Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Skygazer - 10.10.2020, 12:32:12
-
Parahimmat foorumistit, kaipaisin apua.
Tein kansiremontin ja auto toimikin sen jälkeen ihan ok.
Myöhemmin vikavalo syttyi P0014
Raw code: 0014
ECU: 11
Status: Confirmed
OBDII: Camshaft position (CMP) actuator, exhaust/right/rear, bank 1 - timing over-advanced/system performance
Siirsin pakonokan ajoitusta aikaisemmaksi vvt säätöruuveista, valo poissa pihalla käytettäessä, käynti oli ihan hyvää.
Seuraavana päivä käynnistin ja kävi minuutin ja sammui. ei lähde, eikä edes lupaa enää.
Bensaa tulee,
käynnistin pyörittää 175rpm,
moottoria kampiakselista käsin pyörittäessä tuntuu puristuspaineita,
Jakomerkit kohdillaan,
kipinää ei tule,
sulakkeet ehjät, releet liikuteltu ja rasvattu,
ei vikavaloja,
akku ladattu yön yli,
maadoitukset tarkistettu konehuoneessa,
en keksi enää mitä tekis.
Videolla pyöräytys.
https://youtu.be/NFnL2Vf-4VM
-
Videon perusteella kyllä kuulosta siltä että puristuksia ei ole ollenkaan kun pyörii kuin tulpaton.
Olisiko vvt pyörä jäänyt löysälle ja nokka päässyt pyörähtämään.
-
Videon perusteella kyllä kuulosta siltä että puristuksia ei ole ollenkaan kun pyörii kuin tulpaton.
Olisiko vvt pyörä jäänyt löysälle ja nokka päässyt pyörähtämään.
Tosiaankin kuulostaa siltä, että puristukset on kateissa..
Tuo OBD-koodi kertoo jotain siitä, että raja-arvot ylitetty tms:
Camshaft position (CMP) actuator, exhaust/right/rear, bank 1 - timing over-advanced/system performance =
Nokka-akselin asennon (CMP) toimilaite, pakoputki / oikea / taka, pankki 1 - ajoitus liian pitkälle / järjestelmän suorituskyky
Tuossa löytynee selitys tuolle P0014-vikakoodille:
https://www.autoblog.com/2016/03/28/p0014-obd-ii-trouble-code-camshaft-position-b-timing-over-adv/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS91cmw_c2E9dCZyY3Q9aiZxPSZlc3JjPXMmc291cmNlPXdlYiZjZD0mdmVkPTJhaFVLRXdpZW9MYUJpNnJzQWhWTUJCQUlIWEJNQlI4UUZqQUFlZ1FJQkJBQyZ1cmw9aHR0cHMlM0ElMkYlMkZ3d3cuYXV0b2Jsb2cuY29tJTJGMjAxNiUyRjAzJTJGMjglMkZwMDAxNC1vYmQtaWktdHJvdWJsZS1jb2RlLWNhbXNoYWZ0LXBvc2l0aW9uLWItdGltaW5nLW92ZXItYWR2JTJGJnVzZz1BT3ZWYXcyNUdZNHVEVktqX0ZNT3FVLUJmbHkw&guce_referrer_sig=AQAAAAPLGzFvrYMI8k3kybkAMaARPfeXxNg70dnYJYJGyM9yDOiPQoy8jB_v9GpV5qap29XQY9-dgPekESGgVYIdP0AJlpS4VJ6R3cPghWOCBLFWSY4hm8IKwaVb_v1AbnNIPiyjN_25hj6TRoyBgN4mb9bNyXySgcy8s9bs4K1Eq8qj
-
(https://i.ibb.co/tHBXNtt/IMG-20201010-163801-4.jpg) (https://ibb.co/tHBXNtt)
Tuon viiston raon pitäisi olla alaspäin,
Eli on pyörähtänyt. Onko nyt sitten venttiilit solmussa?
-
Nokka-akselit ajoitettu ja vvt pyörä kiristetty 120nm.
Lähti jotenkin käyntiin, mutta onko nuo äänet ok?
venttiileiden vääntymisiä odotin.
https://youtu.be/ZrALwn1qCYE - startti
https://youtu.be/eLGWhZH-_r8 - hetken käytyä