Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvika - 14.10.2020, 20:27:53

Otsikko: Mistä tietää, onko autossa r-design / alkup. matalampi alusta?
Kirjoitti: volvika - 14.10.2020, 20:27:53
Niin, kysymys otsikossa. Epäilen, että omassa autossa (V60 momentum -14) se on seuraavista syistä. 1. Nytkin on niin ahdas saada matalaa hallitunkkia alle, että ei se voisi olla enää 15mm matalampi :). 2. Etuiskarien päiden välissä konehuoneessa on poikkituki, jossa lukee "r-design". 3. Rekisteriotteessa mainitaan myös 19" rengaskoko, joka kai vaatii r-design alustan (ainakin Volvon lisävarustesivun vannetietojen mukaan).
Otsikko: Vs: Mistä tietää, onko autossa r-design / alkup. matalampi alusta?
Kirjoitti: juho82 - 14.10.2020, 21:06:19
Niin, kysymys otsikossa. Epäilen, että omassa autossa (V60 momentum -14) se on seuraavista syistä. 1. Nytkin on niin ahdas saada matalaa hallitunkkia alle, että ei se voisi olla enää 15mm matalampi :). 2. Etuiskarien päiden välissä konehuoneessa on poikkituki, jossa lukee "r-design". 3. Rekisteriotteessa mainitaan myös 19" rengaskoko, joka kai vaatii r-design alustan (ainakin Volvon lisävarustesivun vannetietojen mukaan).

Ite kysyisin merkkihuollosta
Otsikko: Vs: Mistä tietää, onko autossa r-design / alkup. matalampi alusta?
Kirjoitti: Ribbe - 14.10.2020, 21:21:19
Noilla tuntomerkeillä sanoisin että autossasi on R-design/sport alusta. Varsinkaan tuota poikkutukea kukaan jälkikäteen laittaa.
Otsikko: Vs: Mistä tietää, onko autossa r-design / alkup. matalampi alusta?
Kirjoitti: volvika - 18.10.2020, 18:30:32
Joo, merkkihuollossa varmaan osaisivat kertoa, mutta ihmettelin tätä enempi mielenkiinnosta kuin, että tarvisi vaikka uusia osia nyt.

Asiaan liittyen, miksi ne isoimmat 235/40-19 pyörät vaatisi sen matalamman alustan, kun luulisi, että on sopivuuden takia toisin päin. Joku arveli ruotsalaisella foorumilla, että jousilautasen kohdalla olisi matalammassa enemmän tilaa, mutta kuinkahan on. Onko eroa kuitenkaan muussa kuin jousien pituudessa.
Otsikko: Vs: Mistä tietää, onko autossa r-design / alkup. matalampi alusta?
Kirjoitti: Ribbe - 19.10.2020, 07:32:22
Joo, merkkihuollossa varmaan osaisivat kertoa, mutta ihmettelin tätä enempi mielenkiinnosta kuin, että tarvisi vaikka uusia osia nyt.

Asiaan liittyen, miksi ne isoimmat 235/40-19 pyörät vaatisi sen matalamman alustan, kun luulisi, että on sopivuuden takia toisin päin. Joku arveli ruotsalaisella foorumilla, että jousilautasen kohdalla olisi matalammassa enemmän tilaa, mutta kuinkahan on. Onko eroa kuitenkaan muussa kuin jousien pituudessa.
Veikkaan että suurin syy on se koska 235/40-19 on isompi halkaisijaltaan. Auto nousee about sentin korkeammalle noilla kumeilla kuin ns. vakioilla. Jos autoon laitetaan virallisesti 19" vanteet niin siihen myös päivitetään mittariston softa. Tästä syystä myös jotkut jääräpää rengasliikkeet väittää että oikea koko olisi 235/35-19. Se olisi oikea jos auto on tullut tehtaalta max 18" vanteilla. Käytännössä auton maavara on sama kuin vakio alustalla jos alla on oikean kokoiset 19" kumet. Ja se miksi tehdas halunnut pistää alle 40-sarjalaiset eikä 35:sia niin on kyyti. Itsellä ollut nyt kaks kesää alla 35-sarjalaiset eikä enää toisia renkaita tule.