-
Kokeilpaapa tätä ihan mielenkiinnosta auttaisko
https://youtu.be/ul8QOfdn_94
Sain tehtyä tämän omaan -11 vuotiseen ja ei auttanut tuohon ainakaan että mankka ei jää päälle kun sammuttaa moottorin. :(
-
Olisikohan siinä jotain joka rosvoaa sähköä?
Itsellä oli tuossa reilu vuosi sitten sama homma bensa V60:n kanssa, aina lähti käyntiin kuin palmun alta oli kesä tai talvi, mutta soitin soi ehkä minuutin sammutuksen jälkeen ja valitti akun jännitettä mennen virransäästötilaan.
Uusi AGM ja vahdin nollaus, soitin soi niin pitkään että tulee se ilmoitus että sammuu jollei mihinkään koske (15min?)